EO op de goeie weg?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

EO op de goeie weg?

Bericht door Gerard »

Tijdens het zappen gisteravond laat flitste op Ned. 1 bij de EO een gebedsgenezings-sessie voorbij. Even blijven hangen.
Het bleek te gaan om een christelijk echtpaar dat te horen had gekregen dat hun kind niet levensvatbaar was. Zijn darmen lagen buiten het lichaam, het had een zeer ernstige afwijking aan het hart, zou een vergroeiijng hebben in de hersenen en nog een aantal zeer ernstige afwijkingen die me zijn ontschoten.
Als christenen richtten zij zich echter op een gebedsgenezeressen. Eerst een Nederlandse, later een Russische. Het ging er heftig aan toe.
De Russin scheeuwde het uit terwijl ze een hand hield op de buik vd zwangere vrouw.
Een vertaalster probeerde haar bij te houden in het Engels, de patiënt zelf herhaalde gedeeltes in het Nederlands en rondom dat tafereel, je kent het wel, famillie en vrienden handen geheven en de ogen dicht naar de hemel starend en prevellend: "Jezus red dit kind, Ooh heer redt dit kind." Na de sessies waren de ouders volledig om. De doctoren hadden het helemaal mis. God zou dit kind gezond op de wereld zetten. De doctoren vroegen : "Maar bent u nog wel geïnteresseerd in de medische risico's en de gevolgen daarvan na de geboorte zodat u daar rekening mee kunt houden" Nee, ze waren beiden niet geïnteresseerd, ze hadden van god het bewijs gekregen dat dit kind gezond ter wereld zou komen.
Vóór dit alles hadden ze rekening gehouden met een kind dat of doodgeboren zou worden of niet lang zou leven maar nu was dat alles onzin. Ze stortten zich op de inrichting van het kinderkamertje, de kinderkleding , de buggy, etc.
De moeder kwam zelfs tot de conclusie dat deze geboorte meer was dan een geboorte van een kind het was veel en veel grootser. "Omdat zoveel mensen hebben gebeden om een gezonde geboorte van dit kind is het véél meer dan een kind van ons, het is een kind van god. " Hoever kun je de waanzin doordrijven?
Telkens kwam een gebedsgroep bij hen thuis om te zingen, te bidden en de Heer te prijzen.
De moeder had op het laatst veel pijn en verloor bloed. "Het werk van Satan" verklaarde zij. God had overwonnen en het waren de laatste stuiptrekkingen van Satan om haar het geluk te ontnemen.
Uiteindelijk werd het kind geboren en heeft nog enkele minuten geleefd. Uiteraard was er diepe verslagenheid. Na de eerste opmerkingen als "dit is gods wil" ging de gebedsgroep onmiddelijk verder "Dit kind zal gezond zijn" En ze schreeuwden het al weer uit "Oh Heer laat uw geest op dit kind neerdalen en geeft het uw geest en geef het leven."
De moeder verklaarde, ik dacht in een brief aan het kind dat zij al die tijd bijhield, dat ze heel erg is gaan twijfelen aan god. Ze wilde deze god niet meer kennen. Maar nu erkent ze dat als een moment van zwakte en is ze weer helemaal in de Heer.

Ik hoop dat ik overbreng hoe idioot dit overkwam op TV, religieuze idioterie ten top.
De EO heeft daar, naar mijn idee, een enorme steen bijgedragen om het geloof belachelijk te maken. Ze zijn op de goeie weg dus. :lol:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Zo zie je maar hoe ver mensen kunnen gaan als ze in een uitzichtloze situatie terechtkomen. Ik heb echt medelijden met die ouders. Dergelijke kwakzalverij is psychisch belastend, en zou verboden moeten worden.
Laatst gewijzigd door sjaakdaak op 01 jul 2005 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Maar even op de EO site gekeken.
Programma heet: "Uw wil geschiede" uit de serie "Na de diagnose"

Je kunt het hier bekijken : http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=6312995
Plaatje van "genezeres" http://www.eo.nl/db.images/6307608 Het likt me niet om het via image (img) af te beelden.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik vind 'idioot' nogal mild uitgedrukt.

Ik vind het gewoon achtelijk.

En niet te vergeten mens-onwaardig.

Mischien is de wanhoop wel te begrijpen, het is zeker niet leuk om aanstaande ouder te worden van een misvormd of dood kind.

Maar wat ik mischien nog erger vind, is hoe anderen hun geloof voeden ten ellende van een ander. Ze gaan er allemaal in mee. Ergens vind ik het parasitair.

Zum Kotsen.
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

GH schreef:Plaatje van "genezeres" http://www.eo.nl/db.images/6307608 Het likt me niet om het via image (img) af te beelden.
Ik krijg de melding:
Bad Gateway
The proxy server received an invalid response from an upstream server.

Typerend :D
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Gerard,

Ik zat op Ned 2 dat me niet meer boeide en switchte naar Ned 3. Verkeerde knopje want op kwam op Ned 1 terecht. (Gods wegen zijn wonderbaar!) :) De uitzending was een minuut of zeven aan de gang en ik ben, lichtelijk verbijsterd, blijven kijken.

Wat ik nu niet meer begrijp is dat vanuit bepaalde hoek het verzoek komt om 'God bestaat niet' te verbieden en dat uit diezelfde hoek deze 'Uw wil geschiede' wordt uitgezonden. Laat ik maar zeggen dat mijn begrip niet groot genoeg is. :-)

http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=6312995 leverde alleen de mededeling ‘Er is een interne toepassingsfout opgetreden’ op. :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Ergens natuurlijk ook gewoon arrogant dat zij een gezond kind "verdienen" omdat ze in de heer zijn.
Misschien toch gestraft voor de zonden van Eva? :twisted:
Lach meer!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Zo wie zo bijzonder ergerlijk dat de EO op prime time (19.00 uur) en daaromtrent programma's als na de diagnose uitzend. Alsof de gebruikelijke EO programma's en de achterliggende namelijk evangeliserende grondslag al niet deprimerend genoeg zijn. Echt van een niet te beschrijven voyeuristische en walgelijkheid blijk gevende programmering waar zelfs de meest ranzige commercielen nog wat van kunnen leren. En inderdaad die drama's die er van worden gemaakt als een echtpaar niet gods opdracht "gaat heen en vermenigvuldigt u" kunnen uitvoeren. Dat er veel geld kennis en moeite wordt besteed om koste wat het kost kinderen te verwekken zelf als die dezelfde erfelijke belasting meekrijgen als hun ouders. Leuk om je leven met cystic fybrose te moeten doorbrengen terwijl de ouders dit vooraf wisten. Echt walgelijk. Ga dan een kind adopteren of maakt het kleurtje zoveel uit?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gebedsgenezing werkt ook helemaal niet.
Tot dusver is van geen enkele alternatieve geneeswijze overtuigend aangetoond dat er therapeutische successen mee te behalen zijn, die uitgaan boven het placebo-effect. Wat overtuigde aanhangers ook mogen beweren.
pieps
Forum fan

placebo's en gebedsgenezing

Bericht door pieps »

Dr.Who schreef :"Tot dusver is van geen enkele alternatieve geneeswijze overtuigend aangetoond dat er therapeutische successen mee te behalen zijn, die uitgaan boven het placebo-effect. Wat overtuigde aanhangers ook mogen beweren."

Ik meen me ook te herinneren dat Socrates een groot voorstander van de homeopatische-gifbeker was ; volkomen onschadelijk . :wink:

groet Pieps

P.S. misschien een idee voor reli-fanatisie ; i.p.v. steniging eens een keertje iemand doodbidden ,

gr.P
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
doctorwho
Ontoombaar

Re: placebo's en gebedsgenezing

Bericht door doctorwho »

Pieps schreef
P.S. misschien een idee voor reli-fanatisie ; i.p.v. steniging eens een keertje iemand doodbidden ,

Of doodvervelen door steeds uit de bijbel voor te lezen :roll:
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Dat doodvervelen door voorlezen van de bijbel doen ze in die homo "genees"kampen, heb ik laatst ergens gezien.

Ziekelijk.
Plaats reactie