'Aanvalsplannen op Iran in de maak'

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

rikus
Banned

Bericht door rikus »

Afbeelding Het Amerikaanse ministerie van Defensie werkt al sinds 2003 aan aanvalsplannen op Iran. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post.
Gegevens verzamelen
Volgens de krant verzamelen de inlichtingendiensten al jaren gegevens die nodig zijn voor militaire analyse. Inmiddels zou de luchtmacht modellen hebben ontwikkeld voor luchtaanvallen op doelen in Iran.

Invasie uit zee
AfbeeldingDe marine zou de kustverdediging van het land hebben geëvalueerd. En het korps mariniers zou al plannen hebben ontwikkeld om een invasie vanuit zee uit te voeren.

El Baradei bekijkt Iraans kernprogramma
AfbeeldingHet hoofd van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA), El Baradei, is in Iran aangekomen.

Verrijkt uranium
Hij is daar voor overleg over het nucleaire programma van het land. Iran maakte deze week bekend dat het met succes uranium verrijkt heeft. Iran zegt dat het uranium gebruikt wordt voor energie, maar het kan ook gebruikt worden om nucleaire wapens te maken.

Veiligheidsraad
Europa, China, Rusland en met name de Verenigde Staten vrezen het laatste. El Baradei brengt op 28 april verslag uit aan de VN-Veiligheidsraad over wat Iran met zijn kernprogramma van plan is.

VS en Rusland: Iran neemt verkeerde stappen
Rusland en de Verenigde Staten noemen de productie van verrijkt uranium door Iran 'een stap in de verkeerde richting'.

Westen bezorgd om stappen Iran
'Iran geïsoleerd'
"Dit isoleert Iran nog meer van de rest van de wereld", stelt een woordvoerder van de Amerikaanse regering. Iran zegt dat het atoomprogramma voor vreedzame doelen is opgestart, voor de productie van energie. De VS en de Europese Unie betwijfelen dat.

Kernwapens
Afbeelding De VN-Veiligheidsraad heeft Iran opgeroepen voor 28 april te stoppen met het verrijken van uranium, omdat de vrees bestaat dat Iran kernwapens wil gaan produceren. De leider van het Internationale atoomagentschap van de VN, Mohamed el Baradei, ging gisteren voor overleg naar Iran.

Sancties
Rusland wil dat Iran gehoor geeft aan de oproep. Iran heeft in een reactie gezegd dat niet te gaan doen. Als Iran het verrijken niet opgeeft, dan willen de VS en Groot-Brittannië in de Veiligheidsraad aandringen op sancties tegen het land. China en Rusland hebben eerder gezegd tegen sancties te zijn.
Afbeelding
Anders zijn is ook gewoon
Alie uit Turkije
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Ik denk niet dat de USA daadwerkelijk van plan zijn om Iran binnen te vallen, al zullen we dit met figuren als Bush en Rumsveld op voorhand nooit zeker weten. Maar nu zelfs onder de republikeinen de steun voor de Irak oorlog wegvalt, en steeds meer leugens van Bush en consorten naar buiten komen lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk dat Bush voldoende steun voor een nieuw militair avontuur kan verzamelen.

Ik betwijfel bovendien ten zeerste of de USA op dit moment de mogelijkheid hebben om Iran te bezetten. Het leger heeft al moeite om genoeg recruten te werven voor Irak en Afghanistan. Nog afgezien van de hoge kosten van die operaties die nogal zwaar op de begroting drukken. Ze zouden natuurlijk wel met beperkte akties als bombardementen een aantal strategische doelen in Iran uit kunnen schakelen maar van zover ik weet liggen de installaties dermate diep ingegraven dat ik betwijfel in hoeverre je daarmee grote schade kan aanrichten. Bovendien zal een aanval op Iran in buurland Irak zoveel tegenstand onder de shïeten veroorzaken dat de amerikanen daar wel tien keer over na zullen denken. Maar goed, met Bush en Rumsfeld weet je het nooit.

Neemt niet weg dat men ongetwijfeld wel werkt aan aanvalsplannen en wellicht ook verkenningen uitvoert. Dit zal men tijdens oorlogsdreiging bij iedere potentiele vijand doen, dat gebeurde immers ook met Cuba, en de USSR. Je wilt als supermacht de militaire optie immers niet bij voorbaat uitsluiten. Bovendien bestaat er natuurlijk ook altijd de mogelijkheid dat het in Iran dermate escaleerd dat er toch oorlog komt, of die oorlog nu door de USA of Iran begonnen is. De huidige president van Iran is tenslotte ook een maatje raar. Voor dat soort gevallen is het als amerikaan wel handig als je niet totaal onvoorbereid bent, en je de aanvalsplannen dus al klaar hebt liggen. Overigens is China in hoge mate afhankelijk van Iraanse olie, dus een aanval zal bij de chinezen de nodige ongemakken en daarmee ergernis opwekken

En dat men nu lekt over die aanvalsplannen zal wel vooral bedoeld zijn om Iran onder druk te zetten.

