@ Respect
In zekere zin lijkt me dat onze invalshoek een keuze is,
want we kunnen bewust proberen een bepaalde houding aan te nemen, zoals jij hier
"verwondering" noemt. Tegelijk denk ik dat zo'n invalshoek ook voor een deel voortkomt uit hoe iemand gevormd is, uit ervaringen en uit wat iemand gaandeweg ontdekt over zichzelf.
Het is dus waarschijnlijk zowel keuze als ontwikkeling?
Hoewel herkenbaar als beschrijving denk ik niet dat ik me bewust buiten het systeem kan plaatsen zolang ik onderdeel ben van dat geheel, maar wel dat ik me er niet of minder door laat bepalen. Dat moment van afstand kan al genoeg zijn om anders te kijken naar wat er gebeurt.
De associatie tussen
"terrein" en
"terre" had ik zelf zo bewust niet gemaakt en vind ik een mooie observatie en ik begrijp wat je bedoelt. Met dat woord doelde ik vooral op een
'gebied' van ervaring of onderzoek waar verschillende perspectieven elkaar kunnen raken,
zonder dat ze meteen
samenvallen.
Ik herken me zeker in het blijven nuanceren en ruimte laten voor verdieping:
- zo probeer ik ook te voorkomen dat ik een gedachte
te snel vastzet als definitieve conclusie.
Het gesprek blijft dan open, en daarmee ook leerzaam.
In polariserende discussies neem ik echter graag een bepaald
standpunt in, waarbij ik reeds vooraf mijn standpunt/mening onderbouw. Dat wordt ook wel beschouwd als
'hakken in het zand', maar so be it, ik noem het dan ook niet zomaar
'STANDpunt'.
Het eerste is meer samen zoeken naar en creëren van
'nieuwe waarheid'
door ieders visie zo mogelijk te laten
'versmelten'.
Het tweede is meer een
'touwtrek wedstrijd' om het eigen gelijk aan te tonen, waarbij het dan al mooi meegenomen is
[bijvangst?
] als er na de
'discussie wedstrijd' een zekere mate van consensus kan worden bereikt, al is het maar
"let’s agree to disagree"
Jouw beeld van het schilderij vind ik een treffende metafoor wat betreft het bewustzijn en de
"achtergrond". In onze aandacht springen bepaalde dingen naar voren, terwijl andere aspecten wel aanwezig zijn maar minder if helemaal niet opvallen. Dat betekent uiteraard niet dat ze er niet zijn, want ze maken nog steeds deel uit van het geheel. Door de focus te verschuiven kan er soms ineens iets zichtbaar worden dat eerder op de achtergrond bleef.

Ik merk nu dat mijn gedachten wegfladderen naar
Gestaltpsychologie,
maar dat heeft niets meer te maken met
'Ripple of Hope'. Hoewel?
Of het ego daarin een rol speelt, lijkt me wel. Het kan helpen om richting en samenhang te geven, maar het kan ook maken dat we vooral kijken naar wat voor ons het meest relevant of herkenbaar is. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan wel verklaren
waarom sommige dingen pas later opvallen.
Je vraag over wat ik bedoelde met dat iets
"begint te zeggen":
- daarmee bedoel ik niet dat er letterlijk een boodschap of bedoeling achter zit.
Eerder dat een ervaring, gebeurtenis of inzicht betekenis begint te krijgen in de manier waarop je ernaar kijkt. Iets dat eerst slechts gebeurde, wordt dan
onderdeel van een groter verband dat je begint te zien.
Het
"zeggen" zit dus niet zozeer in de gebeurtenis zelf, maar in de betekenis
die zich voor je ontvouwt wanneer je er opnieuw of anders naar kijkt.
Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan
serendipity [= een gelukkige ontdekking door toeval].
Goed voorbeeld van serendipiteit vind ik de ontdekking van penicilline door Alexander Fleming.
Wikipedia schreef:
Alexander Fleming
In september 1928 ontdekte Fleming eigenlijk bij toeval dat in de buurt van een bepaalde schimmel die per ongeluk bij een van zijn bacteriekolonies was gekomen geen bacteriën groeiden. Fleming maakte een filtraat van de schimmel en constateerde dat die vele soorten bacteriën kon doden, terwijl de proefdieren er geen merkbaar nadelige gevolgen van ondervonden. In een wetenschappelijke publicatie in 1929 noemde hij de stof penicilline, en veronderstelde dat het als geneesmiddel kon werken. De ontdekking van penicilline wordt als een voorbeeld van serendipiteit gezien.
En aldoende dreig ik weer te verdwalen in serendipity,
alwaar één van mijn credo's ontstond:
- "Beginnen met vinden?
Stoppen met zoeken!"
.

- Serendipity.jpg (24.25 KiB) 58 keer bekeken
.