De voorhuid van Jezus.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

De voorhuid van Jezus.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik heb gisterenmiddag het boek:

'De voorhuid van Jezus en andere roomse wonderen en andere Roomse wonderen.'

van Ed Schilders Uitg. 1985

Het komt uit de nalatenschap van mijn vader die het 'gezien de staat van het boekje' het waarschijnlijk zelf niet heeft gelezen.

Het is niet 90 Blz. met nog wat plaatwerk er in, dus een middagje ie genoeg om het uit te lezen.

Er staan nogal wat gruwelijke beschrijvingen in, men kon er vroeger wat van.
De vermeende voorhuid lijkt in 19 delen te zijn verdeeld.

Er wordt op gewezen dat op de meeste oude afbeeldingen van opgestane Jezus waar geen lendendoek is Jezus onbesneden is.

Iets wat ik niet wist was dat Jezus wel eens met een erectie werd afgebeeld als zinnebeeld van de opstanding

In het boekje staat het schilderij: 'Man der Smarten' van Maerten van Heemskerck ca 1530.
Waar Jezus een stevige erectie heeft.

Zo leer je nog eens wat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_van_Heemskerck

PS.
Het schilderij heb ik helaas niet kunnen vinden op het internet, maar ik ben geen goede zoeker.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De voorhuid van Jezus.

Bericht door Rereformed »

Het schilderij is wel degelijk op het internet te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_So ... A11301.jpg
Je vindt het meteen wanneer je het in het Engels opzoekt: Man of sorrows

Persoonlijk vind ik de uitleg dat de penis in stevige erectie is a stretch of the imagination. Het lijkt eerder op een beetje slecht geschilderd. Het gehele schilderij is slecht geschilderd, omdat het de gestorven Jezus uitbeeldt, die verzorgd wordt door engelen ná de kruisiging, maar in alles ziet deze Jezus eruit als een springlevende, een gewonde die verzorgd wordt. Met zijn linkerarm houdt hij zichzelf zittende overeind en aan de schilder laat hij zijn rechterhand zien om te laten zien hoe vreselijk slecht hij behandeld is door zijn mishandelaars.
Dat hij onbesneden is bevestigt hoe slecht dit schilderij overdacht is.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Het lijkt mij eerder dat de gekruisigde Jezus wordt opgekalefaterd om er voor zijn verschijning wat beter uit te zien. Hij leunt op zijn linker arm en houdt zijn rechter arm omhoog. Zijn gezicht heeft iets van iemand die net wat traumatisch heeft meegemaakt.

Zijn penis is vaag zichtbaar onder een lapje van iets. Dat je daar wat uit kunt halen vind ik twijfelachtig
Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:01 ...
Het schilderij is uit 1532. Misschien is het niet zozeer slecht overdacht maar een weerspiegeling van toenmalige visie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Mullog op 23 okt 2023 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:01 Het schilderij is wel degelijk op het internet te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_So ... A11301.jpg

Persoonlijk vind ik de uitleg dat de penis in stevige erectie is a stretch of the imagination. Het lijkt eerder op een beetje slecht geschilderd. Het gehele schilderij is slecht geschilderd, omdat het de gestorven Jezus uitbeeldt, die verzorgd wordt door engelen ná de kruisiging, maar in alles ziet deze Jezus eruit als een springlevende, een gewonde die verzorgd wordt.
Dit is een ander schilderij als waar de schrijver het over had.
Het staat wel in het boekje afgebeeld.

Dat onbesneden zijn slaat op andere schilders.

Ook is er een beeldhouwwerk van Michelangelo met een naakte onbesneden Jezus.
Op de bekende replica's er van schijnt 'volgens de schrijver' Jezus een lendendoek te dragen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 23 okt 2023 10:11 Het lijkt mij eerder dat de gekruisigde Jezus wordt opgekalefaterd om er voor zijn verschijning wat beter uit te zien. Hij leunt op zijn linker arm en houdt zijn rechter arm omhoog. Zijn gezicht heeft iets van iemand die net wat traumatisch heeft meegemaakt.

Zijn penis is vaag zichtbaar onder een lapje van iets. Dat je daar wat uit kunt halen vind ik twijfelachtig
Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:01 ...
Het schilderij is uit 1532. Misschien is het niet zozeer slecht overdacht maar een weerspiegeling van toenmalige visie. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Het was een verkeerde link.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mullog schreef: 23 okt 2023 10:11Zijn gezicht heeft iets van iemand die net wat traumatisch heeft meegemaakt.
Ja, of van iemand die tegen zijn verzorger die die doornenkroon van zijn hoofd wegtrekt zegt: "Oei, oei, voorzichtig, doet zo'n pijn!"
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 okt 2023 10:15In het boekje staat het schilderij: 'Man der Smarten' van Maerten van Heemskerck ca 1530.

Zo leer je nog eens wat.
Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:01 Het schilderij is wel degelijk op het internet te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_So ... A11301.jpg
Het staat wel in het boekje afgebeeld
?
Wil je zeggen dat Maarten van Heemskerk een tweede schilderij heeft gemaakt genaamd "Man der Smarten", waar een overleden Jezus met een erectie staat afgebeeld? :shock:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Inderdaad is er nog een Man der Smarten van Heemskerk. Te zien in het Rijksmuseum! Gemaakt ergens tussen 1545 and 1550.
Het vorige schilderij is te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Ghent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_So ... -1306.jpeg

Hier is hij alweer springlevend. Hij zit de zaak nu in alle rust filosofisch-zittend te overdenken met ogen die de hemel vragen of hij nu daarheen weer mag teruggaan.
Ditmaal heeft hij zo'n dikke lendendoek dat er niets te zeggen valt over zijn penis.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:21
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 okt 2023 10:15In het boekje staat het schilderij: 'Man der Smarten' van Maerten van Heemskerck ca 1530.

Zo leer je nog eens wat.
Het staat wel in het boekje afgebeeld
?
Wil je zeggen dat Maarten van Heemskerk een tweede schilderij heeft gemaakt genaamd "Man der Smarten", waar een overleden Jezus met een erectie staat afgebeeld? :shock:
Tot voor ik dit boekje las kende ik de hele schilder niet.
Hij geeft voor die naam een ander schilderij.
Dar ga ik dus van uit.

Hij haalt ook een kunsthistoricus Leo Steinberg die het zinnebeelden van de opstanding bevestigd.
De schrijver is dus kennelijk niet over een nacht ijs gegaan.

Het is kennelijk na de kruisiging want kruiswonden zijn zichtbaar en speer is hier in de rechterzij gestoten geweest.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:31 Inderdaad is er nog een Man der Smarten van Heemskerk. Te zien in het Rijksmuseum! Gemaakt ergens tussen 1545 and 1550.
Het vorige schilderij is te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Ghent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_So ... -1306.jpeg

Hier is hij alweer springlevend. Hij zit de zaak nu in alle rust filosofisch-zittend te overdenken met ogen die de hemel vragen of hij nu daarheen weer mag teruggaan.
Ditmaal heeft hij zo'n dikke lendendoek dat er niets te zeggen valt over zijn penis.
Ook dit is een andere.

Misschien dat de Schilder al zijn schilderijen met dit thema zo noemde.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ik heb geen geluk.

Ik heb gekeken of het boekje misschien (legaal) te downloaden is.
Vond veel van Ed Schilders.
Maar dit zat er niet bij. :(
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 okt 2023 10:36 Hij geeft voor die naam een ander schilderij.
Daar ga ik dus van uit.
Ik kan niet wijs worden uit wat je bedoelt te zeggen.
Dit schilderij is heel duidelijk het schilderij van Maarten van Heemskerk waar men zich kan verbeelden een penis in erectie te kunnen zien. Wikipedia laat ook horen dat men daar inderdaad wel eens over discussieert: "The loincloth is claimed to be wrapped around an erection, visible to some art historians but not to others." met verwijzing naar een artikel erover geschreven: The holy penis. Wanneer men de link ( http://www.altpenis.com/penis_news/holy_penis.shtml ) naar dit artikel aanklikt kan het niet gevonden worden.
Hij haalt ook een kunsthistoricus Leo Steinberg die het zinnebeelden van de opstanding bevestigd.
Natuurlijk is de uitspraak dat Jezus bewust met erectie werd uitgebeeld als zinnebeeld volkomen onverantwoord aangezien dit helemaal niet duidelijk is.

indien je wil beweren dat het om een ander schilderij gaat, waarin het heel duidelijk uitgebeeld wordt, maar helaas dat schilderij niet gezien kan worden dan zijn we uitgepraat.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Binnen 20 minuten kreeg dit topic opeens uitgebreide aandacht. :)
Ik had een reactie geschreven, maar ik denk toch dat het een apart topic beter is.
Het rijke roomse leven
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 23 okt 2023 10:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 okt 2023 10:36 Hij geeft voor die naam een ander schilderij.
Daar ga ik dus van uit.
Ik kan niet wijs worden uit wat je bedoelt te zeggen.
Dit schilderij is heel duidelijk het schilderij van Maarten van Heemskerk waar men zich kan verbeelden een penis in erectie te kunnen zien. Wikipedia laat ook horen dat men daar wel eens over discussieert.
Natuurlijk is de uitspraak dat Jezus bewust met erectie werd uitgebeeld als zinnebeeld volkomen onverantwoord aangezien dit helemaal niet duidelijk is.

indien je wil beweren dat het om een ander schilderij gaat, waarin het heel duidelijk uitgebeeld wordt, maar helaas dat schilderij niet gezien kan worden dan zijn we uitgepraat.
Dat denk ik ook.
Als men alleen dat accepteert wat op het internet staat dan is dat logisch.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 23 okt 2023 10:52 Binnen 20 minuten kreeg dit topic opeens uitgebreide aandacht. :)
Ik had een reactie geschreven, maar ik denk toch dat het een apart topic beter is.
Het rijke roomse leven
Zou kunnen.
Het ging me trouwens meer om dat schilderij, waar ik geen afbeelding van kan vinden.
Ik kan niet meer thuis scannen anders had ik dat gedaan.
Plaats reactie