De lekkerste vegetarische gerechten
Moderator: Moderators
De lekkerste vegetarische gerechten
Aangezien het toch algemeen aanvaard is dat het milieu ermee gebaat is dat er minder vlees moet worden gegeten dan nu het geval is, leek het mij nuttig om in dit topic jullie lekkerste recepten neer te zetten zonder vlees. Geen vleesvervangers als groentenburgers en sojarommel, maar echte goede vegetarische gerechten.
Als het lekkere recepten zijn, zal ik ze zeker gaan proberen.
Doe je best vegetariërs, op die manier kun je de vleeseters overhalen om hun stukje vlees in ieder geval eens een paar dagen van de week te laten staan.
Uiteraard zijn de recepten zonder vlees van de niet-vegetariërs ook van harte welkom, als er dit keer dus maar geen vlees in zit, maar toch heel lekker is. Het Tempehrecept van Cluny in een ander topic is hiervan al een goed voorbeeld.
Als het lekkere recepten zijn, zal ik ze zeker gaan proberen.
Doe je best vegetariërs, op die manier kun je de vleeseters overhalen om hun stukje vlees in ieder geval eens een paar dagen van de week te laten staan.
Uiteraard zijn de recepten zonder vlees van de niet-vegetariërs ook van harte welkom, als er dit keer dus maar geen vlees in zit, maar toch heel lekker is. Het Tempehrecept van Cluny in een ander topic is hiervan al een goed voorbeeld.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- LordDragon
- Bevlogen
Re: De lekkerste recepten zonder vlees
Ik ben ook benieuwdAls het lekkere recepten zijn, zal ik ze zeker gaan proberen.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
- Blackadder
- Ervaren pen
Iets simpels om te beginnen.
Pasta Pesto
Voor 2 personen
* fusilli tri colore (hoeveelheid aan te passen aan de eetlust van de eters)
* 2 eetlepels olijfolie
* 8 - 10 zongedroogde tomaten
* 2 uien (die paarse zijn lekker)
* 1 groene paprika
* 1 rode paprika
* ± 75 gram pesto (genovese) meer mag ook bij flinke eters
* (evt. Italiaanse wokgroenten )
* Olijven
* Knoflook
Je kunt dingen als knoflook weglaten of andere dingen toevoegen.
Bereidingswijze van Kleurrijke Pasta Pesto (vegetarisch)
Snijd de zongedroogde tomaten en ui en knoflook in kleine stukjes. Olijven in half, of eventueel nog wat kleiner. Verhit de olijfolie in een wok en voeg eerst de zongedroogde tomaten toe. Zet het vuur niet te hoog. Voeg de ui toe als de tomaten wat zachter zijn geworden. Laat even bakken. Voeg de rest toe.
Look ondertussen de fussili.
Snijd de paprika's en voeg ze toe in de wok. Voeg vervolgens de pesto erbij en roer goed door.
(Voor wat extra groenten kun je eventueel wat Italiaanse wokgroenten toevoegen).
Als de fusilli is gekookt en afgegoten, kan het er in de wokpan bij. Zet het vuur uit en schep alles goed door elkaar. Als de wok klaar is voor je pasta klaar is, zet je gewoon het vuur minimaal of even helemaal uit.
Pasta Pesto
Voor 2 personen
* fusilli tri colore (hoeveelheid aan te passen aan de eetlust van de eters)
* 2 eetlepels olijfolie
* 8 - 10 zongedroogde tomaten
* 2 uien (die paarse zijn lekker)
* 1 groene paprika
* 1 rode paprika
* ± 75 gram pesto (genovese) meer mag ook bij flinke eters
* (evt. Italiaanse wokgroenten )
* Olijven
* Knoflook
Je kunt dingen als knoflook weglaten of andere dingen toevoegen.
Bereidingswijze van Kleurrijke Pasta Pesto (vegetarisch)
Snijd de zongedroogde tomaten en ui en knoflook in kleine stukjes. Olijven in half, of eventueel nog wat kleiner. Verhit de olijfolie in een wok en voeg eerst de zongedroogde tomaten toe. Zet het vuur niet te hoog. Voeg de ui toe als de tomaten wat zachter zijn geworden. Laat even bakken. Voeg de rest toe.
Look ondertussen de fussili.
Snijd de paprika's en voeg ze toe in de wok. Voeg vervolgens de pesto erbij en roer goed door.
(Voor wat extra groenten kun je eventueel wat Italiaanse wokgroenten toevoegen).
Als de fusilli is gekookt en afgegoten, kan het er in de wokpan bij. Zet het vuur uit en schep alles goed door elkaar. Als de wok klaar is voor je pasta klaar is, zet je gewoon het vuur minimaal of even helemaal uit.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
10-minuten-spinaziesoep
olijfolie
ui
knoflook, paprika, rode pepers
eieren
kruiden (oregano, basilicum, koriander (bescheiden hoeveelheid))
zout
peper
zak spinazie
groentebouillon
in olijfolie uien bakken met knoflook, pepers en paprika of wat je nog hebt liggen aan passende groenten. kruiden toevoegen en even meebakken, water toevoegen en naar smaak wat blokjes groentebouillon. als de boel kookt een zak spinazie erbij gooien, naar smaak een paar eieren kapot slaan. Nog wat olie erbij gooien om de soep wat "vettiger" te maken. Kort de staafmixer erop om de boel goed te mengen. Een minuut of 5 laten koken.
olijfolie
ui
knoflook, paprika, rode pepers
eieren
kruiden (oregano, basilicum, koriander (bescheiden hoeveelheid))
zout
peper
zak spinazie
groentebouillon
in olijfolie uien bakken met knoflook, pepers en paprika of wat je nog hebt liggen aan passende groenten. kruiden toevoegen en even meebakken, water toevoegen en naar smaak wat blokjes groentebouillon. als de boel kookt een zak spinazie erbij gooien, naar smaak een paar eieren kapot slaan. Nog wat olie erbij gooien om de soep wat "vettiger" te maken. Kort de staafmixer erop om de boel goed te mengen. Een minuut of 5 laten koken.
Paddestoelen met bruine rijst
Voor 2 personen
2 koppen bruine rijst
500 gram gemengde smaakvolle paddestoelen (grotchampignons, cantarellen, shi take)
vijf sjalotjes
200 - 250 gram crème fraîche
bosje platte peterselie
twee eetlepels balsamico azijn
scheut witte wijn
Olijfolie
zout
verse peper uit de molen
Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing.
Ondertussen de paddenstoelen in niet de kleine stukjes snijden, de kleinere kun je heel laten, en bakken in de olijfolie op hoog vuur. Als de paddenstoelen beginnen te bruinen de sjalotjes erbij en even mee bakken tot ze glazig zijn. Vervolgens twee lepels balsamico azijn toevoegen en zachtjes bakken tot het vocht vrijwel verdwenen is. Vuur dan weer even hoog tot het goed bakt en dan afblussen met een scheut witte wijn. Vuur weer lager en de crème fraîche toevoegen en doorroeren. Als laatste de platte peterselie erbij, zout naar smaak en een paar draaien uit de pepermolen.
Serveer de paddenstoelen bij de rijst. Of dien de rijst op op de borden met een schep van de paddenstoelen erover.
Drink er een lekker glas witte wijn bij.
Voor 2 personen
2 koppen bruine rijst
500 gram gemengde smaakvolle paddestoelen (grotchampignons, cantarellen, shi take)
vijf sjalotjes
200 - 250 gram crème fraîche
bosje platte peterselie
twee eetlepels balsamico azijn
scheut witte wijn
Olijfolie
zout
verse peper uit de molen
Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing.
Ondertussen de paddenstoelen in niet de kleine stukjes snijden, de kleinere kun je heel laten, en bakken in de olijfolie op hoog vuur. Als de paddenstoelen beginnen te bruinen de sjalotjes erbij en even mee bakken tot ze glazig zijn. Vervolgens twee lepels balsamico azijn toevoegen en zachtjes bakken tot het vocht vrijwel verdwenen is. Vuur dan weer even hoog tot het goed bakt en dan afblussen met een scheut witte wijn. Vuur weer lager en de crème fraîche toevoegen en doorroeren. Als laatste de platte peterselie erbij, zout naar smaak en een paar draaien uit de pepermolen.
Serveer de paddenstoelen bij de rijst. Of dien de rijst op op de borden met een schep van de paddenstoelen erover.
Drink er een lekker glas witte wijn bij.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
- LordDragon
- Bevlogen
hazo eieren mag
Dan maar roerei dragon (klaar in tien minuten)
- doe wat olie in de pan
- klop per persoon 2 eieren stuk en roer die mooi om in een schaal of potje voor je ze in de pan gooit
- neem wat brood en scheur de sneetjes in kleine stukken
- snij een halve groene en een halve rode paprika in fijne sneetjes.
- laat de olie warmen tot ze suddert
- als je bakajuin gebruikt is dit het moment om hem er in te gooien
- wacht een tweetal minuten terwijl je de bakajuin omroert om niet aan te bakken
- gooi de eieren, het brood (liefst bruin of meergranen) en de paprika's in de pan
- voeg naar smaak kruiden toe, zoals pijpajuin, knolflook, bieslook, estragon, peper en zout.
- een minuutje of twee drie roeren
en klaar is kees
Tip je kan het brood ook vervangen door patat
Smokkelek.
MVG, LD.
Dan maar roerei dragon (klaar in tien minuten)
- doe wat olie in de pan
- klop per persoon 2 eieren stuk en roer die mooi om in een schaal of potje voor je ze in de pan gooit
- neem wat brood en scheur de sneetjes in kleine stukken
- snij een halve groene en een halve rode paprika in fijne sneetjes.
- laat de olie warmen tot ze suddert
- als je bakajuin gebruikt is dit het moment om hem er in te gooien
- wacht een tweetal minuten terwijl je de bakajuin omroert om niet aan te bakken
- gooi de eieren, het brood (liefst bruin of meergranen) en de paprika's in de pan
- voeg naar smaak kruiden toe, zoals pijpajuin, knolflook, bieslook, estragon, peper en zout.
- een minuutje of twee drie roeren
en klaar is kees
Tip je kan het brood ook vervangen door patat
Smokkelek.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Dupuis Linzen.
Vroeger kocht ik deze in deze supermarkt als ik toevallig in de buurt was.

Of ik kocht ze een stuk duurder in de alternatieve (BD) winkel.
De linzen goed uitzoeken i.v.m. steentjes en goed wassen.
Om de kooktijd te verkorten, een paar uur in de week zetten.
En dan met weinig water koken.
Hoeveel water en hoe lang moet je zelf maar experimenteren.
Ik gooi er altijd een half groenteboillonblokje in, 2 tenen knoflook en wat italiaanse kruiden. Alweer zelf uitproberen.
Wat eet je bij die linzen?
Het gemakkelijkste is gewoon wat uien bakken.
Of salade erbij maken.
Het is moeilijk om aan de beste kwaliteit Dupuis linzen te komen.
Een redelijk alternatief is de pondspakken die je voor iets van € 1.40 in de turkse supermarkt kan kopen.
Vroeger kocht ik deze in deze supermarkt als ik toevallig in de buurt was.

Of ik kocht ze een stuk duurder in de alternatieve (BD) winkel.
De linzen goed uitzoeken i.v.m. steentjes en goed wassen.
Om de kooktijd te verkorten, een paar uur in de week zetten.
En dan met weinig water koken.
Hoeveel water en hoe lang moet je zelf maar experimenteren.
Ik gooi er altijd een half groenteboillonblokje in, 2 tenen knoflook en wat italiaanse kruiden. Alweer zelf uitproberen.
Wat eet je bij die linzen?
Het gemakkelijkste is gewoon wat uien bakken.
Of salade erbij maken.
Het is moeilijk om aan de beste kwaliteit Dupuis linzen te komen.
Een redelijk alternatief is de pondspakken die je voor iets van € 1.40 in de turkse supermarkt kan kopen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Dahl - rode linzen (Indiaas)
rode linzen
doperwten
ui
koriander
komijn
masala
kurkuma
pepers
olie
ui fruiten, masala, koriander, kurkuma, komijn toevoegen en meebakken (in geval van verse koriander dit pas op het einde toevoegen), water toevoegen, in geval van weinig kruiden een groentebouillon toevoegen. water erbij, flinke schep gewassen rode linzen toevoegen en eventueel wat dopwerten. de boel laten koken totdat de linzen ontploffen.
rode linzen
doperwten
ui
koriander
komijn
masala
kurkuma
pepers
olie
ui fruiten, masala, koriander, kurkuma, komijn toevoegen en meebakken (in geval van verse koriander dit pas op het einde toevoegen), water toevoegen, in geval van weinig kruiden een groentebouillon toevoegen. water erbij, flinke schep gewassen rode linzen toevoegen en eventueel wat dopwerten. de boel laten koken totdat de linzen ontploffen.
Gooi bij bovenstaand recept in plaats van de bouillon eens een potje cocoscrème. Je krijgt dan een heerlijk geheel.
yes!Kitty schreef:Gooi bij bovenstaand recept in plaats van de bouillon eens een potje cocoscrème. Je krijgt dan een heerlijk geheel.
Ik gooi bijna in alle curry's cocosmelk of yoghurt....in dahl nog niet geprobeerd, echter.
Meestal voeg ik het toe om de boel wat dikker te maken of om pittigheid van pepers weg te krijgen terwijl de smaak behouden blijft.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Edit Kitty: Posting verwijderd aangezien deze puur provocerend is en niets toevoegt. Met het dringende verzoek dit soort provocerende onzin voortaan achterwege te laten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Trol ....
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
-
XveganxchickX
- Forum fan
Re: Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
appelfflap schreef:ik stel voor dat de veggies elke dag minstens 1 overheerlijk veggiegerecht online gooien.
Ik ga dadelijk naar men vader, daar wat eten dus heb nou niet genoeg tijd om iets uitgebreids op te schrijven (trouwens wij eten wel vaak patat + groenten + daar wat bij, als je beiden fulltime werkt is het gewoon niet realistisch om iedere dag te kokkerellen zoals in de boekjes!)
Maar hier alvast een supersimpel én heerlijk nagerechtje! Iedereen, op één persoon na die geen munt lust, vond deze cakejes lekker en wilde het recept!
Hier komt ie (ff copy-paste doen want had dit al eens gemaild naar iemand)
Mojito-cupcakejes
(voor 12 cupcakes)
1 cup sojamelk
2 el muntblaadjes
2 el limoensap (sap van ongeveer 1 limoen)
zeste van 1 limoen
1 ¼ cup bloem
2 el maïszetmeel
1 tl bakpoeder
½ tl baking soda
¼ tl zout
1 tl zelfrijzende bloem
1/3 cup olie
¾ cup rietsuiker
frosting:
1 cup boter
3 ½ cup bloemsuiker
1 el limoensap
¼ cup sojamelk of -room
blaadjes munt en schijfjes limoen, voor de garnering
Voor de garnering: muntblaadjes, partjes limoen
------------------------
Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een muffinvorm met papiertjes.
Zeef bloem, maïszetmeel, bakpoeder, baking soda en zout in een grote kom en meng. Voeg limoenzeste toe.
Breng sojamelk met de munt aan de kook. Zet het vuur af en laat ongeveer 5 minuutjes staan. Zeef de muntblaadjes uit de sojamelk en meet terug 1 cup af (voeg indien nodig nog koude sojamelk toe). Voeg limoensap toe.
Meng sojamelk, olie en suiker in een andere kom. Meng de droge en de natte ingrediënten door elkaar.
Vul de cupcakevormpjes voor ongeveer 2/3 met deeg en bak ze 20 à 22 minuten. Laat ze afkoelen op een rooster.
Klop voor de frosting boter en suiker op. Voeg sojamelk en limoensap toe en klop nog even op.
Garneer de afgekoelde cupcakes met de frosting, en werk ze af met een schijfje limoen en een vers muntblaadje.
(bron: VeganYumYum en VCTOTW)
---------------------------
Noot 1: Ik heb er die zelfrijzende bloem zelf aan toegevoegd voor het maximum laten rijzen van de cakejes, maar het staat niet in het oorspronkelijke recept. Als je geen bakpoeder en baking soda (in het NL = Binatriumcarbonade) vindt, kun je die dingen ook gewoon weglaten en de bloem vervangen door zelfrijzende bloem. Of het dan lukt weet ik niet, heb het nog nooit geprobeerd!
Noot 2: Voor die "zeste" van de limoen moet je goed uitkijken dat je enkel het groene van de schil gebruikt en dat je het witte niet afschapt, dit zou namelijk bitter smaken!
Noot 3: ik vind die frosting té zoet met 3 en een halve cups bloemsuiker. Je doet dit gewoon naar eigen smaak en per beetjes. Toevoegen kan altijd, terug eruit halen niet.
Bovendien doe ik er meer limoensap bij, minstens 3-4 el, maar ook weer is dit een persoonlijke keuze! Gebruik een vrij vaste en liefst niet te gele boter, dan kleurt je frosting dankzij de bloemsuiker echt mooi wit én smelt hij niet te snel op je cakeje!
Vanavond gemaakt. Smaakte goed!
Fu Yong Hai met garnalen
+/- 2 pers.
Ingredienten en hoeveelheden**
- 3 eieren*
- 3 el melk*
- 3 tenen knoflook
- 4 el gezeefde tomaat
- 2 prei
- 2 kleine ui
- 2 el gembersiroop
- 1 el djahé
- 2 el ketjap
- half kopje water
- mespuntje ketoembar
- doosje champignons
- garnalen*
- 1 el sambal
- zout
- olie
- rijst
Bereiding
Snij de champignons en de prei. Versnipper de uien en de knoflook.
Fruit 1 ui in een steelpan met wat olien. Voeg de gembersiroop, azijn,
gezeefde tomaat, ketjap, water, sambal, suiker en zout en 2 tenen knoflook toe.
Rijst koken.
Bak de champignons tot ze bruin zijn en voeg de prei, ui en garnalen toe.
Ei kloppen met melk, ketoembar en zout. Toevoegen met de djahé en knoflook.
Mengsel langzaam doorscheppen, tot deze naar wens gestolt is.
Rijst, saus en eimengsel door elkaar mengen, of apart opdienen.
*Met dank aan de melkkoe, legkip en de garnalengemeenschap.
**Hoeveelheden mogen worden afgestemd op persoonlijke voorkeuren.
Fu Yong Hai met garnalen
+/- 2 pers.
Ingredienten en hoeveelheden**
- 3 eieren*
- 3 el melk*
- 3 tenen knoflook
- 4 el gezeefde tomaat
- 2 prei
- 2 kleine ui
- 2 el gembersiroop
- 1 el djahé
- 2 el ketjap
- half kopje water
- mespuntje ketoembar
- doosje champignons
- garnalen*
- 1 el sambal
- zout
- olie
- rijst
Bereiding
Snij de champignons en de prei. Versnipper de uien en de knoflook.
Fruit 1 ui in een steelpan met wat olien. Voeg de gembersiroop, azijn,
gezeefde tomaat, ketjap, water, sambal, suiker en zout en 2 tenen knoflook toe.
Rijst koken.
Bak de champignons tot ze bruin zijn en voeg de prei, ui en garnalen toe.
Ei kloppen met melk, ketoembar en zout. Toevoegen met de djahé en knoflook.
Mengsel langzaam doorscheppen, tot deze naar wens gestolt is.
Rijst, saus en eimengsel door elkaar mengen, of apart opdienen.
*Met dank aan de melkkoe, legkip en de garnalengemeenschap.
**Hoeveelheden mogen worden afgestemd op persoonlijke voorkeuren.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
-
XveganxchickX
- Forum fan
Kitty: kan de topic-titel mss aangepast worden in "de lekkerste vegetarische gerechten"?
Want nu lijkt het alsof vis & consoorten ok zijn, terwijl het volgens mij niet de bedoeling is om hier ook visgerechten te posten.
Grts
VeganChick
Want nu lijkt het alsof vis & consoorten ok zijn, terwijl het volgens mij niet de bedoeling is om hier ook visgerechten te posten.
Grts
VeganChick