Arbeidstekort komende 30 jaar

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
lanier
Superposter

Arbeidstekort komende 30 jaar

Bericht door lanier »

Volgens Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University, kan het arbeidstekort nog wel 30 jaar duren. Dat is ongekend lang en niemand weet exact wat de consequenties zijn. Nu al zijn er 133 vacatures op 100 werkzoekenden. Dit aantal zal alleen maar oplopen. Wat kunnen we eraan doen?
We zullen efficiënter moeten omgaan met scholing en keuzes voor bepaalde sectoren. Dat zal niet iedereen leuk vinden. We hechten erg aan vrijheid, maar wat heb je aan je opleiding als er geen vraag naar is? Wil je bijvoorbeeld graag achter de balie staan van een bank? Kansloos. Je zou kunnen denken aan een numerus fixus voor alle opleidingen. Dus ook voor MBO. Veel plek voor toekomstige bouwvakkers en installateurs en weinig plek voor banen waar nauwelijks vraag naar is, of waarvan we weten dat die in de toekomst komen te vervallen door automatisering.
Binnen bepaalde beroepen kijken waar echt vraag naar is. Zo vraag ik me af waarom er nog franse les wordt gegeven. Leuk om iemand te kunnen versieren in Frankrijk in de zomervakantie, of wanneer je tegen de Waalse grens aan woont. Maar wie gebruikt er frans in het dagelijks leven? Zonde van de tijd. Die docenten kunnen beter elders worden ingezet. Wil je frans leren, dan kan dat via een vervolgopleiding, maar niet op de middelbare school.
Weg met de bullshit-banen. We hebben een enorm overschot aan managers die de hele dag maar uit hun nek lullen en vergaderen. Veel mensen kunnen zich op de werkvloer prima zelf managen. Die hebben ook nog eens meer werkplezier.
Weg met de onzin-banen. Waarom willen mensen zo graag binnen 10 minuten boodschappen hebben. Totale waanzin. Kom met je reet van de bank en ga zelf boodschappen doen. Die flitsbezorgers hebben we echt niet nodig. Dit kun je ontmoedigen door mensen met dit soort banen meer belasting te laten betalen.
Weg met de volgende dag levering van goederen. Wil je het toch snel hebben? Dan kun je het zelf de volgende dag ophalen bij een distributiecentrum. Anders geldt 3 tot 5 dagen levertijd. Alleen gratis retour als je zelf je pakket komt ophalen.
Arbeidsimmigranten. Moeilijk verhaal. De EU wil meer mensen uit Afrika halen. Maar die hebben nauwelijks de gewenste opleiding. Veel krijgen uiteindelijk een uitkering. India? Die spreken Engels en leren daarom makkelijker Nederlands. Zuid-Afrika? Zuid-Oost Azië? Mensen halen uit Oost-Europa is een stuk moeilijker geworden. Die verdienen in eigen land of in omringende landen meer dan hier. En waar moeten die allemaal wonen?
Meer automatiseren. Maar veel beroepen waar veel vraag is naar mensen kun je niet automatiseren, zoals de bouw en de zorg. Toch valt daar nog veel winst te behalen.
Minder regels en bureaucratie. Veel mensen verzuipen in werk om zich te verantwoorden. Die uren kunnen ze wel beter invullen.
Mensen meer laten werken. Ipv 3 dagen 4 dagen gaan werken. Minder belasting betalen bij meer uren.
Meer kinderen. Geboortecijfer is nu ongeveer 1.57. Dat is eigenlijk te weinig.
Gezonder eten en leven meer belonen. Maak sporten goedkoper of zelfs gratis, iig voor kinderen. Kosten voor de zorg lopen de spuigaten uit. Aantal kinderen wat sport is dramatisch gedaald naar 68%.
Er zijn vast nog wel meer ideeën. Suggesties?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Arbeidstekort komende 30 jaar

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Daar ga ik een heel eind in mee.

Over de laatste veertig jaar is de arbeisdsproductiviteit per hoofd van de bevolking nauwelijks gestegen.
Het aantal mensen dat echter daadwerkelijk produceert is overal sterk afgenomen, daarvoor zijn er veel pennelikkers en zo in de plaats gekomen.

Het is niet alleen bij de overheid zo, ook bij het bedrijfsleven is het schering en inslag.
Ik kwam veertig jaar gelden bij een garage daar liepen heel wat monteurs en er zat anderhalve man op de administratie.
Toen ik daar tien jaar gelden vertrok was er veel meer administratie dan er monteurs waren.
Daar was dan ook nog eens een overkoepelde administratie bij gekomen.
De service werd stukken duurder en slechter.

Het wordt tijd deze stallen van Augias eens flink worden uitgemest.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wow, wat een stroom van ideeën!
Het lijkt me dat een groot deel wordt opgevangen door automatisering. Grootste probleem is wellicht de verzorging van de steeds groter wordende groep hoogbejaarden. De werkers daarvoor haalt Finland tegenwoordig uit de Filippijnen! Ik heb altijd gedacht dat wanneer het mijn beurt is ik van een robot voorzien zal worden die tegen me zegt dat de hond nu uitmoet en even later in het Finse bos tegen mij zegt vooral naar links af te slaan en niet naar rechts, want anders kom ik nooit meer thuis. 8*)

Deze trend van afnemende bevolking geldt voor alle Europese landen, en vele landen buiten Europa, oa. China. Hetgeen grote geopolitische gevolgen zal hebben. De kracht van de VS (die er vanwege immigratie van jaarlijks ca. een miljoen mensen minder last van heeft) zal nog groter worden, en landen zoals China zullen steeds meer macht verliezen. Over een jaar of acht gaat India China voorbij als grootste volk op aarde.
Nederland heeft nog steeds een kleine jaarlijkse groei van de bevolking (0,22%), vanwege immigratie. Veel erger is het gesteld met Oost-Europa: Litouwen (-1.35 %), Letland (-1.08 %), Bulgarije (-0.74 %), Roemenië (-0.66 %), Kroatië/Bosnië (-0.61 %), Servië (-0.40 %) , Hongarije (-0.25 %), Moldavië (-0.23 %), Polen/Albanië (-0.11 %) en Zuid Europa: Griekenland (-0,48%), Portugal (-0,25%), Italië (-0.15 %).
Die staan nu al op negatief. Meer landen van Europa zullen volgen.
Roemenië had in 1991 een bevolking van 24 miljoen. Vanaf dat jaar is de bevolking afgenomen tot nu enkel nog maar 19 miljoen. Een daling van 20% in dertig jaar! Bulgarije had 9 miljoen inwoners in 1986, maar nu nog maar 7 miljoen. Een daling van meer dan 20% in 35 jaar! En je vraagt je af of daar ooit een eind aan komt.

Voor een constante bevolking is een geboortecijfer van 2,1 vereist. Geen enkel Europees land heeft dat meer, tenzij men Georgië en Azerbaidjan en Turkije tot Europa rekent, die net de 2,1 halen.
Frankrijk en Zweden hebben met 1,9 het hoogste geboortecijfer. Nederland en België staan op 1,7. Duitsland heeft een cijfer van 1,6, maar vanwege sterkere immigratie dan Nederland is het groeicijfer van de bevolking iets hoger, 0,36%.
Het geboortecijfer van Finland, Zwitserland en Oostenrijk staat op 1,5. Zeven Europese landen (Bosnië, Griekenland, Italië, Spanje, Portugal, Cyprus, Moldavië) hebben de laagste Europese cijfers, enkel 1,3.
Ierland heeft van alle Europese landen de sterkste bevolkingsgroei (+1,13%). Maar hun geboortecijfer staat op 1,8%, en de bevolking zou dus krimpen indien er geen sterke immigratie was.
Zie hier voor de info.

PS. Binnen een jaar overschreidt de wereldbevolking de 8 miljard!

PS2 De afgelopen maanden zijn een half miljoen hoog opgeleide Russen naar westerse landen vertrokken. Het schijnt mij toe dat die stroom de komende jaren in meer of mindere mate door zal gaan.
Born OK the first time
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Rereformed schreef: 20 mei 2022 12:34 Ik heb altijd gedacht dat wanneer het mijn beurt is ik van een robot voorzien zal worden die tegen me zegt dat de hond nu uitmoet en even later in het Finse bos tegen mij zegt vooral naar links af te slaan en niet naar rechts, want anders kom ik nooit meer thuis.
Je neemt je mobiel met android maps toch wel mee als je de hond uitlaat? Localizer wel aanzetten. Die robot heb je al, je moet hem alleen zelf dragen, hij heeft geen handen en voeten. Tenslotte hoeft ie ook alleen maar te zeggen of je links of rechts moet.

Ik denk dat verminderen van bevolkingsaantallen een goede zaak is. De vraag is dan hoe we met een andere bevolkingssamenstelling om moeten gaan. Wanneer we de lonen omhoog doen van de banen die we echt nodig hebben, filteren we vanzelf uit waar we geen geld voor over hebben. Minder mensen op kantoor, meer op de werkvloer.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bonjour schreef: 21 mei 2022 07:48 Je neemt je mobiel met android maps toch wel mee als je de hond uitlaat? Die robot heb je al, je moet hem alleen zelf dragen, hij heeft geen handen en voeten. Tenslotte hoeft ie ook alleen maar te zeggen of je links of rechts moet.
Dat had je gedacht. :lol:
Born OK the first time
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Rereformed schreef: 21 mei 2022 11:46 Dat had je gedacht. :lol:
Weet niet of je vrouw het leuk vindt als je daar mee gaat wandelen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk dat verminderen van bevolkingsaantallen een goede zaak is. De vraag is dan hoe we met een andere bevolkingssamenstelling om moeten gaan. Wanneer we de lonen omhoog doen van de banen die we echt nodig hebben, filteren we vanzelf uit waar we geen geld voor over hebben. Minder mensen op kantoor, meer op de werkvloer.
Alleen bevolkingsaantal van Nederland? Want er komen wereldwijd nog zeker 2 miljard bij, dat is haast wel zeker.
Vermindering in Nederland betekent in eerste instantie nog meer vergrijzing en dat is geen goede zaak.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Er zijn ook voordelen aan de krapte op de arbeidsmarkt zo kan je nu als je wat ouder bent ineens wel een baan krijgen. Ik ga zelf volgend jaar nog een soort carrièreswitch aan (ben dan pas 58) :)
Aan de andere kant kan heel veel bullshitwerk beter gewoon uit Nederland verdwijnen. Er is een grote groep flexwerkers met een onzeker arbeidsbestaan. Flitsbezorgers en zo als pas nog in het nieuws de bagageverwerkers op Schiphol. Een groot deel van dat gesleep is de danken aan de hub-functie van dit vliegveld, waarbij het naast veel overlast niet echt nuttig is voor het land.
en deze mag van mij ook wel weg https://www.cov.nl/sector-in-cijfers
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik begrijp je inbreng wat vleesproductie betreft. Alleen weiger ik vegetarische alternatieven serieus te nemen zolang ze zichzelf belachelijk maken. Dan heb ik het over termen als vegetarische slager en kipstuckjes. Schei toch uit! Ik ben overigens niet de enige die er zo over denkt. Vleeseters met wie ik het hierover heb denken er net zo over. Ook zal ik nooit naar een vegetarisch resraurant gaan zolang ik daar geen echt vlees kan bestellen. Vegetariërs eisen dat ze vegetarisch kunnen eten in ieder willekeurig resraurant maar andersom is 'not done'. Maar dit even terzijde.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 21 mei 2022 16:32 Alleen bevolkingsaantal van Nederland? Want er komen wereldwijd nog zeker 2 miljard bij, dat is haast wel zeker.
Vermindering in Nederland betekent in eerste instantie nog meer vergrijzing en dat is geen goede zaak.
Dat houdt wellicht als vanzelfsprekendheid in dat Europa blijvend aan immigratie moet doen. Een immigratiebeleid moet voeren dat voor ieder jaar een bepaald aantal immigranten opneemt. Wellicht een mix van vluchtelingen opnemen en immigratie via specifieke recrutering.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

lanier schreef: 21 mei 2022 18:29 Ik begrijp je inbreng wat vleesproductie betreft. Alleen weiger ik vegetarische alternatieven serieus te nemen
Zojuist een heerlijke pasta carbonara gemaakt met vegetarische spekjes :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

doctorwho schreef: 21 mei 2022 18:42
lanier schreef: 21 mei 2022 18:29 Ik begrijp je inbreng wat vleesproductie betreft. Alleen weiger ik vegetarische alternatieven serieus te nemen
Zojuist een heerlijke pasta carbonara gemaakt met vegetarische spekjes :)
Die bestaan niet, net zomin als vegetarisch gehakt. En de vegetarische slager is gewoon een groente boer.

Natuurlijk kan het lekker zijn. Wij eten twee keer per week vegetarisch. Maar in godsnaam, al die marketing mist van groente als vlees benoemen, dat vind ik zooooo fout.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Volgens mij gaan jullie er nog steeds van uit dat er alleen maar een steeds groeiend economisch kan zijn, waar steeds meer mensen voor nodig zijn om dat te laten groeien. Ik denk dat dat een dogma is. Met een dalend aantal mensen kan ook het BNP dalen. Een dalend aantal mensen is ook beter voor het milieu.

Maar als er veel werkloosheid is, weten we altijd precies wat we moeten doen om dat te bestrijden. Dus laten we nu eens het tegenovergestelde doen. Wellicht verliezen we wat export. Misschien krimpt Schiphol. De vraag is of dat heel erg is.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 21 mei 2022 20:58 Volgens mij gaan jullie er nog steeds van uit dat er alleen maar een steeds groeiend economisch kan zijn, waar steeds meer mensen voor nodig zijn om dat te laten groeien. Ik denk dat dat een dogma is. Met een dalend aantal mensen kan ook het BNP dalen. Een dalend aantal mensen is ook beter voor het milieu.

Maar als er veel werkloosheid is, weten we altijd precies wat we moeten doen om dat te bestrijden. Dus laten we nu eens het tegenovergestelde doen. Wellicht verliezen we wat export. Misschien krimpt Schiphol. De vraag is of dat heel erg is.
Inderdaad, de mens groeit altijd naar zijn niveau van onbekwaamheid.
Iets hebben en dan steeds meer, steeds verder, steeds intensiever, steeds groter, steeds ....
Tot het niet meer te verzorgen, niet meer te managen is. En dan maar naar de Maan en Mars.. :lol: :(

Vanaf grofweg 1950 is de trend voortdurend groei-gericht geweest.
En dat kan echt niet immer doorgaan, dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Dus volg ik Bonjour wel om daar eens wat vragen bij te stellen of het niet anders kan.
(Onwillekeurig worden we geholpen in deze door virus en oorlog in een of twee straffe producenten en inflatie.
Leuk is anders, maar Icarus is niet de weg. )
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Gerard R. schreef: 21 mei 2022 22:38 (Onwillekeurig worden we geholpen in deze door virus en oorlog in een of twee straffe producenten en inflatie.
Leuk is anders, maar Icarus is niet de weg. )
De klimaatverandering grijpt wel in. Denk bv dat we binnenkort te weinig water hebben voor al onze boeren. Dat wordt ook een dingetje.
Plaats reactie