De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie

Bericht door HierEnNu »

Wat mij betreft schaffen we vandaag nog de monarchie af:
met alle mogelijke gevolgen van dien!

De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie, 'ons' Staatshoofd door erfopvolging verkregen,
zulks is mijns inziens onverenigbaar met onze Democratie. Afschaffen dus:
  • Koninkrijk der Nederlanden
    wordt dan
    Republiek Nederland
Als ik dan echter dat filmpje zie tijdens het NOS nieuws en zo, dan raakt mij het gedrag van De Oranjes stiekem toch best wel diep, Ja, eigenlijk ben ik er best wel trots op dat 'wij'
in vergelijking met veel andere adelijke Royalties
best wel een Koninklijke Familie hebben die gewoon kunnen doen en
zich waar nodig geacht toch statig kunnen gedragen.

Amalia hielp daar ook bij het afbakken van broodjes volgens geheim familierecept, ook al waarschuwde ze vooraf dat ze nogal onhandig was. Wat een schatje is het ook, die Amalia, en die Maxima? Miljaar, wat een stuk, nog steeds!

NOS Nieuws vandaag, 08:58 schreef:
Oranjes stappen dansvloer op bij bezoek aan Bonaire

Toen het Leerorkest daarna de muziek inzette, gingen de Oranjes de dansvloer op. Amalia en haar ouders haakten de armen ineen met de locals en dansten samen op de muziek.

Dansende Oranjes op Bonaire:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
B.S.
Bevlogen

Re: De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie

Bericht door B.S. »

Ik merk het al, weer republikein 'in principe' die om gaat na uitgekiende pr.
Het Huis van Oranje is helemaal niet 'gewoon.' Hoe dieper je in hun geschiedenis duikt, hoe duidelijker het wordt wat een rare snuiters zij en hun wederhelften meestal waren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

In mijn ogen is een democratie pas een democratie als iedereen in principe alle overheidsfuncties kan bekleden, mits hij aan de eisen voldoet. Functies die overerven horen daar niet bij.
Bovendien is het totaal niet controleerbaar welke invloed het staatshoofd precies heeft. De samenwerking met de rest van de regering roept soms vragen op. Doorat de functie overerft, is het verzamelen van macht gewoon een ingebakken negatieve eigenschap van het koningschap.

Op het moment dat het jagen op het kroondomein Het Loo besproken en onderzocht wordt, wordt duidelijk hoe geheimzinnig alles gaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

B.S. schreef: 29 jan 2023 17:28 Ik merk het al, weer republikein 'in principe' die om gaat na uitgekiende pr.
Het Huis van Oranje is helemaal niet 'gewoon.' Hoe dieper je in hun geschiedenis duikt, hoe duidelijker het wordt wat een rare snuiters zij en hun wederhelften meestal waren.
Ze lijken te leren van hun fouten, maar hebben zeker nog een lange weg te gaan (als de monarchie in deze vorm blijft bestaan).
Overerving voor het vervullen van dit soort functies is inderdaad absurd. Gelukkig hebben de Oranjes geen macht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 29 jan 2023 21:33Gelukkig hebben de Oranjes geen macht.
Cynisch sarcasme? Je gelooft zulks toch niet echt hé?
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 30 jan 2023 03:57
Niet in de zin als dat Poetin macht heeft. Ze mogen nauwelijks een (openbare) mening hebben.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 30 jan 2023 06:41
Niet in de zin als dat Poetin macht heeft. Ze mogen nauwelijks een (openbare) mening hebben.
Ja, daarom heet het ook 'Constitutionele Monarchie', als het morgen weer een 'Absolute monarchie' zou worden dan ging ik gisteren al emigreren!
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 30 jan 2023 07:01
dikkemick schreef: 30 jan 2023 06:41

Ja, daarom heet het ook 'Constitutionele Monarchie', als het morgen weer een 'Absolute monarchie' zou worden dan ging ik gisteren al emigreren!
Die kans acht ik uitermate minimaal klein! De Nederlander wordt steeds minder koningsgezind. Ik persoonlijk lig er niet wakker van. Overerving is van de zotte en het zou best soberder kunnen
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Nou dat weer. Wacht eens: ik verdien een tien!

Zouden Max en Willem mij uitnodigen? Zal ik genomineerd worden? Niemand weet daarvan, dat ik die ene persoon ben, die helper in nood, dat baken in de buurt, die probleemoplosser, gangmaker, verzoener, inspirator en verbinder. Niemand, behalve ik zelf.

Zal ik mijzelf dan maar nomineren?
Koninklijk Huis 13 feb 2023 schreef:
Voor een feestelijke lunch is de Koning op zoek naar honderd mensen die in de ogen van anderen een tien verdienen. Dit ter gelegenheid van zijn tienjarig Koningschap. U kunt iemand nomineren om hier bij te zijn!

Moet u direct denken aan die ene persoon, die helper in nood, dat baken in de buurt, die probleemoplosser, gangmaker, verzoener, inspirator of verbinder?

Samen met Koningin Máxima biedt de Koning dit ‘10Maal’ aan op woensdag 26 april 2023 op Paleis Huis ten Bosch. Zij verheugen zich erop om honderd gasten te ontvangen die met hun inzet voor anderen en voor hun omgeving het verschil maken.

Iemand voordragen kan tot en met maandag 20 februari via de website https://www.10maal.nl/

.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 13 feb 2023 13:11 Nou dat weer. Wacht eens: ik verdien een tien!

Zouden Max en Willem mij uitnodigen? Zal ik genomineerd worden? Niemand weet daarvan, dat ik die ene persoon ben, die helper in nood, dat baken in de buurt, die probleemoplosser, gangmaker, verzoener, inspirator en verbinder. Niemand, behalve ik zelf.

Zal ik mijzelf dan maar nomineren?
Koninklijk Huis 13 feb 2023 schreef:
Voor een feestelijke lunch is de Koning op zoek naar honderd mensen die in de ogen van anderen een tien verdienen. Dit ter gelegenheid van zijn tienjarig Koningschap. U kunt iemand nomineren om hier bij te zijn!

Moet u direct denken aan die ene persoon, die helper in nood, dat baken in de buurt, die probleemoplosser, gangmaker, verzoener, inspirator of verbinder?

Samen met Koningin Máxima biedt de Koning dit ‘10Maal’ aan op woensdag 26 april 2023 op Paleis Huis ten Bosch. Zij verheugen zich erop om honderd gasten te ontvangen die met hun inzet voor anderen en voor hun omgeving het verschil maken.

Iemand voordragen kan tot en met maandag 20 februari via de website https://www.10maal.nl/

Er treed eerst een gewogen loting op, hoe die weging is wordt niet verteld.
Ik ken de norm dus niet, maar met een waarschijnlijkheid die aan zekerheid grenst zullen jij en ik wel te licht worden bevonden.
Met dit soort zaken neemt men namelijk nooit enig risico.

Leuk stukje PR van de Oranjes, maar meer ook niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Het was onlangs in het nieuws dat het BVD dossier over prins Bernhard zoek geraakt is. Ik ben ervan overtuigd dat dit geen toeval is. Ik dacht een lange tijd dat de monarchie prima is zolang het maar meer geld opbrengt dan het kost en dat werd altijd gesuggereerd, dat door het ambassadeurschap van de Oranjes er meer geld met zakendeals binnengehaald wordt dan de koninklijke familie kost. Maar goed, dit valt slecht te controleren en het staat me helemaal niet aan dat bepaalde mensen in de maatschappij kennelijk meer rechten hebben dan anderen. Het zou veel beter te verteren zijn als we de volledige waarheid over bijvoorbeeld prins Bernhard te weten hadden kunnen komen. Was er inderdaad een stadhoudersbrief? Waarom is dat dossier anders zoek geraakt? Onze huidige koning is overigens ook helemaal geen normaal persoon. Hij wil eigenlijk een snelle zakenman zijn. Ik heb er helemaal niets mee. Amalia lijkt me wel erg begaan, maar wie hoe zij zich verder ontwikkelt, en zelfs al zou ze een prima persoon zijn, er zijn geen garanties dat hetzelfde voor haar toekomstige kinderen zal gelden. En ook om wille van dat zij een normaal leven leiden kan zou men toch gewoon dat koningshuis moeten afschaffen.
Shut up Murdock, crazy fool!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

