Hoe de hel goed te praten

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Hoe de hel goed te praten

Bericht door Marinus »

Het gaat weer eens over de hel op credible

Deze reactie is van mij: die zal het einde van de dag wel niet halen maar zonde om hem niet te bewaren.

http://forum.credible.nl/topic.php?id=1 ... &origpage=
Nee TBM: wrijf het er maar in...

God is zo egocentrisch volgens sommigen dat hij levende wezens met gevoel heeft gecreeert om hem te eren. Het boeit hem niet wat ze doen, zolang ze maar in hem geloven. En doen ze dat niet dan wordt je voor eeuwig gemarteld in de hel.

Even een hypothetisch gesprekje met god:
god: waarom geloofde je niet in mij?
slachtoffer: ik verloor mijn geloof toen ik doorkreeg dat we in die ruimte bijeen gedreven werden om als ratten vergast te worden. Ik kon niet meer in iets goeds geloven toen.
god: ja, ja, smoesjes
slachtoffer: Maar waar was U toen dan?
god: ik was bezig met een salarisverhoging van een christen in berlijn. Maar ik ben wel klaar met je: naar de hel jij!
(slachtoffer wordt krijsend door demonen naar de brandende poel des vuurs gesleurt)
god: Tsk, ze worden elke keer brutaler: wie maalt er om gaskamers terwijl je mij dankbaar moet zijn voor iedere dag dat je leeft? Volgende!!

god: geloofde je in mij?
nazi: ja
god: nou, dat wat je met die joden deed was niet zo netjes, maar je hebt in ieder geval niet je geloof verloren, dus zand er over maar weer.
nazi: mooi, en nog bedankt van die salarisverhoging heh? kwam goed uit met de kerstkadootjes voor de kinders.

Dit was niet om te spotten maar het geeft wel een beetje de manko's weer geloof ik.
De discussie is beloofd interessant te worden.
Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 12:37:00

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:32:29 schreef The Black Mathematician het volgende:
Geruststellend voor jou, maar een dubbele hel voor anderen.

Niet alleen voor anderen. Er zijn wel een paar mensen die ik later niet met liefde in de hemel zou tegen komen zeg maar. Maar als ik me daar druk over blijf maken heb ik alleen mezelf daarmee. Laten we hopen dat zij hun portie krijgen...
(oooh, slechte slechte gedachte!)
Nou ze heeft iig door dat het niet netjes is
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het blijkt dat ik niet genoeg rechten heb om de pagina te bekijken. Hou ons maar op de hoogte van de reacties als je wil.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Hier is de hele discusiie tot zover geen angst ik ben hem nog aan het indelen en inkorten. Maar nu even niet; moet even weer wat gaan doen hier.

Door mackie op donderdag 29-11-2007 03:07:32

Hallo, ik maak even een nieuw topic, want het werd in de vorige topic iets te off-topic Mijn vraag is of je wordt vergeven als je een zonde begaan hebt, waarvan je ,voordat je de zonde beging, wist dat het een zonde was en je, nadat je de zonde begaan hebt, er geen berouw op spijt van hebt. Word je dan nog vergeven? Hier een paar voorbeelden uit de vorige topic:

\"Wat nou als het een actie is geweest wat niet terug te draaien is (bijvoorbeeld moord) en je hebt er geen spijt of berouw van (bijvoorbeeld je vrouw die vreemd is gegaan --> misschien kun je dit zien als eerwraak?). Word dat vergeven? Of om verder te gaan op de TS, wanneer je express/ met volle overtuiging voor het huwelijk ontmaagd bent ( met iemand die later niet je echtgenoot gaat worden --> zie het als een one-night stand) terwijl je weet dat dit een zonde is, maar je hebt er niet zoveel spijt/ berouw van omdat je dit toch altijd al wilde? In principe zijn beide gevallen, volgens mij, geen zonde tegen de Heilige Geest aangezien je niet constant moedwillig de Heer afwijst en de Heilige Geest belachelijk maakt. Als ik hierin gelijk heb, worden deze zonden vergeven toch?\"

Ik hoop dat er mensen zijn die hierop in kunnen haken...Alvast bedankt!

gr. mackie.

Nynthe

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 03:11:17

Ik denk wel dat het essentieel is dat je er later berouw om hebt. Nu moet ik bekennen dat ik daar morgen wel even mijn bijbel voor moet doorsnuffel, maar goed. (als iemand het eerder vind, be my guest )
Je kan dingen doen, heb ik ook gedaan, waarvan ik vooraf met mijn volle verstand wist 'Dit gaat hij vast niet leuk vinden'
Maar achteraf (oma spreekt alweer) toch spijt van had. Misschien niet op de manier van 'ik wou maar dat ik het nooit gedaan had' maar meer in de zin 'als het kon, had ik het toch anders gedaan.'

_____
~Calling all angels~

Raido

Amplexio Dei

Door Raido op donderdag 29-11-2007 10:30:32

Nee. Zonden worden alleen vergeven wanneer er berouw is (dus geen spijt ), wanneer je zonde plaats vind en je hebt een omgang met God dan zal er altijd een moment komen dat je berouw zult hebben.

Ook David had een One Night Stand met Batsheba en later nogal berouw, pas dan is het vergeven (voor de mens).

_____
If I die tomorrow, id be allright.
Because I believe, That after were gone, the spirit carries on.

Hester

Door Hester op donderdag 29-11-2007 11:42:30

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 10:30:32 schreef Raido het volgende:
Nee. Zonden worden alleen vergeven wanneer er berouw is (dus geen spijt ), wanneer je zonde plaats vind en je hebt een omgang met God dan zal er altijd een moment komen dat je berouw zult hebben.

Liefst voor de dag van het oordeel, want op die dag zul je zeker berouw hebben.

_____
Hallo allemaal! Ik doe mijn werkstuk over schapen. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik schapen hele leuke en lieve dieren vind en er meer over wilde weten.

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 12:13:53

Quote:

Ook David had een One Night Stand met Batsheba en later nogal berouw, pas dan is het vergeven (voor de mens).

Ik blijf het scheef vinden. Hoe kan een zware crimineel nou vergeven worden alleen omdat hij berouw toont, terwijl zijn slachtoffer dat niet kan, omdat deze zo getraumatiseerd is geraakt, dat hij/zij het geloof in God heeft opgegeven? We noemen (extreem voorbeeld) Auschwitz.

_____
Ik heet Guust Flater en ik heb de lak van uw moterkap een beetje beschadigd...

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 12:18:17

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:13:53 schreef The Black Mathematician het volgende:
[...]
Ik blijf het scheef vinden. Hoe kan een zware crimineel nou vergeven worden alleen omdat hij berouw toont, terwijl zijn slachtoffer dat niet kan, omdat deze zo getraumatiseerd is geraakt, dat hij/zij het geloof in God heeft opgegeven? We noemen (extreem voorbeeld) Auschwitz.

De meeste joden geloofde sowieso niet in jezus en de overlevenden gingen net als de slachtoffers die omkwamen waarschijnlijk toch wel naar de hel. De enige vraag is of de joodse sectie van de hel een beetje op Autzwitch lijkt natuurlijk. Gewoon als extra pesterijtje...

Maar je hebt een punt hier: de moordenaar kan itt tot zijn slachtoffer wel om vergeving vragen. Beetje scheef natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door MarinusCopy op donderdag 29 november 2007 12:19:29]

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 12:18:22

Regels zijn regels is helemaal niet rechtvaardig. Ik las daar gisteren een mooi voorbeeld van in de krant: als je 's nachts op de snelweg rijdt, er is geen hond op de weg, dus je rijdt 130 ipv 120. Vervolgens wordt je geflitst en je krijgt een bon. Voelt erg onrechtvaardig aan, omdat zo'n flitsapparaat geen rekening houdt met de omstandigheden, het interpreteert de regels niet, maar past ze blind toe.

Als God dat ook doet en inderdaad volgens Raido blind de stelling toepast: gelooft->hemel, gelooft niet->hel, dan is God onrechtvaardig. Ik wil gewoon niet geloven dat als God bestaat, hij onrechtvaardig is, en als hij het wel is, dan wil ik niets met hem te maken hebben.

_____

Nynthe

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 12:25:43

Toch heb ik die gedachte altijd ergens ook wel geruststellend gevonden. Het zorgt ervoor dat ik als mens zijnde me altijd toch God zal durven richten. Want als de grootste bruut vergeving bij hem vinden kan, kan ik dat ook. Ik heb nooit de gedachte gehad: 'Nee, dit vind God te erg, nu is het hopeloos.'

_____
~Calling all angels~

Dave

Door Dave op donderdag 29-11-2007 12:27:33

Quote:

Je komt één keer tot geloof door Jezus in je leven aan te nemen en dan worden al je zonden vergeven. Daarna ga je leven met Hem en zal je af en toe nog wel eens zondigen. Ons berouw is geen eis voor rechtvaardigheid maar Jezus zijn rechtvaardigheid is de maatstaf van jouw acceptatie voor God. Voor God is er geen zonde meer omdat zijn Zoon jouw en mijn zonden aan het kruis heeft gedragen.

Echter kan je je afvragen dat als je liever zondigt en geen berouw hebt in hoeverre je Jezus echt in je leven hebt aangenomen en hoe je met Hem wandelt. Als God werkelijk zijn Geest over je uitstort dan zal je veranderen en zal de zonde steeds minder worden en de liefde steeds meer en ja dan zal er zeker ook berouw zijn. Zolang je nog zondebewust bent leeft je onder de aanval van de duivel, zijn enige wapen is mensen voorliegen dat ze zondig zijn, niet waard om voor God te staan, slechte christenen zijn etc etc terwijl al die tijd God ons al rechtvaardig HEEFT verklaard. Je bent het al, je hoeft het niet proberen te verdienen, het is een genade gift.

Laat dat je grondvest zijn, sta op Zijn genade en ook al zondig je nog wel eens, leg het bij je Vader neer, vraag Hem om je hierbij te helpen om deze zonde te overwinnen en rust in Zijn volbrachte werk. Als je echt door God geraakt bent dan gaat je leven veranderen, vraag je dus eens af wat je echt gelooft en wie je bent in Christus.

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 12:32:29

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:25:43 schreef Nynthe het volgende:
Toch heb ik die gedachte altijd ergens ook wel geruststellend gevonden. Het zorgt ervoor dat ik als mens zijnde me altijd toch God zal durven richten. Want als de grootste bruut vergeving bij hem vinden kan, kan ik dat ook. Ik heb nooit de gedachte gehad: 'Nee, dit vind God te erg, nu is het hopeloos.'

_____

HenkG

Ik ben die ik ben, Zijn beeld

Door HenkG op donderdag 29-11-2007 12:33:57

Berouw is inderdaad geen eis. Het is een vrucht die je mag dragen als je werkelijk leeft vanuit Hem. Kun je doorleven zonder berouw dan is het inderdaad de vraag in hoeverre je werkelijk je hele leven aan God wilt geven. Want blijkbaar hou je dat ene stukje liever voor jezelf, wil je toch net even een stukje van het touw in eigen handen houden. Heel menselijk, want we hebben denk ik allemaal wel iets waar we moeite mee hebben om afscheid van te nemen. Maar goed is het niet te noemen. Berouw is namelijk je belijdenis van afhankelijkheid en die heb je nodig om God werkelijk aan het werk te kunnen laten in je leven en dit ook te volgen.

Dave

Door Dave op donderdag 29-11-2007 12:33:57

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:18:17 schreef MarinusCopy het volgende:
[...]

De meeste joden geloofde sowieso niet in jezus en de overlevenden gingen net als de slachtoffers die omkwamen waarschijnlijk toch wel naar de hel. De enige vraag is of de joodse sectie van de hel een beetje op Autzwitch lijkt natuurlijk. Gewoon als extra pesterijtje...

Wat weet jij nou wie er naar de hel gaat en wie niet? De Joden leefde onder het oude verbond met God, dus ik denk zeker niet dat al deze mensen in de hel eindigen.

Quote:
Maar je hebt een punt hier: de moordenaar kan itt tot zijn slachtoffer wel om vergeving vragen. Beetje scheef natuurlijk.

En toch werd de moordenaar aan het kruis met Jezus gered, dus wellicht moet je je eens afvragen wat jou beter maakt dan een zondaar die in jou ogen slechter is dan jij? Alle zonde is in de ogen van God slecht en daar staat de doodstraf op. Of het nou overspel in gedachte is of iemand vermoorden, voor God maakt dat NIETS uit. Zolang je dat niet begrijpt snap je ook nog weinig van het offer van Jezus en het feit dat wij allemaal, niemand uitgezonderd God nodig hebben.

Nynthe

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 12:37:00

Quote:

Op donderdag 29 november 2007 12:32:29 schreef The Black Mathematician het volgende:

Niet alleen voor anderen. Er zijn wel een paar mensen die ik later niet met liefde in de hemel zou tegen komen zeg maar. Maar als ik me daar druk over blijf maken heb ik alleen mezelf daarmee. Laten we hopen dat zij hun portie krijgen...

_____
~Calling all angels~

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 12:38:30

Nee TBM: wrijf het er maar in...

God is zo egocentrisch volgens sommigen dat hij levende wezens met gevoel heeft gecreeert om hem te eren. Het boeit hem niet wat ze doen, zolang ze maar in hem geloven. En doen ze dat niet dan wordt je voor eeuwig gemarteld in de hel.

Even een hypothetisch gesprekje met god:
god: waarom geloofde je niet in mij?
slachtoffer: ik verloor mijn geloof toen ik doorkreeg dat we in die ruimte bijeen gedreven werden om als ratten vergast te worden. Ik kon niet meer in iets goeds geloven toen.
god: ja, ja, smoesjes
slachtoffer: Maar waar was U toen dan?
god: ik was bezig met een salarisverhoging van een christen in berlijn. Maar ik ben wel klaar met je: naar de hel jij!
(slachtoffer wordt krijsend door demonen naar de brandende poel des vuurs gesleurt)
god: Tsk, ze worden elke keer brutaler: wie maalt er om gaskamers terwijl je mij dankbaar moet zijn voor iedere dag dat je leeft? Volgende!!

god: geloofde je in mij?
nazi: ja
god: nou, dat wat je met die joden deed was niet zo netjes, maar je hebt in ieder geval niet je geloof verloren, dus zand er over maar weer.
nazi: mooi, en nog bedankt van die salarisverhoging heh? kwam goed uit met de kerstkadootjes voor de kinders.

Dit was niet om te spotten maar het geeft wel een beetje de manko's weer geloof ik.

--------------------------------------------------------------------------------
Samengevoegd:

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:37:00 schreef Nynthe het volgende:
[...]

Zo Nynthe: dus die mensen die je niet in de hemel wilt tegenkomen die moeten dus maar voor eeuwig brandden in de hel om de kwaliteit van je hiernamaals te verhogen? Dus die moeten maar naar de methafysische variant van auswitch zeg maar ter meerdere glorie van jou beloning.

Bedoel je dat?

[Bericht gewijzigd door MarinusCopy op donderdag 29 november 2007 13:22:06] [Bericht samengevoegd op 29-11-2007 12:43:37]

Nynthe

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 12:48:36

Ha, als ik mijn mensenlijkheid zou laten spreken, zou dat het inderdaad zijn. Als ik ze hier op aarde tegenkom is het al niet te best wat ik dan voor een gedachtes over ze heb en zal ik me moeten inhouden om niet even een telefoontje te plegen naar wat mannelijke familieleden

Maar dat is inderdaad mijn eigen persoonlijke egoïstische ik. En niet altijd handig, want haten kan behoorlijk verterend en energievretend werken zeg maar. Het is maar goed dat ik niet op die troon zit, maar iemand die inzicht in het hart heeft. En in die tussentijd hoop ik dat dat stukje van mezelf wat milder wordt

toevoeging: Al denk ik dat ik daar in de hemel in the end toch geen last van heb. Er vanuit gaande dat die bestaat, denk ik toch dat het daar 'perfect' is. Zulke gedachtes zal ik daar denk ik dan niet eens hebben.

[Bericht gewijzigd door Nynthe op donderdag 29 november 2007 12:50:40]

_____
~Calling all angels~

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 12:50:14

De wereld is niet zwart wit, en dan moet ik ineens geloven dat God wel zwart wit oordeelt?

_____

marliesje

Door marliesje op donderdag 29-11-2007 12:50:38

Quote:

maar het stelt mij ook wel gerust dat de grootste bruut zijn of haar straf niet zal ontlopen.....en dat ik dat oordeel ook rustig aan God mag overlaten

_____
Ps62:6 Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,
van hem blijf ik alles verwachten. 7 Hij alleen is mijn rots en mijn redding,
mijn burcht, ik zal niet wankelen. 8 Bij God is mijn redding en eer,
mijn machtige rots, mijn schuilplaats is God.

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 12:51:09

Quote:

En toch werd de moordenaar aan het kruis met Jezus gered, dus wellicht moet je je eens afvragen wat jou beter maakt dan een zondaar die in jou ogen slechter is dan jij? Alle zonde is in de ogen van God slecht en daar staat de doodstraf op. Of het nou overspel in gedachte is of iemand vermoorden, voor God maakt dat NIETS uit. Zolang je dat niet begrijpt snap je ook nog weinig van het offer van Jezus en het feit dat wij allemaal, niemand uitgezonderd God nodig hebben.

dus in principe is een leugentje om bestwil al een eeuwige marteling waard? Lijkt me een beetje overkill. Gedachtenexperimentje: Ik geloof niet en ik ga dus naar de hel; Maar wat als ik je moeder vermoord en daarna om vergeving vraag? Dan is dat iets waar we met zijn drieën nog eens goed over kunnen lachen in de hemel?

marliesje

Door marliesje op donderdag 29-11-2007 12:52:13

Quote:

maar het stelt mij ook wel gerust dat de grootste bruut zijn of haar straf niet zal ontlopen.....en dat ik dat oordeel ook rustig aan God mag overlaten

_____
Ps62:6 Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen,
van hem blijf ik alles verwachten. 7 Hij alleen is mijn rots en mijn redding,
mijn burcht, ik zal niet wankelen. 8 Bij God is mijn redding en eer,
mijn machtige rots, mijn schuilplaats is God.

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 13:00:15

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:48:36 schreef Nynthe het volgende:
Ha, als ik mijn mensenlijkheid zou laten spreken, zou dat het inderdaad zijn. Als ik ze hier op aarde tegenkom is het al niet te best wat ik dan voor een gedachtes over ze heb en zal ik me moeten inhouden om niet even een telefoontje te plegen naar wat mannelijke familieleden

Maar dat is inderdaad mijn eigen persoonlijke egoïstische ik. En niet altijd handig, want haten kan behoorlijk verterend en energievretend werken zeg maar. Het is maar goed dat ik niet op die troon zit, maar iemand die inzicht in het hart heeft. En in die tussentijd hoop ik dat dat stukje van mezelf wat milder wordt

toevoeging: Al denk ik dat ik daar in de hemel in the end toch geen last van heb. Er vanuit gaande dat die bestaat, denk ik toch dat het daar 'perfect' is. Zulke gedachtes zal ik daar denk ik dan niet eens hebben.

Iemand eeuwige marteling toewensen is waarschijnlijk een erg grote zonde volgens god. (Lijkt mij dan tenminste) Ik zou maar gauw om vergeving vragen als ik jou was, en ja, het is inderdaad maar goed dat jij niet oordeelt.

Ik zal auswitz er nog even bijpakken: je wenst dat een menselijk wezen toe die ook angsten, gevoelens, dromen en pijn kent, net als jij? En dan niet voor eventjes? Maar voor EEUWIG? En waarom? omdat je ze liever niet tegenkomt in de hemel?

Sorry maar er is iets heel erg mis met dat soort gedachtes; ik hoop dat je dat zelf ook wel inziet.

[Bericht gewijzigd door MarinusCopy op donderdag 29 november 2007 13:02:47]

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 13:07:07

Zeker wel Daarom ook maar goed dat ik dat niet hoef te doen, te oordelen. Ik laat dat over aan iemand die dat wel kan.
De waaroms doen er hier niet toe, maar ik denk dat iedereen wel iemand kent of in ieder geval een situatie kan schetsen waarom liever van niet.

Maar het laat wel zien hoe God mijn menselijkheid ontstijgt. Dat hij meer is dan dat en naar hele andere dingen kijkt dan ik. En dat ik, ondanks dat ik een gelovige ben, niet vlekkeloos ben, ook mijn mindere kanten heb. Maar ik geloof ook dat God mij hierin draagt en dat ik niet alleen dit hoef te doen. Ik geloof dat hij op een dag die pijn van me weg zal nemen terwijl ik er aan werk. Net als dat hij de zondes, hoe erg dan ook, van anderen kan wegnemen.
En ik geloof ook dat de mensen met wie ik enorm veel moeite heb, vergeving kunnen vinden bij hem, wat ze mij dan ook aangedaan hebben. En aan de ene kant is dat zuur, maar ik kijk slechts naar één enkele daad, hij kijkt veel verder dan dat.

_____
~Calling all angels~

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 13:08:00

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:52:13 schreef marliesje het volgende:
[...]

Grootste bruut = Hitler;

verdient die de hel? ja ik denk het wel, maar voor eeuwig? Nee, niemand verdient een eeuwige straf dunkt me. Ooit is eke schuld (hoe groot ook) ingelost. In het geval van hitler is ie nog wel minimaal 60.000.000 jaar bezig maar een keer houd het op heh?

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 13:10:19

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:07:07 schreef Nynthe het volgende:
Zeker wel Daarom ook maar goed dat ik dat niet hoef te doen, te oordelen. Ik laat dat over aan iemand die dat wel kan. [...]

Volgens mij gaat daar juist de discussie over. Of God wel capabel is om te oordelen als hij inderdaad is zoals jij hem schetst.

_____

Nynthe

Door Nynthe op donderdag 29-11-2007 13:13:17

Ik heb dus het idee van wel

Maar ik probeerde duidelijk te maken: Ondanks het feit dat ik christen ben, wil niet zeggen dat ik het stellen van deze vraag niet geheel onbegrijpelijk vind.

_____
~Calling all angels~

The Black Mathematician

Nou moe!

Door The Black Mathematician op donderdag 29-11-2007 13:15:37

Het hele punt voor veel christenen is dat ze het idee hebben dat als het christen zijn je niet naar de hemel leidt, dat het dan onzinnig is om nog christen te zijn.
Volgens mij is het hele punt van Jezus dat hij niet van je vraagt om christen te zijn om om je christelijk te gedragen. En dat is een groot verschil.

_____

Dave

Door Dave op donderdag 29-11-2007 13:29:35

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:51:09 schreef MarinusCopy het volgende:
[...]

dus in principe is een leugentje om bestwil al een eeuwige marteling waard? Lijkt me een beetje overkill.

Waar zeg ik dat? Volgens mij moet je het verhaal nog een keer lezen.

Quote:
Gedachtenexperimentje: Ik geloof niet en ik ga dus naar de hel; Maar wat als ik je moeder vermoord en daarna om vergeving vraag? Dan is dat iets waar we met zijn drieën nog eens goed over kunnen lachen in de hemel?

Alleen God kan in je hart zien of je werkelijk vergeving vraagt en tot geloof komt. Als dat oprecht is dan ben je gered en zullen we in de hemel waar geen pijn en verdriet meer is verheugd zijn op een ziel die gered is.

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 13:35:46

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:29:35 schreef Dave het volgende:
[...]

Waar zeg ik dat? Volgens mij moet je het verhaal nog een keer lezen.

[...]

Alleen God kan in je hart zien of je werkelijk vergeving vraagt en tot geloof komt. Als dat oprecht is dan ben je gered en zullen we in de hemel waar geen pijn en verdriet meer is verheugd zijn op een ziel die gered is.

En alleen een christen kan ergens oprecht berouw van hebben. Ik kan dat als atheist niet dus? Mijn sorry's zijn leeg en in wezen vol van zelfverheerlijking?

Hester

Door Hester op donderdag 29-11-2007 13:52:37

Vergeving vragen is niet hetzelfde als berouw hebben. Dat hele idee van 'als je maar vergeving vraagt dan is het goed', zorgt voor de meest rare ideeën. Net zoiets als 'als je maar gelooft dan zit je gebakken (of eigenlijk juist niet, dan )'. Natuurlijk speelt geloof in Jezus Christus een rol van betekenis, maar het is uiteindelijk niet hetgeen wat je redt.

Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel ieder mens zowel geloof als ongeloof in zich heeft en vind het veel te simplistisch om te suggereren dat je per definitie de status "nog te slecht voor de hel" hebt, tenzij je *bliep* in een nogal surrealistisch verhaal over Jezus besluit te geloven. Het maakt van God een wrede, afstandelijke dictator: ook al geloof je het niet dan doe je maar alsof want anders ben je de sigaar.

Gelukkig klopt het niet.

[Bericht gewijzigd door Hester op donderdag 29 november 2007 14:04:50]

_____
Hallo allemaal! Ik doe mijn werkstuk over schapen. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik schapen hele leuke en lieve dieren vind en er meer over wilde weten.

MarinusCopy

Door MarinusCopy op donderdag 29-11-2007 13:58:29

De implicatie van de redenatie: gelovigen gaan naar de hel en ongelovigen naar de hemel is onder andere: gelovigen zijn oneindig superieur aan ongelovigen.

En aansluitend op Hester: wat als je even van je geloof afvalt terwijl je je hele leven als een heilge hebt geleefd? Ga je dan ook naar de hel. Wat als Stalin vlak voor zijn dood tot bekering kwam? komt ie dan ook in de hemel? Zonder ook maar een beeetje straf te krijgen dus?

Hester

Door Hester op donderdag 29-11-2007 14:07:52

Wat betekent onze menselijke perceptie van zoiets als 'van je geloof afvallen' voor God? Ik heb ook hard gedacht dat ik van mijn geloof af was gevallen, terwijl er na een tijd juist een dieper besef van God voor in de plaats kwam. We moeten niet zoveel hechten aan de labels die we onszelf opplakken. Je wordt niet gered omdat je zelf vindt dat je gered bent omdat je gelooft. Je wordt gered door de genade van God en die gaat ons verstand ver te boven.

_____

Raido

Amplexio Dei

Door Raido op donderdag 29-11-2007 14:16:27

Quote:
Op donderdag 29 november 2007 13:35:46 schreef MarinusCopy het volgende:
[...]

En alleen een christen kan ergens oprecht berouw van hebben. Ik kan dat als atheist niet dus? Mijn sorry's zijn leeg en in wezen vol van zelfverheerlijking?

Als wij christenen spreken over berouw hebben we het over berouw van de zonde omdat je daarmee God wat misdaan hebt niet over de spijt van de zonde omdat richting de mensen verkeerd was.

Wanneer je iemand vermoord is dat een zonde, daar kun je spijt van hebben (ook wel berouw genoemd in de volksmond) je bekend je schuld etcetra. Bijvoorbeeld omdat het niet goed was, omdat jij niet gaat over het leven van anderen, de pijn en het verdriet wat je de familie hebt aangedaan.

Berouw over die moord is berouw van de zonde (6e Gebod) door te zondigen mis je doel en raak je God. Daar gaat berouw in Christelijke perspectief over. Vanuit dat punt, nee een Atheist kan niet (dat) berouw hebben.

_____
If I die tomorrow, id be allright.
Because I believe, That after were gone, the spirit carries on.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Samante

Bericht door Samante »

Als Jezus voor al mijn zonden gestorven is, hoop ik dat hij er ook dezelfde lol mee gehad heeft. :wink:
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Samante schreef:Als Jezus voor al mijn zonden gestorven is, hoop ik dat hij er ook dezelfde lol mee gehad heeft. :wink:
In iedere zelfrespecterende homokroeg kun je volgens mij aan het kruis hangen. Geselen is meestal ook mogelijk :lol:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Marinus ik heb weer genoten van de manier waarop je keer op keer de christenen een spiegel voorhoudt.

Dit vond ik ook een pareltje:
Gedachtenexperimentje: Ik geloof niet en ik ga dus naar de hel; Maar wat als ik je moeder vermoord en daarna om vergeving vraag? Dan is dat iets waar we met zijn drieën nog eens goed over kunnen lachen in de hemel?

Wat ik vooral vreemd vind is dat het voor eeuwig lijden toewensen aan een mens toch wel een hele grote zonde is. Maar ze niet door hebben dat vooral God zich aan deze zonde schuldig maakt door mensen in de hel te gooien.

Ik vind het onbegrijpelijk dat men in een goede God kan geloven en tegelijkertijd de hel in stand kan houden die God tot de grootste zondaar aller tijde maakt. Beseffen ze niet dat die hel er pas heel laat aan is toegevoegd? Een jood bijvoorbeeld gelooft helemaal niet in zoiets als een hel of een hemel, dus het is klakkeloos aannemen van een veel later ingebracht gegeven dat in principe niets met het oorspronkelijke geloof te maken had en met de oorspronkelijke God waar het Oude Testament over gaat.
Kennelijk had Jezus (even ervan uitgaande dat die bestaan heeft) felle kritiek op God en het geloof zoals het was, en vond het nodig, naast allerlei andere aanpassingen, een hel te creeëren waar God zelf nog nooit aan gedacht had en natuurlijk ook die hemel.

Had God zich dan in eerste instantie vergist en dacht Hij op een gegeven moment: Oh ja, stom, stom, stom, nu was ik toch helemaal die hemel en die hel vergeten, even aan zoontjelief vragen of hij dat alsnog even wil herstellen.

In principe zou Jezus vooral diegene moeten zijn die Gods toorn oproept in de zin van, wat heb je in Mijnsnaam met mijn Woord gedaan! Jongen als er echt een hel zou zijn, zou ik jou erin werpen, hoe heb je het in je hoofd gehaald om mijn Woord opnieuw vorm te geven en mij af te schilderen als een zondaar die mensen in het eeuwig lijden zou gooien. En hoe durven ze jou mijn zoon te noemen. Neem een voorbeeld aan de Joden die tenminste echt geen jota hebben geschrapt van mijn eeuwige Woord!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Samante

Bericht door Samante »

Marinus schreef:
Samante schreef:Als Jezus voor al mijn zonden gestorven is, hoop ik dat hij er ook dezelfde lol mee gehad heeft. :wink:
In iedere zelfrespecterende homokroeg kun je volgens mij aan het kruis hangen. Geselen is meestal ook mogelijk :lol:
Dat bedoel ik, en als God overal is, kent Hij het klappen van de zweep vanuit alle perspectieven nietwaar? Zal ook best wel eens vieze handen krijgen zo van de vloer van de darkroom. :wink:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Marinus schreef:
Oh ja?? Toch eens naar die homokroeg dan. Zou een snor opplakken voldoende zijn?

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:
Marinus schreef:
Oh ja?? Toch eens naar die homokroeg dan. Zou een snor opplakken voldoende zijn?
(zucht) :roll: Je kunt ook gewoon zeggen dat je pot ben... Práát je wel eens met je dochter? :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Marinus schreef:
(zucht) :roll: Je kunt ook gewoon zeggen dat je pot ben... Práát je wel eens met je dochter? :wink:
Ik ben verschrikkelijk tolerant. Maar al die zijpaadjes die belanden in darkrooms en andere homogerelateerde eye-openers zijn die echt nodig. Freethinker lijkt regelmatig een soort nichtenkermis. Of ben ik de laatste hetero die straks het licht uit moet doen. Alvorens het een echte darkroom wordt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sorry, Sorry Tjeerdo je hebt gelijk. :oops: On topic maar weer. Dit is tenslotte de babbelbox niet.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

tjeerdo schreef:
Marinus schreef:
Ik ben verschrikkelijk tolerant. Maar al die zijpaadjes die belanden in darkrooms en andere homogerelateerde eye-openers zijn die echt nodig. Freethinker lijkt regelmatig een soort nichtenkermis. Of ben ik de laatste hetero die straks het licht uit moet doen. Alvorens het een echte darkroom wordt.
:oops: Sorry.
Henoch2007
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch2007 »

Heee Marinus, tijd niet gehoord! En Samante, nog steeds op Jezus aan het afgeven, zonder dat een Christen je tegen kan spreken! Zit je nog steeds in je "God is overal en almachtig" syndroom vast? Wat een lol. En Kitty, lieverd!

Groetjes & Gods zegen,

Henoch.
Samante

Bericht door Samante »

@ Tjeerdo: sorry.

Henoch2007 schreef:
Heee Marinus, tijd niet gehoord! En Samante, nog steeds op Jezus aan het afgeven, zonder dat een Christen je tegen kan spreken! Zit je nog steeds in je "God is overal en almachtig" syndroom vast? Wat een lol. En Kitty, lieverd!
Hoi Henoch! Ik zit inderdaad op een christen te wachten die inhoudelijk wenst te discussiëren. Jammer dat jij dat niet kon/wilde. Overigens geef ik niet op Jezus af hoor.
Henoch2007
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch2007 »

Het is goed met je kerel (of ben je een vrouw?) Dan kan je lang wachten, ik argumenteer niet inhoudelijk; ik verkondig door God gegeven berouw tot bekering!
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader (God) dan door Mij." (Johannes 14:6)
Plaats reactie