Vloeken helpt tegen pijn

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Samante

Vloeken helpt tegen pijn

Bericht door Samante »

Telegraaf schreef:‘Vloeken helpt tegen pijn’ KEELE - Een flink potje schelden nadat je je teen hebt gestoten of je per ongeluk met een hamer op je duim hebt geslagen. Het overkomt de beste wel eens. Britse onderzoekers ontdekten dat al dat gevloek ook een functie heeft: het verlicht namelijk de pijn.

Notoire schelder Gordon Ramsay zal weinig pijn lijden.. Wetenschappers van Keele University namen de proef op de som. Ze gaven studenten de opdracht hun hand zo lang mogelijk in een bak met ijswater te houden terwijl ze een vloekwoord naar keuze uitspraken. Het bleek dat de testpersonen hun handen langer onderwater konden houden als ze erop los scholden, dan wanneer ze een ander ‘neutraal’ woord gebruikten.

Gemiddeld konden de studenten hun handen twee minuten onderwater houden als ze een scheldwoord gebruikten en maar een minuut en vijftien seconden als ze een neutraal woord gebruikten.

Verbaasd

De onderzoekers waren verbaasd over de resultaten omdat de meeste psychologen schelden en vloeken zien als een vorm van aanstellen. Tijdens het onderzoek bleek echter dat vloeken de hartslag verhoogd en dat wijst op een verhoging van de agressiviteit. “Verhoogde agressie verlaagt de pijngrens, dus het is mogelijk dat vloeken helpt in dit proces,” aldus onderzoeker Richard Stephens in The Daily Telegraph.
Ik zei altijd al : Als bidden niet wil helpen, zal vloeken dat wél doen.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik heb het even uitgeprobeerd.

Een hamer gepakt en...........

Ik vind het eigenlijk wel een logisch verhaal. Een scheldwoord roept heel andere associaties bij je op, dan b.v. rododenderon. Schijnbaar zoek je onbewust iets op wat boven de pijn uitgaat.

Ik moet ineens denken aan jaren geleden toen we de auto en caravan totall loss hebben gereden en overdwars op de op de route de solei lagen. We zijn zelf echt door het oog van de naald gekropen. Ik vloek normaal nooit! Ik vind het lelijk en heb er een hekel aan. Maar als je toen gehoord had wat er allemaal uit mijn mond kwam.............ik wist niet waar het vandaan kwam, want het past helemaal niet bij mij.

Schijnbaar zocht ik iets heel heftigs om de angst van dat moment aan te kunnen.

Groet Kristel
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Weten ze bij de telegraaf wel zeker dat dit rapport juist gedocumenteerd is door hun journalist.
Vloeken helpt zware emoties afreageren en daardoor verwerken.
Maar dat is hetzelfde het geval bij elke groffe of minder groffe krachtterm, mits recht uit het hart komend en het verstand passerend.

De verhoogde alertheid van het zenuwstelsel heeft tot gevolg een verhoogde geestelijke reactie, die met vloeken geuit wordt.

Vloeken helpt niet pijn te bestrijden, maar wel bij volharden in acties, ook al is er pijn.
Het verhoogt nl niet de pijngrens, maar wel degelijk de tolerantiegrens.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

als de kinderen er niet bij zijn, roep ik wel godverdomme. Als ze er wel bij zijn roep ik chips.
Samante

Bericht door Samante »

Ongeloveloos schreef:als de kinderen er niet bij zijn, roep ik wel godverdomme. Als ze er wel bij zijn roep ik chips.
:shock: CHIPS!
Ik mis de rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr die wel in godverrrrrrrdomme zit.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Kijk maar uit! Ik weet nog heel goed waar de preek over ging in de eerste kerkdienst na de vakantie!

Je mag nooit en te nimmer, in wat voor omstandigheid je ook bent..........vloeken!

Ik werd op mijn vingers getikt door godhimself! Hij had me gehoord!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ooit op de uitgeverij een dominee meegemaakt waarbij de kaft van zijn net uitgekomen boek bij de hele oplage ondersteboven was gezet door de binder. Hij vloekte hard en het kwam uit zijn tenen, geen GVD maar SODEKRAKERS! Het klonk net zo heftig, maar hij vloekte niet, dacht hij natuurlijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Ooit op de uitgeverij een dominee meegemaakt waarbij de kaft van zijn net uitgekomen boek bij de hele oplage ondersteboven was gezet door de binder. Hij vloekte hard en het kwam uit zijn tenen, geen GVD maar SODEKRAKERS! Het klonk net zo heftig, maar hij vloekte niet, dacht hij natuurlijk.
En.......
Hielp het? :wink:

Ja natuurlijk.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Volgens mij wel. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ongeloveloos schreef:als de kinderen er niet bij zijn, roep ik wel godverdomme. Als ze er wel bij zijn roep ik chips.
Hetgeen weer tot een negatieve associatie met deze voor jeugdigen vaak als lekkernij beschouwde voedselbron kan leiden. Eetstoornissen onder en overgewicht en dat had je allemaal kunnen voorkomen door het woord chips niet zo oneerbiedig te bezigen. :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Is Shit dan beter DoctorWho, of krijgen ze dan problemen met de acceptatie van hun spijsvertering. 8)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kitty schreef:Is Shit dan beter DoctorWho, of krijgen ze dan problemen met de acceptatie van hun spijsvertering. 8)
Het rare is dat Engelsen, Fransen en Duitsers poep in eigen taal roepen als krachtterm :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En Amerikanen doen dat ook, maar zijn evengoed zwaar geschokt als ze het horen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Is Shit dan beter DoctorWho, of krijgen ze dan problemen met de acceptatie van hun spijsvertering. 8)
:evil3: :wink:
:D

Werkt allemaal hetzelfde, denk ik.

Ik denk niet, dat er nagedacht wordt bij het gebruik van dit soort krachttermen.
De meeste gebruikers weten niet wat ze feitelijk zeggen.
Het is meestal een mode-krachtterm en naäperij, zonder rede.
Afhankelijk van het milieu, waarin men rondwaart.

Maar juist het gebrek aan rede, was mijn eerdere betoog, zou de werking ervan kunnen versterken. :evil3:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja, maar welke "rede'' zou je kunnen uiten als je je keihard op je duim slaat? Ik zou zo even geen goed stuk redelijke proza voor zo'n moment kunnen bedenken. :lol:

Plaats reactie