Mechanische roterende energie van dynamo's in de ruimte boven de Aarde omzetbaar in gratis energie?
Moderator: Moderators
Mechanische roterende energie van dynamo's in de ruimte boven de Aarde omzetbaar in gratis energie?
In de ruimte is het zo dat een voorwerp in beweging (ook rotatie) in beweging blijft, tot een kracht van buitenaf deze beweging stopt. Op Aarde heb je wrijving en luchtweerstand, maar in de ruimte heb je daar niet mee te maken.
Stel dat wetenschappers dynamo's in de ruimte lanceren die net zoals het ruimtestation in een baan rond de Aarde draaien. Wielen die draaien, en blijvend draaien volgens de bewegingswetten van Newton slaan deze met deze reuzedynamo's verkregen energie op in batterijen en deze batterijen worden naar de Aarde gebracht. Zo hebben we in principe oneindig veel energie tot onze beschikking.
Zelfs als het na een lange tijd vertraagt, kan je het altijd een duwtje geven met een klein deel van de energie die je verkregen hebt en het draait weer voor zeer lange tijd verder.
Dit lijkt me theoretisch toch te kloppen?
Stel dat wetenschappers dynamo's in de ruimte lanceren die net zoals het ruimtestation in een baan rond de Aarde draaien. Wielen die draaien, en blijvend draaien volgens de bewegingswetten van Newton slaan deze met deze reuzedynamo's verkregen energie op in batterijen en deze batterijen worden naar de Aarde gebracht. Zo hebben we in principe oneindig veel energie tot onze beschikking.
Zelfs als het na een lange tijd vertraagt, kan je het altijd een duwtje geven met een klein deel van de energie die je verkregen hebt en het draait weer voor zeer lange tijd verder.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Mechanische roterende energie van dynamo's in de ruimte boven de Aarde omzetbaar in gratis energie?
Het komt mij voor dat als er al energie uit zo'n satteliet zou kunnen worden gewonnen, dat die er eerst door de lancering in moet worden gestopt, en volgens de 2e wet van de thermo-dynamica méér dan dat je terugwint.MaartenV schreef: ↑11 nov 2022 00:05 Stel dat wetenschappers dynamo's in de ruimte lanceren die net zoals het ruimtestation in een baan rond de Aarde draaien. Wielen die draaien, en blijvend draaien volgens de bewegingswetten van Newton slaan deze met deze reuzedynamo's verkregen energie op in batterijen en deze batterijen worden naar de Aarde gebracht. Zo hebben we in principe oneindig veel energie tot onze beschikking.
Ik wens u alle goeds
Re: Mechanische roterende energie van dynamo's in de ruimte boven de Aarde omzetbaar in gratis energie?
Wel eens gefietst met een ouderwetse dynamo op je fiets? Als je het ding tegen je band aan duwde om het lampje te laten branden dan moest je gelijk een stuk harder trappen om nog vooruit te komen. Dat opwekken van elektriciteit levert een hoop weerstand op.
Mocht je het nooit aan de hand gehad hebben, probeer het een keer.
Mocht je het nooit aan de hand gehad hebben, probeer het een keer.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Hoeveel energie denk je, dat het kost om de volle en weer lege batterijen van de aarde naar de dynamo's en andersom te verwisselen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Lijkt mij een denkfoutje. Er is wel zeker weerstand, maar niet van de lucht en dus wrijving daarmee. Een object in de ruimte valt in principe net zo hard weer terug op de aarde als binnen de dampkring, hoewel de aantrekkingskracht van de aarde veel minder wordt. Het is alleen vanwege de snelheid van het object dat deze de aantrekkingskracht opheft en het lijkt alsof hij gewichtloos is. Of snap ik het nou niet meer. Please correct me.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
In jouw theorie lijkt energie uit het niets gecreëerd te worden die je vervolgens gratis aftapt. het (vrijwel) ontbreken van weerstand betekent niet dat energie gecreëerd wordt. Er wordt slechts minder energie omgezet in een andere vorm van energie (bijv. beweging --> warmte of beweging --> licht bij een fietslampje).
Als je toch iets in de ruimte wil, zou ik eerdere aan zonnepanelen denken. Maar dat kan veel efficiënter in een woestijn en daarvan hebben we er nog genoeg.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat lijkt mij ook.Peter van Velzen schreef: ↑11 nov 2022 01:22Het komt mij voor dat als er al energie uit zo'n satteliet zou kunnen worden gewonnen, dat die er eerst door de lancering in moet worden gestopt, en volgens de 2e wet van de thermo-dynamica méér dan dat je terugwint.MaartenV schreef: ↑11 nov 2022 00:05 Stel dat wetenschappers dynamo's in de ruimte lanceren die net zoals het ruimtestation in een baan rond de Aarde draaien. Wielen die draaien, en blijvend draaien volgens de bewegingswetten van Newton slaan deze met deze reuzedynamo's verkregen energie op in batterijen en deze batterijen worden naar de Aarde gebracht. Zo hebben we in principe oneindig veel energie tot onze beschikking.
Ook zal het zo zijn dat zodra men er veel energie aan onttrekt de rotatie snel zal afnemen.
Maarten denkt het onbestaanbare Perpetuum Mobile te hebben gevonden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
In theorie zou je toch kunnen zeggen dat de eerste wet van Newton de eigenlijke definitie van een eeuwigdurende beweging is:
"Een voorwerp in beweging blijft in beweging (eeuwigdurend...) totdat een kracht van buitenaf het voorwerp van snelheid doet veranderen."
Dat is de eigenlijke definitie van een perpetuum mobile.
"Een voorwerp in beweging blijft in beweging (eeuwigdurend...) totdat een kracht van buitenaf het voorwerp van snelheid doet veranderen."
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Er wordt toch kracht (energie) aan onttrokken om naar de aarde te zenden?MaartenV schreef: ↑11 nov 2022 12:27 In theorie zou je toch kunnen zeggen dat de eerste wet van Newton de eigenlijke definitie van een eeuwigdurende beweging is:
Je bent overigens de eerste niet die over een perpetuum mobile nadenkt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Perpetuum mobile.
T probleem zit m in dat perpetuum.
Dit veranderlijk conglomeraat van tijdruimte is ontstaan.
Alles dat ontstaan is...
Maar wel een leuk idee die cosmonamo's
De vraag is wanneer dat winst gaat geven.
T probleem zit m in dat perpetuum.
Dit veranderlijk conglomeraat van tijdruimte is ontstaan.
Alles dat ontstaan is...
Maar wel een leuk idee die cosmonamo's
De vraag is wanneer dat winst gaat geven.
* happens
Elk object, ook die in een permanent valsnelheid rondom de aarde cirkelt, wordt geremd door externe krachten.MaartenV schreef: ↑11 nov 2022 12:27 In theorie zou je toch kunnen zeggen dat de eerste wet van Newton de eigenlijke definitie van een eeuwigdurende beweging is:
Neen, zelfs als we de wrijving negeren klopt het niet. Het probleem is dat een dynamo en een electrische motor in essentie dezelfde machine zijn. Dat betekent dat een dynamo die electriciteit opwekt, daarmee tegelijk een magnetisch veld opwekt dat voor een kracht zorgt die de rotatie tegengaat. Elke afname van electriciteit zal dus de snelheid van de rotor vertragen, zodat de afgenomen electrische energie overeenkomt met de afname van rotatie energie van de rotor.MaartenV schreef: ↑11 nov 2022 00:05 In de ruimte is het zo dat een voorwerp in beweging (ook rotatie) in beweging blijft, tot een kracht van buitenaf deze beweging stopt. Op Aarde heb je wrijving en luchtweerstand, maar in de ruimte heb je daar niet mee te maken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bovendien klopt de definitie van een dynamo niet. Als je op de fiets je dynamo op het wiel zet, dan voel je weerstand. Het kost kracht om de magneet rond te draaien tegen de spoel in. Je hebt dus een stilstaand omhulsel en daarbinnen een draaiende spoel die stroom opwekt. Wou je die dynamo in de ruimte misschien aan de aarde vastmaken met een kabel of zo, om te voorkomen dat beide delen gaan draaien. En die weerstand, waarmee wil je die doorbreken. Nee, helaas, het idee gaat fysisch gewoon niet op. Het kost kracht om die dynamo te laten draaien, dus zal hij heel snel stoppen met draaien.
Wat wel een idee is:
Hometrainers in de huizen waar mensen hun eigen dynamo vol kunnen trappen. Spaart de sportschool uit en de energie is (op 1e aanschaf fiets/accu en wat inspanning na) gratis.
Hometrainers in de huizen waar mensen hun eigen dynamo vol kunnen trappen. Spaart de sportschool uit en de energie is (op 1e aanschaf fiets/accu en wat inspanning na) gratis.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Meer dan 100 Watt zal je niet bij elkaar trappen en of je dat lang genoeg volhoudt om het nieuws te kijken vereist denk ik bovengemiddelde conditie.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.