Nieuw christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Elberfeld
Forum fan

Nieuw christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift

Bericht door Elberfeld »

Uitgever GezinsGids lanceert jongerenmagazine

Afbeelding

UTRECHT – Christelijke Tijdschriften, uitgever van het familieblad GezinsGids en Bim Bam, lanceert volgende week op de Wegwijsbeurs een nieuw populairwetenschappelijk tijdschrift: Weet.magazine.Het fris ogende magazine richt zich met name op studerende jongeren en jongvolwassenen. In het eerste nummer reizen ze met Arthur du Mosch in een Landrover langs de Dode Zee, lezen ze onder andere over een opgegraven gevechtsvliegtuig dat weer vliegwaardig is gemaakt, over neanderthalers en supersnel mobiel internet. Weet.magazine verschijnt vooralsnog zes keer per jaar. Een jaarabonnement kost 25 euro. Het eerste nummer bevat 52 pagina’s en heeft een oplage van 52.000 exemplaren en kan vanaf 23 februari op www.weet-magazine.nl digitaal worden doorgebladerd. De voornaamste doelstelling van het magazine is kennisoverdracht, aldus Ringer Otte van Christelijke Tijdschriften.

„De bestaande populairwetenschappelijke tijdschriften, zoals Kijk en Quest, gaan uit van de evolutietheorie bij de interpretatie van wetenschappelijke feiten. Wij niet. De Bijbel van kaft tot kaft is ons uitgangspunt, bij alle artikelen. Dat betekent dat we de feiten soms opnieuw moeten duiden. En vaak is die duiding heel anders dan in seculiere bladen gebeurt. In die zin heeft de leus ”brengt je bij kennis” een dubbele bodem.” Waaraan Weet.magazine een tegenwicht willen bieden is dat binnen de reguliere wetenschap de evolutietheorie sterk overheersend is. Het legt eigenlijk een claim op de waarheid, aldus Otte. „Daarom is het belangrijk dat wetenschappelijke aannames ook vanuit de Bijbelse visie worden belicht. Eindredacteur Johan Démoed benadrukt dat het niet de bedoeling is een soort anti-evolutionair of creationistisch blad in de markt te zetten. „We willen zeker geen fundamentalistisch blad, dat het gelijk van de Bijbel moet bewijzen. Wel plaatsen we wetenschap in een Bijbels kader, zonder de feiten geweld aan te doen. Onze artikelen hebben niet de teneur: zie je wel, de Bijbel heeft toch gelijk.”

De vraag is voor Otte niet of de feiten kloppen. „Daarover bestaat meestal geen twijfel. Het gaat erom dat er met die aannames een werkelijkheid wordt neergezet over iets waar vaak geen volledige duidelijkheid over bestaat. Ze zijn opgesteld vanuit een bepaald beginpunt, iemands wereldbeeld. Het scheppingsmodel heeft daarin wel degelijk recht van spreken. Helaas wordt er meestal niet voor gekozen om het vanuit die kant te belichten. In Weet.magazine doen we dat juist wel.''

De uitgever voelt zich wel verwant met het creationistische gedachtegoed. Het uitgangspunt dat de aarde relatief jong is en dat er sprake is geweest van een wereldwijde zondvloed, zal in Weet.magazine ook worden gehanteerd. „Door deze insteek te nemen, doen we in feite niets anders dan wat redacties van Kijk of Quest doen. Zij nemen hun geloof in de evolutieleer als uitgangspunt, wij ons geloof in de scheppingsleer”, aldus Démoed. Als de Bijbel in het magazine wordt aangehaald, gebeurt dat in de Statenvertaling. Geïnteresseerden uit de evangelische kring waarderen die vertaling ook om haar betrouwbaarheid, merkte Otte in gesprekken met de nieuwe redactieleden. Weet.magazine is oorspronkelijk een initiatief van de Urker werkgroep Creatie.info. Woordvoerder Kees van Helden betrok Otte en Démoed bij de plannen voor een christelijk populairwetenschappelijk tijdschrift. „Volgens Van Helden moeten we het nú doen, nu het Darwinjaar nog leeft in de hoofden van de mensen”, aldus Otte. Met de inzet van de nieuwe redactie en zo’n vijftig medewerkers lukte het om het magazine binnen twee maanden van de grond te krijgen. „Een recordtijd”, vindt de uitgever. Redactieleden van Weet.magazine zijn onder anderen wetenschappers als Peter Borger en Hans Hoogerduijn of personen die zich nauw bij het initiatief betrokken voelen, zoals publicist Frans Gunnink, eigenaar van de site scheppingofevolutie.nl. „Ook iemand als Ben Hobrink, auteur van ”Moderne wetenschap in de Bijbel”, ondersteunt ons initiatief”, vult Johan Démoed aan.
http://utrecht.nieuws.nl/1963487

Hier wordt ik niet blij van. Nou ja, we zien wel hoe het afloopt.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Joe Hn
Bevlogen

Re: Nieuw christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift

Bericht door Joe Hn »

Bestaat er ook een goed onderbouwd, mooi geillustreerd, tijdschrift gevuld met populair-wetenschappelijk aanvulling op de sprookjes van Grimm? Bijvoorbeeld hoe je stro tot goud kan spinnen.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
a.r.

Bericht door a.r. »

Jippie [-o< ....:angel13: we mogen morgen weer eens een sprookjesboek lezen!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Dit nieuwe tijdschrift zal imo geen zoden aan de dijk zetten. Het blad "Gezinsgids" ken ik al jaren, blader het soms door bij m'n ouders. Dat dit nieuwe tijdschrift wat zal betekenen of veranderen in de huidige wetenschap is net zo onwaarschijnlijk dat de SGP 10 zetels bij de verkiezingen haalt!
Maar oordeel zelf: http://www.gezinsgids.nl/
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
a.r.

Bericht door a.r. »

Maar we mogen nu alreeds gluren zie ik zojuist.

http://www.weet-magazine.nl/home
Laatst gewijzigd door a.r. op 22 feb 2010 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dit is serieus bedoeld toch? :oops:

Oooh, wat erg!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lost and not found yet!
Bevlogen

Fenomeen schreef:Dit is serieus bedoeld toch? :oops:

Oooh, wat erg!
Ja, is serieus bedoeld, maar zal geen zoden aan de dijk zetten, dus is niet erg! Deze kleine bevolkingsgroep is al zo geindoctrineerd dat een buitenstaander hier lachend aan voorbij gaat! Je kijkt even meewarig opzij en loopt lachend verder. Het is meer bedoeld om hun eigen standpunten nog wat meer onder het voetlicht te zetten, maar zal geen nieuwe discussies openen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

In het titelblad neanderthalers ook maar gewone mensen? Ze zijn dus weggepest :(
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Destinesia

Bericht door Destinesia »

lost and not found yet! schreef:

Oooh, wat erg!
Ja, is serieus bedoeld, maar zal geen zoden aan de dijk zetten, dus is niet erg!
Het is wél erg want het werkt bekerend! Dit soort bladen werft wéér een nieuwe generatie jong christenen uit de evangelische klei! Snap dat nou!
lost and not found yet!
Bevlogen

Destinesia schreef:
lost and not found yet! schreef:

Oooh, wat erg!
Ja, is serieus bedoeld, maar zal geen zoden aan de dijk zetten, dus is niet erg!
Het is wél erg want het werkt bekerend! Dit soort bladen werft wéér een nieuwe generatie jong christenen uit de evangelische klei! Snap dat nou!
Snap het nou dat die generatie er altijd is geweest en er altijd zal blijven! Ze zoeken alleen weer een keer bevestiging van hun eigen onvermogen! Loop er langs, gun het een blik en vervolg je weg hoofdschuddend en glimlachend over zoveel naiviteit! En de katholieken, de boeddisten, de moslim's en de JG's bekeren ook nog steeds nieuwe generaties! Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven!
We will dance again!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

a.r. schreef:Maar we mogen nu alreeds gluren zie ik zojuist.

Heb je al een gratis proefexemplaar besteld?
Helaas weet ik je adres niet. :twisted:

Komt dit straks in de tijdschriftenwinkel te liggen?
Zo ja, naast de Kijk en de Quest?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Op een gegeven moment komt dit blad heus wel eens een keer negatief in het nieuws vanwege e.o.a. belachelijk artikel met 'feiten' van 30 jaar oud. Deze mensen moeten wel want religie betekent propaganda en (proberen te) bekeren en als er aan de poten van je stoel wordt gezaagd dan moet je wel actie ondernemen. Door die negatieve nieuws en het opsommen van feiten die te bewijzen zijn, druk je ze in een verdomd lastig hoekje; ze proberen wetenschap te combineren met religie en dan moet je heel nauwkeurig te werk gaan. Ik voorzie niet dat dit blad zoals de Quest het Blad van het Jaar gaat worden. Overigens moet je 50 medewerkers met een korreltje zout nemen want het draait waarschijnlijk om vrijwilligers die een jaar lang gratis sociale stage lopen of zo. Ik heb dat al vaker gezien en dat komt niet ten goede aan de kwaliteit van het blad. Maar daar zijn we dan niet zo rouwig om. :D
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
a.r.

Bericht door a.r. »

Snap het nou dat die generatie er altijd is geweest en er altijd zal blijven! Ze zoeken alleen weer een keer bevestiging van hun eigen onvermogen! Loop er langs, gun het een blik en vervolg je weg hoofdschuddend en glimlachend over zoveel naiviteit! En de katholieken, de boeddisten, de moslim's en de JG's bekeren ook nog steeds nieuwe generaties! Altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven!

Ja zulke mensen zullen er altijd zijn en blijven. Nee!Je kunt je weg niet hoofdschuddend vervolgen wanneer je weet hebt dát het niet deugd, dan hoor je met woorden en argumenten te strijden tegen deze praktijken om (vaak tegen beter weten in, geef ik toe) toch te proberen de willige slachtoffers op hun gezond verstand aan te spreken en de aanstichters (die vaak óók slachtoffer zijn, geef ik ook toe) ook op hun gezond verstand aan te spreken, maar zonodig met pek en veren te besmeuren.
Laatst gewijzigd door a.r. op 22 feb 2010 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

Fenomeen schreef:
a.r. schreef:Maar we mogen nu alreeds gluren zie ik zojuist.

Heb je al een gratis proefexemplaar besteld?
Helaas weet ik je adres niet. :twisted:
Maar Fenomeen toch, is dit een uitnodiging tot een date ? :oops: :angel12: Gezellig kunnen we samen op de loveseat dát interessante blad becommentarieeren
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

a.r. schreef: Maar Fenomeen toch, is dit een uitnodiging tot een date ? :oops: :angel12: Gezellig kunnen we samen op de loveseat dát interessante blad becommentarieeren
Lieve schat, zo intiem wilde ik het niet maken. ;)
Ik zag dat je op hun site een proefexemplaar kon bestellen dus ik vroeg mij af wie ik hiermee blij kon maken, toen moest ik aan jou denken...
Nou kom ik wel eens bij je in de buurt, waarom dat kan ik niet precies zeggen maar laten we het er op houden dat mochten we dat tijdschrift samen op de loveseat doorbladeren, jou kennende, je beter hetgeen waar ik het niet over kan hebben, kan innemen. ;)

Ik moet zeggen dat ik de layout goed gekozen vind; in de Bruna heb ik meestal niet veel tijd, als ik dit naast de Kijk en de Quest zie liggen denk ik; wetenschap.
Dat hebben ze slim gedaan.

Die sites van ze herken je heel makkelijk aan de pijn aan je netvlies doende layout met teveel pasteltinten, regenboogjes etc.
Plaats reactie