Zin en onzin van wetenschappelijke conclusies.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Zin en onzin van wetenschappelijke conclusies.

Bericht door Maria »

Hier kun je allemaal last van krijgen als je te veel met je telefoon bezig bent
Huffington Post komt op basis van wetenschappelijk onderzoek met een rijtje mogelijke klachten die je oploopt als je te veel op internet zit en met je smartphone in de weer bent.

1. Je krijgt last van je rug doordat je je hoofd gebogen houdt als je op je mobiel kijkt.
2. Je hebt meer kans op puistjes, omdat je telefoon vol zit met bacteriën.
3. Blootstelling aan wifi vermindert mogelijk het aantal spermacellen bij een man.
4. Je kunt RSI oplopen van al dat verkrampt typen op een klein toetsenbordje.
5. Je krijgt zere ogen als je uren lang naar een scherm staart.
6. Te veel donkere tekst lezen op een lichtgevend scherm kan leiden tot pijn bij de slapen.
7. Je raakt gestrest van googelen op mogelijk ziektes,, maar ook van veelvuldig gebruik van social media.
8. Vlak voor het slapengaan op je mobiel bezig zijn, is slecht voor je nachtrust.
9. Er is mogelijk een verband tussen veel Facebooken en eenzaamheid.
10. Ga je minderen met internet dan kun je last krijgen van afkickverschijnselen.
11. Je hersenen veranderen van veel internetten. Welke gevolgen dat precies heeft is nog onduidelijk.
Huffington Post voor de linken naar de diverse onderzoeken.
Er zijn nadelen en er zijn gevolgen aan veel telefoon, PC en laptop gebruik.
Zinvol zijn dus onderzoeken daarnaar.
Ik heb echter het idee dat de conclusies, hier aangegeven, heel vaak wel erg kort door de bocht gaan en misschien gelden in zeer speciale gevallen, maar zeker niet algemeen zijn.
Vaak voorkomend bij deel onderzoeken met hun resultaten en conclusies.
Het is weer eens:
Dit zou er allemaal kunnen voorkomen, maar hoe en wanneer en bij wie moeten we dit in acht nemen.

Wat denken jullie?
Wat wel en wat niet bij matig gebruik en ook opnieuw de vraag bij urenlang gebruik?
Moeten we onderscheid maken in werksituatie of in privé gebruik bij het zoeken naar adequate aanpassingen om negatieve gevolgen te minimaliseren?
Maar vooral:
Hoe serieus moeten we deze onderzoeken nemen en vooral de conclusies hieruit?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Re: Zin en onzin van wetenschappelijke conclusies.

Bericht door MaartenV »

Als ik die uitspraken lees, en ik lees dat het over wetenschappelijk onderzoek gaat, dan veronderstel ik dat men dat zorgvuldig heeft onderzocht en dus een zorgvuldige analyse heeft gedaan van het verband tussen onafhankelijke variabele en afhankelijke variabele.
Als het onderzoek goed is gevoerd, dan moeten we vertrouwen hebben in de resultaten, hoe contra intuïtief die resultaten ons ook toeschijnen, denk ik. Als je twijfelt aan de resultaten van onderzoek, zou je dus het onderzoek zelf kritisch moeten ondrzoeken, hoe het is gevoerd enzovoort. Pas dan kan je onderbouwd kritisch zijn.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ben persoonlijk zeer geneigd al snel mee te gaan in dit soort (wellicht ietwat overtrokken) conclusies. Wat heb ik een pest-pokke-bloedhekel aan die mobiele telefoons.
Zelfs op het werk zitten mensen de HELE DAG op dat beeldschermpje te kijken. "PING"...."ZOEM"...."TRRRRRILLLL".....en te reageren op van alles en nog wat! Koffiekamer idem dito. Een grote groep (gelukkig niet allemaal) zit met vergroeide duimen te turen naar het oplichtende wonderschermpje.

Wat de puistjes betreft heb ik zo mijn vraagtekens, maar de rest ziet er wat mij betreft aannemelijk uit.
Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

In dit verband wil ik wijzen op het boekje Broddelwetenschap van Hans van Maanen. Onderzoek is kwalitatief niet altijd helemaal op orde en het soort onderzoek dat in dit topic genoemd wordt is ook nogal eens vatbaar voor slechte en op sensatie beluste berichtgeving door de journalistiek. Het boekje van Van Maanen geeft daar een aantal treffende voorbeelden van.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

En van veel lopen krijg je slijtage van je knieën, maar niet iedereen even erg.
In die zin moet je de meeste van deze onderzoeken en conclusies zien.

Oké, hier ga ik ook kort door de bocht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

dikkemick schreef: 09 mar 2018 18:59 Ik ben persoonlijk zeer geneigd al snel mee te gaan in dit soort (wellicht ietwat overtrokken) conclusies. Wat heb ik een pest-pokke-bloedhekel aan die mobiele telefoons.
Ik noem die dingen dan ook debielentelefoons. Je mag kiezen of dat is omdat je debiel moet zijn om er een te kopen of omdat je debiel wordt van het gebruik:

Afbeelding
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Plaats reactie