Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
Moderator: Moderators
Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
In de berichtenstroom "Zijn Dierenactivisten ook extremisten" zie ik dat men helemaal off-topic gaat.
Daarom start ik hier met de stelling: Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
Een mens kan in de Westerse wereld zonder vleeseten leven. Geen vlees eten is economischer, gezonder, milieuvriendelijker en inderdaad, diervriendelijker.
Toch blijven vele mensen volharden in het vleeseten. De voornaamste reden, die wordt aangevoerd, is, omdat het "lekker" is.
Maar is "lekker" een reden van levensbelang om vlees te blijven eten?
Overweeg je eigen redenen eens. Waarom blijf jij vlees eten?
Daarom start ik hier met de stelling: Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
Een mens kan in de Westerse wereld zonder vleeseten leven. Geen vlees eten is economischer, gezonder, milieuvriendelijker en inderdaad, diervriendelijker.
Toch blijven vele mensen volharden in het vleeseten. De voornaamste reden, die wordt aangevoerd, is, omdat het "lekker" is.
Re: Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
Ik at vroeger vlees omdat ik niet wist wat ik at. Mezelf voor de mal houden deed ik niet. Ik kan mij ook maar één vleeseetmoment van mijzelf herinneren en dat was het moment waarop ik een stuk worst op brood had liggen en mijn moeder vragen begon te stellen.
Niet meer of minder dan niet-vleeseters.Houden mensen die vlees eten zichzelf voor de mal?
Nee.Maar is "lekker" een reden van levensbelang om vlees te blijven eten?
Tja ... dat is een samenloop der omstandigheden;Waarom blijf jij vlees eten?
Omdat het lekker is,
omdat het niet verboden is,
omdat mijn ouders en voorouders dan deden,
omdat het cultuur is,
omdat het kan,
omdat het vult,
omdat ik hoek- en snijtanden heb
omdat ik een voorbeeld wil zijn voor vega's
omdat mijn leven mij meer waard is dan alle dieren bij elkaar.
Maar gelukkig heb ik niet de illusie dat mensen dierenleedvrij kunnen leven.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Naar aanleiding hiervan kunnen we ons ook afvragen: "Zijn mensen die vlees eten asociaal en egoïstisch?"Joe Hn schreef: omdat mijn leven mij meer waard is dan alle dieren bij elkaar.
Ik heb vraag mij vaak tijdens een nieuwsuitzending de vraag gesteld of er zich onder hordes voetbalvandalen vegetariërs bevinden.
-
somniferum
- Geregelde verschijning
@rno,
Ik eet vlees omdat ik bepaalde gerechten met vlees erg lekker vind.
Levensbelang? Nee. Maar dat geldt voor wel meer dingen die ik doe.
balkon,
Wat is er mis met asociaal en egoistisch?
Ik eet vlees omdat ik bepaalde gerechten met vlees erg lekker vind.
Levensbelang? Nee. Maar dat geldt voor wel meer dingen die ik doe.
balkon,
Het probleem is dat er teveel mensen zijn op deze wereld die allemaal gevoed moeten worden. Het stoppen met het eten van vlees zal heus niet de grootste problematiek die er is (genoeg voedsel voor iedereen) oplossen. Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij de genoemde redenen om te stoppen met het eten van vlees. Daarnaast zijn er 'problemen' bij vegetariërs bekend zoals problemen met de plasbuis bij kleine jongetjes. Vitamine B12 zou daar wel eens mee te maken kunnen hebben.Een mens kan in de Westerse wereld zonder vleeseten leven. Geen vlees eten is economischer, gezonder, milieuvriendelijker en inderdaad, diervriendelijker.
Ik vergelijk het nu even met het invoeren van de spaarlamp. Doen! zegt de milieubeweging en ook de producenten van lampen zijn voor. Op slinkse wijze werd het voorstel doorgevoerd, want als twee partijen die normaal gesproken lijnrecht tegenover elkaar staan het met elkaar eens zijn, dan moet het wel goed zijn! Dat is dus niet zo. LED lampen stoten bijvoorbeeld twee keer zoveel CO2 uit dan gloeilampen. Ook zijn ze niet zo energiezuinig als men beweert. Ook verwarmen gloeilampen een ruimte, terwijl LED lampen koud zijn. Dit betekent dus dat je meer moet stoken om het net zo warm te krijgen. Ook is het niet goedkoper wanneer je gebruik maakt van groene stroom.
Ook met de biobrandstof zijn er allerlei haken en ogen. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar het blijkt wel dat grote problemen zoals het milieu wel heel kritisch moeten worden bekeken en dat men niet te snel actie gaat ondernemen.
Ook mag je tegenwoordig niet meer roken. Terwijl de kosten van AOW van een persoon die langer leeft hoger zijn dan de ziektekosten. Er is niets zo voordelig voor de overheid dan een werknemer die op de eerste dag van zijn/haar pensioen dood neervalt. Des te ouder, des te meer gebreken, des te meer kosten.
WIl je het tegenwoordig goed doen, dan mag je geen auto meer hebben, moet je zonnepanelen op je dak hebben, mag je geen vlees meer eten, niet meer met het vliegtuig op vakantie, niet meer roken, alle gloeilampen eruit gooien, etc. Je mag best mensen bewust laten nadenken over gevolgen van iets, maar je moet ook realistisch zijn. Je kunt beginnen met proberen mensen te laten minderen met het eten van vlees, maar nog belangrijker is om efficiënter gebruik te maken van de voedselvoorraden, en wel te beginnen met je eigen voorraad in de koelkast. Gemiddeld wordt bijna 30% van het eten weggegooid omdat men teveel inkoopt of omdat de hoeveelheid te groot is. Er wonen meer mensen alleen of met z'n tweeën en gezinnen zijn kleiner geworden. Toch is de hoeveelheid in een verpakking toegenomen en ook zijn de verpakkingen op zich toegenomen.
Op zich zijn veel problemen vrij simpel op te lossen, door de betere alternatieven goedkoper te maken dan de slechte. Echter, het slechtste voedsel is het goedkoopst, groene stroom is duurder, zonnepanelen zijn te duur, biobrandstof is te duur, etc. Als de politiek echt zou willen meewerken, dan moeten ze datgene wat slecht is (ze verhogen wel elk jaar accijns op sigaretten en benzine) veel en veel zwaarder belasten, en die opbrengsten investeren in goede alternatieven.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Waar slaat dit op? Omdat ik vlees eet heb ik meer kans om me asocialer te gedragen?Ik heb vraag mij vaak tijdens een nieuwsuitzending de vraag gesteld of er zich onder hordes voetbalvandalen vegetariërs bevinden.
Ik ken aan de andere kant de verhalen van milieuactivisten die zich schaamteloos gedragen en moedwillig veel schade aanrichten. In beide gevallen gaat het om een ideologie en niet om een eetpatroon.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Als je niet kan snappen wat daar mis mee is, dan rest eigenlijk alleen nog het persoonlijk aan den lijve ondervinden in een 100% tot op het bot puur aso/egoistische leefomgeving.somniferum schreef:
balkon,
Inderdaad dit is weer en vergelijking die nergens op slaat.Ik heb vraag mij vaak tijdens een nieuwsuitzending de vraag gesteld of er zich onder hordes voetbalvandalen vegetariërs bevinden.
En als we dan toch met foute vergelijkingen bezig zijn: Hitler was vegetariër en dronk geen alcohol.
Natuurlijk zul hier Gandhi tegenover zetten, maar het enige wat je hier uit af kunt leiden is dat vegetariërs erg fanatiek zijn.
Ik ben het met Lanier eens:
Je kunt beter geen kinderen nemen (proberen te krijgen) of daar laat mee beginnen zodat de wereldbevolking daalt.Het probleem is dat er teveel mensen zijn op deze wereld die allemaal gevoed moeten worden. Het stoppen met het eten van vlees zal heus niet de grootste problematiek die er is (genoeg voedsel voor iedereen) oplossen.
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Ali,
Schijnbaar weet jij wat er mis is met asociaal en egoistisch.
Misschien kun je het uitleggen?
Schijnbaar weet jij wat er mis is met asociaal en egoistisch.
Misschien kun je het uitleggen?
Joe Hn schreef

Goede persoonlijke reden maar niet voor iedereen geldig. En niet alle vlees is even smakelijk bestel maar eens tripe de boeuf als je in Frankrijk bent.Omdat het lekker is,
Er is meer vanuit bepaald oogpunt laakbaar gedrag zonder dat het verboden is. Bontjassen dragen bijvoorbeeld.omdat het niet verboden is,
Een soort erfzonde?omdat mijn ouders en voorouders dan deden,
Klompendansen ookomdat het cultuur is,
weer klompendansenomdat het kan,
eiwitrijk voedsel verzadigt inderdaad snel, maar kippenvoer is ook heel vulzaamomdat het vult,
Dat is om voedzame schors van takken te halenomdat ik hoek- en snijtanden heb
dat is natuurlijk prijzenswaardig maar ik denk dat het niet aankomtomdat ik een voorbeeld wil zijn voor vega's
Maar je bent zelf ook een zoogdieromdat mijn leven mij meer waard is dan alle dieren bij elkaar.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maar ik doe zoveel dat niet van levensbelang is. Ik ga volksdansen omdat het leuk is. En "leuk" is geen reden van levensbelang om te gaan volksdansen.@rno schreef:In de berichtenstroom "Zijn Dierenactivisten ook extremisten" zie ik dat men helemaal off-topic gaat.
Dus vlees eten omdat het lekker is, lijkt me een geldige reden waarbij de vleeseter zich niet voor de mal houdt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Even een toelichting op mogelijkeproblemen bij jongens van een vegetarische moeder:
Aangeboren afwijkingen van het mannelijk geslachtsorgaan: Hypospadias en cryptorchidie
Hypospadies en cryptorchidie zijn twee afwijkingen van het mannelijk geslachtsorgaan die bij pasgeborenen vrij veel voorkomen. In Vlaanderen heeft men nog geen precies idee over het exacte aantal gevallen, maar men schat dat er jaarlijks 1 op 200 à 300 jongetjes geboren worden met hypospadias en 1 op 100 met cryptorchidie. In ongeveer in 10 % van de gevallen komen beide afwijkingen samen voor. Het aantal gevallen zou de laatste decennia toenemen.
Vegetarische voeding
Een opmerkelijke factor is het vegetarische dieet van de moeder. Voornamelijk een grote hoeveelheid aan sojaproducten zou de kans verhogen. Deze producten bevatten meer fytoestrogenen dan andere vegetarische producten en hebben een invloed op de oestrogenen (zowel positief als negatief) waardoor er mogelijk verstoring is van de aanmaak van testosteron en dus ook van de ontwikkeling van de mannelijke foetus. Maar ook hierover is verder onderzoek nodig.
Het is dus noodzakelijk om meer onderzoek te doen en zaken naast elkaar neer te leggen. Er zijn teveel mensen die maar wat roepen, zonder dat ze de mogelijke gevolgen kennen.
Aangeboren afwijkingen van het mannelijk geslachtsorgaan: Hypospadias en cryptorchidie
Hypospadies en cryptorchidie zijn twee afwijkingen van het mannelijk geslachtsorgaan die bij pasgeborenen vrij veel voorkomen. In Vlaanderen heeft men nog geen precies idee over het exacte aantal gevallen, maar men schat dat er jaarlijks 1 op 200 à 300 jongetjes geboren worden met hypospadias en 1 op 100 met cryptorchidie. In ongeveer in 10 % van de gevallen komen beide afwijkingen samen voor. Het aantal gevallen zou de laatste decennia toenemen.
Vegetarische voeding
Een opmerkelijke factor is het vegetarische dieet van de moeder. Voornamelijk een grote hoeveelheid aan sojaproducten zou de kans verhogen. Deze producten bevatten meer fytoestrogenen dan andere vegetarische producten en hebben een invloed op de oestrogenen (zowel positief als negatief) waardoor er mogelijk verstoring is van de aanmaak van testosteron en dus ook van de ontwikkeling van de mannelijke foetus. Maar ook hierover is verder onderzoek nodig.
Het is dus noodzakelijk om meer onderzoek te doen en zaken naast elkaar neer te leggen. Er zijn teveel mensen die maar wat roepen, zonder dat ze de mogelijke gevolgen kennen.
Goed, hoevéél vegetariërs zitten er dan in zo'n groep hooligans? Onder oorlogsmisdadigers met flink wat genocide op hun kerfstok, was het er slechts één.Exdeo schreef:Inderdaad dit is weer en vergelijking die nergens op slaat.Ik heb vraag mij vaak tijdens een nieuwsuitzending de vraag gesteld of er zich onder hordes voetbalvandalen vegetariërs bevinden.
En als we dan toch met foute vergelijkingen bezig zijn: Hitler was vegetariër en dronk geen alcohol.
Natuurlijk zul hier Gandhi tegenover zetten, maar het enige wat je hier uit af kunt leiden is dat vegetariërs erg fanatiek zijn.
Wat in verhouding heel wat meer kan zijn dan onder de rest van de bevolking.balkon schreef:Goed, hoevéél vegetariërs zitten er dan in zo'n groep hooligans? Onder oorlogsmisdadigers met flink wat genocide op hun kerfstok, was het er slechts één.Exdeo schreef:Inderdaad dit is weer en vergelijking die nergens op slaat.Ik heb vraag mij vaak tijdens een nieuwsuitzending de vraag gesteld of er zich onder hordes voetbalvandalen vegetariërs bevinden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.