TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 mei 2022 15:57
Mij lijkt het wenselijk het huwelijk af te schaffen.
Dat betekent niet dat er niet iets anders voor in de plaats kan komen.
Ik denk aan samenlevingscontracten die gewoon op het stadhuis kunnen worden neergelegd. (Notarissen zijn veel te duur)
Ik heb dat ook ooit gedacht.
Toen ik nog sterk verbonden was met de chrstelijke manier van een huwelijk bezien.
Eenmaal gescheiden dacht ik nooit meer te trouwen.
Ik zag er de betekenis niet meer van in.
Ik ben toch hertrouwd, omdat je met z'n tweeën bent en mijn toenmalige partner het huwelijksverband nog helemaal zag zitten en dat bevestigd wilde zien, dat we elkaars echtgenoten zouden worden.
Na zoveel jaren totaal andere ethische gedachten vwb. het burgerlijke huwelijk, denk ik dat het gewoon het best mogelijke contract is voor de meeste omstandigheden.'
Met daarnaast, zo je wil maar alleen dan, je gezamelijke huwelijkse voorwaarden bij de notaris, is er voor alle soorten omstandigheden wel de best mogelijke regeling.
Ik weet niet, hoe op dit moment het huwelijks formulier is voor de burgelijke dus wettelijke bevestiging, maar wat betreft de belofte van trouw tot in de dood zou ik dat aangepast willen zien.
Dat is niet van toepassing op een zuiver rechterlijk contract en past niet meer in deze tijd en is ook nergens voor nodig, als bekend is dat de grootste hoeveelheid mensen dit toch niet waar kan maken.
Dat mag ieder voor zich nog doen in de kerk als men ervoor kiest een huwelijksinzegening te krijgen.
Het zou moeten openstaan voor alles, dus met z'n drieën of wat ook maar.
Dit is oha. zo'n grote uitondering, zeker daar je met drie "willen" zit, dat je dat het beste notarieel kunt regelen. De kosten voor de notaris moet met z'n drieen toch wel op te hoesten zijn.
Drie wettige ouders voor de kinderen wordt wel heel lastig voor ev. voogdij.
Verder zou men een persoon belasting moeten laten betalen en dat niet meer laten afhangen met wie hij/zij samenleeft.
Anders is het vragen om een administratief zooitje.
Dit is zo'n ander ander onderwerp, dat ik dat nu laat voor wat het is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.