discriminatie van ongelovigen?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

discriminatie van ongelovigen?

Bericht door Devious »

Ik wil graag duidelijkheid over een aantal dingen.

Is het hier in Nederland ook zo dat moslims op de pasfoto mogen met hoofddoek of tulband om?

Is het nog steeds zo dat moskeeën soms worden gesubsidieerd met overheidsgeld?

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
appelfflap
Banned

Re: discriminatie van ongelovigen?

Bericht door appelfflap »

Devious schreef:Ik wil graag duidelijkheid over een aantal dingen.

Is het hier in Nederland ook zo dat moslims op de pasfoto mogen met hoofddoek of tulband om?
In Belgie mag/kan het wel dus vermoed ik dat het in Nederland ook gewoon toegelaten is.

In Belgie is er namelijk een uitzondering mbt kloosterzusters hun pasfoto en bijbehorend kath. hoofddeksel. moslimvrouwen kunnen zich in principe op deze uitzondering beroepen en ik vermoed dat ook de Nederlandse wet deze uitzondering kent.
Indien tulband religieus geïnsprieerd is zal dit dus ook op pasfoto mogen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: discriminatie van ongelovigen?

Bericht door Devious »

appelfflap schreef:
Devious schreef:Ik wil graag duidelijkheid over een aantal dingen.

In Belgie mag/kan het wel dus vermoed ik dat het in Nederland ook gewoon toegelaten is.

In Belgie is er namelijk een uitzondering mbt kloosterzusters hun pasfoto en bijbehorend kath. hoofddeksel. moslimvrouwen kunnen zich in principe op deze uitzondering beroepen en ik vermoed dat ook de Nederlandse wet deze uitzondering kent.
Indien tulband religieus geïnsprieerd is zal dit dus ook op pasfoto mogen.
Als dit zo is, dan ben ik bereid om het op de spits te drijven, dat ik met een pet op de pasfoto mag. Het is volkomen absurd dat gelovige mensen iets mogen wat ik niet mag, dat is discriminatie!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Ja, het is in nederland toegestaan om met hoofddoek op op de foto te gaan voor een paspoort. Als je wil, zoek ik de desbetreffende links voor je op. Ik zat zelf ook te denken aan óf een handtekeningen actie hiertegen óf inderdaad ook zelf een religie te verzinnen waardoor ook ik met een pet op mag. Ik ga sowieso die link zoeken want de beschrijving daarvan lach je je echt een stuip om. Een hartstuip wel te verstaan.

En ja, moskeeën worden gesubsidieëerd. Zal ik ook voor je zoeken.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

http://www.paspoortinformatie.nl/nl/aan ... asfoto.htm
Dit is een. klik bij weergave gezicht

EDIT: Bij positionering staat dus een vrouw met hoofddoek die onder de categorie 'goed'valt
Laatst gewijzigd door Carla op 11 sep 2006 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Hmm. Ik kan het niet vinden. Misschien zit ik in de war met het géven van subsidies aan moskeeën maar ik ben ook niet zo'n held in zoeken.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Islam/gemeenten.html
Dit geeft in ieder geval aan dat het wel eens gebeurt (is).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Op zich krijgt een moskee als zodanig geen subsidie, dit vanwege de scheiding tussen Kerk en Staat. In sommige gevallen kan er subsidie worden aangevraagd indien de moskee ook andere functies vervuld dan gebedshuis alleen. Dan wordt de subsidie verstrekt voor die andere functies. Ook kun je als vereniging subsidie aanvragen als je kunt aantonen dat die vereniging een maatschappelijk doel dient.

Maar een kerk op zich of moskee puur als gebedshuis komt dus niet in aanmerking voor subsidie.

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

DEN HAAG - Mensen mogen op de pasfoto's voor het nieuwe paspoort niet meer lachen. Ze moeten neutraal kijken en de mond gesloten houden. Dat staat in de aangescherpte regels voor het nieuwe elektronische paspoort. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag bevestigd.

Eind augustus wordt het nieuwe reisdocument ingevoerd. Daarin komt een chip waarin behalve de persoonsgegevens ook de foto wordt opgenomen. Later komen er twee vingerafdrukken in de chip.

De foto's moeten recht van voren worden gemaakt, in kleur zijn en een neutrale lichtgrijze achtergrond hebben. Brillen mogen, maar de glazen daarvan mogen niet te veel reflecteren. Een hoofddoek mag ook, om religieuze redenen, maar het hele gezicht moet goed te zien zijn. Verder zijn er eisen gesteld aan de korrelgrootte en de grootte van de persoon op de foto.

Volgens Binnenlandse Zaken gelden al regels voor de pasfoto's maar waren die tot nu toe niet zo strikt omschreven. Afwijkende of onduidelijke foto's worden nu ook al geweerd bij de aanvraag.

Met de eerste generatie nieuwe reisdocumenten volgt Nederland Europese regels voor veiligheidskenmerken en biometrische gegevens.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
janviet
Forum fan

Bericht door janviet »

Carla schreef:EDIT: Bij positionering staat dus een vrouw met hoofddoek die onder de categorie 'goed'valt
Even los van de absolute waanzin van alweer een uitzondering voor de religieuzen, vind ik het voorbeeld dat je hier geeft wel treffend. Ik vraag me af hoe je op goedgekeurde foto 8 de 'ooraanzet', waar bijvoorbeeld foto 7c en 7d op worden afgekeurd, kunt bepalen. Bij de dame in foto 7c meen ik rechts (links voor de kijker) nog wel iets van een oor te kunnen ontwaren, toch wordt deze foto afgekeurd terwijl foto 8, waarop volgens mij de oren volledig onzichtbaar zijn, wel goedgekeurd is. Het zal toch niet zo zijn dat er hoe dan ook een goedgekeurde foto met hoofddoekje tussen moest zitten. Nee, dat zal toch niet...

Jan
Not without my chocolate
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Carla schreef;
Ik zat zelf ook te denken aan óf een handtekeningen actie hiertegen óf inderdaad ook zelf een religie te verzinnen waardoor ook ik met een pet op mag
Zo'n religie bestaat al hoor, je hoeft alleen maar te zeggen dat je Joods bent (ultra orthodox) en je mag met een pruik op op de foto, en daaroverheen ook nog een hoofddoek. En ik mag mijn "streimel" (bonthoed) ophouden, en ik hoef mijn slaaplokken niet af te scheren waardoor mijn oren niet te zien zijn... En ik mag lachen in mijn baard.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

balou: een streimel heeft een heel andere functie dan eenn hoofddoek, verkeerde vergelijking.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Sararje schreef;
balou: een streimel heeft een heel andere functie dan eenn hoofddoek, verkeerde vergelijking.
Ik dacht niet dat het ging om uitsluitend hoofddoeken, maar ook om tulbanden keppeltjes hoeden en petten. Dan hoort de streimel daar zeker bij
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Janviet,

Ja, helaas wel. Op de site is er ook een 'meestgestelde vragen' link en daar wordt verklaard wat onder ooraanzet verstaan wordt met als illustrerende foto.... die met het hoofddoekje.

Balou,

Ik vraag het me echt af. Ik moet sowieso binnenkort een nieuw paspoort halen, dus ik zal eens kijken of het zo werkt. En indien niet, hmm. Wat dan?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

balou schreef:Sararje schreef;
Ik dacht niet dat het ging om uitsluitend hoofddoeken, maar ook om tulbanden keppeltjes hoeden en petten. Dan hoort de streimel daar zeker bij
Het is een religieus kenmerk maar desalnietemin wordt het, net zoals een keppeltje, niet verplicht om te dragen. Om die reden gaat je vergelijking niet op.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie