'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Ik weet even geen andere manier voor dit onderwerp dan een nieuw lemma-tje. Maar Prima Donna wererldduider Zeihan heeft een item waarin hij en passant een rake analyse geeft van de geo-politieke strategie van Nederland
https://youtu.be/fFCJoq9iaik
Het onderwerp is semi-geleiders (semi-conductors) en hun rol bij de vervaardiging van computer-chips en de Amerikaanse pogingen om China daar soort van uit te werken. Daarvoor hebben de VS nu een belangrijk akkoord gesloten met Nederland en Japan.
En uiteraard gaat China weer binnen tien jaar ineenstorten en dit moet daar verder bij helpen.
Ingrijpen in de wereldwijde keten van chips-productie is overigens niet zo slim, aldus Zeihan.
Colorado is zo icy dat Zeihan in beeld komt als een nog zeer jonge beginnende Kerstman of een Raspoetin zo u wilt...
https://youtu.be/fFCJoq9iaik
Het onderwerp is semi-geleiders (semi-conductors) en hun rol bij de vervaardiging van computer-chips en de Amerikaanse pogingen om China daar soort van uit te werken. Daarvoor hebben de VS nu een belangrijk akkoord gesloten met Nederland en Japan.
En uiteraard gaat China weer binnen tien jaar ineenstorten en dit moet daar verder bij helpen.
Ingrijpen in de wereldwijde keten van chips-productie is overigens niet zo slim, aldus Zeihan.
Colorado is zo icy dat Zeihan in beeld komt als een nog zeer jonge beginnende Kerstman of een Raspoetin zo u wilt...
- Peter van Velzen
- Moderator
- Berichten: 21669
- Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
- Locatie: ampre muang trang thailand
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Peter_Zeihan
Overigens lijkt mij de bevolkingskrimp voor China op termijn een groter probleem dan de chips.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Voor het eerst genoemd op dit forum op 10 april vorig jaar. Wanneer je hem eenmaal beluistert raak je er gauw aan gewend om hem de volgende keer ook weer aan te klikken. Hij is op en top een Amerikaanse showman, maar heeft ook zeer rake analyses. Na een tijdje begin je je af te vragen hoezeer je jezelf moet bewapenen om niet alles wat hij zegt voor zoete koek aan te nemen, want hij brengt al zijn zienswijzen met een alleswetende zelfverzekerdheid alsof het vanzelfsprekendheden zijn. Centraal in zijn prognoses staan demografische feiten, vanwaaruit je inderdaad gemakkelijk vrijwel onontkoombare conclusies voor wat betreft de toekomst van een land kan verbinden. Hier een andere medium projectie. Zo zegt hij regelmatig dat Rusland zijn laatste oorlog vecht omdat het land eenvoudig inklapt vanwege de afname van de bevolking. Het inklappen van de wereldwijde invloed van China is nog drastischer. De bevolking van China zal gedurende deze eeuw dalen tot onder de miljard. Volgens Zeihan zal de afname nog drastischer (ongeveer halveren) omdat de Chinese overheid geen betrouwbare cijfers verstrekt en in werkelijkheid al 100 miljoen onder het officiële cijfer zit. Overigens is India onlangs China voorbijgegaan in inwoneraantal en is nu voor het eerst sinds vele honderden jaren een ander volk dan de Chinezen het grootste volk op aarde. India zal dat deze eeuw ook blijven.
De bevolking van Europa is vorig jaar voor het eerst gedaald. De daling zal vanaf nu de gehele eeuw voortgaan. Voor wat betreft Europa geeft Zeihan de meest grimmige prognose voor de landen waarop men het etiket christelijk orthodox kan plakken: Bulgarije, Roemenië, Servië, Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland: deze landen hebben geen toekomst.
Ik vraag me zelf af waarom Italië, Polen en Spanje niet ook als rampgebieden worden genoemd, want volgens deze prognose zal hun bevolking deze eeuw halveren. Zweden, Denemarken, Frankrijk en België zullen de enige EU-landen van Europa zijn met bevolkingsgroei. NB: De prognoses voor wat betreft west- en zuid-Europa blijven echter zeer onzeker aangezien ze afhangen van het feit hoeveel immigratie deze landen zullen toelaten.
Zeihan geeft voor wat betreft de VS altijd de meest rooskleurige prognoses. Hij denkt dat de absolute hegemonie van de VS in de wereld deze eeuw onaantastbaar zal blijven. Uiteraard speelt hier mee dat de bevolking van de VS volgens de prognoses deze eeuw gestaag blijft groeien.
Born OK the first time
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Ik heb dit item erg onhandig gepresenteerd. Ik heb ook verkeerd ingeschat hoeveel 'bekendheid' Peter Zeihan op dit forum inmiddels heeft.
Ik had het idee Ik moet er iets mee, maar had meer toelichting moeten geven. Aan de andere kant was het dan weer zo'n lange inleiding geworden.
Het lijkt me toch wel een interessante kwestie, geopolitiek.
Ik had het idee Ik moet er iets mee, maar had meer toelichting moeten geven. Aan de andere kant was het dan weer zo'n lange inleiding geworden.
Het lijkt me toch wel een interessante kwestie, geopolitiek.
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Volgens mij heeft India eind vorige eeuw al eventjes (iets) meer inwoners dan China gehad, meen ik mij te herinneren.
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Volgens GlobalStats van het YouTube filmpje had China in 1820 383 miljoen inwoners en India slechts 174. Oftewel de bevolking van India was meer dan tweemaal zo klein. Met een totale wereldbevolking van slechts 1 miljard bevatten die twee landen overigens samen zo'n 55% van de wereldbevolking!B.S. schreef: 01 feb 2023 16:32 Volgens mij heeft India eind vorige eeuw al eventjes (iets) meer inwoners dan China gehad, meen ik mij te herinneren.
In 1850 was de Chinese bevolking al gestegen tot 409 miljoen en stond India op nog maar 183. In de 60-er jaren van de 19e eeuw nam de Chinese bevolking af tot 358 miljoen (burgeroorlog), maar bleef de bevolking van India stijgen tot 197 miljoen. Misschien heeft dat te maken met wat je je meent te herinneren. Maar ook in die tijd bleef de bevolking van China wel 160 miljoen groter als die van India.
De laatste dertig jaar van de 19e eeuw groeiden beiden gestaag: China naar 400 miljoen en India naar 250 miljoen inwoners. De grens van 500 miljoen werd in China overschreden in 1933 en in India in 1965. De grens van 1 miljard in China in 1980 en in India in 1997.
Geopolitiek is inderdaad razend interessant, vooral wanneer het gerelateerd wordt aan demografische feiten.
In het begin van de 19e eeuw was Frankrijk bijvoorbeeld nummer drie in bevolkingsgrootte (31 miljoen inwoners), hetgeen meteen uitlegt waarom Frankrijk in die tijd de grootste macht had. Pas in 1865 oversteeg Duitsland de bevolking van Frankrijk. En ja hoor, er volgden meteen drie Duitse oorlogen op, en de oprichting van het Duitse Rijk en verplaatsing van het centrum van de macht naar Duitsland. Aan de vooravond van de eerste WO had Duitsland al een inwoneraantal van 65 miljoen en Frankrijk nog maar 41 miljoen. Aan de vooravond van WO2 stond Frankrijk nog steeds op 41 miljoen, maar had Duitsland inmiddels al 70 miljoen inwoners.
Ook komt de VS als machthebber in de wereld pas kijken in de 20ste eeuw. Pas in 1868 ging de VS in inwoneraantal Duitsland en Frankrijk voorbij. Alle drie landen hadden toen ca. 38 miljoen inwoners! Het inwoneraantal van de VS verdubbelde daarna in 30 jaar tijd! En toen WO1 uitbrak had de VS al 100 miljoen inwoners. De 200 miljoen werd in 1965 bereikt en de 300 miljoen in 2006. De prognose is dat de 400 miljoengrens in de VS wordt overschreden in 2066.
Born OK the first time
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Misschien zeg ik nu iets doms, maar ik bedoelde dat eind twintigste eeuw India even iets meer inwoners dan China had. Of rond de meeste recente eeuwwisseling. Het is niet zo gauw terug te vinden, alles gaat over de demografie van de afgelopen paar jaar.
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Volgens Zeihan heeft de Chinese regering recentelijk toegegeven dat men een fout van honderd miljoen heeft gemaakt in de vorige telling van Chinezen. Dwz. dat India het inwoneraantal van China al eerder heeft overstegen dan men nu in de officiële tellingen laat zien. Misschien heeft dat ermee te maken.B.S. schreef: 01 feb 2023 18:41 Misschien zeg ik nu iets doms, maar ik bedoelde dat eind twintigste eeuw India even iets meer inwoners dan China had. Of rond de meeste recente eeuwwisseling. Het is niet zo gauw terug te vinden, alles gaat over de demografie van de afgelopen paar jaar.
Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat het nogal onmogelijk is om van beide landen exacte en betrouwbare cijfers te krijgen.
In ieder geval ziet het er naar uit dat de bevolking van India in de toekomst zal uitgroeien tot tweemaal zo groot als die van China. Precies het omgekeerde van 200 jaar geleden.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Soms sta je helemaal verbaasd van die demografische prognoses. Nigeria zou deze eeuw uitgroeien tot een gigantische bevolking van ca. 800 miljoen met een bevolkingsdichtheid van 856/km2! Japan zal inkrimpen tot 60 miljoen! Rusland zal inkrimpen tot minder dan 100 miljoen. Egypte zal verdubbelen tot 200 miljoen.
Ach, geen van ons zal het jaar 2100 zien!
Ach, geen van ons zal het jaar 2100 zien!
Born OK the first time
- Peter van Velzen
- Moderator
- Berichten: 21669
- Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
- Locatie: ampre muang trang thailand
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Ik denk dat de veroudering van de bevolking op korte termijn een groter probleem is dan de afname. Groei heeft ook zo haar problemen. Een bevolking waar de helft van de bevollking jonger is dan 15 jaar is een recept voor ellende, een bevolking waar meer dan een kwart van de bevolking te oud is om nog te werken levert weer andere problemen op. zeker als er onvoldoende solidariteit is.
Ik wens u alle goeds
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Nou, in een communistisch land als de Volksrepubliek China kan het met die solidariteit niet misgaan...
- Peter van Velzen
- Moderator
- Berichten: 21669
- Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
- Locatie: ampre muang trang thailand
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Dat is maar zeer de vraag! Zeker aangezien de economie niet langer socialistisch is, maar in principe een markt-economie. Als alleen de communistische partij de economie modereert, ontbreekt wellicht de stimulans ertoe.B.S. schreef: 02 feb 2023 04:06 Nou, in een communistisch land als de Volksrepubliek China kan het met die solidariteit niet misgaan...![]()
Ik wens u alle goeds
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Herken sarcasme nou eens...zeker als er een tekentje achter een zin staat zou de hint toch duidelijk moeten zijn...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
- Berichten: 9115
- Lid geworden op: 02 mei 2017 18:24
- Locatie: CAPRI
Re: 'We' worden genoemd! Door Peter Zeihan!
Iets wat me later in gedachte schoot:Peter van Velzen schreef: 02 feb 2023 03:34 Ik denk dat de veroudering van de bevolking op korte termijn een groter probleem is dan de afname. Groei heeft ook zo haar problemen. Een bevolking waar de helft van de bevollking jonger is dan 15 jaar is een recept voor ellende, een bevolking waar meer dan een kwart van de bevolking te oud is om nog te werken levert weer andere problemen op. zeker als er onvoldoende solidariteit is.
Een scheve verhouding in leeftijden (ten gevolge van een snelle bevolkingsafname) is in principe slechts een tijdelijke zaak.
Bij overbevolking niet, dat blijft een probleem dat als maar erger wordt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?