Mystiek, mystieke ervaringen en mystici.
-
Antiscience
- Banned
Naar aanleiding van vraag Theoloog open ik draad over
Heb gekeken onder welke rubriek het te plaatsen.
Christendom gaat niet , omdat mystiek veel ruimer begrip is.
Wetenschap gaat ook niet.
Dacht het onder filosofie of persoonlijks te plaatsen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mystiek
Heb gekeken onder welke rubriek het te plaatsen.
Christendom gaat niet , omdat mystiek veel ruimer begrip is.
Wetenschap gaat ook niet.
Dacht het onder filosofie of persoonlijks te plaatsen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mystiek
- collegavanerik
- Superposter
zie ook deze draad over Johannes van het Kruis (Juan de la Cruz)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3255
Dit boek analyseert de Mystieke weg van Johannes van het Kruis om tot een zuiver transcendente god te komen.
TROELSTRA S.H., Geen enkel beeld - mystieke weg, deprojectie en individuatie bij San Juan de la Cruz, Assen/Amsterdam, Van Gorcum, 1977, [vii +] 199pp., ISBN 90 232 1460 9
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=3255
Dit boek analyseert de Mystieke weg van Johannes van het Kruis om tot een zuiver transcendente god te komen.
TROELSTRA S.H., Geen enkel beeld - mystieke weg, deprojectie en individuatie bij San Juan de la Cruz, Assen/Amsterdam, Van Gorcum, 1977, [vii +] 199pp., ISBN 90 232 1460 9
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
Antiscience
- Banned
Je, hebt gelijk plons voor de volledigheid was het beter geweest deze extra keuzemogelijkheden aan te geven. Ik had in mijn achterhoofd de reakties van mensen tot nu toe, te weten ; ofwel ze roepen gelijk zoals Cluny " hersenstoringen, hersenziekten, kapotte hersenen. "Plons schreef:Bij antwoord:en bijJamis ik "maar kan dat niet onderbouwen".Mystieke ervaringen zijn hetzelfde als zgn psychoses en dat zijn hersenstoringen, hersenziekten.
Dus heb ik voor hun keuzemogelijkheid gecreeerd.
Bij ' Ja ' ging ik er dan gemakshalve van uit dat men dat ook onderbouwen kan.
ook hier ontbreekt volledigheidshalve de keuzemogelijkheid. ' ik vermoed, maar kan dat niet onderbouwen.' En ' ik kan dat ook onderbouwen. '
Zelf heb ik net ' Ja ' aangevinkt. En zal dat ook onderbouwen.
met :
Duitse maandblad " Psychologie Heute " Juni 2006
" Verrückt oder Erleuchtet ? " Wibke Bergemann.
Dorothea Sophie Buck-Zerchin : Auf der Spur des Morgensterns. Die Brücke, Neumünster.
Zwitserse psychiaters Philippe huguelet, sylvia moor: The relationship between schizophrenia and religion and its implications for care.
In: Swiss Medical Weekly, Bd.134, 2004
Britse psychiater Mike Jackson: divine madness? the overlap between psychotic and spiritual experience and its implications.
In: Psychosis and spirituality: Exploring the new frontier. Isabel Clarke ( Hg.), london 2001.
Britse psychiater Emmanuelle Peters: Are delusions on a continuum? The case of religious and delusional beliefs.
In: Psychosis and spirituality: Exploring the new frontier. Isabel Clarke (Hg.), London 2001
Amerikaanse psychiater Michael Andrew Siglag: Schizophrenic and mystical experiences: similarities and differences.
Presented at the 95th Annual convention of the American Psychological Association. New York, Detroit 1987
Ik zal ook kort verslag in de nederlandse taal maken van uitspraken en bevindingen
bovenstaande wetenschappers en ervaringsdeskundige Dorothea Sophie Buck-Zerchin.
Maar eerst wilde ik wikipedia omschrijving eens naast definitie over zgn. psychose
leggen uit " Fachbuch für Psychiatrie. "
wikipedia schreef: Kenmerken
Hoewel de mystieke ervaring van een persoon in details en intensiteit kan verschillen worden er meestal dezelfde, algemene kenmerken beschreven:
In de mystieke ervaring verdwijnt alle 'andersheid' en wordt de wereld als een geheel ervaren; de mysticus probeert zich te verenigen met het transcendente.
De mysticus komt tot de realisatie dat zijn/haar eigen subjectieve werkelijkheid niet afzonderlijk van de object-gerichte werkelijkheid kan bestaan.
Vraag : Hoe omschrijf je het dan voor atheisten.Fachbuch für Psychiatrie schreef:
Omschrijving voor psychose -> " Wenn das Bewusstsein von Gott und die Welt zusammenfällt."
Als het bewustzijn van ' wat niet bestaat ' en het bewustzijn van de wereld samenvalt ?
Als '......' en het bewustzijn van de wereld samenvalt ?
Als het bewustzijn van ' het zijn ' en het bewustzijn van de wereld samenvalt ?
Als ( het bewustzijn van * ) ' Gad ' ( met
'Als het bewustzijn ......' ?
'Als ... ' ?
'Als het onbewuste' samenvalt met het bewustzijn van de wereld. ?
* ) Of ' Gad ' bewustzijn heeft, of daar überhaupt zinnige uitspraken over
mogelijk zijn ? Deze vragen kunnen we dan aan Gadvader fbs33 voorleggen.
Maar wil je schizophrenia onder het matje van mystiek vegen ?? Er zal toch wel een reden zijn dat schizophrenia zo word genoemd. Misschien heeft het iid overeenkomsten maar de verschillen zorgen er voor dat er ook twee verschillende benamingen ervoor zijn.wikipedia schreef: Kenmerken
Hoewel de mystieke ervaring van een persoon in details en intensiteit kan verschillen worden er meestal dezelfde, algemene kenmerken beschreven:
In de mystieke ervaring verdwijnt alle 'andersheid' en wordt de wereld als een geheel ervaren; de mysticus probeert zich te verenigen met het transcendente.
De mysticus komt tot de realisatie dat zijn/haar eigen subjectieve werkelijkheid niet afzonderlijk van de object-gerichte werkelijkheid kan bestaan.
Fuck met alles.
'gad' dus
Oké grapjensmaker, je krijgt je zin
Het begrip 'gad' staat voor alles waar de mens (nú) geen antwoord weet.
'Ruimte', 'tijd', beweging, 'quarks', 'oneindigheid', enz.........oftewel 'Vragen' die een gelovige sukkel aandraagt als ik met grote stelligheid een niet-bestaan van een 'image' dat door hem eerbiedig 'god' genoemd wordt, poneer!
'Vragen waarmee hij mijn zekerheid betreffende dat goddelijke image probeert onderuit te halen'.
Want ik weet netzomin als hij de antwoorden op die vragen waar hij, Oh wonder ineens de onderbouwende bewijzen ziet voor zijn 'god' haha
En noemde de 'verzamelde vragen'........ 'GAD'
Diezelfde 'gad' waar onze verre voorouders met de angst van het onbegrip naar keken!
Want hij had verschillende verschijningsvormen. Als bliksem, of als loeiende storm of een tsoenami (laatste tijden een nogal populair woord
) of....of......enz.
Langzaamaan werd er in die waarnemende koppen een afgeleid begrip geboren (voor ieder verschijnsel eentje) die dondergod, of regengod, of..........
In de simpele hoop dat aanbidding er een menselijke sturing aan kon geven.
Een masochistisch trekje dat de bevalling van gad inluidde dus.
Het nieuwe borelinkske heette 'god' en was een duidelijk menselijk verzinsel die uit zijn psyche voortkomen moest.........en werd met menselijke trekjes bekleed.
Eerst berenvellen, want hij had het wel eens koud (net als de hem aanbiddende mens)
Later hoefde dat niet meer, want er was inmiddels een hemel voor hem gecreëerd (met vloerverwarming)
Maar ja.........al die 'vragen' kunnen natuurlijk allerlei natuurkundige wetten en regels betreffen die we nog niet allemaal weten, maar ondertussen stoeien met materie en energie in tijd en ruimte op een abstractieniveau dat voor slechts enkelen in wiskundige formules te vatten is.
Omdat ik een luie hond ben die niet iedere keer dat bovenstaande verhaal wil opdreunen, zeg ik tegen zo'n sukkelaar, "Ah jij hebt het over gad, als titel voor het boek met al die vragen"! Maar die is neutraal en onverschillig voor het feit van je bestaan of niet bestaan!
Weet je het nou? (dan kun je die vraag invullen
)
Overigens is het een prima begrip om het weer af te scheiden van wat onze verre voorouders bijeenvoegden.
Het maakte mij mogelijk om 100% zeker te beweren dat een god niet bestaat als derivaat van gad. En gad is onbruikbaar voor religisten vanwege zijn neutraliteit haha
'Ruimte', 'tijd', beweging, 'quarks', 'oneindigheid', enz.........oftewel 'Vragen' die een gelovige sukkel aandraagt als ik met grote stelligheid een niet-bestaan van een 'image' dat door hem eerbiedig 'god' genoemd wordt, poneer!
'Vragen waarmee hij mijn zekerheid betreffende dat goddelijke image probeert onderuit te halen'.
Want ik weet netzomin als hij de antwoorden op die vragen waar hij, Oh wonder ineens de onderbouwende bewijzen ziet voor zijn 'god' haha
En noemde de 'verzamelde vragen'........ 'GAD'
Diezelfde 'gad' waar onze verre voorouders met de angst van het onbegrip naar keken!
Want hij had verschillende verschijningsvormen. Als bliksem, of als loeiende storm of een tsoenami (laatste tijden een nogal populair woord
Langzaamaan werd er in die waarnemende koppen een afgeleid begrip geboren (voor ieder verschijnsel eentje) die dondergod, of regengod, of..........
In de simpele hoop dat aanbidding er een menselijke sturing aan kon geven.
Een masochistisch trekje dat de bevalling van gad inluidde dus.
Het nieuwe borelinkske heette 'god' en was een duidelijk menselijk verzinsel die uit zijn psyche voortkomen moest.........en werd met menselijke trekjes bekleed.
Eerst berenvellen, want hij had het wel eens koud (net als de hem aanbiddende mens)
Later hoefde dat niet meer, want er was inmiddels een hemel voor hem gecreëerd (met vloerverwarming)
Maar ja.........al die 'vragen' kunnen natuurlijk allerlei natuurkundige wetten en regels betreffen die we nog niet allemaal weten, maar ondertussen stoeien met materie en energie in tijd en ruimte op een abstractieniveau dat voor slechts enkelen in wiskundige formules te vatten is.
Omdat ik een luie hond ben die niet iedere keer dat bovenstaande verhaal wil opdreunen, zeg ik tegen zo'n sukkelaar, "Ah jij hebt het over gad, als titel voor het boek met al die vragen"! Maar die is neutraal en onverschillig voor het feit van je bestaan of niet bestaan!
Weet je het nou? (dan kun je die vraag invullen
Overigens is het een prima begrip om het weer af te scheiden van wat onze verre voorouders bijeenvoegden.
Het maakte mij mogelijk om 100% zeker te beweren dat een god niet bestaat als derivaat van gad. En gad is onbruikbaar voor religisten vanwege zijn neutraliteit haha
Je krijgt dan inderdaad de discussie 'wat is mystiek'.
voor mijzelf is bijvoorbeeld mystiek dat je de essentie van het bestaan niet kan kennen/ervaren. Het enige wat mensen kunnen is modelletjes opstellen om de 'werkeiljkheid' zo goed mogelijk in beeld te brengen. Die scheiding tussen beleving en bestaan vind ik iets mysterieus. Maargoed, wie ben ik :P vast schizofreen ofzo, rofl.
voor mijzelf is bijvoorbeeld mystiek dat je de essentie van het bestaan niet kan kennen/ervaren. Het enige wat mensen kunnen is modelletjes opstellen om de 'werkeiljkheid' zo goed mogelijk in beeld te brengen. Die scheiding tussen beleving en bestaan vind ik iets mysterieus. Maargoed, wie ben ik :P vast schizofreen ofzo, rofl.
- collegavanerik
- Superposter
Ha gevonden
Is een mystieke ervaring een psychose? Is een psychose een mystieke ervaring? Het overlapt elkaar, maar is niet hetzelfde: psychoses kunnen ook zeer negatief uitpakken, ik ken persoonlijk twee mensen met zulke slechte ervaringen, die willen dat liever niet herhaald zien (daarom slikken ze ook anti-psychotica), het is te vergelijken met een slechte "trip".
in de katholieke kerk zijn de mystici de heiligen die een overweldigende "godservaring" hadden. Johannes van het Kruis (Juan de la Cruz) en Teresa van Avila zijn de bekendste.Kevin schreef:Je krijgt dan inderdaad de discussie 'wat is mystiek'.
Is een mystieke ervaring een psychose? Is een psychose een mystieke ervaring? Het overlapt elkaar, maar is niet hetzelfde: psychoses kunnen ook zeer negatief uitpakken, ik ken persoonlijk twee mensen met zulke slechte ervaringen, die willen dat liever niet herhaald zien (daarom slikken ze ook anti-psychotica), het is te vergelijken met een slechte "trip".
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Yes, goed gevonden collega.collegavanerik schreef:Ha gevonden![]()
Ik wist wel dat er nog open vragen waren voor AS, maar geen idee waar ze stonden.
Dank voor deze "mystieke" vondst, en voor de toelichting
Fuck met alles.
-
Samante
Ben het niet eens met deze omschrijving. Psychose: Als het bewust zijn omtrent God en de wereld samenvalt.Antiscience schreef:Fachbuch für Psychiatrie schreef:
Omschrijving voor psychose -> " Wenn das Bewusstsein von Gott und die Welt zusammenfällt."
Een psychose is in de eerste plaats een psychiatrische ziekte die behandeling behoeft.
Op de tweede plaats is het helemaal niet gezegd dat het bewust zijn omtrent God en de wereld samenvalt, dat is hooguit wat de betrokkene zelf ervan maakt. En dan niet eens in alle gevallen van psychose. Heel veel mensen beleven een psychose in absolute waanzin/krankzinnigheid.
- collegavanerik
- Superposter
Het is wel een goede omschrijving van mystieke ervaring. Niet alle psychosen zijn religieus, ze gaan ook wel eens over aliens die je tot misdaden aanzetten.Samante schreef:Ben het niet eens met deze omschrijving. Psychose: Als het bewust zijn omtrent God en de wereld samenvalt.Antiscience schreef:Fachbuch für Psychiatrie schreef:
Als AS zijn psychose over aliens was gegaan. Had hij nu helemaal gelooft in aliens en die gezien als waarheid. En dat geldt voor elke paranormale ervaring. Als men tenminste waarheid niet van waan kan onderscheiden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- MOODY BLUE
- Diehard