Fotografie als hobby
Fotografie als hobby
Sinds kort ben ik me gaan verdiepen in fotografie en ben erachter gekomen dat hier meer achter zit dan alleen maar een
camera kopen en plaatjes schieten.
In het begin duizelde het allemaal. De belichtingsdriehoek, de getallen op de objectieven, bracketing, HDR, fisheye, macro, cropfactor etc...
Maar ik krijg de smaak te pakken, leer de camera steeds iets beter kennen en heb al diverse sites gevonden met interessante informatie.
Op dit moment kijk ik naar: https://fotoloft.be/aflevering.asp?n=2
Een Belgische korte cursus boordevol waardevolle informatie.
Leukste van fotograferen vind ik het recent ontdekte 'urbex-en'. Plaatjes schieten op locaties waar dit eigenlijk niet mag. Gesloten fabrieksterreinen, verlaten kastelen/gebouwen etc. België is wat dat betreft een rijk land, omdat in Nederland altijd al snel gesloopt of hermetisch afgesloten wordt.
Lijkt mij leuk als hier mensen zitten die affiniteit met fotografie hebben, ervaringen of tips willen delen.
Zelf fotografeer ik met de Canon eos 4000D, een instapmodel en heb een fisheye, groothoek, standaard en zoomlens. Van alle smaken iets dus.
Nu nog veel experimenteren en de bijbehorende software (Digital Photo Professional) onder de knie krijgen.
De tip die ik mezelf mee wil geven: Vergeet NOOIT je statief!!!
Zijn er nog meer liefhebbers?
camera kopen en plaatjes schieten.
In het begin duizelde het allemaal. De belichtingsdriehoek, de getallen op de objectieven, bracketing, HDR, fisheye, macro, cropfactor etc...
Maar ik krijg de smaak te pakken, leer de camera steeds iets beter kennen en heb al diverse sites gevonden met interessante informatie.
Op dit moment kijk ik naar: https://fotoloft.be/aflevering.asp?n=2
Een Belgische korte cursus boordevol waardevolle informatie.
Leukste van fotograferen vind ik het recent ontdekte 'urbex-en'. Plaatjes schieten op locaties waar dit eigenlijk niet mag. Gesloten fabrieksterreinen, verlaten kastelen/gebouwen etc. België is wat dat betreft een rijk land, omdat in Nederland altijd al snel gesloopt of hermetisch afgesloten wordt.
Lijkt mij leuk als hier mensen zitten die affiniteit met fotografie hebben, ervaringen of tips willen delen.
Zelf fotografeer ik met de Canon eos 4000D, een instapmodel en heb een fisheye, groothoek, standaard en zoomlens. Van alle smaken iets dus.
Nu nog veel experimenteren en de bijbehorende software (Digital Photo Professional) onder de knie krijgen.
De tip die ik mezelf mee wil geven: Vergeet NOOIT je statief!!!
Zijn er nog meer liefhebbers?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Re: Fotografie als hobby
Ik mag ook graag fotograferen. Ik heb een Nikon 750D. Een full frame spiegelreflex. Diverse lenzen. Diverse accessoires zoals reflexieschermen, flitsers, belichtingsparaplu's, achtergronden enz.
Ik heb me vooral bezig gehouden met portret fotografie, maar dat staat een beetje op een laag pitje. Moet andere onderwerpen bedenken. Zal wel richting landschap en/of macro worden.
Ik fotografeer in RAW en altijd manual mode. Nou ja, vakantiekiekjes nog wel eens op de automaat of met een compactcamera. Nabewerking voornamelijk in Lightroom, maar ook wel in Photoshop elements.
Mijn eerste camera dateert uit mijn lagere schooltijd.
Ik heb me ooit ingeschreven op de site van Laura Vink. Zij is als amateur begonnen met een site, maar inmiddels behoorlijk professioneel ontwikkeld. Je krijgt nieuwsbrieven met tips.
Kijk maar of het iets voor je is.
Ik heb me vooral bezig gehouden met portret fotografie, maar dat staat een beetje op een laag pitje. Moet andere onderwerpen bedenken. Zal wel richting landschap en/of macro worden.
Ik fotografeer in RAW en altijd manual mode. Nou ja, vakantiekiekjes nog wel eens op de automaat of met een compactcamera. Nabewerking voornamelijk in Lightroom, maar ook wel in Photoshop elements.
Mijn eerste camera dateert uit mijn lagere schooltijd.
Ik heb me ooit ingeschreven op de site van Laura Vink. Zij is als amateur begonnen met een site, maar inmiddels behoorlijk professioneel ontwikkeld. Je krijgt nieuwsbrieven met tips.
Kijk maar of het iets voor je is.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Ik heb het in een grijs verleden gedaan. Aangesloten bij een fotoclub en lekker kliederen in de doka. Een Nikon met een tas filters en objectieven. Was best leuk maar op een gegeven moment ben ik overgestapt naar een digitale camera en het handmatige verdween. En de hobby verdween uit zicht. Nikon verkocht en ook een Minox. En wat de laatste betreft daar heb ik nog steeds spijt van het was een grappig cameraatje. Nu schiet ik bijna alles met mijn smartphone en op vakantie gaat de canon mee. Zat wel laatst te denken om weer iets erbij te kopen want ik mis een teleobjectief en een goede body heb ik niet meer.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
En toch ook maar 2 boeken erbij aangeschaft om de basis enigszins onder de knie te krijgen. Verder lid geworden van "natuurfotografie" een maandblad (dat misschien niet helemaal de beste keuze blijkt te zijn).
Afgelopen week in de avond de stad in gegaan om tijdens deze omstandigheden plaatjes van havens te maken. Er zaten een aantal verrassende plaatjes tussen.
En waar m'n interesse ook naar uit gaat: kerken!
De gebouwen stralen zeker wat uit. Van buiten, maar ook van binnen. Wil hier in de toekomst zeker meer werk van gaan maken.
M.a.w. Een leuke hobby die niet eens zo heel veel investering vereist. Bovendien: Covid-proof!
Afgelopen week in de avond de stad in gegaan om tijdens deze omstandigheden plaatjes van havens te maken. Er zaten een aantal verrassende plaatjes tussen.
En waar m'n interesse ook naar uit gaat: kerken!

M.a.w. Een leuke hobby die niet eens zo heel veel investering vereist. Bovendien: Covid-proof!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb een jaar of 10 geleden mijn camera aan de wilgen gehangen.
Dit vanwege fysiek ongemak.
Nu zit ik al een poosje te denken om dit weer op te pakken.
Ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe camera, tussen een Nikon D 5600 of een D 5300 beide met een lens van 18 - 140 mm.
Maar eerst nog even bedenken of ik het serieus wil en geen bevlieging is.
Mijn aandacht gaat dan uit naar landschap, flora en fauna en ook misschien miniatuur ten opzichte van normaal .
bv een klein poppetje dat de brilglazen van een zonnebril schoonmaakt.
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Dit vanwege fysiek ongemak.
Nu zit ik al een poosje te denken om dit weer op te pakken.
Ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe camera, tussen een Nikon D 5600 of een D 5300 beide met een lens van 18 - 140 mm.
Maar eerst nog even bedenken of ik het serieus wil en geen bevlieging is.
Mijn aandacht gaat dan uit naar landschap, flora en fauna en ook misschien miniatuur ten opzichte van normaal .
bv een klein poppetje dat de brilglazen van een zonnebril schoonmaakt.
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die er niet is,
maar hem toch vind.
Met een beetje creatieve geest kun je eindeloos combineren/fantaseren. Zit nu nog in de verdiepende fase. Soorten lenzen, afkortingen, scherpte-diepte, etc.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als ik het mag zeggen.
Begin eerst met een standaard lens of een 14 - 55 mm lens.
Nog niet meteen beginnen met andere lenzen of filters.
Leer je toestel kennen.
Je zou kunnen beginnen op automaat en kijk goed welke standen er gebruikt worden.
Neem die desnoods over en varieer dan met bv sluitertijd en/of diafragma en bekijk het resultaat ZONDER bewerking.
Zodoende leer je wat je camera doet en ga jij zeggen wat de camera gaat doen in plaats van andersom.
Veel succes.
Begin eerst met een standaard lens of een 14 - 55 mm lens.
Nog niet meteen beginnen met andere lenzen of filters.
Leer je toestel kennen.
Je zou kunnen beginnen op automaat en kijk goed welke standen er gebruikt worden.
Neem die desnoods over en varieer dan met bv sluitertijd en/of diafragma en bekijk het resultaat ZONDER bewerking.
Zodoende leer je wat je camera doet en ga jij zeggen wat de camera gaat doen in plaats van andersom.
Veel succes.
die er niet is,
maar hem toch vind.
die er niet is,
maar hem toch vind.
Dank. Zal het advies ter harte nemen. Ben vooralsnog even een mooi-weer 'fotograaf' hoewel je onder deze barre omstandigheden ook mooie plaatjes zou kunnen schieten.
Zag in het begin door de bomen het bos niet (knopjes en mogelijkheden op camera) maar het lijkt al snel te wennen. Youtube (en boekenbonnen) is een uitkomst!!
Zag in het begin door de bomen het bos niet (knopjes en mogelijkheden op camera) maar het lijkt al snel te wennen. Youtube (en boekenbonnen) is een uitkomst!!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb mijn Nikon D70s opgespoord. Vandaag bij het uitlaten van de hond in het bos wat foto's geschoten.
Lijkt erop dat de accu een opdonder heeft gehad van het lange niets doen.
Maar een nieuwe is gelukkig geen grote kosten post.
We gaan nog zien wat het geworden is.
Lijkt erop dat de accu een opdonder heeft gehad van het lange niets doen.
Maar een nieuwe is gelukkig geen grote kosten post.
We gaan nog zien wat het geworden is.
die er niet is,
maar hem toch vind.
die er niet is,
maar hem toch vind.
Ik zit er aardig diep in. Ik wil je best helpen als je vragen hebt. Ik fotografeer ook met Canon, dus dat is makkelijk adviseren

Misschien een eerste advies: probeer te bedenken of je niet ooit eens over zou stappen op spiegelloos (systeemcarera's). Als je nou een hele stapel lenzen in huis haalt voor een aps-c DSLR dan kan je die later met een adapter ook nog wel gebruiken op een aps-c systeemcamera, maar soms zijn er voor systeemcamera's wel aantrekkelijker alternatieven beschikbaar....
Mijn fout is geweest om een te dure aps-c lens aan te schaffen, en later op full frame over te gaan. Full frame gaat wellicht steeds goedkoper worden. Ik had dat niet zo snel zien aankomen. Het kan ook handig zijn om daar enigszins rekening mee te houden met wat je aanschaft.
Ja kijk, ik zie nu nog niet zo erg het voordeel van fullframe in of spiegelloos. De foto;s die ik maak zijn mooi (vind ik!) en of daar een vergrotingsfactor in zit (of niet?) maakt me vooralsnog niet veel uit. Ga binnenkort volop experimenteren met de diverse lenzen en filters. Ook lid geworden van "natuurfotografie" met diverse workshops.
Geloof wel dat ik een mooi-weer-fotograaf ben
Geloof wel dat ik een mooi-weer-fotograaf ben

Einstein/Mick
Einstein/Mick
Kerken, dat is toch ook gewoon urbex?dikkemick schreef: ↑01 jan 2021 17:43 En toch ook maar 2 boeken erbij aangeschaft om de basis enigszins onder de knie te krijgen. Verder lid geworden van "natuurfotografie" een maandblad (dat misschien niet helemaal de beste keuze blijkt te zijn).
En waar m'n interesse ook naar uit gaat: kerken!De gebouwen stralen zeker wat uit. Van buiten, maar ook van binnen. Wil hier in de toekomst zeker meer werk van gaan maken.

Nouwww..... zo begon het bij mij ook.....

Ja dat wel.
Maar urbex, kerken, dat vereist volgens mij een groothoeklens. Zit je meer aan de landschapskant van natuur dan is ook daar groothoek belangrijk. En je hebt er vaak juist een grote scherptediepte voor nodig, wat scheelt in de kosten, omdat je dan niet zoveel hebt aan grotere sensoren en grotere diafragma's. Het gaat vaak om stilstaande onderwerpen, en als je dan ook nog een statief gebruikt (of je fotografeert anderszins bij genoeg licht), dan is het voordeel van full frame niet heel groot. Gewoon sluitertijd verlengen en je hebt altijd genoeg licht.
Bij natuur/landschap kan dat al anders zijn. Een statief is altijd een goed idee om een beetje geconcentreerd te framen, maar als het een beetje waait dan bewegen takjes, blaadjes, enz. toch een beetje, en dan zijn de mogelijkheden om sluitertijden te verlengen beperkt.
Heb je de ef-s 10-18mm f/4.5-5.6 is stm? Volgens mij is dat een logische lens bij jouw onderwerpen en camera. Nog beeldstabilisatie ook, dus dan kan je ook zonder statief met enigszins langere sluitertijden toe (al is het niet zo "onbeperkt" als bij een statief natuurlijk).
Denk dat ik qua lenzen al aardig wat mogelijkheden kan benutten.
1. Meike fish eye cs 8mm (brandpunt) 1:3.5
2. Canon (groothoek-zoom) EFS 10-18mm 1:4.5-5.6
3. Canon (zoom) macro standaard lens: efs 18-55mm 1:3.5-5.6 III
4. Canon MACRO ef-s 60mm 1:2.8 usm
5. Canon (zoom-tele) ef 75-300mm 1:4-5.6
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Wat betreft brandspuntafstandsbereik zit het wel snor. Behalve de fish eye en de macro lens heb je ook op alles stabilisatie. Voor de fish eye is dat geen punt, voor de macro kan het wel eens jammer zijn.dikkemick schreef: ↑19 jan 2021 18:52 Denk dat ik qua lenzen al aardig wat mogelijkheden kan benutten.
Een serieuze portretlens zit er niet bij, maar daar doe je ook niet aan, en je macro lens is daarvoor wellicht ook nog wel enigszins bruikbaar.
Misschien is het wat om eens te kijken naar de ef-s 24mm f/2.8 stm. Ik heb die voor 8 tientjes 2ehands op de kop getikt. Geeft een betere beeldkwaliteit dan al de lenzen uit jouw rijtje, behalve wellicht de macro. Het is ook een pancake lensje, dus fijn compact.
Een andere lens die ik persoonlijk erg fijn vind is de EF 35mm f/2.0 IS USM. Die heeft zowel beeldstabilisatie als een redelijk groot diafragma, en dat is toch wel eens handig als je weinig licht hebt maar geen statief mee. Daarnaast is het ook een fijne lens op een full frame camera. Misschien tegenwoordig al wel te vinden voor net iets boven de 300 euro tweedehands?
Ja dat is wel een klein beetje het probleem. De prijzen! Nu, als beginnend fotograaf, was ik van mening dat 2e hands not-done was, maar volgens mij is het wel te overwegen. Vooralsnog ga ik eerst aan de slag met de praktijk, omdat ik denk dat ik theoretisch wel e.e.a. onder de knie heb nu/. Wist niets van fotografie, maar internet is een enorme bron van kennis!
(Overigens gaan we binnenkort starten met het delen van foto's via internet onder een aantal collega's die ook enthousiast zijn geworden. Beetje technieken van elkaar afkijken.
(Overigens gaan we binnenkort starten met het delen van foto's via internet onder een aantal collega's die ook enthousiast zijn geworden. Beetje technieken van elkaar afkijken.
Einstein/Mick
Einstein/Mick