The Christian Delusion: Why faith fails

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

The Christian Delusion: Why faith fails

Bericht door Rereformed »

Ik ontdekte op Amazon dat onze vriend John Loftus, die ooit zelfs hier op het forum even langskwam toen we zijn eerste boek bespraken, voor een nieuw boek gezorgd heeft: The Christian Delusion: Why faith fails. In het boek worden door diverse auteurs (waaronder Avalos, Price, Carrier) 15 hoofdstukken geschreven met kritiek op het orthodoxe/evangelische geloof; argumenten variërend van sociologische, bijbelse, wetenschappelijke, historische filosofische en ethische.
Daar heb ik nou echt zin in om te gaan lezen. Te zijner tijd zal ik schrijven wat erover te melden valt.

http://www.amazon.com/Christian-Delusio ... pd_sim_b_1
Born OK the first time
MNb
Diehard

Re: The Christian Delusion: Why faith fails

Bericht door MNb »

De titel - Waarom vertrouwen faalt - bevalt me niet. Vertrouwen wordt niet geacht te slagen of te falen.
Maar de titel, als ik de eerste recensie mag geloven, dekt de lading niet.

http://www.amazon.com/review/R2LI2KY866 ... I2KY8662QP

Voor wat mezelf betreft lijkt er maar weinig nieuws in te staan. Dat maakt het boek natuurlijk niet irrelevant. De atheïst die stevig in de schoenen wil staan moet wel het nodige van de verschillende onderwerpen in het boek afweten. Ik spreek uit ervaring, want ik maak al bijna tien jaar de website van Trouw onveilig.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:De titel - Waarom vertrouwen faalt - bevalt me niet.
"Faith" kan je ook vertalen als "'geloof": waarom geloof faalt... blijft een rare zin, alsof "geloof" een hoestsiroop is: werkt het of niet, en wat zeur je dan? Alsof het niet uitmaakt hoe we de werkelijkheid inschatten, als we ons er maar goed bij voelen.... ook een keukenmiddeltje van de onvermijdelijke McGrath die óók een reactie bij Amazon.com heeft geplaatst.

Ik ga alleszins je posts bij Trouw eens lezen.

Inmiddels ben ik wel nieuwsgierig de gegeven argumenten voor "it isn't true that modern society has Christian foundations" te vernemen. Een harde stekelnoot!

Misschien als Rereformed hier een bespreking post?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MNb schreef:De titel - Waarom vertrouwen faalt - bevalt me niet. Vertrouwen wordt niet geacht te slagen of te falen.
Faith betekent hier religieus geloof, wat wij vaak 'het geloof' noemen. Ik zou het vertalen als "Waarom religieus geloof niet deugt".
Voor wat mezelf betreft lijkt er maar weinig nieuws in te staan. Dat maakt het boek natuurlijk niet irrelevant. De atheïst die stevig in de schoenen wil staan moet wel het nodige van de verschillende onderwerpen in het boek afweten.
Precies, het lijkt me bedoeld als boek dat je aan een evangelische gesprekspartner geeft.
Born OK the first time
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Rereformed schreef:
Faith betekent hier religieus geloof, wat wij vaak 'het geloof' noemen. Ik zou het vertalen als "Waarom religieus geloof niet deugt".
Mag ik het ook blind geloof noemen? Daarmee associeer ik "religieus geloof" namelijk.
ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus »

Ik vond online een pdf versie, hier te downloaden.
Plaats reactie