Demonstreren ja! Maar komt onze democratie in gevaar?
Demonstranten overschrijden steeds vaker democratische grenzen en vergen steeds meer pro-actief optreden van politie en beveiliging vanwege [dreigen met] geweld. Ditmaal ging de overschrijding zelfs zo ver dat met het nodige geweld gepoogd werd het proces van democratisch beslissingen nemen te voorkomen.
Ik ken hier geen democratische oplossing voor. De stap naar het op een fascistoïde wijze neerslaan van demonstraties tijdens de Covidpandemie vond ik echt verschikkelijk, maar zodra demonstratreren de democratie in gevaar brengt, moet er toch worden opgetreden!
In dit geval trad de burgemeester zelf doortastend en verstandig op door persoonlijk de meute naar buiten te leiden. Heel listig van haar, want zo kregen de demonstranten hun zin en lag het domocratisch proces stil. Toch ben ik het niet eens met haar handelwijze, want daarmee bracht ze zichzelf fysiek in gevaar. Dat bleek ook toen ze de demonstranten eenmaal naar buiten had weten te duwen en zij terug wilde keren naar de vergadering.
Burgemeester Dijksma:
- "Toen werd er voor de deur toch ook fysiek strijd gevoerd om mij te belemmeren
naar binnen te gaan. Daar vielen ook klappen en daar stond ik eigenlijk tussen."
NOS Nieuws - vandaag, 01:14 schreef:
Utrechtse raadsvergadering loopt uit de hand, burgemeester Dijksma in het nauw
De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma is gisteravond tijdens een raadsvergadering in een schermutseling met demonstranten terechtgekomen. De vergadering liep uit de hand na een stemming over een boycot van Israëlische producten.
Op de publieke tribune zaten pro-Palestinademonstranten. Toen bleek dat een burgermotie over het boycotten van Israëlische producten en organisaties werd weggestemd, roerden de demonstranten zich. Een deel bleef luid zingend in de zaal achter en weigerde te vertrekken.
"De mensen waren ontzettend boos en waren aan het schreeuwen en ook behoorlijk agressief. Ook naar mij als persoon", zegt de burgemeester in een reactie tegen RTV Utrecht.