Censuur in Nederland.
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Censuur in Nederland.
Het lijkt er op dat nu ook de boeken van Karl May op een soort index komen, want ze worden uit de handel genomen.
https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a04481b9/
Duitsland is ons voorgegaan en welke schrijvers gaan nog meer in de informele index?
Cooper , Twain , Verne , Fabricius , .........................?
We zijn mijns inziens aan het doldraaien op dit gebied.
Als iemand me dit dertig jaar geleden had voorspeld, dan had ik hem weggelachen als een fantast.
Nu lijkt de (zelf)censuur behoorlijk hard toe te slaan.
https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a04481b9/
Duitsland is ons voorgegaan en welke schrijvers gaan nog meer in de informele index?
Cooper , Twain , Verne , Fabricius , .........................?
We zijn mijns inziens aan het doldraaien op dit gebied.
Als iemand me dit dertig jaar geleden had voorspeld, dan had ik hem weggelachen als een fantast.
Nu lijkt de (zelf)censuur behoorlijk hard toe te slaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Re: Censuur in Nederland.
Bizar.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 aug 2022 10:24 Het lijkt er op dat nu ook de boeken van Karl May op een soort index komen, want ze worden uit de handel genomen.
Het gaat blijkbaar om de laatste van latere uitgaven rond de figuur van Winnetou.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Winnetou
En nu de laatste.
De vraag is nu hoe het zit met de originele oude uitgaven, die draaien om de avonturen van Old Shatterhand, waarin Winnetou in een aantal ervan een belangrijke rol speelt.Tot voor kort maakte in Duitsland uitgever Ravensburger Verlag reclame voor verschillende nieuwe Winnetou-boeken - een voor acht jaar en ouder en een ‘eerste leesboek’ voor 7 jaar en ouder. De aanleiding voor die publicaties was een film die momenteel ook in de bioscopen draait. Activisten zetten op sociale media grote vraagtekens bij de stereotypen die in de publicaties naar voren komen.
Dat heeft de uitgever zich aangetrokken. De twee kinderboeken, een puzzel en een stickerboek gaan uit de handel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_May
Of zijn die niet herdrukt?
Nog wel gewoon nieuw te koop.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Er is een Karl May Verlag.Maria schreef: ↑25 aug 2022 13:34 De vraag is nu hoe het zit met de originele oude uitgaven, die draaien om de avonturen van Old Shatterhand, waarin Winnetou in een aantal ervan een belangrijke rol speelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_May
Of zijn die niet herdrukt?
Nog wel gewoon nieuw te koop.
Die geeft alle werken van Karl May uit.
(Met daarnaast nog wat aanverwante werken.
https://www.karl-may.de/index.php
Die zullen er echt niet mee stoppen.
Maar een probleem kan het worden als boekhandels ze niet meer willen hebben.
Dan kan het natuurlijk nog per post. (of onder de toonbank)
Ik zelf heb alles al wat is uitgegeven zelfs de vijf omstreden MuchenMeyer Romans.
PS.
Frans Kandolf heeft hier en daar wat aangepast en daar is nog al wat kritiek op geweest.
Oh, oh die angst voor schreeuwers. En in Nederland was er nog amper tot niet iemand over begonnen en zo'n uitgeverij raakt alweer in paniek. Heel eng eigenlijk...
Een overzicht aan wat er nou zo vreselijk is:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Karl_May#Werken
Tegelijk - dit is toch lectuur uit een andere wereld - het evangelische karakter, de Duitse karakters als 'altijd goed'...
Winnetou is aan de andere kant toch geen echt negatief karakter.
Tegelijk - dit is toch lectuur uit een andere wereld - het evangelische karakter, de Duitse karakters als 'altijd goed'...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De schrijver heft veel gekopieerd maar lijkt niet echt veel van May te weten.B.S. schreef: ↑25 aug 2022 14:39 Oh, oh die angst voor schreeuwers. En in Nederland was er nog amper tot niet iemand over begonnen en zo'n uitgeverij raakt alweer in paniek. Heel eng eigenlijk...
Wel voel je de wil om hem te kleineren, wat vaak voorkomt bij mensen die schrijvers als May eigenlijk hun succes niet gunnen.
Godfried Bomans was er ook zo een, die haatte het succes van Conan Doyle.
Het lijkt erop dat een deel van de mensheid een deel van het verleden wil uitwissen of vergeten. Alsof we daar wijzer van gaan worden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ze willen min of meer de Geschiedenis herschrijven.
Dat is zeker niet nieuw, er zijn tal van voorbeelden van over duizenden jaren.
Wat me vooral zorgen baart is het gemak waarin men er me meegaat.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Kinderboeken ontdoen van onjuiste stereotypen noem ik geen geschiedenis herschrijven. Het is fictie herschrijven (waar May een handje van had trouwens). Ik heb 49 prismadelen van zijn werk gekocht en gelezen, nadat ik een oude versie van "Winnetou" had ontdekt in vader's kast. Van gesmuld, maar de sterotype en hoe de schrijver ze soms probeerde om te draaien) vielen bij herlezing (twee tot drie maal) nogal op. Om een beschaafde Indiaan te krijgen, had je slechts een gevluchte Duitse revolutionair die tot inkeer was gekomen als leermeester nodig.! 
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het probleem is niet og dit waar of niet waar is.Peter van Velzen schreef: ↑26 aug 2022 12:01 Kinderboeken ontdoen van onjuiste stereotypen noem ik geen geschiedenis herschrijven. Het is fictie herschrijven (waar May een handje van had trouwens). Ik heb 49 prismadelen van zijn werk gekocht en gelezen, nadat ik een oude versie van "Winnetou" had ontdekt in vader's kast. Van gesmuld, maar de sterotype en hoe de schrijver ze soms probeerde om te draaien) vielen bij herlezing (twee tot drie maal) nogal op. Om een beschaafde Indiaan te krijgen, had je slechts een gevluchte Duitse revolutionair die tot inkeer was gekomen als leermeester nodig.!![]()
Het probleem is dat het uit de handel wordt genomen, omdat een kleine minderheid dat wil.
Worden straks al dit soort boeken op een soort index gezet?
Correct Links lijkt bezig met een heksenjacht, waarbij veel is geoorloofd.
PS.
Kleki-Petra speelt slecht een bijrol, hij is meer aangever.
Dit is anders met de Leermeester uit 'Winnetous Erben'.
Dat is natuurlijk altijd zo. Het is uiteindelijk de uitgeverij die daarover beslist en dat is een kleine minderheid.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 12:49Het probleem is niet og dit waar of niet waar is.Peter van Velzen schreef: ↑26 aug 2022 12:01 Kinderboeken ontdoen van onjuiste stereotypen noem ik geen geschiedenis herschrijven. Het is fictie herschrijven (waar May een handje van had trouwens). Ik heb 49 prismadelen van zijn werk gekocht en gelezen, nadat ik een oude versie van "Winnetou" had ontdekt in vader's kast. Van gesmuld, maar de sterotype en hoe de schrijver ze soms probeerde om te draaien) vielen bij herlezing (twee tot drie maal) nogal op. Om een beschaafde Indiaan te krijgen, had je slechts een gevluchte Duitse revolutionair die tot inkeer was gekomen als leermeester nodig.!![]()
Het probleem is dat het uit de handel wordt genomen, omdat een kleine minderheid dat wil.
Als een uitgeverij bepaalde waarden wil uitstralen dan zie ik daar niet zo dadelijk een probleem mee. Als een minderheid er op wijst dat een bepaald boek in strijd is met die waarden en het boek wordt daardoor uit de handel genomen, dan is het niet nauwkeurig om dat te beschrijven als: "omdat een kleine minderheid dat wil".
Het is natuurlijk mogelijk dat het de eigenaar van een uitgeverij aan een ruggegraat ontbreekt, waardoor die veel te snel toegeeft aan bepaalde druk.
Er lijkt me toch een belangrijk verschil tussen een uitgeverij die een boek niet langer uitgeeft en een boek op een index plaatsen. Karl May is al lang genoeg dood, zodat het copyright op zijn boeken verstreken is. Elke uitgeverij die wil, kan zijn boeken dus uitgeven.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 12:49Worden straks al dit soort boeken op een soort index gezet?
Wat heeft correct links zich dan veroorloofd om deze boeken uit de handel te krijgen?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 12:49Correct Links lijkt bezig met een heksenjacht, waarbij veel is geoorloofd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb de indruk dat het je niet veel interesseert dat er een soort zelfcensuur wordt toegepast.
Formeel wordt er niets verboden, maar men werkt naar een toestand dat het niet meer te krijgen is.
In de praktijk komt dat echter op het zelfde neer.
Wat heb je aan een vrije drukpers als er vrijheid van verspreiding is?
Dit is niet iets wat op zichzelf staat, veel columnisten durven hun mening over de islam al niet meer te geven.
De Mohammed Cartoons zijn door terreur al op de informele index geplaatst.
Formeel wordt er niets verboden, maar men werkt naar een toestand dat het niet meer te krijgen is.
In de praktijk komt dat echter op het zelfde neer.
Dit is niet iets wat op zichzelf staat, veel columnisten durven hun mening over de islam al niet meer te geven.
De Mohammed Cartoons zijn door terreur al op de informele index geplaatst.
Een groep mensen roept iets op zgn. Sociale Media en uitgeverijen krimpen ineen en uit voorzorg worden titels geschrapt - waar is de ruggegraat? Censuur lost nooit iets op.
Grotesk voorbeeld - neonazi's beginnen een hetze tegen Het Achterhuis van Anne Frank - geen uitgever zou het in zijn hoofd halen om toe te geven (mag je hopen toch?)
Grotesk voorbeeld - neonazi's beginnen een hetze tegen Het Achterhuis van Anne Frank - geen uitgever zou het in zijn hoofd halen om toe te geven (mag je hopen toch?)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Zo stom zijn die Neo-Nazi's nu ook weer niet.B.S. schreef: ↑26 aug 2022 14:28 Een groep mensen roept iets op zgn. Sociale Media en uitgeverijen krimpen ineen en uit voorzorg worden titels geschrapt - waar is de ruggegraat? Censuur lost nooit iets op.
Maar als er een actie groep komt die tegen het Mauritshuis zouden ageren en het gesloopt willen hebben, dan weet ik het nog niet zo net.
Veel zich links noemende zouden het zeker steunen en de NPO zou er waarschijnlijk begrip voor hebben.
Dat hangt ervan af wat je met zelfcensuur bedoelt. Als een uitgeverij geen racistische teksten wil uitgeven, is dat dan zelfcensuur? Als iemand erop wijst dat een oud boek dat ze uitgeven racistisch is en ze het naar aanleiding daarvan uit de handel nemen is dat zelfcensuur?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 14:14 Ik heb de indruk dat het je niet veel interesseert dat er een soort zelfcensuur wordt toegepast.
Indien nee, dan heb jij met je voorbeeld niet aangetoond dat er sprake is van zelfcensuur. Indien ja, dan heb ik geen probleem met dit specifiek soort zelfcensuur.
Niets houd je tegen om dan zelf zaken uit te geven. Met de moderne middelen kan het geen probleem zijn om teksten te verspreiden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 14:14Formeel wordt er niets verboden, maar men werkt naar een toestand dat het niet meer te krijgen is. In de praktijk komt dat echter op het zelfde neer.
Wat heeft dit met de boeken van Karl May te maken? Zijn er bedreigingen geweest tegenover de uitgeverij?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2022 14:14Dit is niet iets wat op zichzelf staat, veel columnisten durven hun mening over de islam al niet meer te geven. De Mohammed Cartoons zijn door terreur al op de informele index geplaatst.
Kijk als er ook maar enige fysieke bedreiging is tegen de uitgeverij, dan moet die een klacht indienen en dan moet dat gerechterlijk onderzocht worden.
Als de uitgeverij geen ruggegraat heeft en bij de minste druk deze boeken uit de handel heeft gehaald, dan vind ik dat zeer betreurenswaardig van die uitgeverij maar dat is dan nog geen heksenjacht door links.
Als de uitgeverij deze boeken uit de handel haalt omdat ze na een melding van buitenaf, tot het besluit komt dat dit soort boeken tegen hun missie ingaan, dan is dat spijtig voor de mensen die dit soort boeken graag lezen maar zie ik niet echt wat het probleem is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.