Ik beweerde niet dat Jordanië de Palestijnse Staat is!
Integendeel, en dat blijkt al klip en klaar uit de quote van moderator zelf, zie daar:
[wat ik wil benadrukken heb ik groen gemaakt]
Ter toelichting op bovenstaand modwarning in het onderwerp wil ik graag een inhoudelijke verduidelijking geven, omdat hier volgens mij sprake is van een misinterpretatie van wat ik daadwerkelijk geschreven heb.Peter van Velzen schreef: ↑05 dec 2025 04:49
Het is voornamelijk een afleidingsmanoevre.
Het verdelingsplan van de VN in 1947 dat in ging helemaal niet over Transjordanië, maar alleen over het resterende mandaatgebied. Transjordanië was al in 1922 een onafhankelijke staat. Verder heeft hebben Jordanië en Egypte al hun aanspraken op hun voormalige veroveringen op de Westelijke Jordaanoever in de Gazastrook opgegeven ten gunste van een toekomstige Palestijnse Staat. Het is derhalve een niet correct om Jordanië sinds haar onafhankelijkheid een Palestijnse staat te noemen. Je opponenten hadden deze bewering dan ook moeten melden, In plaats van je met Geert Wilders te vergelijken. Laat dergelijke onjuiste beweringen voortaan!
Eerst wikipedia raaadplegen helpt daarbij!
In de waarschuwing wordt gereageerd op de stelling dat ik Jordanië zou hebben 'bestempeld als Palestijnse staat'.
Dat is echter níét wat ik heb beweerd, en al helemaal niet wat er letterlijk in mijn bijdrage stond.
Mijn formulering was:
- "De Palestijnen hebben al sinds 1921 hun thuisland: het heet Jordanië." en verder:
- "Jordanië is geen 'Palestina', maar vormt wel het Arabische thuisgebied
dat in 1921 werd afgesplitst van het Mandaatgebied."
Verschil tussen mijn woorden en de interpretatie in de modwarning
De modwarning corrigeert derhalve een uitspraak die ik niet heb gedaan, namelijk dat Jordanië sinds haar onafhankelijkheid een Palestijnse staat zou zijn, zulks was nooit mijn positie, integendeel,
Ik heb expliciet het tegenovergestelde geschreven:
- "Jordanië is geen Palestina."
De waarschuwing reageert dus op een conclusie die niet door mij getrokken werd.HierEnNu schreef: ↑04 dec 2025 15:59
mijn bewering dat Palestijnen sinds 1921 wél een bestaand thuisland hebben in de vorm van het toenmalige Transjordanië, nu Jordanië, is géén gelijkstelling van Jordanië met 'Palestina'. Dat is een verkeerde lezing van wat ik schreef.
Het historisch punt is eenvoudig:Het onderscheid blijft dus helder:
- de verdeling van het Mandaatgebied in 1921 creëerde een Arabisch bestuurd territorium dat buiten het gebied viel waar later de staat Israël zou ontstaan.
- nee, Jordanië is geen 'Palestina'
Overige opmerkingen in de modwarning
De toelichting van de moderator verwijst naar:
- het VN-verdelingsplan van 1947,
- de status van Transjordanië in 1922, en
- het opgeven van aanspraken door Jordanië en Egypte na 1948.
Met andere woorden:
de modreactie behandelt een ander onderwerp dan de stelling die ik feitelijk innam.
Waarom ik dit in Feedback meld
Mijn doel is uitsluitend om te voorkomen dat een verkeerde interpretatie van mijn woorden als 'onjuiste bewering' blijft staan, terwijl mijn bijdrage verwijst naar een gedocumenteerd historisch feit [de splitsing van 1921], ik nergens beweer dat Jordanië Palestina is, ik integendeel expliciet schreef dat dit niet zo is.
Ik verzoek daarom om heroverweging van de modopmerking, of om verduidelijking waar in mijn tekst de foutieve conclusie zou staan dat Jordanië als Palestijnse staat wordt gepresenteerd.
Bij voorbaat dank voor de zorgvuldige beoordeling.