Emotionele valkuil
Moderator: Moderators
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Epictetus (een stoicijns filosoof) zegt dat alles wat buiten jouw macht ligt dat je je daar niet druk om moet maken. Nu kun je denken dat dingen wel binnen je macht liggen, maar dat is toch wel zelfbedrog. Misschien kan je anderen nog meekrijgen om iets erg/vervelend/slecht te vinden, maar daar koop je verder ook niets voor.
Misschien is echter het probleem dat mensen vinden dat iets binnen hun macht moet zijn, daar is wel tegen te debatteren.
Misschien is echter het probleem dat mensen vinden dat iets binnen hun macht moet zijn, daar is wel tegen te debatteren.
Misschien…
Het is vrij menselijk bezorgd te zijn of zoiets.Leon schreef: ↑14 jun 2025 13:42 Epictetus (een stoicijns filosoof) zegt dat alles wat buiten jouw macht ligt dat je je daar niet druk om moet maken. Nu kun je denken dat dingen wel binnen je macht liggen, maar dat is toch wel zelfbedrog. Misschien kan je anderen nog meekrijgen om iets erg/vervelend/slecht te vinden, maar daar koop je verder ook niets voor.
Als je dat niet meer hebt, dan is dat vrij comfortabel misschien, maar het doet denken aan dat je al een beetje dood bent.
En of je dát wel wilt??
¥¥
Maar houdt “levend zijn” dan in dat je je bezorgd maakt om dingen die buiten je macht gebeuren? Er zouden zinvollere bezigheden kunnen zijn.Gerard R. schreef: ↑14 jun 2025 13:45Het is vrij menselijk bezorgd te zijn of zoiets.Leon schreef: ↑14 jun 2025 13:42 Epictetus (een stoicijns filosoof) zegt dat alles wat buiten jouw macht ligt dat je je daar niet druk om moet maken. Nu kun je denken dat dingen wel binnen je macht liggen, maar dat is toch wel zelfbedrog. Misschien kan je anderen nog meekrijgen om iets erg/vervelend/slecht te vinden, maar daar koop je verder ook niets voor.
Als je dat niet meer hebt, dan is dat vrij comfortabel misschien, maar het doet denken aan dat je al een beetje dood bent.
En of je dát wel wilt??Zou kunnen.
Misschien…
Dat is de rationele benadering. Maar lang niet alles is rationeel in het universum.Leon schreef: ↑14 jun 2025 13:51Maar houdt “levend zijn” dan in dat je je bezorgd maakt om dingen die buiten je macht gebeuren? Er zouden zinvollere bezigheden kunnen zijn.Gerard R. schreef: ↑14 jun 2025 13:45Het is vrij menselijk bezorgd te zijn of zoiets.Leon schreef: ↑14 jun 2025 13:42 Epictetus (een stoicijns filosoof) zegt dat alles wat buiten jouw macht ligt dat je je daar niet druk om moet maken. Nu kun je denken dat dingen wel binnen je macht liggen, maar dat is toch wel zelfbedrog. Misschien kan je anderen nog meekrijgen om iets erg/vervelend/slecht te vinden, maar daar koop je verder ook niets voor.
En of je dát wel wilt??Zou kunnen.
¥¥
Feit is dat je dan slaaf bent van je emoties. Wil je dat? Een gewetensvraag natuurlijk.
Misschien…
Of je dat wilt of niet maakt niet zoveel uit.
Als je bezorgd bent, ben je bezorgd. Dat kan je wel wegdenken, maar dat is dan onnatuurlijk en dat voelt ook niet goed.
¥¥
Daar valt weinig tegenin te brengen. Emotionele valkuil wel.
Misschien…
Het is een kwestie van matigheid en maatvoering.
¥¥
Hoe zie je dat? Mondjesmaat de ellendegevoelens toelaten? Wat voor doel dient dat dan?
Misschien…
Re: Emotionele valkuil
Op zich denk ik dat helemaal geen ellendegevoelens toelaten inderdaad niet kan, maar in de valkuil vallen hoeft ook niet.Wat is matigheid in deze?
Misschien…
Een beetje de jeugd van vandaag (gechargeerd, ik weet het). Schijt aan alles en iedereen hebben en de wereld draait slechts op jou en JOU alleen.
Druk maken is tijdelijk. De jeugd was ooit begaan met klimaat, maar als blijkt dat je dan beter niet 4x per jaar kunt vliegen.et je laatste iPhone, dan is klimaat ineens van veel minder belang.
Ik noem dat altijd een stoïcijnse houding maar dat schijnt filosofisch gezien niet helemaal correct te zijn.
Druk maken is tijdelijk. De jeugd was ooit begaan met klimaat, maar als blijkt dat je dan beter niet 4x per jaar kunt vliegen.et je laatste iPhone, dan is klimaat ineens van veel minder belang.
Ik noem dat altijd een stoïcijnse houding maar dat schijnt filosofisch gezien niet helemaal correct te zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ach, ik denk eerder dat de huidige houding van de jeugd een effect is van de emotionele rollercoasters waar ze doorheen gingen dan een beschouwelijke blik. Een ‘na mij de zonvloed’ houding is diep emotioneel.dikkemick schreef: ↑14 jun 2025 16:20 Een beetje de jeugd van vandaag (gechargeerd, ik weet het). Schijt aan alles en iedereen hebben en de wereld draait slechts op jou en JOU alleen.
Misschien…
Het lijkt me niet zozeer na-mij-de-zondvloed maar meer een houding van: Het gaat om MIJN welbevinden en dat van mij alleen en wat anderen van me denken: dikke schijt!Leon schreef: ↑14 jun 2025 16:27Ach, ik denk eerder dat de huidige houding van de jeugd een effect is van de emotionele rollercoasters waar ze doorheen gingen dan een beschouwelijke blik. Een ‘na mij de zonvloed’ houding is diep emotioneel.dikkemick schreef: ↑14 jun 2025 16:20 Een beetje de jeugd van vandaag (gechargeerd, ik weet het). Schijt aan alles en iedereen hebben en de wereld draait slechts op jou en JOU alleen.
Luid bellende (of zelfs zingende) jongelui in trein of bus. Te laat op afspraken komen en vooral geen 'sorry' zeggen en heel laconiek reageren als ze dan weggestuurd worden. Die houding van : Soi....lekker belangrijk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Je hebt een punt. Blijft wel dat ik denk dat deze houding van jeugd een emotionele reactie is in een emotioneel landschap. Ze zijn slaaf van hun emoties. Verslaafd misschien wel aan emoties. Als ik wel eens een emotionele beleving heb, dan kom ik vaak ook uit bij “schijt!”, maar door mijn opvoeding schaam ik me daar dan voor, ook zo’n lekkere emotie. We zijn met de jeugd de schaamte voorbij, de generaties voor hen hebben het verkloot dus daar is geen respect voor.dikkemick schreef: ↑14 jun 2025 16:35Het lijkt me niet zozeer na-mij-de-zondvloed maar meer een houding van: Het gaat om MIJN welbevinden en dat van mij alleen en wat anderen van me denken: dikke schijt!Leon schreef: ↑14 jun 2025 16:27Ach, ik denk eerder dat de huidige houding van de jeugd een effect is van de emotionele rollercoasters waar ze doorheen gingen dan een beschouwelijke blik. Een ‘na mij de zonvloed’ houding is diep emotioneel.dikkemick schreef: ↑14 jun 2025 16:20 Een beetje de jeugd van vandaag (gechargeerd, ik weet het). Schijt aan alles en iedereen hebben en de wereld draait slechts op jou en JOU alleen.
Luid bellende (of zelfs zingende) jongelui in trein of bus. Te laat op afspraken komen en vooral geen 'sorry' zeggen en heel laconiek reageren als ze dan weggestuurd worden. Die houding van : Soi....lekker belangrijk.
Misschien…
Wat heeft die generatie verkloot? En waarom zou de huidige generatie dezelfde fout maken (voor de komende generaties)?
Einstein/Mick
Einstein/Mick