gerard_m schreef: ↑13 mei 2024 18:10
@ Peter van Velzen:gg
Je bezwaar gaat niet over het politieke programma: centraal staat dat een partij een vereniging van voldoende omvang moet zijn en haar kandidaten daar lid van moeten zijn.
Omvang
Over dit laatste punt (de omvang), heb ik enige tijd getwijfeld.
Nu is het zo dat bijvoorbeeld in de gemeente Staphorst(door mij als voorbeeld gekozen omdat ze vrijwel precies 1 promille van het aantal inwoners van geheel Nederland telt) een partij die in de vorige gemeenteraadsverkiezingen geen zetels behaalde, 10 ondersteuningsverklaringen van ingezetenen in die gemeente moet hebben. Ik vraag slechts 2 leden voor elke 1 promille (=13.000) van de kiesgerechtigden. Dat is feitelijk minder. Het aantal ondersteuningsverklaringen voor landelijke deelname is verhoudingsgewijs belachelijk laag (580 - dus slechts 58 keer zoveel, terwijl het aantal inwoners 1000 keer zo groot is als in Staphorst.
Bonaire telt 18.000 kiesgerechtigden en dat vereist ook 10 ondersteuningsverklaringen. Ik verlang voor een partij die daar een kieslijst in wil leveren dus slechts 3 leden.
Ik kwam tot 2.000 leden voor heel nederland. omdat alle échte partijen meer dan 2.000 leden hebben.
Het centrale punt
Maar dat is niet het centrale punt. Wat centraal staat is dat de kieslijst door een
politieke partij moet worden ingediend. Ik wil alleen iets dat tot februari 2006 vanzelfsprekend was, op democratische wijze vastleggen - namelijk: wat een politieke partij is - in de regels waaraan de kiesraad zich moet houden.
Ik maak het Wilders daarmee helemaal niet moeilijk, laat staan (Tiberius Claudius), dat ik zijn kiezers in de kou laat staan. Integendeel, met een gezonde partij, die niet ophoudt te bestaan als Geert een dodelijke hartaanval zou krijgen zouden zij juist het meest van allen gebaat zijn.
Geert kan altijd nog een persoonlijk de ballotage verrichten, mocht hij dat niemand anders toevertrouwen.
De regels zouden - in geval ze in de wet of in de reglementen van de kiesraad zouden worden opgenomen - als ik mij niet vergis niet eerder dan in 2026 van kracht worden, dus daar heeft hij nog de tijd voor ook!
NB Mijn onderschrift geldt ook voor PVV-stemmers.