The Black Mathematician schreef: 13 feb 2023 14:52 Het was onlangs in het nieuws dat het BVD dossier over prins Bernhard zoek geraakt is. Ik ben ervan overtuigd dat dit geen toeval is. Ik dacht een lange tijd dat de monarchie prima is zolang het maar meer geld opbrengt dan het kost en dat werd altijd gesuggereerd, dat door het ambassadeurschap van de Oranjes er meer geld met zakendeals binnengehaald wordt dan de koninklijke familie kost. Maar goed, dit valt slecht te controleren en het staat me helemaal niet aan dat bepaalde mensen in de maatschappij kennelijk meer rechten hebben dan anderen. Het zou veel beter te verteren zijn als we de volledige waarheid over bijvoorbeeld prins Bernhard te weten hadden kunnen komen. Was er inderdaad een stadhoudersbrief? Waarom is dat dossier anders zoek geraakt? Onze huidige koning is overigens ook helemaal geen normaal persoon. Hij wil eigenlijk een snelle zakenman zijn. Ik heb er helemaal niets mee. Amalia lijkt me wel erg begaan, maar wie hoe zij zich verder ontwikkelt, en zelfs al zou ze een prima persoon zijn, er zijn geen garanties dat hetzelfde voor haar toekomstige kinderen zal gelden. En ook om wille van dat zij een normaal leven leiden kan zou men toch gewoon dat koningshuis moeten afschaffen.
Daar ga ik wel in mee.

Het hebben van een positie op louter grond van adellijke afstamming had allang wereldwijd moeten zijn afgeschaft.

Persoonlijk geloof ik dat de Oranjes ons veel meer geld kosten dan ze opbrengen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2023 14:58 ...
Persoonlijk geloof ik dat de Oranjes ons veel meer geld kosten dan ze opbrengen.
Mijn beeld is andersom. Om de zoveel tijd verkiezingen voor een president wiens familie tenslotte ook weer beveiligd moet worden en dat soort gedoe. Daarnaast openen de oranjes nog steeds deuren die anders gesloten blijven en zijn daar (door de mogelijkheid van delegatie naar broers, ooms, tantes, neven en nichten) mogelijk effectiever in dat presidenten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 13 feb 2023 15:18
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2023 14:58 ...
Mijn beeld is andersom. Om de zoveel tijd verkiezingen voor een president wiens familie tenslotte ook weer beveiligd moet worden en dat soort gedoe. Daarnaast openen de oranjes nog steeds deuren die anders gesloten blijven en zijn daar (door de mogelijkheid van delegatie naar broers, ooms, tantes, neven en nichten) mogelijk effectiever in dat presidenten.
Een president lijkt me heel wat goedkoper. De president van Duitsland is dat al.
Dat van die deuren geloof ik trouwens niet.

PS.
Als het waar zou zijn dan is dat strijdig met de wet.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 feb 2023 14:46 Er treed eerst een gewogen loting op, hoe die weging is wordt niet verteld.
Ik ken de norm dus niet, maar met een waarschijnlijkheid die aan zekerheid grenst zullen jij en ik wel te licht worden bevonden.
Met dit soort zaken neemt men namelijk nooit enig risico.

Leuk stukje PR van de Oranjes, maar meer ook niet.
Maar wat heeft 'onze' Willem al goed leren toneelspelen, toch? Nog niet zo Oscarwaardig als destijds die traan van 'onze' Max, maar het schiet al aardig op. Ik vrees dat je gelijk hebt, maar ik zou zo graag mijn toneel traan eens willen laten zien aan 'onze' Max ... en daar dan een wedstrijdje aan koppelen of zo, tot Willem dan spontaan roept: "My kingdom for a horse!"
.
Plaats reactie