Intolerantie tolereren?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Intolerantie tolereren?

Bericht door Peter van Velzen »

Dat is in wezen de vraag die in deze video wordt gesteld.
Er is volgens mij geen regel die we in alle gevallen kunnen volgen, en we dienen dus steeds ons verstand te gebruiken om de kans optimaal te houden dat we onze doelstellingen bereiken. Te weten: Een maatschappij waarin men vrijuit zijn mening kan zeggen, zonder dat sommige mensen daarin ernstig geschaad worden, zonder dat zij daar zelf veel aan kunnen doen.

Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Re: Intolerantie tolereren?

Bericht door ChaimNimsky »

Sommige zaken kunnen onmogelijk getolereerd worden, zoals bijv. terrorisme of bijv. Rusland dat Oekraine wil veroveren. Dan dient daartegen gestreden te worden en de honderdduizenden slachtoffers (het is nu al zo'n anderhalf miljoen in totaal in Oekraine) zullen helaas moeten worden geaccepteerd. Maar alles dat met ethiek te maken heeft, betreft vrijwel altijd een afweging die aan kan worden gevochten vanuit een ander perspectief.
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 08 apr 2025 09:17 Sommige zaken kunnen onmogelijk getolereerd worden, zoals bijv. terrorisme of bijv. Rusland dat Oekraine wil veroveren. Dan dient daartegen gestreden te worden en de honderdduizenden slachtoffers (het is nu al zo'n anderhalf miljoen in totaal in Oekraine) zullen helaas moeten worden geaccepteerd.
Zo gemakkelijk is het niet. Wat is terrorisme? Nederlandse verzetsstrijders zijn aan de ene kant helden en aan de andere kant terroristen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Lijkt mij ingewikkeld. Wat is intolerantie en wanneer bereikt intolerantie een grens waardoor het niet meer getolereerd zou kunnen worden? En dan hebben hebben we het nog niet over hoe dat bepaald wordt en wie dat op basis van waarop beslist.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
ChaimNimsky
Superposter

Bonjour schreef: 08 apr 2025 09:19
ChaimNimsky schreef: 08 apr 2025 09:17 Sommige zaken kunnen onmogelijk getolereerd worden, zoals bijv. terrorisme of bijv. Rusland dat Oekraine wil veroveren. Dan dient daartegen gestreden te worden en de honderdduizenden slachtoffers (het is nu al zo'n anderhalf miljoen in totaal in Oekraine) zullen helaas moeten worden geaccepteerd.
Zo gemakkelijk is het niet. Wat is terrorisme? Nederlandse verzetsstrijders zijn aan de ene kant helden en aan de andere kant terroristen.
Ik schreef dan ook: Maar alles dat met ethiek te maken heeft, betreft vrijwel altijd een afweging die aan kan worden gevochten vanuit een ander perspectief.

Een normaal mens zal niet met opzet een kind doden, maar als het de enige optie was om de eigen kinderen te beschermen tegen een anders zekere dood, zou ik niet eens aarzelen. Als ik de keus had tussen mijn geliefden en de hele rest van de wereld, zou ik zonder enige aarzeling nog steeds voor mijn geliefden kiezen.
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: 08 apr 2025 04:25 Dat is in wezen de vraag die in deze video wordt gesteld.
Er is volgens mij geen regel die we in alle gevallen kunnen volgen, en we dienen dus steeds ons verstand te gebruiken om de kans optimaal te houden dat we onze doelstellingen bereiken. Te weten: Een maatschappij waarin men vrijuit zijn mening kan zeggen, zonder dat sommige mensen daarin ernstig geschaad worden, zonder dat zij daar zelf veel aan kunnen doen.
Wat ik eruit begrijp is, dat een tolerantie voor extremen de weg vrij kan maken of zelfs een vrijbief kan worden voor extremisme tot en met de uitwassen ervan.
Een dilemma dus voor iedereen die ook tolerantie voor extreme meningsuitingen toestaat of zelfs verdedigt, ook al is dat alleen (nog) via het woord.

Dat kan mi. alleen als een leiding of regering geleid wordt door hoge ethische normen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
ChaimNimsky
Superposter

Maria schreef: 08 apr 2025 09:36 Dat kan mi. alleen als een leiding of regering geleid wordt door hoge ethische normen.
Wat zijn deze hoge ethische normen en hoe definieer je die zodanig dat er objectieve criteria kunnen worden gevolgd? Uiteindelijk betreft het simpel een afweging die vanuit een ander perspectief kan worden aangevochten.
Zionist
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 08 apr 2025 04:25 Dat is in wezen de vraag die in deze video wordt gesteld.
Er is volgens mij geen regel die we in alle gevallen kunnen volgen,
eigenlijk wel
er zijn grenzen waar je als maatschappij niet onder kunt gaan om de maatschappij te beschermen. Die regels liggen ook gewoon vast
kijk wat er gebeurt als je alles zijn gang laat onder het mom van free speech en tolerant willen zijn. intolerantie overwoekert alles en het beste voorbeeld is dit forum.

onder het mom van tolerantie mag alles gezegd worden en dat is onwerkbaar waardoor je alles maar op slot gooit en er nu meer moderators als leden actief zijn :) je plots gesprekken krijgt over een maaltijd die niet mag georganiseerd worden. dat is textbook intolerantie die mag blijven woekeren omdat je tolerant wil zijn.

dat is de reden dat er regels zijn en instanties/mensen zijn om dit in goede banen te leiden en te controleren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De topic titel is erg breed

Ik had de indruk dat we het over VVM [Vrijheid van Meningsuiting] zouden hebben:
  • Gaat de discussie over intolerantie tolereren in zijn algemeenheid of
    beperken we ons tot intolerantie tolereren binnen de VVM?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 08 apr 2025 09:36
Wat ik eruit begrijp is, dat een tolerantie voor extremen de weg vrij kan maken of zelfs een vrijbief kan worden voor extremisme tot en met de uitwassen ervan.
Een dilemma dus voor iedereen die ook tolerantie voor extreme meningsuitingen toestaat of zelfs verdedigt, ook al is dat alleen (nog) via het woord.

Dat kan mi. alleen als een leiding of regering geleid wordt door hoge ethische normen.
Die hoge ethische normen kunnen ook de intolerante hebben, juist door die hoge ethische normen zijn ze vaak zo intolerant.
Zo komen we uit op iets wat zichzelf in de staart bijt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 08 apr 2025 09:42
Maria schreef: 08 apr 2025 09:36 Dat kan mi. alleen als een leiding of regering geleid wordt door hoge ethische normen.
Wat zijn deze hoge ethische normen en hoe definieer je die zodanig dat er objectieve criteria kunnen worden gevolgd? Uiteindelijk betreft het simpel een afweging die vanuit een ander perspectief kan worden aangevochten.
Je hebt hier zo'n belangrijk punt, dat het problemen geeft zogauw er verschillende ethische normen gehanteerd worden binnen verschillende groeperingen, die onafhankelijk van een grotere gemeenschap kunnen opereren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 08 apr 2025 09:55

Ik had de indruk dat we het over VVM [Vrijheid van Meningsuiting] zouden hebben:
Wat is het verschil?

Je draait het discussiepunt om.
Doordat de titel in vraagvorm is en de video gaat om de vraag of het wel zo logisch is om alles maar te tolereren, krijg je een andere discussie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 08 apr 2025 10:17

Wat is het verschil?

Doordat de titel in vraagvorm is en de video gaat om de vraag
of het wel zo logisch is om alles maar te tolereren,
krijg je een andere discussie.
Je beantwoord mijn vraag met een wedervraag:
  • ik had ook niet de indruk dat de video gaat om de vraag
    maar dat het over de VVM ging.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 apr 2025 10:00
Maria schreef: 08 apr 2025 09:36

Die hoge ethische normen kunnen ook de intolerante hebben, juist door die hoge ethische normen zijn ze vaak zo intolerant.
Zo komen we uit op iets wat zichzelf in de staart bijt.
Klopt.
Daarom ook kom ik uit op wat Peter schreef als, ook voor mij, hoogste norm.

Waarbij je wel secundaire opmerkingen zou kunnen maken:
Wat is ernstig schaden, zonder dat zij daar zelf veel aan kunnen doen?
En wat voor de één geldt hoeft niet voor de ander te gelden. (ChaimNimski)

En idd. zo blijft je argumenteren zonder echt tot een eenduidige uitkomst te komen.
Die kan er wsl. alleen zijn, wat ik eerder aangaf, voor een eigen groepering.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 08 apr 2025 10:26
Maria schreef: 08 apr 2025 10:17

Wat is het verschil?

Doordat de titel in vraagvorm is en de video gaat om de vraag
krijg je een andere discussie.
Je beantwoord mijn vraag met een wedervraag:
Was het niet duidelijk dat het hier gaat om een retorische vraag?

Dan zal ik hem anders beantwoorden.
Ik zie geen verschil.
Plaats reactie