Wat een geluk, dat er nog mensen zijn die zo dromen!

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Wat een geluk, dat er nog mensen zijn die zo dromen!

Bericht door HierEnNu »

Wat een geluk, dat er nog mensen zijn die zo dromen.

Het bovenstaande las ik als reactie op:
  • "Boudry breekt een lans voor een nieuwe vooruitgangsbeweging die streeft
    naar onbegrensde groei, overvloed, openheid en technologische innovatie."

Zie eventueel topic 'Wat lees je nu?':
Als we allemaal zouden kiezen voor de nachtmerrie dat we reeds in de
apocalyps zijn beland, dan wordt dat ongetwijfeld een self fulfilling prophecy.

Waar je nog mensen vindt die positief durven dromen? Gewoon rondom ons heen, bij
mensen die er niet naar neigen om bij ieder lokaal incident aan de apocalyps te refereren.
We staan met zijn allen in het hier en nu op een kruispunt en als er desastreuze fouten
worden gemaakt, ja, dan belanden we in een soort van apocalyps. Maar ik kan me geen
tijd herinneren dat er geen onheilsprofeten het einde der tijden aankondigden.

Dat de aarde ooit op zál raken is een vaststaand feit, maar juist dat feit zie ik als een goede motivator om er met zijn allen de schouders onder te zetten en al dat semireligieus defaitisme te negeren. Als het binnen afzienbare tijd allemaal zal eindigen helpt depressief huilend jammeren ons geen ene millimeter verder, integendeel, het werkt hooguit deprimerend en demotiverend voor degenen die de mogelijkheden die toekomst mogelijk gaat bieden met open armen tegemoet treden.

Het leven is en blijft zinloos, maar juist dat kan zin geven aan ieder individueel leven! Ieder individu kan onder vrijwel alle omstandigheden diens leven zin geven, door positief in het leven te staan en niet voortdurend te zoeken naar negativiteiten en onoverkomelijk lijkende problemen, maar open te blijven staan voor het positieve en het vinden van oplossingen.

Op een gegeven moment sterven we toch, dat is onvermijdelijk, maar hoe?
Met bij voorbaat de broek vol van angst of met opgeheven hoofd,
klaar voor de strijd die het leven ons voorschotelt van begin tot eind?

Einde preek van de week,
AMEN!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
holog
Bevlogen

Re: Wat een geluk, dat er nog mensen zijn die zo dromen!

Bericht door holog »

Voor de context denk ik dat de samenvatting wel goed is
Ronaldus67 schreef: 13 jul 2025 10:32 Het verraad aan de verlichting, door Maarten Boudry

Pleidooi voor een nieuwe vooruitgangsbeweging.

Op de achterflap valt te lezen:

De westerse beschaving heeft haar geloof in de verlichting verloren: de grootse ambitie om de wereld te blijven verbeteren door middel van wetenschap, technologie en de vrije uitwisseling van ideeën. Lange tijd werd dat geloof uitgedragen door 'progressieven' - het woord zegt het zelf: progressie is vooruitgang. Helaas hebben velen onder hen zich ondertussen afgekeerd van deze revolutionaire ideeënstorm die in West-Europa ontstond.

De westerse moderniteit helpt de planeet om zeep, vinden progressieven. Het mondiale kapitalisme voedt uitbuiting en vergroot de ongelijkheid. Eindeloze groei op een eindige planeet is een waanbeeld. De Europese verlichting, de trots en vrucht van onze beschaving, was altijd een dekmantel voor culturele overheersing en kolonialisme.

Hoe is het zo ver gekomen? In dit bevlogen betoog onderzoekt wetenschapsfilosoof Maarten Boudry de wortels van het progressieve verraad aan de verlichting, van het postmodernisme tot de opkomst van de groene beweging. En hij toont ons meteen ook hoe we ons geloof in vooruitgang kunnen terugwinnen. Boudry breekt een lans voor een nieuwe vooruitgangsbeweging die streeft naar onbegrensde groei, overvloed, openheid en technologische innovatie.
wel zeer opvallen hoe deze in het Midden-Oosten topic in mijn ogen weerspiegeld wordt door de verschillende personen (degrowth tov vooruitgang) , toch in zeer grote lijnen. (zonder hier een Israël topic van te willen maken)

anti-israel, en een diep gewortelde haat tegen het westen en tegen vooruitgang, diegene het zwaarst gekant tegen bv kernenergie, zijn net diegenen die strijden om het recht van Iran op kernwapens. de 'degrowthers' nu ironisch genoeg de 'progressieven' in tegenstelling tot de 'vooruitgangsbeweging' of de 'progressieven' die progressie niet verraden hebben.
De echt 'progressieve' politieke bewegingen zeker in EU lijken me momenteel zo goed als dood.

het is effectief hyperstition.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Plaats reactie