Kinderbijbel(s)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rebecca
Forum fan

Kinderbijbel(s)

Bericht door Rebecca »

N.a.v. de topic 'Alle profeten zijn pervers' en de link hierin van Skeptic met in een van zijn postings de volgende vraag:'....Jozua was zo wraakzuchtig, dat hij de dood eiste en zelfs de onschuldige kinderen en het vee moesten er aan geloven en zo'n figuur wordt door gelovigen gezien als een groot man, ja als een voorbeeld om na te volgen!
Met Mozes is het al niet beter, die was het grote voorbeeld van Jozua, maar daarover later meer.
Ben trouwens benieuwd hoe men deze 'verhalen' brengt in een kinderbijbel.

Die vraag lijkt mij een interessante insteek wat betreft alle, zo niet de meeste, meervoudig-interpretabele verhalen van de bijbel.. Wat ik bijv. in een kinderbijbel heb gelezen 'Bijbelverhalen naar de 21ste eeuw' is dat het verhaal van Lot en z'n dochters heel anders afliep dan in de 'volwassen' bijbel. In de 'volwassen'bijbel was het Lot die z'n dochter wilde offeren aan de wilde Sodomse meute (Genesis 19 vers 1t/m 8 ) En in de kinderbijbel zijn het de gasten, de engelen die hun vleugels uitslaan en de meute 'verblinden' en daarmee doen 'afdruipen'...
Heeft iemand anders misschien nog een vergelijkend 'warenonderzoek' wat dit betreft gedaan? :idea:
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rebecca schreef:Heeft iemand anders misschien nog een vergelijkend 'warenonderzoek' wat dit betreft gedaan?
Nog niet maar ik denk dat ik daar toch eens induik.

Overigens sluit dit topic weer aan bij het topic over vrije wil.
Kinderen zijn zeer beinvloedbaar, dus wanneer spreken we over vrije wil als volwassen meningen en ideeën al vroeg als de waarheid aan kinderen tentoon gespreid worden?
De kinderbijbel geeft maar weer eens aan hoe gemakkelijk de verhalen bijgesteld worden terwijl de werkelijkheid -zo die al bestond- van het origineel behoorlijk wat geweld aan wordt gedaan.
Dit alles om de tere kinderziel te sparen.
Een bewonderenswaardig streven, maar zou het dan niet beter zijn om kinderen hun eigen waarheid te laten ontdekken zonder de invloed van volwassenen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

In mijn posting in "hebben mensen een vrije wil?" refereer ik aan het kinderboek"Kaas en de evolutie theorie van de filosoof Bas Haring.
Afbeelding Afbeelding
Uitgeverij Houtekiet
ISBN 90-5240-600-6
Euro 13,60
Misschien een aanrader als alternatief voor de kinderbijbel ?
Kaas en de Evolutietheorie is een boek voor nieuwsgierige mensen vanaf 11 jaar, maar zeker ook voor volwassenen interessant. De evolutietheorie grijpt in op alle vragen van het leven. Kort samengevat is de kern van de theorie het idee dat organismen en hun eigenschappen niet bestaan omdat ze een bedoeling hebben, maar omdat ze zich voortgeplant hebben. De jury van de Gouden Uil, een Belgische prijs voor jeugdliteratuur, loofde vooral de houding van de auteur. Bas Haring is nergens veroordelend of polemiserend. Het boek heeft maar één negatieve recensie gehad: "Een journaliste vond dat ik met God te kort door de bocht was gegaan."

Kaas is volgens Bas Haring raar spul. Het is een combinatie van verse melk waar je stremsel in gooit. Stremsel is de inhoud van de maag van een kalf en laat de melk klonteren zodat er kaas ontstaat. Bas kan zich niet voortellen dat dit bewust is gedaan, maar denkt dat er per ongeluk stremsel in een emmer verse melk is gevallen en dat kaas zo bij toeval is ontstaan. Etenswaren als kaas hebben wel degelijk met de evolutietheorie te maken: "Kaas is niet bedacht, maar bleek lekker te zijn en daarom bestaat het nog steeds en doen we het tegenwoordig op de boterham. Met de evolutie werkt het net zo. Evolutie is een dom, 'onnadenkend' proces en dieren en planten zijn toevallige probeersels die overleven als ze blijken te werken."

Ter illustratie van deze theorie beschrijft Bas Haring in zijn boek het volgende: "Stel je voor dat er duizend jaar geleden een clubje uitzonderlijke beren leefde. De beren vonden seks niet zo belangrijk: ze lagen een beetje in het gras te relaxen en vonden het allemaal wel best, in tegenstelling tot hun overige soortgenoten.Tegenwoordig bestaan die uitzonderlijke beren niet meer: zij hebben zich immers niet voortgeplant en de anderen wel. Vind je het gek dat de wereld stikt van de geile beren?"
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie