Kermis: rondje rondom de Kerk

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Kermis: rondje rondom de Kerk

Bericht door HierEnNu »

Hier en nu is in Limland het Kermisseizoen inmiddels in alle hevigheid losgebarsten. Ook in de kleinste dorpjes zet men het tijdens het traditionele Kermisweekend op een zuipen en vreten dat het een lieve lust is. Sloten alcohol in combinatie met gebakken vis, rauwe haring en gerookte paling zorgt in menig gewoonlijk naar urine ruikend donker hoekje naar zure kots met schuimende brokjes.

Maar zulks soort typisch LimLandse 'gezelligheid' wilde ik het niet over hebben. Nog altijd staat in het van ouds her nog Roomser dan de Paus Katholieke Limland tijdens de Kermisdagen de Kerk centraal, ook, of zelfs juist, tijdens de Kermisdagen!

Gelovig volkje die Limlanders, of gewoon zweverig?

Rondje om de Kerk.jpg
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
heeck
Ontoombaar

Re: Kermis: rondje rondom de Kerk

Bericht door heeck »

HierEnNu schreef:. . .
. . .
rauwe haring
. . .
. . .
Rauwe vis eten doen we hier, met anekdotische dank aan Willem Beukelsz, niet.
Wat je kennelijk nog nooit hebt gegeten is gekaakte haring, die voor ze aan boord in de haringtonnen gaat wordt gestript van de ingewanden. Dat wil zeggen met het zg kaakmesje *0) in één haal wordt ontdaan van alle ingewanden. BEHALVE DE ALVLEESKLIER, waardoor de haring in de eigen lichaamssappen daarvan net zolang wordt voorverteerd tot wij hem precies zo lekker vinden dat sommigen er wel tientallen per dag eten.

Zodoende is er in de vijftiger jaren aan het licht gekomen dat er dan wel eens een ingewandworm van de haring in het leven was gebleven en bij de fervente haringeters tot maagperforaties leidde omdat die wormen het menselijk maagzuur probeerden te ontgaan.

Als gevolg zie je de tot die tijd nog verkrijgbare heel licht gezouten haring -echt een ware delicatesse!- niet meer omdat er na het kaken minimaal moest worden ingevroren *1 ), waarmee de ongewenste ingewandwormen het loodje legden voor ze aan de haringstal kwamen.

Mijn eerste baan 1956-1961, is begonnen als adjunct maritiem biologisch laborant bij de haring-afdeling van het visserij-onderzoek in IJmuiden; alles uit de eerste hand meegemaakt.

Inclusief zeeziek zijn op het eerste onderzoekingsschip de "Willem Beukelszoon" (nu alweer gesloopt) en ondertussen wel even doorwerken met je handen schoonspelen als je je pincet slecht begon te onderscheiden.

Roeland

*0)
https://nl.wiktionary.org/wiki/kaakmes

*1)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Haringworm
Door verschillende factoren nam het aantal ziektegevallen vanaf 1955 toe. Voor die tijd werd haring op zee sterk gezouten tegen bederf. Door verbeterde koelmethoden aan boord van de schepen hoefde haring minder sterk gezouten te worden. Dit vergrootte de overlevingskans van de haringworm aanzienlijk.[1][2] Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers daarom verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen.
Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.

* 2 )
Portret:
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/RP-P-OB-78.237
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 09 sep 2023 17:41
HierEnNu schreef:. . .
. . .
rauwe haring
. . .
. . .
Rauwe vis eten doen we hier, met anekdotische dank aan Willem Beukelsz, niet.
Wat je kennelijk nog nooit hebt gegeten is gekaakte haring, die voor ze aan boord in de haringtonnen gaat wordt gestript van de ingewanden.
:scissors:
Ik ben in 1956 geboren dus de kans is toch wel groot dat ik tot 1968, toen de wettelijke plicht tot invriezen werd ingevoerd, dergelijke haring gegeten heb, want mijn moeder mijdde zo veel mogelijk doktersbezoek als zulks niet strikt noodzakelijk was, sterker nog, zelfs als één van ons oorontsteking had of een brandwond opliep dan gaf ze in eerste instantie de voorkeur aan de gebedsgenezer een paar deuren verder bij ons in de straat!

Levertraan en haring werden beschouwd als preventieve medicatie:
  • "Haring in het land? Dokter aan de kant!"
Ik kan me wel herinneren dat we als er vers gehakt voorradig was, dat we dan een boterham met rauw gehakt kregen, hetgeen we als delicatesse beschouwden, en dat daar wel gesnipperde rauwe ui op moest om te voorkomen dat we wormen zouden krijgen en dat mijn moeder er ook op stond dat we uitjes aten bij de haring.
Wellicht dat daar ook de traditie van rauwe ui bij de haring vandaan komt?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“HierEnNu” schreef: Wellicht dat daar ook de traditie van rauwe ui bij de haring vandaan komt?
Die ui is er voor de mensen die nooit echt goede maatjesharing hebben geproefd of weten te herkennen.
De felle uismaak verhult olie-achtige of nog slechter smakende haring.

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef: 10 sep 2023 09:42
“HierEnNu” schreef: Wellicht dat daar ook de traditie van rauwe ui bij de haring vandaan komt?
Die ui is er voor de mensen die nooit echt goede maatjesharing hebben geproefd of weten te herkennen.
Roeland
Ik kan een gesnipperd uitje wel waarderen op mijn broodje haring, waarbij het om goeds smakende haring gaat :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

doctorwho schreef: 10 sep 2023 10:20
heeck schreef: 10 sep 2023 09:42
Roeland
Ik kan een gesnipperd uitje wel waarderen op mijn broodje haring, waarbij het om goeds smakende haring gaat :)
Barbarengeluk.

Als de haringboer me vragend “uitje?” doet dan doe ik “slechte zending vandaag? Doe er dan maar wat zuur bij!”.

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef: 10 sep 2023 11:44

Barbarengeluk.

Als de haringboer me vragend “uitje?” doet dan doe ik “slechte zending vandaag? Doe er dan maar wat zuur bij!”.

Roeland
Het zaadje van achterdocht jegens mijn haringboer is gepland :( . Volgende keer neem ik zonder uitjes ga deze er thuis zelf bij-snipperen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie