China heeft leven naar de maan gebracht.
Wie weet gaan we het nog meemaken, dat we de maan gaan koloniseren. Zou toch iig al bijdragen aan de overbevolking toch?
Zijn er al pioniers die staan te popelen?
En toen was er leven op de maan: China laat katoenplantje ontkiemen
Voor het eerst groeit een aardse levensvorm in een laboratorium op een ander hemellichaam. Aan boord van de Chinese Chang’e 4 maanlander is een katoenplantje ontkiemd. Het resultaat vormt een symbolische eerste stap richting permanente maanbewoning.
Naast katoen zaten in de cilinder ook zaadjes van aardappels, koolzaad en van Arabidopsis, een veelgebruikte plant bij wetenschappelijk onderzoek. Die laatste zijn nog niet uitgekomen. ‘Dat laat zien dat we er zeker nog niet zijn’, zegt Wamelink. ‘Arabidopsis ontkiemt normaal heel gemakkelijk. Ik had verwacht dat die ook zou uitkomen.’ Onderzoekersleider Liu Hanlong vertelde tegen de South China Morning Post dat ondertussen ook de aardappelen en het koolzaad zijn ontkiemd.
Opvallend: naast planten zitten in de cilinder ook eitjes van fruitvliegjes en gist. Wellicht dat de Chinezen binnenkort dus ook het nieuws bekend maken van de eerste diersoort die op de maan is gegroeid.
Volgens Wamelink vormt dit resultaat een eerste stap naar een permanente Chinese maanbasis. Zo’n basis kan dienen als onderzoeksstation om meer over de maan te leren, maar ook als tussenstation voor toekomstige missies naar Mars. ‘De kans is groot dat de eerste echte maanbewoner straks een Chinees is.’
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Overigens was het niet de bedoeling om nu al daadwerkelijk katoenplanten op de maan te laten groeien. Het was een van de experimenten om aan te tonen dat plantengroei op de maan mogelijk is, mits er aan allerlei klimatologische regulering wordt voldaan.
Ik zal het allemaal niet begrijpen, maar is dat zo bijzonder?
Als het mogelijk is voor mensen een klimaat te creëren waardoor ze gedurende langere tijd in een capsule in de ruimte kunnen leven, moet het toch ook mogelijk zijn om een plant te laten groeien.
Of mis ik iets?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Petra schreef: ↑17 jan 2019 02:34
China heeft leven naar de maan gebracht.
Dat deden de VS in 1969.
Ik denk niet dat het zo bijzonder is. Het lijkt me lastiger om in het ISS iets te laten groeien door het gebrek aan zwaartekracht. Voor de rest lijkt het me op de maan vooral een kwestie van klimaat beheersing. Dat lijkt mij de technologie van een astronautenpak. Er zal wel wat finetuning nodig zijn, maar het lijkt me niet iets voor een Nobelprijs.
De landing op de achterkant was spectaculair, maar eenvoudiger dan een landing op Mars.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria schreef: ↑17 jan 2019 21:17
Ik zal het allemaal niet begrijpen, maar is dat zo bijzonder?
Als het mogelijk is voor mensen een klimaat te creëren waardoor ze gedurende langere tijd in een capsule in de ruimte kunnen leven, moet het toch ook mogelijk zijn om een plant te laten groeien.
Of mis ik iets?
Ik vind dat plantje ook niet zo spectaculair.... Veel zaadjes ontkiemen heel gemakkelijk en een plantje leeft de eerste periode op de reserves in het zaadje. Dat lukt overal wel.
Het in leven houden is veel interessanter. Bijvoorbeeld: kan een plant tegen 2 weken non stop duisternis en daarna 2 weken non stop licht?
Hoe zit het met straling, zwaartekracht, samenstelling van de bodem? Het is allemaal voor één plantje wel op te lossen door aarde mee te nemen, het reguleren van klimaat, belichting, etc. maar lukt dat efficiënt genoeg voor bijvoorbeeld voedselvoorziening op de maan? Of misschien is de toekomst wel het genetisch aanpassen van planten om zulke extreme omstandigheden beter aan te kunnen. In elk geval is die weg nog heel lang.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ruimtebaby
Er hebben zich al zes vrouwen aangemeld.
Nou vind ik experimenten enig, maar daar mijn kind aan 'offeren' gaat mij te ver.
Na het katoenplantje de ruimtebaby: op weg naar kolonisatie van het heelal.
Met een katoenplantje slaagde China er vorige week in een aardse levensvorm op een ander hemellichaam te laten leven. Een Brabants bedrijf gaat verder: het wil in 2024 een kind ter wereld brengen in de ruimte. Op weg naar de kolonisatie van het heelal.
Een Brabants bedrijf wil in 2024 als eerste een baby ter wereld brengen in de ruimte. De buitenaardse bevalling moet de kiem leggen voor het toekomstvisioen van Elon Musk en Stephen Hawking: de kolonisatie van andere planeten. Maar voor er een tijdperk kan aanbreken van beschuit met muisjes tussen de sterren moet SpaceLife Origin met hulp van de wetenschap nog wel drie astronomische breinbrekers zien te kraken: de schadelijke effecten van kosmische straling, g-krachten en gewichtloosheid op moeder en kind.
‘Een klein stapje voor een baby, maar een reuzenstap voor de mensheid’, zo typeert SpaceLife Origin-grondlegger Egbert Edelbroek het tot ‘Mission Cradle’ gedoopte plan. Zes vrouwen hebben zich inmiddels aangemeld om over vijf jaar tijdens een 24- tot 36-urige missie de eerste ruimtebaby uit de geschiedenis te baren, vertelt Edelbroek. Tegen die tijd hoopt het 12 werknemers en 65 wetenschappelijk adviseurs tellende SpaceLife Origin al twee andere mijlpalen te hebben bereikt: volgend jaar een ‘Ark’ met duizend buisjes vol ei- en zaadcellen voor 25 jaar in een baan om de aarde schieten en in 2021 een bevruchting laten plaatsvinden in een embryo-incubator in de ruimte.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra schreef: ↑22 jan 2019 04:28
Ruimtebaby
Er hebben zich al zes vrouwen aangemeld.
Nou vind ik experimenten enig, maar daar mijn kind aan 'offeren' gaat mij te ver.
Van depot gerukt.
Zinloos en bovendien onzeker en misschien gevaarlijk voor een toekomstig menselijk leven, wat hier zelf geen zeggenschap over heeft.
Als het al zover zou zijn, dat er al een zekere kolonisatie is en uitbreiding daarvan levensvatbaar zou zijn en de tijd is rijp daar ook gezinnen te gaan stichten.
Dan is het tijd genoeg om dit anders te gaan zien als pure ongein.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De oplossing die aangedragen wordt om plantenleven buitenaards te laten gedijen is om lamplicht te gebruiken. Dit kan op zonne-energie en gebufferde zonne-energie in accu's. Dit kan natuurlijk ook op de maan. Warmtebronnen en koelapparaten kunnen gebruikt worden om de temperatuur te regelen. Isolatiemateriaal helpt ook natuurlijk.
De voorzorgsmaatregelen die de Chinezen hebben getroffen zijn blijkbaar onvoldoende geweest om de planten in leven te houden.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Misschien is het beter al deze kostbare energie in onze eigen aarde te steken. Daar weten we immers van dat leven mogelijk is, mits de omstandigheden gunstig blijven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick