Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer pro-actief optreden van politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.

Ik ken hier geen democratische oplossing voor. De stap naar het op een fascistoïde wijze neerslaan van demonstraties tijdens de Covidpandemie vond ik echt verschikkelijk, maar zodra demonstratreren de democratie in gevaar brengt, moet er toch worden opgetreden!

In dit geval trad de burgemeester zelf doortastend en verstandig op door persoonlijk de meute naar buiten te leiden. Heel listig van haar, want zo kregen de demonstranten hun zin en lag het domocratisch proces stil. Toch ben ik het niet eens met haar handelwijze, want daarmee bracht ze zichzelf fysiek in gevaar. Dat bleek ook toen ze de demonstranten eenmaal naar buiten had weten te duwen en zij terug wilde keren naar de vergadering.

Burgemeester Dijksma:
  • "Toen werd er voor de deur toch ook fysiek strijd gevoerd om mij te belemmeren
    naar binnen te gaan. Daar vielen ook klappen en daar stond ik eigenlijk tussen."

NOS Nieuws - vandaag, 01:14 schreef:
Utrechtse raadsvergadering loopt uit de hand, burgemeester Dijksma in het nauw

De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma is gisteravond tijdens een raadsvergadering in een schermutseling met demonstranten terechtgekomen. De vergadering liep uit de hand na een stemming over een boycot van Israëlische producten.

Op de publieke tribune zaten pro-Palestinademonstranten. Toen bleek dat een burgermotie over het boycotten van Israëlische producten en organisaties werd weggestemd, roerden de demonstranten zich. Een deel bleef luid zingend in de zaal achter en weigerde te vertrekken.

"De mensen waren ontzettend boos en waren aan het schreeuwen en ook behoorlijk agressief. Ook naar mij als persoon", zegt de burgemeester in een reactie tegen RTV Utrecht.

:scissors:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Re: Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?

Bericht door dikkemick »

In het verkeer gelden regels en mensen overtreden die regels. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding wordt er ingegrepen en/ of bestraft.
En rij je op de snelweg 7 km te hard kan dit soms beter door de vingers worden gezien of stuur een waarschuwing.
10 km te hard in een woonwijk waar kinderen kunnen spelen is tijdelijk je rijbewijs kwijt, ook als dit escalerend werk. Het moet duidelijk zijn en de regels moeten bij een ieder bekend zijn! Je hebt immers een RIJ-bewijs.

Zelfde geldt voor demonstraties en regels. Je mag en kan in dit land demonstreren maar er zijn regels.
Ga je demonstreren en ga je je boekje te buiten wordt er gewaarschuwd. Ga door en de tijdelijke avg regels gaan op de schop. Je wordt geregistreerd. Ga je een volgende keer weer de fout in en ben je hardleers, volgen er strafmaatregelen.

Meen je iemand te moeten gaan bedreigen krijg je een levenslang demonstratie verbod.
Is dat fascistoïde?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 18 jul 2025 10:05 ...
Meen je iemand te moeten gaan bedreigen krijg je een levenslang demonstratie verbod.
Is dat fascistoïde?
Hoe is dat te handhaven?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 18 jul 2025 10:05 In het verkeer gelden regels en mensen overtreden die regels. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding wordt er ingegrepen en/ of bestraft.
En rij je op de snelweg 7 km te hard kan dit soms beter door de vingers worden gezien of stuur een waarschuwing.
10 km te hard in een woonwijk waar kinderen kunnen spelen is tijdelijk je rijbewijs kwijt, ook als dit escalerend werk. Het moet duidelijk zijn en de regels moeten bij een ieder bekend zijn! Je hebt immers een RIJ-bewijs.

Zelfde geldt voor demonstraties en regels. Je mag en kan in dit land demonstreren maar er zijn regels.
Ga je demonstreren en ga je je boekje te buiten wordt er gewaarschuwd. Ga door en de tijdelijke avg regels gaan op de schop. Je wordt geregistreerd. Ga je een volgende keer weer de fout in en ben je hardleers, volgen er strafmaatregelen.

Is dat fascistoïde?
Probllem is dat Burgemeesters zelf nogal eens misbruik maken van hun bevoegdheden.

Door 'hun onwelgevallige' demonstraties naar een afgelegen industrie terrein te verplaatsen.
(Opstalte had daar een handje van)

Het laatste is me een doorn in het oog.
Hier eigent de Gerechtelijke macht zich iets toe waar ze formeel de bevoegdheden niet toe heeft en ook niet behoort te hebben.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 18 jul 2025 10:10
Is dat fascistoïde?
Hoe is dat te handhaven?
Heterdaadje?
Maar difbus natuurlijk HET grote probleem. Altijd de geitenpaadjes zoeken.
Staat er geen flitspaal? O! Dan kan ik door rood.

Tiberius, ook voor burgervaders en moeders gelden regels
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 18 jul 2025 10:27
Mullog schreef: 18 jul 2025 10:10
Is dat fascistoïde?
Hoe is dat te handhaven?
Heterdaadje?
Maar difbus natuurlijk HET grote probleem. Altijd de geitenpaadjes zoeken.
Staat er geen flitspaal? O! Dan kan ik door rood.

Tiberius, ook voor burgervaders en moeders gelden regels
Misbruik maken van bevoegdheden maakt niet altijd dat er regels worden overtreden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het lijkt mij dat er wel meer dingen gebeuren die de democratie in gevaar brengen, waar je veel minder mensen over hoort.

Ik denk bv aan kamerleden die niet naar de kamer gaan.

Ik denk aan het niet luisteren naar de bevolking.

Ik denk aan de bescherming van de bevolking tegen pesticiden. Onlangs een ex CDA-er die pas beseft hoe erg het is, nadat hij Parkinson heeft gekregen.

Ik denk aan het niet nemen van maatregelen die de bevolking moet beschermen tegen de klimaatverandering.

Ik denk aan het verdraaien van politieke feiten om de eigen partij er beter uit te laten komen.

Ik denk aan het toestaan van de invloed van lobbyisten, om het bedrijfsleven te spekken ipv het algemeen belang te laten gelden.

En als al dit soort dingen toenemen, moet er ook steeds harder gedemonstreerd worden. Extension Rebellion bestaat dankzij de onwil van de regeringen voldoende voor klimaat en milieu te doen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 18 jul 2025 11:29 Het lijkt mij dat er wel meer dingen gebeuren die de democratie in gevaar brengen, waar je veel minder mensen over hoort.

Ik denk bv aan kamerleden die niet naar de kamer gaan.

Ik denk aan het niet luisteren naar de bevolking.

Ik denk aan de bescherming van de bevolking tegen pesticiden. Onlangs een ex CDA-er die pas beseft hoe erg het is, nadat hij Parkinson heeft gekregen.

Ik denk aan het niet nemen van maatregelen die de bevolking moet beschermen tegen de klimaatverandering.

Ik denk aan het verdraaien van politieke feiten om de eigen partij er beter uit te laten komen.

Ik denk aan het toestaan van de invloed van lobbyisten, om het bedrijfsleven te spekken ipv het algemeen belang te laten gelden.

En als al dit soort dingen toenemen, moet er ook steeds harder gedemonstreerd worden. Extension Rebellion bestaat dankzij de onwil van de regeringen voldoende voor klimaat en milieu te doen.
Maar zo goed als je punt is, we leven in een democratie waarin we onze stem hebben uitgebracht. Dat is de enige optie die je als burger hebt. Of ga de politiek in.
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

dikkemick schreef: 18 jul 2025 11:46 Maar zo goed als je punt is, we leven in een democratie waarin we onze stem hebben uitgebracht. Dat is de enige optie die je als burger hebt. Of ga de politiek in.
Maar als het gaat om demonstreren als gevaar voor democratie, moet je het vergelijken met andere gevaren voor de democratie en dat denk ik dat de demonstraties niet op plek 1 staan. In mijn lijstje haalt het de top 5 niet eens.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 18 jul 2025 12:12
dikkemick schreef: 18 jul 2025 11:46 Maar zo goed als je punt is, we leven in een democratie waarin we onze stem hebben uitgebracht. Dat is de enige optie die je als burger hebt. Of ga de politiek in.
Maar als het gaat om demonstreren als gevaar voor democratie, moet je het vergelijken met andere gevaren voor de democratie en dat denk ik dat de demonstraties niet op plek 1 staan. In mijn lijstje haalt het de top 5 niet eens.
Ik denk dat je wel kunt stellen dat demonstreren juist de democratie ondersteund.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 18 jul 2025 12:40 Ik denk dat je wel kunt stellen dat demonstreren juist de democratie ondersteund.
Ik beschouw het ook alleen maar een gevaar als er inderdaad hinder door ontstaat en onevenredige druk.
De boerenprotesten gingen veel te ver. Heel veel hinder voor de belangen van een kleine groep.
XR geeft ook hinder, maar die zetten zich wel in voor de belangen van een veel grotere groep.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 18 jul 2025 13:30
Mullog schreef: 18 jul 2025 12:40 Ik denk dat je wel kunt stellen dat demonstreren juist de democratie ondersteund.
Ik beschouw het ook alleen maar een gevaar als er inderdaad hinder door ontstaat en onevenredige druk.
De boerenprotesten gingen veel te ver. Heel veel hinder voor de belangen van een kleine groep.
XR geeft ook hinder, maar die zetten zich wel in voor de belangen van een veel grotere groep.
Volgens mij ook hier het sleutelwoord 'maatvoering'.
Teveel protest zorgt voor het verzwakken van draagvlak (ook voor de democratie).

Maar je moet voor verbetering wel bij de bestuurders/politici zijn. Die worden nl. ingehuurd om de massa's in redelijke mate tevreden te houden door middel van een zekere vorm van leiding aan de samenleving met alles dat daarbij hoort.
Wat vaak niet lukt. (En dan is het alleen nog maar de vraag waarom niet? Het is goed mogelijk om als bestuurder
democratie op termijn om zeep te helpen door bepaald bestuur.)

Zijn er teveel demonstraties of gaan acties te ver dan heeft dat wat te maken met verkeerd bestuur. Óf tegenwoordig
vooral ook van geïmporteerde onlust via allerlei kanalen. Sommige staten zijn daar heel goed in. En inderdaad: dan is er gevaar voor de democratie. Zie de VS bij voorbeeld.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Laatst bij de rellen in Californië had ik juist het idee dat de demonstraties de democratie moesten redden.
Dat kan ook nog.
Misschien zegt het spreken van 'gevaar voor democratie' wel iets over het democratisch gehalte van de heersende regering.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 18 jul 2025 14:10 Laatst bij de rellen in Californië had ik juist het idee dat de demonstraties de democratie moesten redden.
Dat kan ook nog.
Misschien zegt het spreken van 'gevaar voor democratie' wel iets over het democratisch gehalte van de heersende regering.
Een regering kan reuze democratisch van opvatting of politiek zijn, waarbij toch de democratie in gevaar is.
Dat was bv. in de VS zo tijdens Joe Biden en nu nog vanzelfsprekend...
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 18 jul 2025 11:46
Maar zo goed als je punt is, we leven in een democratie waarin we onze stem hebben uitgebracht. Dat is de enige optie die je als burger hebt. Of ga de politiek in.
Nee, het mooie is dat er veel meer opties zijn voor de bevolking. Demonstreren is daar een van.
Ook als regels worden overtreden, is demonstreren geen bedreiging voor democratie maar juist een uiting daarvan.
Bonjour schreef:Laatst bij de rellen in Californië had ik juist het idee dat de demonstraties de democratie moesten redden.
Dat kan ook nog.
Inderdaad. De geschiedenis kent veel voorbeelden waarbij een democratie werd verdedigd door demonstraties of zelfs vanuit demonstraties is ontstaan. Niet voor niets zijn dictators (of potentiele dictators zoals meneer Trump) er zo huiverig voor, tenzij het door henzelf wordt geregiseerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie