Psychiatrische Diagnose

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Psychiatrische Diagnose

Bericht door HierEnNu »

*!!*
Ik ben slechts een leek, met dien verstande dat ik weliswaar
de HBO-niveau opleiding PSW [Psycho Sociaal Werker]
heb mogen genieten, maar nooit enig Wetenschappelijk Onderwijs.
Het onderstaande is dus vrijwel zeker voor verbetering vatbaar!
*!!*

Psychiatrische Diagnose

Om een psychiatrische diagnose te stellen, zijn er een aantal minimale vereisten die in acht genomen moeten worden. Deze vereisten zorgen ervoor dat de diagnose gebaseerd is op een grondige en zorgvuldige evaluatie van de persoon. De belangrijkste stappen omvatten:
  1. Klinisch interview:
    • De psychiater of psycholoog voert een gedetailleerd gesprek met de patiënt.
      Dit interview bevat vragen over:
      1. De huidige klachten (zoals gevoelens, gedachten en gedrag).
      2. De duur en intensiteit van de symptomen.
      3. De invloed van de symptomen op het dagelijks functioneren (werk, relaties, enz.).
      4. De geschiedenis van de klachten
        (eerder voorkomende symptomen, eerdere diagnoses, behandelingen).
      5. Familiaire en medische achtergrond.
  2. Gebruik van diagnostische criteria:
    • In de psychiatrie wordt meestal gebruikgemaakt van gestandaardiseerde classificatiesystemen, zoals:
      1. DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
      2. ICD-11 (International Classification of Diseases).
      Deze handboeken bevatten duidelijke criteria voor elke stoornis, zoals een minimaal aantal symptomen en een specifieke tijdsduur waarin de symptomen aanwezig moeten zijn om een diagnose te kunnen stellen.
  3. Anamnese: