Extreme schommelingen temperatuur bij hoogspanning

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Extreme schommelingen temperatuur bij hoogspanning

Bericht door Bonjour »

Volgens de persbureaus (of Portugal) heeft ionisatie rond hoogspanningkabels Spanje en Portugal in het donker gezet, ware het niet dat het overdag was.

Ik vind het een merkwaardig verhaal. Ik kan het me niet voorstellen. Het lijkt me dat het dan vaker moet optreden en er zijn ook allerlei veiligheidsmaatregelen ingebouwd die ook gefaald hebben. Voordat er door ionisatie een grote stroom loopt moet er heel wat gebeuren.

Weet er al iemand meer?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Extreme schommelingen temperatuur bij hoogspanning

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 28 apr 2025 22:27 Volgens de persbureaus (of Portugal) heeft ionisatie rond hoogspanningkabels Spanje en Portugal in het donker gezet, ware het niet dat het overdag was.

Ik vind het een merkwaardig verhaal. Ik kan het me niet voorstellen. Het lijkt me dat het dan vaker moet optreden en er zijn ook allerlei veiligheidsmaatregelen ingebouwd die ook gefaald hebben. Voordat er door ionisatie een grote stroom loopt moet er heel wat gebeuren.

Weet er al iemand meer?
Het zou het zelfde kunnen zijn geweest als destijds die grote storing in de VS.
Er viel iets iets uit niet eens ze gek veel, waardoor aanliggende centrales te hard moesten draaien en daardoor zichzelf uitschakelden.
Dat gaf een soort kettingreactie waardoor een groot gebied zonder elektriciteit kwam te zitten.

Of dit ook in Portugal zo is gegaan?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zet vooralsnog in op de Russen of Chinezen. Echter, het zou wel een zeer geslaagde mega-hack betreffen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 29 apr 2025 19:36 Ik zet vooralsnog in op de Russen of Chinezen. Echter, het zou wel een zeer geslaagde mega-hack betreffen
Ik heb geen verstand van deze materie.
Jij wel?

Ik heb daar niets over gelezen in de reguliere nieuwsmedia.
Wat zijn jouw bronnen?
We kunnen ook teveel van internet meenemen.
Dit riekt voor mij naar ondersteuning van een complottheorie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het is al eerder gebeurd dat kleine incidenten grote uitval veroorzaakten. Als je dus via een hack zo'n incident met uitval kan veroorzaken is dat een gewild target. Het past in de lijn van het kapot maken van kabels op de zeebodem.
Ik weet ook niet of bedrijven die gehackt zijn dat zo graag vertellen. Het impliceert ook nalatigheid.
De verklaring van Portugal leek mij in ieder geval onwaarschijnlijk. Een meter lucht heeft 3 MV (miljoen volt) doorslagspanning. Draden hangen meters van elkaar af en hebben bv 380 kV spanning. Vochtigheid zal de doorslagspanning verkleinen, maar die factor is bekend en ik neem aan dat er daar rekening mee gehouden is.
Ik zeg niet dat er een hack geweest is. Ik zeg ook niet dat de storing in Londen een tijdje terug een hack was. Maar ik heb nu toch het idee dat ik maar eens dat noodrantsoen moet gaan aanleggen
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 29 apr 2025 20:02 Ik zeg niet dat er een hack geweest is. Ik zeg ook niet dat de storing in Londen een tijdje terug een hack was. Maar ik heb nu toch het idee dat ik maar eens dat noodrantsoen moet gaan aanleggen
Als het volgens jou mogelijk zou zijn, dan neem ik dat van je aan.
Ik kan en zal er verder ook niets van zeggen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik hoor net op het nieuws dat een groot zonnepark in zuid Spanje opeens uitgevallen is. Ik heb ook gehoord van een brand in Narbonne (Fr.)
Ik kan me voorstellen dat de schakelaar tussen zonnepark en netwerk via een computer geregeld wordt. Ik vind het eng. Ook die toevallige? combinatie. Ik heb de laatste tijd het idee dat alles wat digitaal gaat gehackt kan worden. Op het werk krijg ik een beetje mee wat er allemaal kan gebeuren.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 29 apr 2025 19:51
dikkemick schreef: 29 apr 2025 19:36 Ik zet vooralsnog in op de Russen of Chinezen. Echter, het zou wel een zeer geslaagde mega-hack betreffen
Jij wel?

Wat zijn jouw bronnen?
Ik zet in op.....
Ik gok....
Het is dus een hunch, een vermoeden, een gokje, een mogelijk begin van complottheorie. Maar ik zal er niet mijn hele vermogen op inzetten.
Heel ver gezocht is het natuurlijk niet als je leest dat waterbedrijf Vitens extra maatregelen treft met hun digitale werkwijzen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 29 apr 2025 20:37
Maria schreef: 29 apr 2025 19:51
Jij wel?

Wat zijn jouw bronnen?
Ik zet in op.....
Ik gok....
Het is dus een hunch, een vermoeden, een gokje, een mogelijk begin van complottheorie. Maar ik zal er niet mijn hele vermogen op inzetten.
Heel ver gezocht is het natuurlijk niet als je leest dat waterbedrijf Vitens extra maatregelen treft met hun digitale werkwijzen.
Ik denk sowieso, dat we moeten gaan rekenen met instabiele energie voorzieningen door zoveel verschillende leveranciers van groene stroom.
Daar is al voor gewaarschuwd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 29 apr 2025 21:00 Ik denk sowieso, dat we moeten gaan rekenen met instabiele energie voorzieningen door zoveel verschillende leveranciers van groene stroom.
Absoluut!
We zijn verwend uiteraard en maken het (gelukkig) maar zelden mee dat we ineens in het donker zitten.
Verschillende leveranciers en nu ook een overbelasting van het net door alle opgewekte terug geleverde stroom.

Maar! Vergeet toch die Russen en Chinezen niet! Ze zullen het niet laten hier en daar te hacken. En voor technische storingen kan ik nog begrip opbrengen, voor hackers zeker niet. Tenzij het ethische hackers zijn.
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maria schreef: 29 apr 2025 21:00 Ik denk sowieso, dat we moeten gaan rekenen met instabiele energie voorzieningen door zoveel verschillende leveranciers van groene stroom.
Dat kan ook als een kracht worden gezien. Als je 10 centrales hebt, heb je al een probleem als er 1 uitvalt. Heb je er 1000, kan je er wel 10 missen.

Je hebt alleen één probleem. Wisselspanning is als een sinus. Alle centrales moeten gelijklopen met deze sinus, ook de thuis-centrales, de omvormers van zonnepanelen. Die hebben een referentie sinus nodig zodat ze weten hoe ze moeten gelijklopen. Valt het stroomnet uit, is de referentie weg en zoals ik het nu begrijp schakelen ze zich dan volledig uit. Ze leveren dus ook niet aan het eigen huis.

Ik weet niet hoe ziekenhuizen dit doen. Ik denk sowieso dat er eerst een paar seconden nodig zijn voordat het aggregaat aangeslagen is en ik denk dat ze dan ook helemaal loskoppelen van het stroomnet. Bij het uitzetten denk ik dat ze eerst de stroom afzetten in het ziekenhuis en dan weer de stroom van buiten af zetten. Ik denk dat elektronische apparatuur het leuk vindt als er opeens een sprong in de sinus van de spanning optreedt.

Een beetje technisch verhaal, maar wel aardig om te weten. Ik ben wel eens bang dat angst om te veranderen een beetje in de verhalen die verspreid worden verwerkt is.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 29 apr 2025 21:29 Een beetje technisch verhaal, maar wel aardig om te weten. Ik ben wel eens bang dat angst om te veranderen een beetje in de verhalen die verspreid worden verwerkt is.
Ik kan het een beetje volgen, ook al zal ik de details zelf niet kunnen herhalen.
Voor zover deze uitleg: Dank je.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maria schreef: 29 apr 2025 22:01
Bonjour schreef: 29 apr 2025 21:29 Een beetje technisch verhaal, maar wel aardig om te weten. Ik ben wel eens bang dat angst om te veranderen een beetje in de verhalen die verspreid worden verwerkt is.
Ik kan het een beetje volgen, ook al zal ik de details zelf niet kunnen herhalen.
Voor zover deze uitleg: Dank je.
Dat je het niet kan herhalen is niet erg. Het is goed om te weten waar ongeveer de problemen liggen, wat er allemaal bij komt kijken.

Ik vond electronica interessanter dan quantummechanica tijdens de studie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 29 apr 2025 21:29

Je hebt alleen één probleem. Wisselspanning is als een sinus. Alle centrales moeten gelijklopen met deze sinus, ook de thuis-centrales, de omvormers van zonnepanelen. Die hebben een referentie sinus nodig zodat ze weten hoe ze moeten gelijklopen. Valt het stroomnet uit, is de referentie weg en zoals ik het nu begrijp schakelen ze zich dan volledig uit. Ze leveren dus ook niet aan het eigen huis.

Ik weet niet hoe ziekenhuizen dit doen. Ik denk sowieso dat er eerst een paar seconden nodig zijn voordat het aggregaat aangeslagen is en ik denk dat ze dan ook helemaal loskoppelen van het stroomnet. Bij het uitzetten denk ik dat ze eerst de stroom afzetten in het ziekenhuis en dan weer de stroom van buiten af zetten. Ik denk dat elektronische apparatuur het leuk vindt als er opeens een sprong in de sinus van de spanning optreedt.
Zieken huizen laten hun nood aggregaten (vrij) meedraaien met de wisseling van het net.
Valt het net uit dan draaien ze gelijk door.

Vroeger deden ze dat niet en kostte het wat tijd voor er weer spanning was, dat kon in een OK in bedrijf fataal zijn.

Hoe ze precies weer synchroniseren als het net weer spanning geeft weet ik niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 apr 2025 09:43 Hoe ze precies weer synchroniseren als het net weer spanning geeft weet ik niet.
Gaat waarschijnlijk automatisch.
Ik heb een SMART UPS die eigenlijk alleen een slimme batterij is.
Als die geen voldoende netspanning detecteert, levert ze wel gewoon 220 volt aan mijn PC, maar begint te piepen totdat er weer netstroom is,
Ik heb dan voldoende tijd om mijn werk op te slaan, en de PC te af te sluitAls de piepjes stoppen kan ik hem weer gewoon aanzetten.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie