De doodstraf voor een christen in Pakistan.
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De doodstraf voor een christen in Pakistan.
In Pakistan is een christen ter dood veroordeeld omdat hij christen was.
De islam is niet bepaald vreedzaam en verdraagzaam zoals sommige ons willen aanpraten.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1308225 ... geschonden
De islam is niet bepaald vreedzaam en verdraagzaam zoals sommige ons willen aanpraten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Re: De doodstraf voor een christen in Pakistan.
Niet in Pakistan dus.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 apr 2025 10:13 In Pakistan is een christen ter dood veroordeeld omdat hij christen was.
Nu maar hopen, dat hij op de wachtlijst komt, er geen executies meer plaatsvinden en dat mensenrechten organisaties nog iets voor hem kunnen doen.Sinds 2019 zijn er in het land geen doodstraffen meer uitgevoerd, aldus mensenrechtenorganisaties. Op blasfemie staat in Pakistan de doodstraf, hoewel het officieel nooit zover kwam. Naar schatting is 1 of 2 procent van de bevolking christelijk.
...........
Afgelopen jaar stonden ruim zesduizend gevangenen op de wachtlijst voor executie vanwege andere overtredingen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Als je een land vol katholieken of protestanten zet, gebeurt hetzelfde. Het is niet de religie maar de concentratie van de religie van de regerende partij. Koppelen aan de islam is gemakkelijk, maar niet helemaal terecht.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het komt dan neer op levenslang.Maria schreef: ↑21 apr 2025 11:17Niet in Pakistan dus.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 apr 2025 10:13 In Pakistan is een christen ter dood veroordeeld omdat hij christen was.
Nu maar hopen, dat hij op de wachtlijst komt, er geen executies meer plaatsvinden en dat mensenrechten organisaties nog iets voor hem kunnen doen.Sinds 2019 zijn er in het land geen doodstraffen meer uitgevoerd, aldus mensenrechtenorganisaties. Op blasfemie staat in Pakistan de doodstraf, hoewel het officieel nooit zover kwam. Naar schatting is 1 of 2 procent van de bevolking christelijk.
...........
Afgelopen jaar stonden ruim zesduizend gevangenen op de wachtlijst voor executie vanwege andere overtredingen.
Ook geen pretje in zo'n land.
Zoals gebruikelijk wordt in een topic over de islam direct een relativering geplaatst: alle andere religies zijn even erg.
Doodvonissen vanwege het " schenden van een heilig boek" zijn blijkbaar doodnormaal in religieuze landen.
Kijk maar naar Thailand, Laos, Canada, Mexico,....
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m schreef: ↑21 apr 2025 14:50Zoals gebruikelijk wordt in een topic over de islam direct een relativering geplaatst: alle andere religies zijn even erg.
Doodvonissen vanwege het " schenden van een heilig boek" zijn blijkbaar doodnormaal in religieuze landen.
Kijk maar naar Thailand, Laos, Canada, Mexico,....
Engeland 1697.ChatGpt schreef:De laatste persoon die in België werd geëxecuteerd vanwege godslastering of atheïsme was Louis De Jaeger. Hij werd in 1826 ter dood veroordeeld en geëxecuteerd door ophanging, omdat hij beschuldigd werd van het beledigen van de katholieke godsdienst en van het verspreiden van atheïstische ideeën.
Je vindt een voorbeeld van een paar eeuwen geleden...
Mooie onderbouwing van je idee dat alle religies even erg zijn!
Misschien weet je dat in landen met de sharia wetgeving afvalligheid of gebrek aan respect voor een heilig boek dodelijk zijn.
Heb je je nooit afgevraagd waarom dit soort doodsvonnissen buiten de islamitische wereld de laatste eeuw erg zeldzaam zijn ?
Moeten we de oorzaak van toepassing van de sharia altijd maar weer buiten de islam zoeken, of zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met de sharia zelf?
Mooie onderbouwing van je idee dat alle religies even erg zijn!
Misschien weet je dat in landen met de sharia wetgeving afvalligheid of gebrek aan respect voor een heilig boek dodelijk zijn.
Heb je je nooit afgevraagd waarom dit soort doodsvonnissen buiten de islamitische wereld de laatste eeuw erg zeldzaam zijn ?
Moeten we de oorzaak van toepassing van de sharia altijd maar weer buiten de islam zoeken, of zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met de sharia zelf?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
AI is erg onbetrouwbaar en dus geen beste bron, ik kan die persoon niet vinden, maar ik ben een slechte zoeker.Bonjour schreef: ↑21 apr 2025 15:19gerard_m schreef: ↑21 apr 2025 14:50Zoals gebruikelijk wordt in een topic over de islam direct een relativering geplaatst: alle andere religies zijn even erg.
Kijk maar naar Thailand, Laos, Canada, Mexico,....Engeland 1697.ChatGpt schreef:De laatste persoon die in België werd geëxecuteerd vanwege godslastering of atheïsme was Louis De Jaeger. Hij werd in 1826 ter dood veroordeeld en geëxecuteerd door ophanging, omdat hij beschuldigd werd van het beledigen van de katholieke godsdienst en van het verspreiden van atheïstische ideeën.
PS.
Slat dat jaartal misschien op de heksen vervolging?
Maar dan moet het 1716 zijn dacht ik.
Denk inderdaad dat je gelijk wat betreft chatgptTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 apr 2025 16:33AI is erg onbetrouwbaar en dus geen beste bron, ik kan die persoon niet vinden, maar ik ben een slechte zoeker.Bonjour schreef: ↑21 apr 2025 15:19gerard_m schreef: ↑21 apr 2025 14:50
Zoals gebruikelijk wordt in een topic over de islam direct een relativering geplaatst: alle andere religies zijn even erg.
Kijk maar naar Thailand, Laos, Canada, Mexico,....Engeland 1697.ChatGpt schreef:De laatste persoon die in België werd geëxecuteerd vanwege godslastering of atheïsme was Louis De Jaeger. Hij werd in 1826 ter dood veroordeeld en geëxecuteerd door ophanging, omdat hij beschuldigd werd van het beledigen van de katholieke godsdienst en van het verspreiden van atheïstische ideeën.
PS.
Slat dat jaartal misschien op de heksen vervolging?
Maar dan moet het 1716 zijn dacht ik.
We zouden dat ook niet gebruiken als gegevensbron.
Wikipedia heeft een artikel
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_p ... _blasphemy
De laatste executie voor blasfemie.
Gevonden op steekwoorden: laatste doodstraf in europa vanwege godslastering
https://www.edinburghexpert.com/blog/bl ... nd%20Leith.
Op 8 januari 1697 werd Thomas Aikenhead de laatste persoon in het Verenigd Koninkrijk die werd geëxecuteerd wegens godslastering. Hij was pas 20 jaar oud toen hij stierf aan het einde van een touw in de Gallowlee, een executieplaats tussen Edinburgh en Leith.
De Blasphemy Act van 1661 bepaalde voor het eerst dat iedereen die schuldig werd bevonden aan het betrapt worden op het "lasteren van, vervloeken of ontkennen van God en daarmee hardnekkig doorgaan" ter dood veroordeeld moest worden.
Dertig jaar later werd de wet gewijzigd en werd een (iets) meelevender 'three strikes'-beleid ingevoerd, waarbij de eerste twee bewezen overtredingen met een gevangenisstraf werden bestraft en de doodstraf voor het derde vergrijp.
In augustus 1696 liep Aikenhead met een paar vrienden door Edinburgh en merkte op dat het weer in Schotland zo onbarmhartig was dat hij "wenste dat hij in de hel was, waar het tenminste een beetje warmer zou zijn".
De Schotten staan bekend om hun droge gevoel voor humor, maar Aikenheads opmerking werd niet zo amusant gevonden als hij had gehoopt.
Christenen in het algemeen houden zich vooral aan het Nieuwe Testament.
Gedurende eeuwen een menselijke ontwikkeling tot de moraal, waar we nu onze wetten op hebben gebaseerd.
Mede door de Verlichting, en denkers, die in het Westen niet tegen te houden was.
Wsl. door de algemene ontwikkelimg, die met het lezen en schrijven mogelijk werd gemaakt.
De laatste executies waren vooral die van oorlogsmisdadigers.
Theocratisch geregeerde islamitische landen zijn zowat de enige landen, die nu nog steeds de doodstraf hebben.
Je komt er niet onderuit, dat de Sharjah een zwaar verouderd wetssysteem is in gebieden, waar de vooruitgang in een moraal van medemenselijkheid geblokkeerd wordt.
Dat kan ook niet anders, als je alleen de Sharjah laat spreken.
Toch begrijp ik de verontwaardiging niet helemaal.
Kijk wat er om ons heen gebeurt. Waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Moord en doodslag op o.a. onschuldige burgers. Dagelijks!
Kijk wat er om ons heen gebeurt. Waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Moord en doodslag op o.a. onschuldige burgers. Dagelijks!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als jij geen krant of internet had gehad, waardoor je dagelijks de meest gruwelijke berichten van over de hele wereld je eigen privé leven binnenhaalt.
Hoe is het met jouw directe omgeving gesteld?
8 miljard mensen tegen de misschien 100 of zelfs 1000 mensen, waar je ook via via mee te maken hebt.
Dan leef ik, in tegenstelling tot al die mensen, waar jij alles over wil weten en over doordenkt, in een heel gezonde bubbel.
Ook al ga ik niet uit de weg voor nare berichten, ze raken me toch niet zo, dat ik er mijn eigen leven zo door laat beïnvloeden.
Ieder huis heeft zijn kruis, maar ik hoef niet de kruizen van de hele wereld ook nog op mijn nek te dragen.
Het ging mij om de selectieve verontwaardiging. Waarom is 1 executie het vermelden (een topic) waard en (ik zal het niet bij naam noemen ) worden er andere emotionele nieuws-topics gesloten?
Executies zijn altijd vreselijk, burgerslachtoffers ook. En ja, ook ik slaap er niet minder om en draag deze ellende niet om mijn nek maar helemaal begrijpen doe ik het niet.
Executies zijn altijd vreselijk, burgerslachtoffers ook. En ja, ook ik slaap er niet minder om en draag deze ellende niet om mijn nek maar helemaal begrijpen doe ik het niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
nog eventjes en de verlichting was een bijlage bij het nieuwe testament, ik zie het tsjok al denkenMaria schreef: ↑21 apr 2025 17:43 Christenen in het algemeen houden zich vooral aan het Nieuwe Testament.
Gedurende eeuwen een menselijke ontwikkeling tot de moraal, waar we nu onze wetten op hebben gebaseerd.
Mede door de Verlichting, en denkers, die in het Westen niet tegen te houden was.
Wsl. door de algemene ontwikkelimg, die met het lezen en schrijven mogelijk werd gemaakt.
De laatste executies waren vooral die van oorlogsmisdadigers.
Theocratisch geregeerde islamitische landen zijn zowat de enige landen, die nu nog steeds de doodstraf hebben.
Je komt er niet onderuit, dat de Sharjah een zwaar verouderd wetssysteem is in gebieden, waar de vooruitgang in een moraal van medemenselijkheid geblokkeerd wordt.
Dat kan ook niet anders, als je alleen de Sharjah laat spreken.