Ripple of Hope

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Ripple of Hope

Bericht door HierEnNu »

"Ripple of Hope"

Ik kan mij volledig vinden in de kern van Robert F. Kennedy's "Ripple of Hope"-speech:
  • dat individuele, morele daden zich vermenigvuldigen en samen maatschappelijke
    verandering mogelijk maken, óók wanneer grootschalige oplossingen uitblijven.
In lijn met die speech onderschrijf ik dan ook het idee dat betekenisvolle verandering begint bij individuele, principiële keuzes die zich als rimpelingen door de samenleving verspreiden.

Zulks verwoordt precies mijn overtuiging:
  • duurzame maatschappelijke verandering ontstaat niet uit macht, maar
    uit de optelsom van opeenstapelende individuele handelingen met morele intentie.
.

Speeches in American History - 27 okt 2018 schreef:
Bobby Kennedy's 'Ripple of Hope' Speech

Bobby Kennedy delivered a speech, known as a 'Ripple of Hope', to the University of Cape Town in South Africa amidst racial tensions. On arrival in Johannesburg, the South African government informed then Senator Bobby Kennedy, and his wife Ethel, that they would not be providing protection, but this did not dissuade them. Bobby Kennedy was a fierce advocate for civil rights and a humanitarian in the purest sense. He was known for referencing the quote, "Some men see things as they are, and ask why? I dream of things that never were, and ask why not?" Bobby Kennedy was the last kind of man who should be taken from this world.

VIDEO duurt 14 minuten:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Respect

Re: Ripple of Hope

Bericht door Respect »

Beste HierEnNu,

Dank voor je bericht.

Mooi die 'Ripple of Hope' Speech (zowel de inhoud van de speech als het onder de aandacht brengen daarvan bij de lezer). Dit waarde oordeel is hier wel op zijn plek, ... vind ik. Het waarde oordeel en het plaatsen daarvan is mijn individuele keuze gestoeld in een individueel ethisch besef. Een ander zou een andere keuze kunnen maken.

Verander de wereld, begin bij jezelf. Dat onderschrijf ik. Het idee van betekenisvolle verandering begint bij mezelf. Dat veranderen van mezelf betreft onder andere het tegen het lichthouden van het eigen denken en de eigen waardes (ethiek) en deze waar nodig bijstellen door mijzelf, dat wel, en daar zit de clou. Mijn ego loopt me nog continu voor de voeten. Het is fijn als je de uitkomst van dit proces kan toetsen aan een ander. Al met al een niet zo eenvoudig proces. Het vraagt om een her-oriëntatie op zingeving, interne her-organisatie en bovenal eerlijkheid, vooral naar jezelf toe.

Zoals gezegd, een ander zal niet altijd dezelfde keuzes maken als ik, en handelt ook niet vanuit hetzelfde ethisch besef. Dit besef is mede gebaseerd op opvoeding, cultuur, kennis en ervaringen. Een ander beoordeelt een situatie anders dan ik en maakt een andere keuze. Geen idee waar we met onze keuzes samen uitkomen, maar ik heb wel de hoop dat als we handelen vanuit ethisch besef bij een meer duurzame maatschappij uitkomen dan dat als we handelen vanuit (misbruik van) macht.

Belangrijk in dit proces lijkt me dan wel dat we oog hebben voor elkaar, dat we samenleven, dat we onderling van elkaar weten hoe de ander denkt, voelt etcetera. Communicatie, openstaan voor elkaar en elkaar kennen lijkt me naast ethisch besef ook van groot belang. Hoe zie jij dit?

Met vriendelijke groet,
Respect
Zoals een mens zijn eigen aard verandert, zo verandert ook de houding van de wereld jegens hem (Bron: Mahatma Gandhi)
Plaats reactie