Vista en geluid

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Cabbage
Forum fan

Vista en geluid

Bericht door Cabbage »

Ik heb vanmiddag mijn nieuwe PC binnengekregen,

het punt is dat het geluid niet werkt in vista

Vista premium 32 bit.

Ik heb al heel lang op internet gekeken, maar ik kan echt niets vinden waardoor ik het kan fixen, en nee ik ben niet achterlijk, de stekker van de boxen zit er goed in enzovoort.

Help :shock:
Achnaton
Forum fan

Re: Vista en geluid

Bericht door Achnaton »

Cabbage schreef:Ik heb vanmiddag mijn nieuwe PC binnengekregen,

het punt is dat het geluid niet werkt in vista

Vista premium 32 bit.

Ik heb al heel lang op internet gekeken, maar ik kan echt niets vinden waardoor ik het kan fixen, en nee ik ben niet achterlijk, de stekker van de boxen zit er goed in enzovoort.

Help :shock:
Kijk dat snap ik nu niet, voor zo'n besturingssysteem betaal je er toch voor dat alles werkt?
Neem even aan dat je vista erbij kreeg.
Is het dan niet gewoon een kwestie van reclameren? Ik bedoel stel dat je Linux gebruikt en er zou onverhoopt iets niet werken kan ik me voorstellen dat je op het web een oplossing gaat zoeken, maar bij vista?
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Disclaimer: ik <> expert.

Als er geen problemen zijn met je hardware---test die in een andere machine die XP of lager draait!---ligt het hoogstwaarschijnlijk aan een bijzonder nukkige en stupide ontwerpbeslissing van Microsoft om het geluid in Vista te kastreren. Je zult moeten wachten tot er nieuwe drivers beschikbaar zijn, maar verwacht geen wonderen.

Wat ik ervan heb opgepikt is dat in Vista het stuk software dat geluid regelt compleet is herschreven zodat het in de zogenaamde 'user mode' draait, en niet meer in 'kernel mode'. In 'user mode' wordt software scherp in de gaten gehouden en moet het voor van alles en nog wat toestemming aan het grote Heer & Meesterprogramma, de kernel, vragen. In 'kernel mode' mag een programma binnen redelijke grenzen doen wat het wil met de computer: het heeft volledige toegang tot de hardware en systeembronnen.

Je zou zeggen dat een driver voor je geluidskaart altijd bij de hardware moet kunnen en dus in kernel mode moet draaien. Niet meer zo in Vista. Microsoft kwam er tot hun grote irritatie achter dat met name de makers van geluidskaarten het niet zo nauw nemen met de stabiliteit van hun drivers. Als zo'n driver in kernel mode uitglijdt, sleurt die het hele systeem mee. In user mode is zo'n fout veel makkelijker af te vangen. Omdat makers van geluidskaartdrivers naar de zin van Microsoft niet voldoende hun best deden om hun software stabiel te maken, heeft men naar dit paardemiddel gegrepen. Hierdoor moeten alle drivers opnieuw worden herschreven, en is er ook ontzettend veel nuttige functionaliteit verloren gegaan. Al die prachtige hardwareversnelling in je geluidskaart, mixers, DSPs en dergelijke is namelijk onder Vista niet meer bruikbaar: het moet allemaal door de CPU worden gedaan. Je zou bij wijze van spreken evengoed een goedkoop Soundblastertje in je machine kunnen zetten, want dat is wat Vista via de geëigende kanalen die Microsoft zelf heeft ontwikkeld aan de rest van het systeem voorhoudt wat er qua hardware inzit, namelijk.

En dat alles voor stabiliteit van het systeem. Dat staat gelijk aan een 200 pk cabrio met babe verkopen, maar de snelheid begrenzen op een slakkegangetje, want je kon wel eens een ongelukje maken. De complete hardwareontwikkeling in geluidskaarten is in één klap de nek omgedraaid door deze stap. Ik heb ongetwijfeld steken laten vallen en details verkeerd weergegeven, maar de kern is juist. Je kunt de technische details hier en hier verder nalezen.

Nu het goede nieuws: als je je eigen geluidssysteem schrijft, en dus geen gebruik maakt van Microsofts misbaksel, kun je natuurlijk wel degelijk weer bij de hardware en je kaart aan de praat krijgen. Vista kan immers niet zien dat het om een geluidskaart gaat, het ziet alleen maar een bundeltje adressen waarover gegevens heen en weer worden geschoven. De architectuur die dat mogelijk gaat maken heet OpenAL en gaat de komende jaren waarschijnlijk het DirectSound gedeelte waar het Microsoft allemaal om te doen was, vervangen. Of, beter gezegd, naast het gekastreerde DirectSound komen te staan, dat zeer snel door niemand meer zal worden gebruikt omdat het gewoon niks kan.

