Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

MorrisUniLeiden

Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Bericht door MorrisUniLeiden »

Hoi ik ben Morris, een tweedejaars student Culturele Antropologie aan de universiteit Leiden en voor een veldwerk vak doe ik met een groepje onderzoek naar religie in relatie tot sexuele voorlichting in Nederland.

Nu zijn wij geïnteresseerd in hoe mensen van de Freethink gemeenschap tegen deze onderwerpen aan kijken.

De vragen zijn:
Wat is uw algemene mening over sexuele voorlichting op de middelbare school? (Is het goed of slecht? zijn er problemen?)
Hoe kijkt u naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?

Wij zullen uw antwoorden graag gebruiken voor ons onderzoeksrapport als u dit goed vindt, uiteraard zonder directe citaties te gebruiken of usernames te benoemen (U blijft dus volledig anoniem). Heeft u graag dat uw reactie niet meegenomen wordt in het onderzoek dan kunt u dat vermelden.
ChaimNimsky
Superposter

Re: Wat is uw mening over sexuele voorlichting?

Bericht door ChaimNimsky »

MorrisUniLeiden schreef: 06 jan 2023 20:44 De vragen zijn:
Wat is uw algemene mening over sexuele voorlichting op de middelbare school? (Is het goed of slecht? zijn er problemen?)
Lijkt me goed dat er seksueel voorgelicht wordt.
Hoe kijkt u naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Lijkt me okay dat een kind van alles op de hoogte is, maar niet dat een kind zich schuldig gaat voelen over zijn/haar seksualiteit. Zoalng voorlichting geen schuldgevoel aanpraat en een kind eerlijk op de hoogte stelt van de stand van zaken, kijk ik niet negatief naar enige seksuele voorlichting.
Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?
Het is belangrijk.
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 06 jan 2023 21:06
MorrisUniLeiden schreef: 06 jan 2023 20:44 De vragen zijn:
Lijkt me goed dat er seksueel voorgelicht wordt.
Lijkt me okay dat een kind van alles op de hoogte is, maar niet dat een kind zich schuldig gaat voelen over zijn/haar seksualiteit. Zoalng voorlichting geen schuldgevoel aanpraat en een kind eerlijk op de hoogte stelt van de stand van zaken, kijk ik niet negatief naar enige seksuele voorlichting.
Het is belangrijk.
Helemaal mee eens.
Zolang dit onderwerp (deze onderwerpen) objectief, voor zover wetenschappelijke kennis aangaat, wordt besproken in al zijn facetten.
En dat zijn er veel.
Ook op sociologisch en psychologisch gebied zonder waarheidsclaimen en richting geven door welke religie of ideologie dan ook.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik deel deze mening ook, net als Maria. Als we kinderen niet op de hoogte stellen van deze zaken, blijven ze - net als (vaak) hun ouders nog lange tijd onkundig hiervan, en ontwikkelen vaak geheel onjuiste overtuigingen, erover als ze het tegenkomen.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

MorrisUniLeiden schreef: 06 jan 2023 20:44 Hoe kijkt u naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Wat is het verschil volgens jou?
Ofwel licht je voor ofwel niet/foutief/onvoldoende/niet leeftijdsgepast, my 2 cents
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Dit lijkt me teveel op het doen van een gratis onderzoek.

Nog een slecht onderzoek ook lijkt me, daar men niets te weten komt over de achtergronden van de antwoordgevers.

Ga dan ook niet in op dit statistische gepruts.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hebben de onderzoekers zelf wel een goed idee van wat 'vrijdenken' eigenlijk inhoudt?

Niet iedereen die hier reageert beschouwd zich als 'vrijdenker' zoals ondergetekende.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

MorrisUniLeiden schreef: 06 jan 2023 20:44 Hoi ik ben Morris, een tweedejaars student Culturele Antropologie aan de universiteit Leiden en voor een veldwerk vak doe ik met een groepje onderzoek naar religie in relatie tot sexuele voorlichting in Nederland.

Nu zijn wij geïnteresseerd in hoe mensen van de Freethink gemeenschap tegen deze onderwerpen aan kijken.

De vragen zijn:
Als notoire mierrenneuker[!], met in dit geval de nadruk op het toepasselijke neuker in plaats van het minder schuttingtaalachtige zifter van muggenzifter, wil ik u wijzen op uw incorrecte taalgebruik:
correct zou namelijk zijn: seKSuele voorlichting in plaats van seXuele [SIC] voorlichting !

Mijn ervaring met en kennis over seksuele voorlichting op de middelbare school stamt uit de jaren zestig/zeventig, maar als het aan mij zou liggen zou er in het hier en nu niet slechts seksuele voorlichting op de middelbare school worden gegeven, maar ook en vooral praktisch onderwijs op dat gebied, zodat onze jeugd op dat gebied niet al stoethaspelend tot allerlei ontdekking hoeft te komen. Ja ik weet dat stoethaspelen heel romantisch is en zo, maar daadwerkelijk voorkomen van ongewenste zwangerschappen en/of SOA's heeft ook wel iets.
MorrisUniLeiden schreef:Hoe kijkt u naar religieuze sexuele voorlichting (Christelijk, Islamitisch, etc) ten opzichte van seculiere (atheïstische) voorlichting? Moet er ruimte zijn voor beiden?
Is daar verschil tussen dan? Nee, daar behoort mijns inziens geen ruimte te zijn voor beiden, ik bedoel, of de boer nou zijn varken of zijn schaap neukt, hij sodemietert er maar op los, zolang de kids maar niet ongewenst zwanger raken en/of een SOA oplopen.
MorrisUniLeiden schreef:Wat is uw mening over het bespreken van queer onderwerpen (LHBTIQ+, gender) op de middelbare school?
Mijn mening daarover is dat er vooral besproken moet worden dat iedereen zichzelf mag zijn en dat zulks vervolgens ook daadwerkelijk en liefst professioneel begeleid in praktijk wordt gebracht.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

HierEnNu: seks met dieren is tegenwoordig strafbaar in Nederland.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jan 2023 11:08 Dit lijkt me teveel op het doen van een gratis onderzoek.

Nog een slecht onderzoek ook lijkt me, daar men niets te weten komt over de achtergronden van de antwoordgevers.

Eens;
Het lijkt mij ook dat de vraagstelling beter gedefinieerd moet zijn om het in een onderzoek te kunnen verwerken. Het gros van de aanwezigen
heeft de middelbare school zo lang geleden verlaten dat het al lastig is om over de actuele situatie te kunnen oordelen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

doctorwho schreef: 08 jan 2023 09:07
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 jan 2023 11:08 Dit lijkt me teveel op het doen van een gratis onderzoek.

Eens;
Het lijkt mij ook dat de vraagstelling beter gedefinieerd moet zijn om het in een onderzoek te kunnen verwerken. Het gros van de aanwezigen
heeft de middelbare school zo lang geleden verlaten dat het al lastig is om over de actuele situatie te kunnen oordelen.
De gemiddelde deelnemer is hier - vermoed ik - atheïst met een universitaire opleiding. Wellicht is het voldoende meningen van de gemiddelde vrijdenker te weten, samen met die van deelnemers van andere fora en betreft het geen uitgebreid onderzoek, maar een project.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

ChaimNimsky schreef: 08 jan 2023 10:03 De gemiddelde deelnemer is hier - vermoed ik - atheïst met een universitaire opleiding. Wellicht is het voldoende meningen van de gemiddelde vrijdenker te weten, samen met die van deelnemers van andere fora en betreft het geen uitgebreid onderzoek, maar een project.
Ook voor projecten gelden kwaliteitsnormen.
De normen voor het statistische deel worden hier zeker niet gehaald.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

MorrisUniLeiden schreef: 06 jan 2023 20:44 Hoi ik ben Morris, een tweedejaars student Culturele Antropologie aan de universiteit Leiden en voor een veldwerk vak doe ik met een groepje onderzoek naar religie in relatie tot sexuele voorlichting in Nederland.

behoren tot een specifieke gemeenschap als je deelneemt op een forum.... laat die freethinkgemeenschap maar weg.
De vragen zijn:
Dat het een onderwerp is waarvan mensen vinden dat het gegeven dient te worden. In de praktijk blijkt dat het zichzelf wijst. De mens was in staat zich voort te planten en van seks te genieten voordat er scholen waren en het waren de meningen die datgene bepaalden over wat goed en slecht was.

Er is ruimte voor beiden, anders zouden beide niet kunnen bestaan. Beide lijken mij te ontspruiten aan een mening, groter dan seksualiteit zelf.

Het enigste wat het m.i. .opleverd is dat er meningen gevormd worden. Elders op deze pagina wordt verwezen naar dat sex met dieren bij wet verboden is. Nu is de wet eigenlijk ook slechts maar een mening waarbij mensen een vervolg geven aan de mening, waarbij gebruik van datgene wat normaliter veroodeeld wordt als gerechtvaardigd wordt beschouwd, zoals het gebruik van geweld, vrijheidsberoving of het toeeigenen van iemand anders zijn bezit, waarbij de illusie is dat men iets anders doet dan datgene wat gedaan wordt.
🤔😎😜😁😃😉👍
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mcmadtasty schreef: 12 jan 2023 16:24 Nu is de wet eigenlijk ook slechts maar een mening
niet helemaal eens
wetten zijn afspraken om in groep te kunnen samenleven
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Of een verbod op seks met dieren direct iets te maken heeft met 'kunnen samenleven' is de vraag.
Plaats reactie