Uitgegeven: 21 december 2006 17:56
AMSTERDAM - Robots kunnen in de toekomst burgerrechten eisen. Dat is een van de conclusies van een rapport van de Britse overheid, zo meldt de BBC.
Het rapport doet een reeks voorspellingen over de komende vijftig jaar. Robots zouden zich volgens de onderzoekers kunnen ontwikkelen tot wezens die zichzelf kunnen voortplanten en kunstmatige intelligentie ontwikkelen. Dergelijke robots zouden "ergens in de komende twintig tot vijftig jaar" burgerrechten kunnen verwerven, menen de onderzoekers.
Dat zou betekenen dat de samenleving voor de robots moet zorgen, bijvoorbeeld door ze 'medische' zorg te bieden. Anderzijds zouden de robots daarmee ook bepaalde verplichtingen krijgen, zoals de afdracht van belastingen of het vervullen van militaire dienst.
Zou het ooit ook zo ver kunnen komen dat die robots de macht over kunnen nemen?
Op een gegeven moment hebben robots de bediening van computers in handen en zijn de ambtenaren van de toekomst. In de gedachtegang dat ook een mens slechts een biologische computer is zou je kunnen verwachten dat zich in de robot intelligentie iets dergelijks kunnen gaan ontwikkelen. Een star puur logisch bestuur zonder emoties.
Zouden we daar beter mee af zijn?
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Ik zie het in de de nabije toekomst nog niet van komen.
En met nabije toekomst bedoel ik de orde van grootte van een eeuw of zo.
Wel ben ik optimistisch en verwacht ik nog grote wetenschappelijke en technische doorbraken en de eerste, voorzichtige, (semi-)permanente kolonialisaties van de nabije hemellichamen (goede kandidaten zijn o.a. onze maan, Mars en misschien een enkele Jupiter maan [ondanks de aanwezige stralingsniveau's]).
Maar voor robo-rechten van zelfbewuste robots verwacht ik nog niet zoveel in de komende eeuw.
Ik ben wel nieuwsgierig waarop men zo'n uitspraak baseert!
MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd. Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier schreef:Gebaseerd op de robotwetten van Isaac Asimov?
Ik denk van niet! Deze robot wetten zijn namelijk ten gunste van de mensheid en niet ten gunste van de Robot.
Dit 'dilemma' is inderdaad door Asimov verwoordt in zijn prachtig verhaal 'The bicentennial man'. In dit verhaal kreeg de robot maar mondjesmaat rechten toegewezen.
Nb. mijn persoonlijke favoriete Asimov verhaal is: 'Victory unintentional'.
MvG, Wim.
Bronnen zijn nu.nl en telegraaf. En wat het artikel zegt BBC.
Het onderzoek met de titel ‘Utopische droom of de opkomst van de machines’ maakt deel uit van de zogenoemde Sigma en Delta onderzoeken die een kijkje nemen in opkomende trends in wetenschap, gezondheidszorg en technologie. De onderzoeken zijn er op gericht debat en discussie te stimuleren om beleid en strategie van de overheid op korte en lange termijn te versterken.
Het robotonderzoek bestudeert de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en kijkt welke impact dit kan hebben op politiek en wetgeving.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Voor planeet onderzoek en het werken onder een voor ons gevaarlijke of onmogelijke omgeving zullen robots bij uitstek geschikt zijn. Het voordeel voor b.v. de maan is dat er geen lucht, water of voedsel nodig is anders dan electriciteit en dat haal je eenvoudig van de zon.
Ook voor Mars zullen dit de mogelijkheden zijn.
Het doel van die planeten zal hoofdzakelijk de winning zijn van mineralen, die vervolgens in de ruimte zullen worden verwerkt op het L5 vlak, exact 0 G tussen aarde en maan.
Over een honderd jaar zullen er toch heel veel mensen in de ruimte wonen.
En wat Hawkins zei dat het helemaal niet zo onverstandig is om een ruimte kolonie te hebben mocht het op de aarde eens uit de hand lopen.
Don Diego schreef:Bronnen zijn nu.nl en telegraaf. En wat het artikel zegt BBC.
Het onderzoek met de titel ‘Utopische droom of de opkomst van de machines’ maakt deel uit van de zogenoemde Sigma en Delta onderzoeken die een kijkje nemen in opkomende trends in wetenschap, gezondheidszorg en technologie. De onderzoeken zijn er op gericht debat en discussie te stimuleren om beleid en strategie van de overheid op korte en lange termijn te versterken.
Het robotonderzoek bestudeert de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en kijkt welke impact dit kan hebben op politiek en wetgeving.
Terugkijkend op AI in de afgelopen decennia kunnen we vast stellen dat in ieder geval voor de afgelopen decennia de prognose van AI nogal aan de optimistische kant was. En alhoewel ik niet uitsluit, en zelfs erken, dat de sommige ontwikkelingen in de software (Nb. Ik ben zelf programmeer!) nu eindelijk enige vorm van stabiliteit en enige intelligentie begint te tonen zie ik geen enkele indicatie dat enig vorm van AI een zelfbewustzijn ontwikkelt. Ik sluit de mogelijkheid niet uit maar ik acht het wel uitermate onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst plaats zal vinden....dit alles gebaseerd op de geschiedenis van AI en de huidige status van AI. Dus, nogmaals, ik weet niet op welke feiten de uitspraak gebaseerd is.
MvG, Wim.
Je acht het niet mogelijk dat een steeds grotere hoeveelheid rekencapaciteit, want dat is in feite de basis van een computer, uiteindelijk tot een soort automatische terugkoppeling gaat leiden die je misschien intelligent zou kunnen noemen?
Nu is het nog zo dat programma´s door mensen worden gemaakt omdat zo´n programma een bepaald doel nastreeft. Is het dan niet mogelijk dat wanneer computers dat programmeren gaan overnemen dat er vanuit hun logica andere dingen bij komen, die niet zijn voorzien door het menselijk brein.?
Mijn computer doet nu al wel eens dingen die ik niet wil.
Lees mijn antwoord nog eens goed door! Ik zei (en ik citeer [extract]):
wahlers schreef:...zie ik geen enkele indicatie dat enig vorm van AI een zelfbewustzijn ontwikkelt. Ik sluit de mogelijkheid niet uit maar ik acht het wel uitermate onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst plaats zal vinden....dit alles gebaseerd op de geschiedenis van AI en de huidige status van AI. Dus, nogmaals, ik weet niet op welke feiten de uitspraak gebaseerd is.
Ik heb dus nooit gezegd dat het niet kon!
MvG, Wim.
Ik spreek je niet tegen, ik vraag alleen maar.
In hoeverre is nu een AI in staat om zelf een beslissing te nemen?
Er is een keer een film geweest waarbij een computer een oorlog begon op grond van metingen en waarnemingen b.v. Dat is nog te beredeneren en valt in feite onder een gemaakt programma.
Echte AI zou nog een stapje verder moeten gaan en en niet geprogrammeerde handeling uitvoeren. Zou dat mogelijk zijn denk je?
Als het ooit zover komt dat Robots 'zelf'bewustzijn krijgen, kunnen denken, en/of 'psychisch' of fysiek kunnen lijden, dan zouden ze rechten moeten krijgen. Vind ik.
Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’Epicurus (341-271vc)
Ik denk dat AI nog helemaal in de kinderschoenen staat en dat de vergelijking tussen menselijk denken en op AI niveau denken (nog) niet te vergelijken is. In hoeverre kan AI een beslissing nemen die vergelijkbaar is met menselijk handelen? Een computer kan goed rekenen, beslissingen nemen nav eerder handelen, afwegingen maken op grond van (kans)berekeningen, maar bijvoorbeeld ethisch verantwoorde beslissingen dan en wat als het gaat om emotie? En wat betreft humanitaire en politieke kwesties? Stemrecht?
Dit gaat me veel te ver; robots zijn in mijn ogen machines en geen levende wezens met een zenuwstelsel en emoties.
Ik zag eens in een documentaire over robots twee robots die werkten in een wolkenkrabber. Samen tilden ze stalen platen op, liepen naar de gewenste plek en legden daar de platen neer. Dit werk werd door robots verricht omdat het te gevaarlijk werk was voor mensen en daarnaast heel zwaar werk. Ok, dit is niet te vergelijken met AI, maar geeft wel aan hoe robots meewerken in het arbeidsproces.
NU uitspraken doen over de toekomst terwijl AI nog in de kinderschoenen staat doet me denken aan de uitspraak van de directeur van IBM toen hem werd gevraagd naar de toekomst van de computer net na de ontwikkeling van de eerste computer. Deze man dacht dat er slechts enkelen in gebruik zouden worden genomen wereldwijd. Uiteraard werd dit beeld bijgesteld, maar pas nadat de computer zich begon te ontwikkelen. Ik vind de uitspraken te gewaagd omdat van ontwikkeling binnen AI nog maar weinig sprake is.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Don Diego schreef:Voor planeet onderzoek en het werken onder een voor ons gevaarlijke of onmogelijke omgeving zullen robots bij uitstek geschikt zijn. Het voordeel voor b.v. de maan is dat er geen lucht, water of voedsel nodig is anders dan electriciteit en dat haal je eenvoudig van de zon.
Ook voor Mars zullen dit de mogelijkheden zijn.
Het doel van die planeten zal hoofdzakelijk de winning zijn van mineralen, die vervolgens in de ruimte zullen worden verwerkt op het L5 vlak, exact 0 G tussen aarde en maan.
Over een honderd jaar zullen er toch heel veel mensen in de ruimte wonen.
En wat Hawkins zei dat het helemaal niet zo onverstandig is om een ruimte kolonie te hebben mocht het op de aarde eens uit de hand lopen.
Wat is dit voor volledig offtopic geprevel? Ten eerste is L5 een Lagrange PUNT en geen vlak, ten tweede is er helemaal geen reden om aan te nemen dat men hiervoor een Lagrange punt voor woil gebruiken, ten derde doe je aan ordinaire speculaties die je niet hard kan maken. Wie oh wie haalt de Baez index hierbij. Ik vermoed dat ik over de 100 punten voor Don Diego ga uitkomen. (trekt zicht terug in zijn winterslaapje)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn