Overmatige seksdrang leidt tot problemen bij mannen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Leidt tot problemen.

ja
2
12%
nee
9
53%
Weet niet.
6
35%

Totaal aantal stemmen: 17

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

http://www.nu.nl/news/1046903/83/Overma ... annen.html
nu schreef:
Uitgegeven: 18 april 2007 09:10

UTRECHT - Mannen die buitensporig veel verlangen naar seks ondervinden daar meer lichamelijke en emotionele problemen door dan vrouwen met een soortgelijke drang.

Ze hebben schuldgevoelens, zorgen en zijn ontevreden over hun relaties en seksleven. Daarnaast hebben mannen beduidend meer lichamelijke klachten, zoals hoofd- en rugpijn * en slapeloosheid.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Rutgers Nisso Groep waar De Telegraaf woensdag over schrijft. Aan het onderzoek deden meer dan 4000 mensen mee. Ruim 5 procent van de mannen gaf aan last te hebben van overmatig seksueel verlangen. Bij vrouwen was dit 1,5 procent.

Jongeren

Overmatige drang naar seks komt relatief vaak voor onder jongeren (19 - 34 jaar). Ook onder Surinamers en Antillianen is het percentage hoger (9,9 procent) dan bij autochtonen (3 procent).

* ) Zou het dan toch waar zijn wat men vroeger beweerde ?
Ruggemergverweking :? :(
En meer haaruitval wegens verhoogd testosteronniveau in bloed.
Ik dacht dat rugklachten door een te harde of te zachte matras kwamen.
Samante

Bericht door Samante »

Het verband tussen www.freethinker.nl en dit artikel ontgaat mij volledig. Ik denk dat dit bericht hier niet thuishoort.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Of het onderwerp hier niet thuishoort wil ik nog niet meteen zeggen.
Antiscience
Ik wil graag dat je even duidelijk aangeeft wat het punt van discussie is. Wat is je stelling? En waarom vind je het belangrijk om dit te melden?

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Antiscience
Banned

Devious schreef:Of het onderwerp hier niet thuishoort wil ik nog niet meteen zeggen.
Antiscience
Ik wil graag dat je even duidelijk aangeeft wat het punt van discussie is. Wat is je stelling? En waarom vind je het belangrijk om dit te melden?

Vriendelijke groet.
Oude Christelijk-wetenschappelijke overtuiging dat overmatige sex etc. zonde is en
leidt tot o.a. ruggemergverweking, schuldbesef, zondebesef, slecht geweten..
Bovendien maakt men vaak in Christelijke kringen het vergelijk ;
Mens + gebruiksaanwijzing.
Met de gebruiksaanwijzing wordt dan de Bijbel bedoeld.
Als voorbeeld gebruiksaanwijzing -> de Bijbel zegt dat overmatige sex
slecht voor de mens is etc. Duidelijk zo ?

Of nog beetje EO nascholing ter onderbouwing.
ronduit schreef:
http://www.eo.nl/ronduit/article.jsp?ar ... al=5761111

Waar komt zonde vandaan?
Romeinen 5:12: Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.

Romeinen 5:19: Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

God heeft een hekel aan zonde, maar houdt van zondaars. Dat jij een zondaar bent, houdt God niet tegen je, want daar kun je niets aan doen. Jij werd namelijk als zondaar geboren. Omdat God van je houdt, heeft hij het er (gelukkig!) niet bij laten zitten!
Wat is zonde?
Je denkt misschien dat Gods wet je van zonde overtuigt. Maar de wet was er al toen Jezus als mens op aarde was. En hij zei dat de Heilige Geest (toch) moest komen om de wortel van alle zonden aan te wijzen.

Johannes 16:8+9: Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: zonde - dat ze niet in mij geloven...

De diepste wortel van zonde is dus niet 'verkeerde dingen doen', maar de oplossing voor ons probleem (= Jezus) niet aannemen (niet in hem geloven).
Waardoor kun je stoppen met zonde?
Stoppen met zonde begint dus bij het aanvaarden van Jezus als je verlosser. Je ontvangt dan vergeving van je zonden. Vervolgens wil God je helpen om niet langer door zonde beheerst te worden. Hoe? Door dit te geloven:

Romeinen 5:15-17: Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo?n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus.
Hoe verliest zonde z'n kracht?
Door het niet proberen het zelf goed te maken (dat wordt in de Bijbel 'leven onder de wet' genoemd), maar het van Jezus te verwachten en van het feit dat wij alleen kunnen veranderen als wij onze verandering van hem ontvangen (dat noemt de Bijbel: genade).

Romeinen 6:14: De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
Als verkeerd gedrag niet door de wet verandert, hoe dan wel?
Blijkbaar werkt het niet om ons steeds maar weer op onze tekortkomingen te wijzen. Daar verlammen wij van. Hoe kun je dan wel veranderen naar Gods beeld? Het geheim daarvan zit in de afspraak die Jezus met ons heeft gemaakt op basis van zijn overwinning aan het kruis.

Hebreeën 8:10-12: Want dit is het verbond, waarmede Ik Mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here: Ik zal mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En niet langer zullen zij een ieder zijn medeburger, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Ken de Here, want allen zullen zij Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden, en hun zonden zal Ik niet meer gedenken.

Als je genade ontvangt (vers 12) kan God door zijn Geest (vers 11) van binnenuit (vers 10) je gedrag veranderen.
Hoe word je dus heilig?
Niet door daar keihard je best voor te doen. Daarmee loop je God eerder voor de voeten. Hij vraagt alleen overgave aan hem; aan zijn genade. Want Jezus deed wat wij niet konden.

Hebreeën 10:9+10: Dan zegt hij: ?Hier ben ik, ik ben gekomen om uw wil te doen, ?waarmee hij het eerste opheft om het tweede van kracht te doen zijn. Op grond van die wil zijn wij voor eens en altijd geheiligd, door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

Je bent als persoon heilig door wat Jezus heeft gedaan, zegt God. Voor eens en altijd. Van daaruit mag ook heel je leven (wat je allemaal doet) veranderen.
Heiliging, wie doet wat?
Heiliging is Gods werk. Door in Jezus te geloven verleen je hem toegang tot je leven, zodat hij je kan vormen en vernieuwen.

Hebreeën 2:11: Hij (Jezus) die heiligt en zij die geheiligd worden hebben een en dezelfde oorsprong, en daarom schaamt hij zich er niet voor hen zijn broeders en zusters te noemen.

1 Tessalonicenzen 5:23: Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.

Mag God dat?
Hulp bij stoppen met zonde
Veel mensen vechten tegen de zonde, maar dat werkt vaak het tegenovergestelde uit. God leert ons daarom voor het goede te gaan, met als gevolg dat de dingen die niet bij hem passen uit ons leven verdwijnen.

Romeinen 12:21: Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Voor alle ?leegten? in je leven heeft God beloftes gegeven. Dat zijn gezonde vervullingen voor je behoeftes:

2 Petrus 1:3+4: Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven, door de kennis van hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.

Loop jij tegen zwakke plekken aan? Zoek wat Gods belofte is voor jouw zwakke plekken en geloof dat God die belofte wil uitwerken in jouw leven. Daarmee richt je je namelijk niet op je eigen onvolkomenheid, maar op Gods vernieuwende kracht.
Barmhartigheid als je gevallen bent
Als wij vallen, dan hoeven we niet bang te zijn voor God, maar mogen juist naar hem toe om hulp te krijgen. Hij toont dan barmhartigheid. Net als de barmhartige Samaritaan die geen vragen stelde, maar de overvallen persoon gewoon hielp.

Hebreeën 4:14-16: Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest, doch zonder te zondigen. Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

En van masturberen wordt je blind. Categorie: Victoriaanse fabeltjes.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Antiscience schreef: Oude Christelijk-wetenschappelijke overtuiging dat overmatige sex etc. zonde is en
leidt tot o.a. ruggemergverweking, schuldbesef, zondebesef, slecht geweten...
...de Bijbel zegt dat overmatige sex
slecht voor de mens is etc. Duidelijk zo ?
Dit artikel gaat toch niet over overmatige sexbeoefening? Het gaat om overmatige drang naar sex, verlangen dus. Als een overmatig verlangen geen bevrediging vindt, dan zou dat best voor problemen kunnen zorgen.

Dit artikel zegt naar mijn idee dus helemaal niets over de gevolgen van het veelvuldig beoefenen van sex als zodanig. Dat dit een gevolg van het verlangen kan zijn, is niet uitgesloten, maar hoeft dus niet. Dat ligt denk ik weer aan de mogelijkheden van diegene die ernaar verlangt. En het niet kunnen voldoen aan zo'n verlangen, lijkt mij dus schadelijker dan het hebben van sex op zich, of dit nu vaak is of niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Kitty schreef: Als een overmatig verlangen geen bevrediging vindt, dan zou dat best voor problemen kunnen zorgen.

Hoe bedoel je? Valt best wel mee!!!!

:lol: :lol: :lol:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Atli schreef:
Kitty schreef: Als een overmatig verlangen geen bevrediging vindt, dan zou dat best voor problemen kunnen zorgen.

Hoe bedoel je? Valt best wel mee!!!!

:lol: :lol: :lol:
Ik zeg ook 'kunnen' zorgen, er zijn vast ook mensen die hier heel goed mee om kunnen gaan :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Frodo
Forum fan

Re: Overmatige seksdrang leidt tot problemen bij mannen

Bericht door Frodo »

Overmatige sexdrang bestaat niet. Het is een victoriaans-normatieve uitvinding. Zin in sex hebben is puur natuurlijk, en wordt alleen bij de diersoort 'mens' onderdrukt door psychische druk (met alle gevolgen van dien).

Uiteraard kun je wel gefrustreerd raken indien je niet voldoende bevrediging krijgt, maar dat is iets algemeens en heeft niet per se met sex te maken.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Antiscience
Banned

Beduidend meer lichamelijke klachten.

Theoloog schreef:En van masturberen wordt je blind. Categorie: Victoriaanse fabeltjes.
En hoe zit het dan met de lichamelijke klachten ?
Zijn dat ook fabeltjes ? Autosuggestie ? Psychosomatisch ?
Zijn al die mannen die hierover klagen gewoon aanstellers ?
Of is gedegen wetenschappelijk onderzoek wenselijk ?
Daarnaast hebben mannen beduidend meer lichamelijke klachten, zoals hoofd- en rugpijn * en slapeloosheid.
Atli
Banned
Contacteer:

Re: Beduidend meer lichamelijke klachten.

Bericht door Atli »

Antiscience schreef:Of is gedegen wetenschappelijk onderzoek wenselijk ?
Nee, voorlichting, aftrekken betekend niet letterlijk uw penis van uw lichaam aftrekken, dat is rotte met ambiguïteien! 8)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Antiscience schreef:
Theoloog schreef:En van masturberen wordt je blind. Categorie: Victoriaanse fabeltjes.
]

Lichaamlijke klachten door masturberen ???
Misschien op den duur slechtziend als je constant in je ogen spuit.

Zijn er vrijwilligers onder de mannen die dat willen uittesten ?
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Plons schreef:
Antiscience schreef:
]

Lichaamlijke klachten door masturberen ???
Misschien op den duur slechtziend als je constant in je ogen spuit.

Zijn er vrijwilligers onder de mannen die dat willen uittesten ?
RSI in je pols? 8)

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef: RSI in je pols? 8)
:D Dat zou wel eens waar kunnen zijn.
Fuck met alles.
FonsV
Diehard

Overmatig

Bericht door FonsV »

Wat is de wetenschappelijke definitie van 'overmatig'? Graag met argumenten en bronverwijzingen. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Plaats reactie