Kan een moordenaar gelukkig zijn?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Kan een moordenaar gelukkig zijn?

Bericht door Devious »

Na het zien van een misselijkmakend filmpje waarop een amerikaan word onthoofd, vraag ik mij af: 'Kan de dader met zichzelf leven?' Kan zo iemand gelukkig zijn?'

Mij dit afvragend moet ik opeens denken aan een boek van Dostojewski 'misdaad en straf', waarin hoofdpersoon Raskolnikov een vrekkige oude vrouw vermoord om haar geld. Hij denkt hiermee de wereld te dienen, maar eindigd vol wroeging in een werkkamp.

ciao.. Devious.... :?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Of hij/zij met zichzelf kan leven weet ik niet, maar indien niet, dan zal dat vast niet door deze ene onthoofding komen, ik vrees dat de dader wel al veel meer doden op zijn/haar geweten heeft :(
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

In het algemeen gesteld denk ik dat mensen de verschrikkelijkste dingen kunnen doen en tevreden verder gaan met hun leven.

Hoeveel mannen die hun kleine dochtertjes seksueel hebben misbruikt, het kind een enorm trauma hebben bezorgd waar ze jaren over heeft gedaan om er mee te leren leven, gaan zonder er een seconde over na te denken verder met hun leven.

Ik heb ooit eens een docu gezien over slachtoffers en beulen, zij die gemarteld waren en zij die gemarteld hadden. De meeste van die onmensen die de verschrikkelijkste martelingen hadden uitgevoerd, en ik geloof dat martelen erger kan zijn dan doden/vermoorden, hadden geen greintje schuldgevoel, hadden gewoon hun werk gedaan en ja het was zwaar en smerig werk maar het moest gedaan worden en hij (een van de geinterviewden) was daar toevallig erg goed in geweest.

Een moordenaar is al over een grens heengegaan vòòr dat hij/zij moord, een grens die voor de ene mens onmogelijk te gaan is en voor een ander heel gemakkelijk gepasseerd word en voor de meesten ergens daar tussenin zit.

Voor ons allemaal geld dat als we vinden dat onze daden gerechtvaardigd zijn we ver kunnen gaan, misschien wel zo ver dat we gaan moorden.

groet Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Hoeveel mannen die hun kleine dochtertjes seksueel hebben misbruikt, het kind een enorm trauma hebben bezorgd waar ze jaren over heeft gedaan om er mee te leren leven, gaan zonder er een seconde over na te denken verder met hun leven.

De meeste van die onmensen die de verschrikkelijkste martelingen hadden uitgevoerd, en ik geloof dat martelen erger kan zijn dan doden/vermoorden, hadden geen greintje schuldgevoel,
.
Dat begrijp ik, maar kunnen ze gelukkig zijn? Dat is iets anders.

ciao.. Devious.... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Devious schreef:
Enigma schreef: Hoeveel mannen die hun kleine dochtertjes seksueel hebben misbruikt, het kind een enorm trauma hebben bezorgd waar ze jaren over heeft gedaan om er mee te leren leven, gaan zonder er een seconde over na te denken verder met hun leven.

De meeste van die onmensen die de verschrikkelijkste martelingen hadden uitgevoerd, en ik geloof dat martelen erger kan zijn dan doden/vermoorden, hadden geen greintje schuldgevoel,
.
Het zal niet voor allemaal opgaan maar voor een deel zeker wel.
Althans dat meen ik te constateren.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

ciao.. Devious....
"Gelukkig" is zo een subjectief begrip dat ik dat niet kan zeggen.

Wat voor mij geluk is is voor een ander totaal onbelangrijk. Ik kan me heel gelukkig voelen akls ik in mijn tuintje zit, hondje aan mijn voeten,kat naast mij, vogeltjes fluitend in de boom, zonnetje schijnt,....... dan geniet ik en door het vermogente kunnen genieten voel ik me gelukkig.

Ongelukkig in die zin dat jer er last van hebt in je dagelijks leven kan alleen als je ergens door "geplaagd" wordt, gedachten, herinneringen, spijt, wroeging, negatieve emoties.......

Als je daar geen last van hebt zul je mi een tevreden en dus gelukkig mens zijn.

Enigma.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Het lijkt mij stug dat onthoofdingen in een vrolijke stemming worden gepleegd. Wellicht dat er een knopje wordt omgedraaid en ze compleet emotieloos zijn op zo'n moment. Geloof dient vaak als een "copingmechanism".
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Iemand die wordt vermoord in een oorlogssituatie door de bezetter of door het verzet is iets anders dan iemand die moord in bijv. ons eigen land. Vaak zie je inderdaad dat een knop omgaat en dat het gaat om het 'goede doel'. Ik stoor me er wel mateloos aan dat die beelden gewoon worden uitgezonden in het journaal of dat er complete filmpjes op internet worden gezet. Je hebt ook series zoals Faces of Death waarin je echte beelden (en trouwens ook beelden die in scene zijn gezet) ziet van mensen die om het leven komen. Reken maar niet dat ik ooit naar dat soort troep zal kijken. Wordt je DAAR gelukkig van?
Sommige moordenaars kicken erop om iemand anders om het leven te brengen. Dat is walgelijk en verwerpelijk. Je hebt niets te zeggen over iemands ander leven.
De jongen die zijn vriendin tot twee maal toe in brand heeft gestoken (uit jaloezie) blijkt momenteel dreigbrieven te sturen naar haar en haar familie. Ik zou het erg prettig vinden als dit soort lui voor altijd achter de tralies verdwijnen. Kun je een moordenaar veranderen zodat hij/zij weer normaal in de maatschappij kan functioneren? Ik de doodstraf een optie? Wel een dilemma natuurlijk omdat dan ook een mens om het leven wordt gebracht. Wordt je daar gelukkig van? Waarschijnlijk wel de familieleden.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Kan een moordenaar gelukkig zijn?

Bericht door Devious »

Devious schreef:Na het zien van een misselijkmakend filmpje waarop een amerikaan word onthoofd, vraag ik mij af: 'Kan de dader met zichzelf leven?' Kan zo iemand gelukkig zijn?'
Iemand die zo vol haat zit, zo vol wraakgevoelens, zo weinig empathie heeft, moet wel heel erg gefrustreerd zijn. Gefrustreerde mensen zijn niet gelukkig. Althans, ik geloof er niets van.

ciao... 8)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Devious schreef:
Na het zien van een misselijkmakend filmpje waarop een amerikaan word onthoofd, vraag ik mij af: 'Kan de dader met zichzelf leven?' Kan zo iemand gelukkig zijn?'
Iemand die zo vol haat zit, zo vol wraakgevoelens, zo weinig empathie heeft, moet wel heel erg gefrustreerd zijn. Gefrustreerde mensen zijn niet gelukkig. Althans, ik geloof er niets van.
Misschien wel naar die ander zijn normen van wat geluk is? Ik zie zoveel mensen waarvan ik denk "ja maar dàt is het toch niet, hoe kun je zo leven en zeggen dat je daar happy mee bent?" Jij zou zo niet gelukig kunnen zijn maar betekend dit dat de ander er ook niet gelukkig mee kan zijn?
Sommige moordenaars kicken erop om iemand anders om het leven te brengen. Dat is walgelijk en verwerpelijk. Je hebt niets te zeggen over iemands ander leven.
Ik denk dat dit ook een rol kan spelen bij die moordenaars uit het voorbeeld, die mensen geloven toch dat ze iets geweldig goeds hebben gedaan? Een vijand vermoorden is toch een in hun ogen goede daad, het zou me niet verbazen dat de combinatie van spanning, opwinding en stellige overtuiging het goede te doen een euforie teweeg brengt, dus wel degelijk een geluksgevoel. Tenminste zo zou het ervaren kunnen worden. Was dat niet ook zo bij sommige soldaten in Vietnam? Dat ze zich alleen nog maar goed voelden als ze aan het schieten, moorden en platbranden waren en daarna die "kick", die "thrill van de kill" misten en dan dus depri werden tot de volgende "missie" ???

Groet Enigma
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Mijn antwoord op de vraag: Kan een moordenaar gelukkig zijn??
Is: Ja, de reden voor moord is vaak in veel gevallen het nastreven van het geluk, uit het perspectief van de moordenaar.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

distiple schreef:Mijn antwoord op de vraag: Kan een moordenaar gelukkig zijn??
Is: Ja, de reden voor moord is vaak in veel gevallen het nastreven van het geluk, uit het perspectief van de moordenaar.
In welk opzicht wordt de moordenaar er gelukkiger van?
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Devious,
Neem als voorbeeld Mohammed B. Ik denk dat de reden voor z'n daad het nastreven van zijn wereld zoals Allah die heeft bedoelt. Dit nastrevende(denk ik) vermoordde hij Theo van Gogh. Mohammed B. zoekt het geluk in Allah en het zich bewijzen ten opzichte van Allah(die Allah waarin hij geloofd, althans) Ik denk dat hij weldegelijk geluk vind in het feit dat HIJ deze daad heeft gesteld. Denk je niet??
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vraag me af of iemand die moord vanuit een religieus standpunt gelukkig is. Die moord van Mohammed B. is voortgekomen uit waarschijnlijk een hoop frustratie en ongenoegen. Ik denk niet dat hij op dit moment gelukkig is, aangezien in Nederland iedereen weer tot rust is gekomen en weer met de orde van de dag bezig is. Het doel moet zijn geweest om verandering te weeg te brengen en dat is in wezen niet gelukt. Vraag me ook af hoe gelukkig hij in de gevangenis is; hij moet absoluut in een aparte afdeling worden opgesloten, want anders is hij zijn leven niet zeker. Ze staan in de rij om hem het leven zuur te maken.

Is een gangster gelukkig als hij iemand vermoord? Ik denk het niet. Vaak gaat het om overleven en velen weten wel dat ze niet erg oud worden. Het recht van de sterkste is het enige wat telt.

Is een lustmoordenaar gelukkig? Ook niet. De lust is maar van korte duur en komt vaak voort uit allerlei problemen die zo iemand heeft.

Is een seriemoordenaar gelukkig? Ook niet. Vaak iemand die in het dagelijks leven niet goed in zijn vel zit en een hoop frustratie heeft.

De meeste van dit soort moordenaars beleven slechts kortstondig 'plezier' aan de moord; sterker nog, ik denk dat de meesten handelen uit woede en frustratie en op het moment van de moord nauwelijks stil staan waar ze mee bezig zijn.

Een moordenaar kan in mijn ogen nooit gelukkig zijn. Gelukkig ben je als je geniet van de dingen om je heen, als je gewaardeerd wordt, als je gezond bent en als je goed in je vel zit.Positief tegen bepaalde zaken aankijken maakt je gelukkig. Ik kan me echt niet voorstellen dat moord in dat rijtje thuis kan horen.
Ik denk dat dit ook een rol kan spelen bij die moordenaars uit het voorbeeld, die mensen geloven toch dat ze iets geweldig goeds hebben gedaan? Een vijand vermoorden is toch een in hun ogen goede daad, het zou me niet verbazen dat de combinatie van spanning, opwinding en stellige overtuiging het goede te doen een euforie teweeg brengt, dus wel degelijk een geluksgevoel. Tenminste zo zou het ervaren kunnen worden. Was dat niet ook zo bij sommige soldaten in Vietnam? Dat ze zich alleen nog maar goed voelden als ze aan het schieten, moorden en platbranden waren en daarna die "kick", die "thrill van de kill" misten en dan dus depri werden tot de volgende "missie" ???
Is een militair gelukkig als hij iemand vermoord? in mijn ogen niet. De meesten hebben een gezin en willen het liefst zo snel mogelijk naar huis. Ze zien het als een onderdeel van hun beroep en accepteren de mogelijkheid dat ze worden uitgezonden naar een oologsgebied. Er zijn van de Nederlandse militairen misschien enkelen die het 'leuk' vinden, echter bijvoorbeeld Amerikanen zijn totaal anders opgeleid. Commando's worden in feite gehersenspoelt en handelen op de 'automatische piloot'. Hun instinct wordt dermate aangesproken dat alleen telt: hij of ik. Vaak zie je inderdaad na de missies dat frustratie toeslaat. Ik geloof dat in Congo VN-militairen enkele vrouwen hebben verkracht, zelfs meisjes van 13 jaar oud. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Komt dit voort uit een soort machtspositie waarbij een willekeurig hulpeloos persoon het slachtoffer moet zijn?
Toen ik in militaire dienst zat, had ik een beroeps op mijn kamer die in Joegoslavie was geweest. Toen er een keer in de buurt werd geschoten renden ze naar binnen om hun fototoestel te pakken, zodat ze later thuis konden laten zien dat er iets gebeurt was. Typisch de Nederlandse militair?
Ik heb ook een keer een Nederlandse piloot gesproken die in de 1e Golfoorlog een aantal missies had gevlogen. Hij vertelde dat je niets ziet wat er allemaal gebeurt. Je kijkt naar een scherm waarop je kunt zien dat een doel (aangegeven dmv een symbool) is getroffen. Feit is wel dat de manier van oorlog voeren drastisch is veranderd sinds de 1e Golfoorlog. De Irakezen waren radeloos, machteloos en raakten in paniek vanwege het feit dat ze geen vijand zagen. Apaches schoten over heuvels heen, de vliegtuigen zagen ze niet en tanks schoten op vele kilometers afstand. Vreemd is wel dat niemand negatief reageerde op het compleet plat bombarderen van kolonnes die zich terugtrokken. Vroeger was dit 'not done'. Nu wordt het plotseling geaccepteerd dat je mensen die op de vlucht zijn maar mag bombarderen. Is die acceptatie voortgekomen uit de high-tech oorlogsvoering?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

distiple schreef:Devious, neem als voorbeeld Mohammed B. Ik denk dat de reden voor z'n daad het nastreven van zijn wereld zoals Allah die heeft bedoelt. Dit nastrevende(denk ik) vermoordde hij Theo van Gogh. Mohammed B. zoekt het geluk in Allah en het zich bewijzen ten opzichte van Allah(die Allah waarin hij geloofd, althans) Ik denk dat hij weldegelijk geluk vind in het feit dat HIJ deze daad heeft gesteld. Denk je niet??
Nope! Mohammed Bouyeri is iemand vol frustraties. Dat komt heel duidelijk naar voren in de dingen die hij heeft geschreven op internet en De brief. Hij komt op mij niet over als iemand die lekker in zijn vel zit.

ciao..
Plaats reactie