Toch maar eens reageren na een lange tijd stil geweest te zijn.
TurkseTroel schreef:
Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.
Jij kan met je verstand misschien wel de conclusie trekken dat men een geloof aanhangt omdat deze is overgenomen van de ouders, maar desbetreffende persoon ziet dit verband niet. Deze zal denken dat het licht, het gevoel, de straling? van God/Allah of weet ik veel wat van binnenuit komt. Daarnaast bestuderen vele gelovigen hun heilige boek (indien deze bestaat) waaruit ze opmaken dat ze volledig zelf voor het geloof hebben gekozen.
Ik snap soms niet waarom, m.n. moslims, de arrogantie vandaan halen om te denken dat alleen de weg van Islam de juiste weg is. Waarschijnlijk ben je moslim omdat toevallig je ouders geloven in de Islam. En een baby die wordt geboren in India zal later zeer waarschijnlijk het hindoeisme aanhangen. Er bestaan verschillende religies en ontelbaar veel goden naast elkaar. Dus waarom zou de god (en) van de ene religie wel bestaan en die van de ander niet??
Dat moslims denken dat de islam de enige, tevens de juiste weg is, komt hoogstwaarschijnlijk omdat men beweert dat de islam het laatste, en dus het juiste geloof is. (dit in hun belevenis natuurlijk).
Verder; waarom houdt men zich nog steeds vast aan allerlei geloven terwijl het voor andere mensen overduidelijk is dat er geen God/Allah bestaat?
- Ik heb hier zo mijn eigen verklaring voor. Volgens mij komt dat puur uit het feit dat gelovigen(voornamelijk vrouwen) zich vrijer voelen en vrijer kunnen handelen als zij verbonden zijn aan een gemeenschappelijke lijn. Het is een beetje lastig om uit te leggen, vandaar dat ik bewust met voorbeelden ga werken.
- Feit is dat in landen waar de islam geaccepteerd is als staatsgodsdienst vrouwen minder snel het huis uit komen om lekker een dagje uit te gaan, te feesten of iets dergelijks. Ze worden door mannen nagekeken alsof ze de grootste zondes zijn op aarde. Maar dankzij moskeeën en allerlei andere, in dit geval islamitische, activiteiten kunnen zij zich zorgeloos buitenshuis bevinden. Ze gaan denken dat de islam hun die vrijheid biedt waar ze naar verlangen. Ze kunnen bijv. naar islamitische meisjesscholen. Tevens is het zo dat de moeder, de vrouw, een enorme impact heeft op de kinderen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de vrouw het geloof in staande houdt.
Misschien allemaal een beetje beknopt, maar hopelijk snappen jullie me. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat ik zelf van het vrouwelijke geslacht en geen moslim ben.
(mocht het je interesseren).
Alle religies zijn gewelddadig.