Het nadeel voor jou: je zult moeten wachten tot er OpenAL-compatibele programma's en drivers op de markt zijn; en zult tot die tijd genoegen moeten nemen met fors gereduceerde geluidsmogelijkheden voor je nieuwe dure Vista Capable-machine.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

cymric schreef:...en zult tot die tijd genoegen moeten nemen met fors gereduceerde geluidsmogelijkheden voor je nieuwe dure Vista Capable-machine.
Ik hoort de ironie al. ;) (ik heb het laatst maar liefst 5 minuten uitgehouden achter Vista...)
Fors gereduceerde geluidsmogelijkheden?
Kan je wel stellen ja als je geen geluid hebt.
Maarre, is er dus gewoon geen 3rd party driver of staat Vista die niet toe?
Het zal om een veelverkochte kaart/chip gaan, denk ik.
Als een veelverkochte kaart niet out of the box werkt is dat niet goed voor de PR.
Met XP gaat het bij mij ook niet out of the box (el cheapo Realtekchip, miljoenen van verkocht) en daar moet ik echt de Realtekdriver installeren.
Als je niet weet welke kaart/chip je hebt wordt het lastiger, XP vertelt dat dan ook niet, van Vista weet ik dit niet.
Maar misschien is mijn XP situatie anders, daar ging het wel en was het niet zo dat er geen geschikte driver bestond.
Fenomeen
Superposter

Re: Vista en geluid

Bericht door Fenomeen »

Cabbage schreef: Ik heb al heel lang op internet gekeken, maar ik kan echt niets vinden waardoor ik het kan fixen, en nee ik ben niet achterlijk, de stekker van de boxen zit er goed in enzovoort.
Je zou als je het echt niet kan vinden je vraag op Tweakers kunnen stellen.
Dit is geheel voor eigen risico.:!:
Als je niet goed gezocht hebt of iets niet duidelijk uitlegt vreten ze je nog sneller op dan Tsjok een nietsvermoedende creationist in een donker steegje. ;)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Fenomeen: :lol:

Je weet je vergelijkingen wel te maken. Ik heb hardop achter mijn pc zitten lachen!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Fenomeen schreef:Fors gereduceerde geluidsmogelijkheden? Kan je wel stellen ja als je geen geluid hebt.
Denk hierbij aan het ontbreken van hardware mixing (dus het samenvoegen van verschillende geluidsbronnen in de hardware in plaats van de software), maar ook aan EAX en surround. Als je mazzel hebt doet je EAX-spel nog net stereo; als je pech hebt, loopt het niet.
Maarre, is er dus gewoon geen 3rd party driver of staat Vista die niet toe?
OpenAL en voor Creative-kaarten misschien kX (maar dat laatste is speculatie van mijn zijde). Sommige spellen werkten al met OpenAL, en dat zullen er heel veel meer gaan worden. Het duurt alleen een tijdje, want iedereen moet ook z'n programma's en engines en weet-ik-veel aanpassen. Er is wél een beperking aan het geluid als je de officiële Microsoft-kanalen gebruikt; er is géén beperking als je die gewoon negeert en je eigen driverstructuur implementeert.
Als een veelverkochte kaart niet out of the box werkt is dat niet goed voor de PR.
De vlaggeschepen van Creative, de X-Fi's, werken niet goed samen met het standaard geluidssysteem van Vista, maar vanzelfsprekend perfect als je ze aandrijft met OpenAL.
Als je niet goed gezocht hebt of iets niet duidelijk uitlegt vreten ze je nog sneller op dan Tsjok een nietsvermoedende creationist in een donker steegje.
Dat kan ik volkomen beamen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Om welke geluidskaart (merk en typenummer), welk moederbord (ibid) en welke andere randapparatuur gaat het precies?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

cymric schreef:
Als je niet goed gezocht hebt of iets niet duidelijk uitlegt vreten ze je nog sneller op dan Tsjok een nietsvermoedende creationist in een donker steegje.
Je ziet, Theoloog, ik heb weer geen woord overdreven. ;)

Tweakerts zijn hele enge mensen, nog enger dan sommige christenen.
Topicstarter geeft al aan niet achterlijk te zijn wat ik graag geloof maar pc-freaks in dit topic (ze zijn altijd al lang blij als er weer iemand een vraag stelt op pc-gebied) zijn niet helderziend, hiervoor moet U in een ander topic zijn, maar moeten dan kunnen inschatten wat er precies aan de hand is en hoe handig iemand is.
Zou topicstarter dezelfde vragen als hier in de openingspost op Tweakers stellen, loopt dat niet goed af, vandaar mijn waarschuwing. Ik zou ook niet vragen of een moederbord ibidcompatible is...
En Sjun vraagt al door, die is (in dit topic) een stuk aardiger dan Tweakerts.
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ah, ik heb het probleem al opgelost, het bleek dat de leverancier geen drivers voor mijn mobo had geinstalleerd.... -.- lame

Toch bedankt allemaal, maar nu zit ik weer met een nieuw probleem maar daar maak ik wel ene nieuwe topic over.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Fenomeen schreef:
cymric schreef:
Je ziet, Theoloog, ik heb weer geen woord overdreven. ;)

Tweakerts zijn hele enge mensen, nog enger dan sommige christenen.
Topicstarter geeft al aan niet achterlijk te zijn wat ik graag geloof maar pc-freaks in dit topic (ze zijn altijd al lang blij als er weer iemand een vraag stelt op pc-gebied) zijn niet helderziend, hiervoor moet U in een ander topic zijn, maar moeten dan kunnen inschatten wat er precies aan de hand is en hoe handig iemand is.
Zou topicstarter dezelfde vragen als hier in de openingspost op Tweakers stellen, loopt dat niet goed af, vandaar mijn waarschuwing. Ik zou ook niet vragen of een moederbord ibidcompatible is...
En Sjun vraagt al door, die is (in dit topic) een stuk aardiger dan Tweakerts.
Ik wordt er onder andere voor betaald. Overigens ben ik ook al jaren onder dezelfde naam op Tweakers.net actief. Voor sommige vragen verwacht men eerst enige activiteit van de vragensteller zelf, vooral als een onderwerp al eens eerder aan de orde is geweest.

Ik geef toe, dat komt niet altijd even gebruikersvriendelijk over maar men komt tot weinig nieuws meer als ieder daar plompverloren alle persoonlijke pc problematiek daar neerplempt zonder op zijn minst ff met google gespeeld te hebben ter verkrijging van wat handige tips op weg.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Het probleem is dat je aan newbee soms gewoon niet weet op welke technische trefwoorden je moet zoeken om antwoord te krijgen om de meest voorkomende hardware problemen. Vaak is het nuttig, om engelse termen te gebruiken i.p.v nederlandse omdat de kans dat het in het engelse op het internet te vinden is, vele malen hoger is dan in het nederlands.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Nou ik toch bezig ben...
Mijn monitor laat al een tijdje af en toe een verticale witte flits zien. :(
Het lijkt erg op als je vroeger een oude jaren 70 tv uitzette, dan zag je ook het beeld wegvloeien in zo'n flits.
Daar word ik niet vrolijk van.
Met tv out is het geen probleem dus het lijkt niet de grafische kaart te zijn.

Als ik monitor - witte - flits invul op GoT word ik nog minder vrolijk.
Dit is niets van een driverprob of iets dat ik met een vinkje kan veranderen denk ik.
Nou is het een oud beestje, een Iiyama van 10 jaar oud maar ik ben er erg aan verknocht.
Waar ik me meer zorgen over maak is; weet iemand of dit kwaad kan als ie standby staat?
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Ik heb een vergelijkbaar ouderdoms probleem met mijn 12 oude 22 inch Philips CRT. heel af en toe beweegt het beeld een paar milimeter over het scherm. Ik dacht eerst dat het aan mijn ogen lag die vermoeid waren maar het is toch echt de beeldbuis. Hoewel mijn monitor zeer oud is , geeft mijn CRT nog steeds superiur beeld ten opzichte van 99% van alle TFTs die op de markt zijn. Ik heb echte kleuren, hoge frequentie super scherp beeld op elke ondersteunde resolutie, iets wat TFT nog steeds niet helemaal goed doen. HEt enigste probleem is dat het een monster is tijdens het verhuizen met zijn 60kg :P en veel ruimte in belag neemt, maar daarom het ik ook een grot buro gekocht die ook al vele jaarjes mee gaat :P
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sinds de monitor van een vriendin van mij in de fik vloog, durf ik de standby stand niet meer aan. Hoe het precies kwam dat hij in de fik vloog weet ik niet, maar ik vond het dus vanaf toen een eng idee om de compu standby te laten staan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie