¶ I. Heidenen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

¶ I. Heidenen

Bericht door FonsV »

Van Fenomeen hoorde ik dat hier mogelijk belangstelling is voor de 'Egytische wortels' van het Christendom. Dat is dan (als het waar is) prettig te horen want zojuist ben ik weer eens vertrokken van een christelijk forum, waar deze 'onthullingen' verbijstering, afgrijzen en - laat ik zeggen - verzet uitlokten.

Ik heb de laatste tijd nogal wat gestudeerd op het onderwerp en vind het zó interessant, dat het me leuk lijkt de ontdekkingen met anderen te delen.

"Duizenden gelovige zielen in de 'heidense' wereld erkenden in zichzelf het vuur van goddelijke liefde eeuwen vóór Jezus leefde".(Alvin Boyd Kuhn)

Vóór we beginnen: er is iets dat je moet weten. Nou ja…. 'moet' weten? Wat je beter wél dan niet kunt weten. Tenzij je er zo eentje bent, die alles al weet of niets wilt horen wat je al niet weet. Dezulken zijn er namelijk ook. :)

De stelling luidt: 'Het woord 'heiden' wordt tegenwoordig bijna volledig misverstaan'. De sterk afkeurende betekenis van het woord – volledig het resultaat van eeuwen christelijk vooroordeel en afkeuring – wordt meteen al duidelijk als we in van Dale de betekenis van het woord opzoeken: 'Heiden = iemand, die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt; paganist'.

Oorspronkelijk komt het woord – daaraan kan ik niets doen - van het Latijnse 'pagus' dat 'landelijke streek' betekent en een 'paganus' is een boer, een landman. De term werd al gauw (vanaf ± 150 n.C.) geadopteerd door de kerkelijke autoriteiten om al diegenen aan te duiden die geen orthodoxe christenen waren.

Zoals we kunnen weten maar doorgaans niet weten: de 'heidenen' die werden vervolgd, in het nauw gedreven, gedood en uiteindelijk volledig onderworpen door de kerk, hadden ideeën over een 'goddelijk licht in hun binnenste', een 'gezalfde in hun innerlijk'. En... dat klinkt niet direct 'heidens'. :)

De kerk heeft dat idee overgenomen, waar natuurlijk niets op tegen is. Daarna zijn de aanbrengers van dat idee 'verdonkeremaand' door boekverbrandingen, banvloeken en moord en was het een 'origineel christelijk' idee geworden.
En de overwinnaar schrijft het verloop van de geschiedenis. Vandaar dat een en ander onbekend is geraakt en dus door velen niet voor waar wordt gehouden.

Ironisch genoeg heeft die kerk eeuwen later - om het eigen hachje te redden - zich aangesloten bij 'heidenen' als o.a. Aristoteles en diens leermeester Plato. Het monumentale werk van Sint Thomas van Aquino – die het fundament vormt voor de Rooms Katholieke theologie en die gebaseerd is op de geschriften van Aristoteles, inclusief de theorie over de natuurwetten – getuigt daarvan.

Gesteld dat je voor waar aanneemt wat ik hier over 'heiden' schrijf ('moet' dus niet maar het zou kunnen), dan moet je eens opletten hoe lang het duurt voor het woord voor jou zijn 'spontane gevoelswaarde' is verloren. Zolang je b.v. nog zegt: "Het wás me toch een heidense herrie"! heeft het woord waarschijnlijk nog zijn oude waarde behouden. ;)

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 15 okt 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: ¶ Heidenen

Bericht door skeptic »

FonsV schreef: Van Fenomeen hoorde ik dat hier mogelijk belangstelling is voor de 'Egytische wortels' van het Christendom. Dat is dan (als het waar is) prettig te horen want zojuist ben ik weer eens vertrokken van een christelijk forum, waar deze 'onthullingen' verbijstering, afgrijzen en - laat ik zeggen - verzet uitlokten.

Ik heb de laatste tijd nogal wat gestudeerd op het onderwerp en vind het zó interessant, dat het me leuk lijkt de ontdekkingen met anderen te delen.
Ga gerust je gang, hier zal het wat mij betreft geen verzet uitlokken en afgrijzen al helemaal niet.
FonsV schreef: De stelling luidt: 'Het woord 'heiden' wordt tegenwoordig bijna volledig misverstaan'. De sterk afkeurende betekenis van het woord – volledig het resultaat van eeuwen christelijk vooroordeel en afkeuring – wordt meteen al duidelijk als we in van Dale de betekenis van het woord opzoeken: 'Heiden = iemand, die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt; paganist'.
Het is altijd al zo geweest, het christendom heeft altijd, alles wat niet in hun straatje paste gedemoniseerd. Zoals je zelf al zegt, het christendom heeft de geschiedenis geschreven en alle volken in b.v. Europa onder hun "hoede" gebracht, goedschiks of kwaadschiks. Ze hebben de heiligdommen van de heidense volken vernield en ontheiligd.
De "grote" bonifatius hakte b.v. onder bescherming van de Franken een heilige boom om
van de Germanen en dan vinden ze het vreemd dat hij werd vermoord.
FonsV schreef: Zoals we kunnen weten maar doorgaans niet weten: de 'heidenen' die werden vervolgd, in het nauw gedreven, gedood en uiteindelijk volledig onderworpen door de kerk, hadden ideeën over een 'goddelijk licht in hun binnenste', een 'gezalfde in hun innerlijk'. En... dat klinkt niet direct 'heidens'. :)
Wat de christenen hier brachten, was dood en verderf. Wat de Romeinen mislukte, hebben de christenen voor elkaar gekregen, de overheersing van Europa.

FonsV schreef: Gesteld dat je voor waar aanneemt wat ik hier over 'heiden' schrijf ('moet' dus niet maar het zou kunnen), dan moet je eens opletten hoe lang het duurt voor het woord voor jou zijn 'spontane gevoelswaarde' is verloren. Zolang je b.v. nog zegt: "Het wás me toch een heidense herrie"! heeft het woord waarschijnlijk nog zijn oude waarde behouden. ;)

Groeten.

Fons.
Je hebt helemaal gelijk, het woord heiden wordt verkeerd geinterpreteerd, zoals ook het geval is met het woord Atheist. Ben benieuwd naar de rest van je betoog.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Wat de christenen hier brachten, was dood en verderf. Wat de Romeinen mislukte, hebben de christenen voor elkaar gekregen, de overheersing van Europa.
Om nog maar te zwijgen over de schade die ze in Centraal- en Zuidamerika hebben aangericht, de vernietiging van al die prachtige culturen ...... :(

En God zag dat het goed was :lol:
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

[quote="Donnie Darko"
Om nog maar te zwijgen over de schade die ze in Centraal- en Zuidamerika hebben aangericht, de vernietiging van al die prachtige culturen ...... :(

En God zag dat het goed was :lol:[/quote]

Er zijn zelfs verhalen van conquestadores die baby's doodstaken nadat ze gedoopt waren
en dat om er zeker van te zijn dat ze niet meer verloren konden gaan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Welke spaanse veroveraar was het ook al weer die meer dan 80 grote vechthonden in een dorp vol weerloze indianen losliet? Volgens mij waren het Duitse Doggen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

'Heiden = iemand, die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt; paganist'.
Dan is een agnost of atheïst dus ook een heiden. :)
Mooi, ik heb me altijd al graag heiden willen noemen. Ik vind er niets mis mee.

ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Donnie Darko schreef: Om nog maar te zwijgen over de schade die ze in Centraal- en Zuidamerika hebben aangericht, de vernietiging van al die prachtige culturen ...... :(
En God zag dat het goed was :lol:
Wat ze daar gedaan hebben deugd natuurlijk voor geen meter, maar die mensenoffers van de maya's en azteken vind ik nou ook geen teken van goede smaak.
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

die mensenoffers van de maya's en azteken vind ik nou ook geen teken van goede smaak.
idd, en hun voetbalwedstrijdjes of de 'juego de peloto' waarbij men de verliezers van de wedstrijd afmaakten is ook een stichtend voorbeeld.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Plaats reactie