Twee jongens over religie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
B.S.
Bevlogen

Twee jongens over religie

Bericht door B.S. »

Gisteravond zit ik vlak naast twee jonge twintigers, vrij lang allebei. Het gesprek ging over de religieuze ontwikkeling die ze doormaken.
De eerste knul was onlangs bij 'Pentecoastal's' geweest. Onwijze ervaring! Zijn gesprekspartner wees hem erop dat dat leuk was voor een keertje, maar dat ze toch niet echt deugen en hij de komende tijd beter langs katholieken kon gaan. 'Daar deugen er ook een hoop niet van, maar als je naar de goeien gaat' De eerste jongen had wel 'ontzettende goede gesprekken' bij 'Pentecoastal's' gehad.
De eerste knul beschreef verder zijn religieuze ontwikkeling, al op school had hij vastgesteld, lerend over het heelal e.d. dat er 'fine-tuning' en afstemming moest zijn. Vervolgens ging het over huwelijk en echtscheiding. 'Jezus verbiedt echtscheiding' 'behalve bij overspel' (n.b. is dus niet totaal onmogelijk bij Hem, maar dat pikten de jongens niet op.) 'Als je vader wordt, moet je alles op je kind richten, dus kan je niet scheiden' En trouwen voor God, dan beloof je Hem bij elkaar te blijven.
Daarna veel over de 'Gospells', enorm veel gebruik van Engels termen in de conversatie. En waar moet je mee beginnen? Eerst het Nieuwe Testament of toch met het Oude Testament? Als christen moet je toch eigenlijk beginnen met het Nieuwe Testament? Want hoe doe je dat met Starwars? Daar moet je toch ook naar canon kijken? En bij Tolkien - eerst LOTR's en dan de Hobbit, en pas na die vier begin je toch pas aan de Silmarillion? Je begint toch niet met Silmarillion. Nee eerst maar het Nieuwe Testament. Eerste knul: ik doe nu Matteüs, maar het kost me erg veel moeite. En de Drieëenheid. Ja die staat in het Oude en het Nieuwe Testament. Eerst alleen de Heilige Geest. Maar dat is toch ook Drieëenheid? Eerste knul: Ja de Drieëenheid- een paar jaar geleden dreef me die bijna tot...De Islam...
8-[
Maria
Moderator

Re: Twee jongens over religie

Bericht door Maria »

Weten, die twee knullen veel.
Spannend, die 'Pentecoastal's'.
Zo te horen niet een al te religieuse opvoeding gehad.
Zij zullen niet de enigen zijn, die al speculerend op dit soort gesprekken komen.
Als het niet zo zielig was, zou ik ermee lachen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 25 mar 2025 18:09 Gisteravond zit ik vlak naast twee jonge twintigers, vrij lang allebei. Het gesprek ging over de religieuze ontwikkeling die ze doormaken.
Edit:
Goed voor in het subforum Christendom.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien is "gezin in gevaar" iets voor ze?

https://geziningevaar.nl/artikelen/week ... r-kinderen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ok hier naar toe verplaatst.
De jongen die het meest aan het woord was, die bij de 'Pentecoastals' was geweest, zei uit een niet-gelovig ('soort van') gezin te komen, en vooral zijn vader was een 'hardnekkige' atheïst.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 25 mar 2025 20:22 Ok hier naar toe verplaatst.
De jongen die het meest aan het woord was, die bij de 'Pentecoastals' was geweest, zei uit een niet-gelovig ('soort van') gezin te komen, en vooral zijn vader was een 'hardnekkige' atheïst.
Ik heb het eerder meegegemaakt.
Wat denk je dat hem drijft zich met religie mee te laten slepen?

Ik had vroeger, als teener, een kennis, die uit een niet actief RK milieu kwam en graag bij ons op de jongerensoos van de protestante kerk kwam.
Dat was een uur algemeen vermaak, gevolgd door een uur gesprek olv. de dominee.
Ik kwam daar, omdat ik zondagsavonds niet uit mocht gaan van mijn ouders en daar toch jongeren ontmoette.
Hij moet het er toch prettig gevonden hebben.
Wat hij daar vond weet ik niet.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Zo'n gesprek blijft anekdotisch natuurlijk.
De indruk die ik kreeg was dat ze een niet al te slim - misschien moet je dat niet zeggen, een niet al te kritische indruk maakten. De jongen - jong volwassene - van de 'Pentecoastals' had het erover hoe hij al zaken lerende over het heelal al snel de conclusie trok dat het allemaal 'geschapen' moest zijn - geef je dan toe aan ideeën die je toch al eerder tot je had genomen, het klonk weinig echt kritisch. Tijdens het gesprek leken ze ook helemaal ondergedompeld in argumenteren zoals je vroeger bij de EO programma's met Henk Binnendijk of Peter Scheele met jongeren erbij had, zij het doorspekt met dat hedendaagse gebruik van overbodige Engelse termen.
Het scheen ook helemaal niet tot ze door te dringen dat ze het willen ontsluiten van de Bijbel voor zichzelf vergeleken met ontsluiten van...totale fictie. Star Wars (echt!), Tolkien's oeuvre.
Ze hadden her ook nog even over de duivel en hoe slecht die precies was en vrije wil en opeens hing het over 'Hades' - nee, die zette alleen de doden over' (n.b onjuist dat was Charon die zielen over de Styx naar de 'Hades' overvoer - 'en Loki was ook niet echt slecht'.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Iets van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Meer stellingen dan vragen?
Er over willen praten, maar te weinig kennis om tot iets zinnigs te komen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De jongens lijken zeker niet uit een van huis uit gelovige achtergrond te komen, wat één ook aangaf. Een soort zoeken naar een 'lifestyle'?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 25 mar 2025 18:18 Weten, die twee knullen veel.
Zij zullen niet de enigen zijn, die al speculerend op dit soort gesprekken komen.
Dat krijgt men in een atheïstisch gezin meestal niet.

Wel zouden die ouders hun kinderen moeten wapenen tegen de verlokkingen van waandenkbeelden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 25 mar 2025 23:26 De jongens lijken zeker niet uit een van huis uit gelovige achtergrond te komen, wat één ook aangaf. Een soort zoeken naar een 'lifestyle'?
Ik weet het niet hoor.
Wat ik van de hoor is wel uit de derde hand.

Het komt me voor dat ze over de volle breedte niet als te slim waren.
Maar ja, de derde hand hè.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 mar 2025 08:58
Maria schreef: 25 mar 2025 18:18 Weten, die twee knullen veel.
Dat krijgt men in een atheïstisch gezin meestal niet.

Wel zouden die ouders hun kinderen moeten wapenen tegen de verlokkingen van waandenkbeelden.
Sorry, ik bedoelde religieuse ontwikkeling.

B.S. schreef: 25 mar 2025 18:09 De eerste knul beschreef verder zijn religieuze ontwikkeling, al op school had hij vastgesteld, lerend over het heelal e.d. dat er 'fine-tuning' en afstemming moest zijn. Vervolgens ging het over huwelijk en echtscheiding. 'Jezus verbiedt echtscheiding' 'behalve bij overspel' (n.b. is dus niet totaal onmogelijk bij Hem, maar dat pikten de jongens niet op.) 'Als je vader wordt, moet je alles op je kind richten, dus kan je niet scheiden'
Ik vraag me dan toch af, waarom hij op een orthodox christelijke school heeft gezeten of tenminste een (orthodox) christelijke docent heeft gehad, die zijn geloof uitdroeg.
Genoemd wordt fine-tuning, wat een intelligent design argument (ID) is voor het bestaan van een schepper van het heelal.
Bij een Bijbelse reden voor verbod op echtscheiding zijn mi. nooit het hebben van kinderen in het spel geweest, dus hier al een interpretatie geleerd op sschool.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wacht even, de eerste jongen (die bij de 'Pentecoastal's was gaan kijken) zei helemaal niets over op wat voor school hij had gezeten, ook niets over een docent die hem beïnvloedt had, hij zei dat toen hij leerde over het heelal en zo hij al begon te vermoeden dat alles zo in elkaar zat dat er wel een scheppende kracht of zo achter moest zitten.

Toen het gesprek op echtscheiding kwam werd er wel gediscussieerd of er wel van mensen verwacht mocht worden om bij elkaar te blijven, ook als het niet meer ging, omdat ze dat ooit beloofd hadden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 26 mar 2025 18:24 Wacht even, de eerste jongen (die bij de 'Pentecoastal's was gaan kijken) zei helemaal niets over op wat voor school hij had gezeten, ook niets over een docent die hem beïnvloedt had, hij zei dat toen hij leerde over het heelal en zo hij al begon te vermoeden dat alles zo in elkaar zat dat er wel een scheppende kracht of zo achter moest zitten.

Toen het gesprek op echtscheiding kwam werd er wel gediscussieerd of er wel van mensen verwacht mocht worden om bij elkaar te blijven, ook als het niet meer ging, omdat ze dat ooit beloofd hadden.
B.S. schreef: 25 mar 2025 18:09 De eerste knul beschreef verder zijn religieuze ontwikkeling, al op school had hij vastgesteld, lerend over het heelal e.d. dat er 'fine-tuning' en afstemming moest zijn.
Zo heb jij het toch geschreven.
De term fine tuning had hij niet van zichzelf, zeker weten.
Maar misschien ga ik wat te ver in mijn redenering.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tuurlijk, maar de jongen zei er niet bij wát voor richting die school had of dat een docent het op die manier had gepresenteerd.
Ik denk - denk - dat hij sowieso al gevoelig was voor dergelijke argumenten.
Maar Tiberius Claudius heeft gelijk, het wordt nu steeds meer uit de derde hand en meer interpretatie dan een gespreksweergave.
Plaats reactie