Religieuze haat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

a.r.

Religieuze haat

Bericht door a.r. »

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4464/Religie- ... oran.dhtml
Amerikaanse predikant verbrandt Koran
21/03/11, 18:51

© afp
Een predikant uit de Amerikaanse staat Florida heeft zondag in een kerk een Koran verbrand, bij wijze van terechtstelling en executie van het boek. De verbranding vond plaats onder toeziend oog van de controversiële predikant Terry Jones.

Zondag stak predikant Wayne Sapp tijdens een speciale terechtstelling een Koran aan, nadat het boek eerst een uur in kerosine had gelegen. Gedurende de tien minuten dat het boek brandde, maakten sommigen van de ruim dertig aanwezigen foto's.

Jones was bij de verbranding aanwezig, terwijl hij in september nog had gezworen dat hij nooit een Koran zou verbranden. Hij wou toen het boek in brand steken tijdens een herdenking van de aanslagen van 11 september. Jones had de moslimgemeenschap ''een kans gegeven het boek te verdedigen'', maar had geen reactie gekregen. (ANP)
http://vorige.nrc.nl/buitenland/article ... verbranden

Alsof de wereld nog niet genoeg in brand staat besloot predikant Wayne in aanwezigheid van dominee Terry Jones een koran in de brand te steken....

De gevolgen tot nu toe:

http://www.nu.nl/buitenland/2482586/vn- ... rkers.html
http://www.nu.nl/buitenland/2482699/wee ... nding.html

De Liefdevolle en Almachtige Islamatische God keek toe hoe Zijn Woord in vlammen opging en de Liefdevolle en Almachtige Christelijke God keek toe wát de gevolgen daarvan waren. Beide waren verlamd van schrik over zoveel religieuze haat en daardoor niet in staat om in te grijpen. Arme mensheid!
Samante

Re: Religieuze haat

Bericht door Samante »

Die predikant provoceerde moslims door hun heilige boek te verbranden, met dit trieste resultaat tot gevolg.

Sommige moslims geloven dat hun Allah kan worden gekwetst met beledigingen en menen te moeten opkomen voor de belangen van Allah.
Voor die moslims is Allah niet almachtig, maar is Allah hulpbehoevend.
Als ze zouden begrijpen dat ook de verbranding van de Koran iets is dat de wil van Allah niet kan dwarsbomen, zouden zij nooit onschuldige VN-medewerkers aanvallen om wat een maffe predikant in de VS heeft gedaan.

Religieuze haat komt voort uit het onvermogen van het godsbeeld dat gelovigen hebben.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het verbranden van een bijbel wordt op diverse sites aangeraden door moslims als de beste manier om ervan af te komen. Alleen al het bezit van een bijbel is in de landen waar nu geprotesteerd wordt een reden om opgepakt te worden.

Daarmee blijft het verbranden van een koran vrágen om onrust, maar de dubbele standaard die de boze moslims aanhouden zou wel iets meer aandacht mogen krijgen.

Boeken verbranden is niet zo'n goed plan, al kun je de meeste andere boeken verbranden zonder dat er doden moeten vallen. De woedende moslims overtuigen niet echt dat er met de koran niets mis is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

En is die verbrander van de Koran nou een misdadiger van de ergste soort? We zien de gevolgen immers ..........
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

vegan-revolution schreef:En is die verbrander van de Koran nou een misdadiger van de ergste soort?
De ergste soort is misschien wat overdreven, maar zeker een misdadiger.
het verbranden van een boek heeft in onze maatschappij sowieso een connotatie van onderdrukking, repressie en gericht tegen een minderheid (die het toch al keer op keer moet ontgelden) is een vorm van intimidatie en staat voor mij gelijk aan oproepen tot geweld. Je kunt dit soort symbolische aanvallen niet los zien van zaken als brandstichtingen bij moskeen etc. Zoals je ook oproepen om moslims hier hun rechten in te perken daar ook niet los van te zien zijn.

edit:
'misdadiger' bedoel ik meer in morele zin, niet als juridische misdaad.
Aanzetten tot geweld is het zeker wel als het als publiek evenement wordt georganiseerd.
Laatst gewijzigd door Demiurg op 02 apr 2011 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

vegan-revolution schreef:En is die verbrander van de Koran nou een misdadiger van de ergste soort? We zien de gevolgen immers ..........
Tuurlijk niet.

Laten we het nuchter bekijken: die geestelijke verbrandde wat met inkt bedrukte papiertjes met wat karton er omheen. Ik neem aan dat hij dat dit zijn eigendom was.

Wat is er nu zo misdadig aan het verbranden van je eigen eigendommen? Ik kan me er niets bij voorstellen.

Bovendien, zou iemand denken dat dit misdadig is als hij een ander boek zou hebben genomen?

Afbeelding
Een ander boek

Het zou alleen misdadig zijn als het een vaststaand feit is, dat moslims wrede psychopaten zijn, die bij de minste of geringste provocatie, al vindt die plaats op het andere eind van de wereld, op tilt slaan, en onschuldige mensen gaan onthoofden.

Maar daar geloof ik niet zo in.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Demiurg schreef:De ergste soort is misschien wat overdreven, maar zeker een misdadiger.
Onzin, iedereen heeft het recht om een boek dat hij in bezit heeft te verbranden. Dat ik een vieze smaak in mijn mond krijg van het verbranden van boeken doet niets af aan dat recht. Het is zijn eigendom, en hij heeft het recht zijn eigendom te vernietigen, zolang hij het maar volgens de plaatselijke brandveiligheidsvoorschriften heeft gedaan.
Je kunt dit soort symbolische aanvallen niet los zien van zaken als brandstichtingen bij moskeen etc.
Jawel hoor, dat kan prima. Alleen dat achterlijke, wereldvreemde, moordzuchtige menselijke afval in Pakistan heeft daar moeite mee, maar dat komt omdat hun hersenen zijn aangevreten door de meest walgelijke vorm van fundamentalisme.
Laatst gewijzigd door Marinus op 02 apr 2011 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ken mensen die hun bijbels hebben verbrand.
Ze waren christen af.
Mag dat dan ook niet?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Ik ken mensen die hun bijbels hebben verbrand.
Ze waren christen af.
Mag dat dan ook niet?
Wat is er tegen op het verbranden van oud papier. Nu zou ik dat niet direct doen met een exemplaar uit de 15de eeuw. Gewoon verkopen en een leuk tweedehands autootje voor terugkopen. Maar het zou geen gek idee zijn om elk jaar een wereldwijde "heilige boeken verbrandingsdag" te organiseren. Om mensen te immuniseren tegen het idee dat het gaat om iets wat in het hiernamaals; in de hemelse koerier op de voorpagina terecht komt. Het is tenslotte gewenning. Net als spotprenten; als duizenden schrijvers uit alle hoeken dit hadden gedaan. Dan is het lastig om speerpunten te maken. Nu kunnen ze zich bezig houden met één Deen. Of één Nederlander.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dit lijkt me een uitstekend idee, hoewel er zeker een hoop ellende van gaat komen. Het verbranden van korannen zal als een oorlogsverklaring worden gezien en veel meer tegenacties gaan opleveren (zoals we nu al zien bij één geval). Maar laten we er vooral ook bijbels en andere religieuze geschiften bij verbranden (en voor mijn part een paar boeken van Darwin erbij), zodat we kunnen zien hoe ermee wordt omgegaan.

Net zolang mee doorgaan totdat er geen doden meer vallen door het verbranden van een stukje papier.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Elberfeld schreef: Laten we het nuchter bekijken: die geestelijke verbrandde wat met inkt bedrukte papiertjes met wat karton er omheen. Ik neem aan dat hij dat dit zijn eigendom was.
Dus als er iemand oproept tot geweld tegen bepaalde personen, dan gaan we het nuchter bekijken:
het zijn maar een aantal willekeurige keelklanken achter elkaar en het zijn tenslotte zijn eigen stembanden.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Marinus schreef: Alleen dat achterlijke, wereldvreemde, moordzuchtige menselijke afval in Pakistan heeft daar moeite mee, maar dat komt omdat hun hersenen zijn aangevreten door de meest walgelijke vorm van fundamentalisme.
Ik blijf het altijd curieus vinden dat schrijvers van dit soort haat-teksten anderen menen de les te moeten lezen.
R.J. Hoffmann
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Demiurg: Welke oproep tot geweld?

Als ik een boek van Darwin verbrand, mag ik dan een woedende horde Darwinisten verwachten?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef: Net zolang mee doorgaan totdat er geen doden meer vallen door het verbranden van een stukje papier.
Het verbranden van vlaggen is ook normaal geworden. Of de beeltenis van presidenten etc. Wie schrikt er nog van als ze de Nederlandse vlag verbranden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

gerard_m schreef:@ Demiurg: Welke oproep tot geweld?
Als het als publiek gebeuren wordt georganiseerd dan is het een vorm van intimidatie,
dat kun je toch moeilijk ontkennen.
Vergelijk het met het verbranden van kruizen door de Ku Klux Klan,
daar wordt geen directe geweldoproep gedaan, en de kruizen zullen vast door de puntmutsen zelf zijn meegenomen. Moeten we in zo'n geval nuchter denken, tis maar een stuk hout en als zij nu zin hebben om dat te verbranden.
Boeken verbranden is in onze maatschappij symbolisch verbonden aan repressie en onderdrukking. Ga jij boeken die symbolisch gelinkt zijn aan een etnische minderheid verbranden, die toch al te maken hebben met publieke intimidatie, kleinering en wiens gebedhuizen tegenwoordig ook beveiligd moeten worden tegen geweld van buiten af, dan kun je echt niet met recht volhouden dat het verbranden van die boeken niet intimiderend is.
R.J. Hoffmann
Plaats reactie