witchcraft

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

witchcraft

Bericht door Raven »

collegavanerik: mislukte poging tot topickapen raven, post verplaatst naar nieuw topic

Dit stuk in rationalwiki :

Witchcraft
From RationalWiki
Jump to: navigation, search

Witchcraft is the use of rituals and magic to accomplish some kind of ends on this earth. It is often practiced by various sorts of neopagans, as well as other polytheists.

Witchcraft, however, is NOT invoking the Christian God to do the same things. The exact difference is kind of murky to many non-Christians, as it involves believing both in God and in the First Commandment, i.e., if you ask God to do something and leave it at that, that is fine, but if you try to use magic to do the same thing, you are trying to do God's job for him, which is not so fine and will get you thrown on the divine barbecue.

komt verre van "free thinking" over...
het kon de uitleg van de paus wel zijn...

Freethoughtpedia doet het stukken beter
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Kun jij ons een definitie van ´witchcraft´ of hekserij geven die onbevoordeeld is?
Liefst een beetje compact, geen lappen tekst.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

The Prophet schreef:Kun jij ons een definitie van ´witchcraft´ of hekserij geven die onbevoordeeld is?
Liefst een beetje compact, geen lappen tekst.
Ja hoor :)
volgens mij heb ik ooit al eens geprobeert om het uit te leggen.

Een heks is iemand die werkt met de krachten van de natuur. Iemand die zijn/haar leven in de pas laat lopen met de seizoenen, zo vieren heksen geen pasen maar wel Ostara, als begin van de lente.
Heksen geloven wel dat er "meer" is , maar dat dat "meer" eerder met hier en nu te maken heeft dan met straks en daarboven .. als je me begrijpt. De meeste heksen geloven wel in een leven na dit leven, maar dat is meer reincarnatie dan straf of beloning. Wel zijn heksen ervan overtuigd dat alles wat je de wereld in stuurt driemaal bij jezelf terug komt, in wat voor vorm dan ook.
Verder gebruiken heksen rituelen (magie) om dingen een duwtje in de goede richting te geven, als dat nodig is, en veel heksen weten ook wat van kruiden en andere "handigheidjes" waarvan de kerk vind dat je ze niet mag gebruiken.

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

collegavanerik: mislukte poging tot topickapen raven, post verplaatst naar nieuw topic
dit hoort niet bij links

As above, so below
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Raven schreef:
dit hoort niet bij links
topic maar in de prullenbak dan? :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Lijkt mij in "Occultisme, Newage en sektarisme" thuis te horen.
Raven schreef:Verder gebruiken heksen rituelen (magie) om dingen een duwtje in de goede richting te geven, als dat nodig is, en veel heksen weten ook wat van kruiden en andere "handigheidjes" waarvan de kerk vind dat je ze niet mag gebruiken.
Hoe werkt dat dan, magie? En hoe weet je dat het werkt? Natuurkundig onderzoek naar gedaan? Bewijzen voor gevonden?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

The Prophet schreef:Lijkt mij in "Occultisme, Newage en sektarisme" thuis te horen.
Raven schreef:Verder gebruiken heksen rituelen (magie) om dingen een duwtje in de goede richting te geven, als dat nodig is, en veel heksen weten ook wat van kruiden en andere "handigheidjes" waarvan de kerk vind dat je ze niet mag gebruiken.
Hoe werkt dat dan, magie? En hoe weet je dat het werkt? Natuurkundig onderzoek naar gedaan? Bewijzen voor gevonden?
Tja, niet alles wat mensen doen heeft een wetenschappelijke onderbouwing. Maar als je ziet dat dingen een positieve wending nemen, dan is dat voor mij genoeg.
Voor sommige dingen is ook wel al wetenschappelijk bewijs gevonden hoor:
Van wilg en vlier bijvoorbeeld is het al heel lang bekend zat ze geneeskrachtige eigenschappen hebben. En waar dacht je dat aspirine vandaan kwam ? salix = wilg ;)

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar Raven dat laatste heeft natuurlijk niets met magie te maken. Dat kruiden een geneeskrachtige werking hebben is geen magie. En ga nu niet weer alles magie noemen, zoals je eerder eens deed, want dat is wat vervelend.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Raven schreef:
Verder gebruiken heksen rituelen (magie) om dingen een duwtje in de goede richting te geven, als dat nodig is, en veel heksen weten ook wat van kruiden en andere "handigheidjes" waarvan de kerk vind dat je ze niet mag gebruiken.
Interessant, weet je ook welke kerk of kerken?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kitty schreef:Maar Raven dat laatste heeft natuurlijk niets met magie te maken. Dat kruiden een geneeskrachtige werking hebben is geen magie. En ga nu niet weer alles magie noemen, zoals je eerder eens deed, want dat is wat vervelend.
Tja op dat punt verschillen we gewoon van mening, maar dat komt omdat jij een "sprookjesboek - beeld" van heksen hebt.

Als het om (magische) rituelen gaat, is er geen wetenschappelijk bewijs nee. Ik persoonlijk denk dat ik iets extra's kan doen door bijvoorbeeld met Yule een bedrag naar het KWF over te maken in plaats van een andere dag(om maar een simpel voorbeeld te noemen). En dat iets kan in het kleinste ding zitten, maar dat is zoals gezegd een overtuiging.

As above, so below
Samante

Bericht door Samante »

Moderator Samante: topic lijkt me beter thuishoren in Occultisme, Newage en sektarisme.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Da's beter dan bij links ja, er staat namelijk niet een link in dit topic

As above, so below
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik was ooit verliefd op een meisje dat aan wicca deed. Ik vond dat toen (met mijn christelijke opvoeding) heel raar, maar het maakte haar nog aantrekkelijker, ik vond haar al leuk en sexy, en dan ook nog dat mysterieuze....... Maar het is toch niks geworden, was toch een stap te ver (zij vond mij ook leuk, maar het bleef bij fysieke aantrekking, ons denken was toch te verschillend)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Stelling hekserij bestaat niet dat iemand zichzelf heks noemt om het ongrijpbare in het leven nog een beetje dragelijker te maken doet daar niets aan af. Kortom ook hier is weinig anders te vinden dan wishfull thinking en een potje escapisme natuurlijk. Nb dit las ik in het schuimlaagje op mijn cappuccino. Een oude en geheime vorm van kennisoverdracht voor ingewijden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Blackadder schreef:Ik was ooit verliefd op een meisje dat aan wicca deed. Ik vond dat toen (met mijn christelijke opvoeding) heel raar, maar het maakte haar nog aantrekkelijker, ik vond haar al leuk en sexy, en dan ook nog dat mysterieuze....... Maar het is toch niks geworden, was toch een stap te ver (zij vond mij ook leuk, maar het bleef bij fysieke aantrekking, ons denken was toch te verschillend)
Ik had dat wel eens met christelijke meisjes. Ben er zelfs met 1 getrouwd. Is nu niet meer christelijk, natuurlijk. :D

@Raven:
Ik weet nog steeds niet hoe magie dan werkt. Het lijkt mij niet meer dan wishful thinking en kleine dingen als relevant zien, terwijl die normaal gesproken ook wel gebeurd zouden zijn. Ik kan er niet zoveel mee.

En ik hield me een beetje onnozel, maar ik weet wel wat van magie e.d. af. Heb er een paar boeken over in de kast staan. Ik heb het op een gegeven moment afgeschoven omdat het niets doet en op lucht gebaseerd is.
Plaats reactie