Groeten,

Frans
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Beste Frans:
Ik ben het voor een flink deel met je eens dat het politiek gebrul is. Soms lukt het met politieke druk. Ik denk echter dat je het fanatisme van de moslims onderschat. Je ziet dat in Iran alles eerder naar de oude normen terug gaat dan dat er modernisatie wordt doorgevoerd. Ik denk dat hen dat zelf op 'de emmer' gaat vriezen op den duur en dat ook het volk in Iran het juk zal afwerpen. Maar...het is heel goed moegelijk dat enkele van die idioten proberen ons een A-bom op het dak te flikkeren. Immeers in hun wereld krijgen de Amerikanen en het westen overal de schuld van. En juist de dreiging die uitzou gaan van een kernmacht als Iran zal natuurlijk de nodige loodjes in de schaal leggen. We weten allemaal nog de wreedheden van de Japanners in de Koreaanse oorlog na de knikkers op Hirochima en Naksaky zijn ze een der vreedzaamste lande op de wereld geworden. Natuurlijk is het een verschrikking wat daar is gebeurd. Maar Iran wil een heel volk (Joden) wegvagen en alleen al dit soort kretologie van een leider van een land doet mij aan iemand denken. Daar werden ook de Joden de dupe van. Kijk en ik ben van mening dat Iran ergens om vraagt op deze manier en precies wat je zegt een geld verslinde oorlog zou voor Amerika niet zijn op te hoesten maar er zijn dus andere mogelijkheden en perslot hebben ze voorraad. Overigens ben ik van mening dat dit soort brandhaarden door alle landen in de wereld gezamenlijk moet worden aangepakt. Maar je ziet wat er gebeurde met Iraq slecht Bush en Blair steken hun nek echt uit. Slappe hap, Sadam verdiende dit lot dubbel en dwars en er staan er nog wel een paar op het lijstje. A;s ze eenmaal weten dat ze echt worden aangepakt dan zal er pas iets veranderen.
Alie uit Turkije
rikus
Banned

Bericht door rikus »

We worden nooit beschaaft zolang er nog meer zaken zijn als God of Allah. Denk je nu werkelijk dat in Iran de hoogste leidinggevers uit hun godsdienst reageren, of Amerika waar Bush zijn mond overloopt van God. Het is pure macht en pure wraak die dat soort mensen leidt. Oke geld. Geld is hoger dan Allah en God bijelkaar. Geld is volledige macht. Geld is het het grootste gevaar want met geld is alles te koop, zelfs godsdienst.
Alie uit Turkije
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

frans schreef:Ik denk niet dat de USA daadwerkelijk van plan zijn om Iran binnen te vallen, al zullen we dit met figuren als Bush en Rumsveld op voorhand nooit zeker weten. Maar nu zelfs onder de republikeinen de steun voor de Irak oorlog wegvalt, en steeds meer leugens van Bush en consorten naar buiten komen lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk dat Bush voldoende steun voor een nieuw militair avontuur kan vinden
Is deze steun nodig. Bush roept dat hij een man met een missie is. En ik denk dat hij eerder Israel een vrijbrief geeft om Iran aan te vallen. En mocht het dan escaleren dan heeft hij bij voorbaat het krediet van de Amerikanen op zak.

Mijn persoonlijike mening is dat Iran net zo veel recht heeft op nucleare technologie als ieder ander land. Het heeft notabene als één van de eersten het non-proliferatie verdrag ondertekent. Wat Israel nooit heeft gedaan. Geef hun deze mogelijkheid en neem het land gewoon op in de rij van kernmogelijkheden. Maar vraag wel iets terug. Een permanente vestiging van Internationaal Atoomagentschap.

En Bush moet zijn grote mond houden. Laat hem zelf het goede voorbeeld geven. En stoppen met de ontwikkeling van nieuwe kernwapens. En de vernietiging van Israel; ach met de huidige Arabische bevolkingsaanwas binnen de grenzen van Israel. Is er over 30-jaar een demografische vernietiging. En zijn de Joden een minderheid in eigen land. Democratie zorgt dan voor de rest. Of men moet op dat moment een dictatuur starten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
rikus
Banned

Bericht door rikus »

tjeerdo Schreef:
is deze steun nodig. Bush roept dat hij een man met een missie is. En ik denk dat hij eerder Israel een vrijbrief geeft om Iran aan te vallen. En mocht het dan escaleren dan heeft hij bij voorbaat het krediet van de Amerikanen op zak.
Wat denk je dat de inloed van Bush is geweest in de ontwikkelingen in Gaza?
tjeerdo Schreef
Mijn persoonlijike mening is dat Iran net zo veel recht heeft op nucleare technologie als ieder ander land.
Als het mensen waren waarmee je kon knikkeren zou ik Yes zeggen, maar nu denk ik dat we niet ons eigen graf moeten graven en ik wil mijn dochters niet met een hoofddoek zien lopen omdat het verplicht is.
tjeerdo Schreef
En Bush moet zijn grote mond houden. Laat hem zelf het goede voorbeeld geven. En stoppen met de ontwikkeling van nieuwe kernwapens
. Ik denk dat Busj gewoon zijn belofte wil nakomen: hij wil een betere wereld achter laten.
tjeerdo Schreef
En de vernietiging van Israel; ach met de huidige Arabische bevolkingsaanwas binnen de grenzen van Israel. Is er over 30-jaar een demografische vernietiging.
Als ik anders zie hoeveel moslims dagelijks door hun moslimbroeders worden afgeslacht heb ik in de daadwerkelijke aanwas nog wel mijn bedenkingen. Waarom denk je dat ze zo blij zijn met elke bekeerling?
Alie uit Turkije
frans
Forum fan

Bericht door frans »

tjeerdo schreef:
frans schreef:Ik denk niet dat de USA daadwerkelijk van plan zijn om Iran binnen te vallen, al zullen we dit met figuren als Bush en Rumsveld op voorhand nooit zeker weten. Maar nu zelfs onder de republikeinen de steun voor de Irak oorlog wegvalt, en steeds meer leugens van Bush en consorten naar buiten komen lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk dat Bush voldoende steun voor een nieuw militair avontuur kan vinden
Is deze steun nodig. Bush roept dat hij een man met een missie is. En ik denk dat hij eerder Israel een vrijbrief geeft om Iran aan te vallen. En mocht het dan escaleren dan heeft hij bij voorbaat het krediet van de Amerikanen op zak.
Goed, israel kan wat bommen gooien maar ik betwijfel of ze de mogelijkheid hebben de ontwikkeling van nucleaire wapens te stoppen. Wellicht dat ze de zaak kort op kunnen houden. Allereerst is een deel van de instalaties ondergronds, bovendien is Iran groot genoeg om een deel van je installaties te verbergen. Na het debacle met de massavernietigingswapens heb ik ook niet zoveel vertrouwen meer in de capaciteiten van de inlichtingendiensten. Temeer daar Iran een aantal jaar terug een groot amerikaans inlichtingen netwerk heeft opgerold.
tjeerdo schreef: Mijn persoonlijike mening is dat Iran net zo veel recht heeft op nucleare technologie als ieder ander land. Het heeft notabene als één van de eersten het non-proliferatie verdrag ondertekent. Wat Israel nooit heeft gedaan. Geef hun deze mogelijkheid en neem het land gewoon op in de rij van kernmogelijkheden. Maar vraag wel iets terug. Een permanente vestiging van Internationaal Atoomagentschap.
Ik ben met je eens dat ieder land in principe de zelfde toegang zou moeten hebben tot allerlei technieken. In de praktijk ben ik daar in het geval van Iran niet zo blij mee aangezien dat land op dit moment geleid wordt door een religieus fanaticus die de VS en Israel, en in mindere mate ons als vijand ziet. Dat soort mensen zie ik liever niet over kernwapens beschikken. (overigens beschouw ik Bush als een vergelijkbaar labiel type). Wat die permanente vestiging van dat atoomburo betreft, die gooit Iran even gemakkelijk het land weer uit als je ze binnen gelaten hebt. Dat hebben ze in het verleden ook al gedaan.
tjeerdo schreef: En Bush moet zijn grote mond houden. Laat hem zelf het goede voorbeeld geven. En stoppen met de ontwikkeling van nieuwe kernwapens. En de vernietiging van Israel; ach met de huidige Arabische bevolkingsaanwas binnen de grenzen van Israel. Is er over 30-jaar een demografische vernietiging. En zijn de Joden een minderheid in eigen land. Democratie zorgt dan voor de rest. Of men moet op dat moment een dictatuur starten.
Die demografische ontwikkeling vindt ik de meest beangstigende gedachte. Ik denk dat de joden weinig goeds van moslims te verwachten hebben, ook met het oog op de historie van palestina. Als we kijken naar de rest van het midden oosten (en de huidige palestijnse politici) dan is een dictatuur voor israel/palestina ook de meest waarschijnlijke bestuursvorm. Dat kan dus nog een mooie boel worden daar.
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Frabs schreef:
Die demografische ontwikkeling vindt ik de meest beangstigende gedachte. Ik denk dat de joden weinig goeds van moslims te verwachten hebben, ook met het oog op de historie van palestina. Als we kijken naar de rest van het midden oosten (en de huidige palestijnse politici) dan is een dictatuur voor israel/palestina ook de meest waarschijnlijke bestuursvorm. Dat kan dus nog een mooie boel worden daar
.Een democratie waar haat aan ten grondslag ligt? Het is iets heel anders dan onze westelijke democratie, alhoewel ik ook daarbij de laatste tijd door moslim invloed ook soms een knap beroerd gevoel bij krijg. Het strookt niet meer met mijn gevoelens over dit onderwerp. En laten we hopen dat Bush samen met de wereldleiders niet te lang wacht om ook Israël en de Palestijnen een duidelijk ultimatum gaat stellen.
Alie uit Turkije
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Haha...

Het volstaat dat Israel een paar "speciale" bommen op de centrales gooit.
Dat hebben ze al eerder geflikt in Iraq, en toen was iedereen ook nog eens in juichstemming ook!

Amerika laat trouwens altijd akties over aan Israel, als het er echt op aan komt.
Zelf blunderen ze teveel.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Moet Iran dan een kernbom op Jeruzalem gooien, waar één van de belangrijkste heiligdommen staat voor de Islam. Of er valt er ééntje wat uit de buurt waardoor SA beschadigt raakt?
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

bad_religion schreef:Moet Iran dan een kernbom op Jeruzalem gooien, waar één van de belangrijkste heiligdommen staat voor de Islam. Of er valt er ééntje wat uit de buurt waardoor SA beschadigt raakt?
Huh?

Iran heeft (nog geen) kernwapens.
Eeuuuhh... Pakistan wel...
Dus heeft Iran ze ook...

Tja..
Ze doen maar.. :twisted:
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

:twisted: Het zou eerder dom zijn van Amerika om geen aanvalsplannen te hebben op Iran. Op ze minst zullen ze bereid moeten zijn om indien nodig met gelijke munt terug te slaan. Persoonlijk ben ik er ook wel redelijk ven overtuigd dat Iran al enige kernwapens heeft. Het enige van men nu wil is zoveel tijd rekken als maar enigzins mogelijk is. Dit om nog meer kernwapens te maken. Er is een redelijke kans dat als ze nu al bommen hebben ze geen eigen fabrikaat zijn. Eerder uit Pakistan of Noord-Korea. Of mischien gewoon ook gekocht in Rusland. Daar komt nog bij dat ze graag het morele gelijk willen hebben om hem pas te gebruiken nadat bv. Israël hun heeft aangevallen. Zodat er meer steun komt vanuit de zogenaamde moslimgemeenschap. Zij zitten tenslotte ook achter groepen als Hamas en Hezbollah. En misschien nog wel meer gezien de reislust van de president van Iran. Pas kort geleden was hij ook nog in Indonesie ook zo`n leuk land sinds Bali. Voor mijn gevoel gaat het conflict zich daarm nog wel uitbreiden. Eerst komt Syrië en later zal het bijna onvermijdelijk worden om iran niet aan te vallen. :(
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Al dat gezijk over Iraanse kernwapens. Dit is gewoon een project van het dictatoriale regime om overiend te blijven. Voor de rest kunnen ze die dingen nergens neerpleuren zonder zichzelf in de vingers te snijden. Jerzualem valt zeker af, daar staat één van de meest heilige moskeeën. En zo zijn de kernwapens van Iran behoorlijk nutteloos.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Bad_religion schreef;
Jerzualem valt zeker af, daar staat één van de meest heilige moskeeën. En zo zijn de kernwapens van Iran behoorlijk nutteloos.
Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Je kunt van religieuze fanatici alles verwachten.
Het regime zou zeer wel in staat zijn het gerucht te verspreiden dat de Zionisten de moskee zouden hebben ontheiligd, en dat Allah daarom zelf de opdracht heeft gegeven zijn meest geliefde moskee te vernietigen.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

Het mag dan wel een belangrijke moskee zijn. Maar dat is geen reden om niet aan te vallen met kernwapens. Tenslotte worden ze in Irak ook niet ontzien met aanslagen. Het zijn eerder perfecte doelwitten. En men moet er niet vanuit gaan dat het een veroverings-oorlog is. Nee, het gaat erom de religie van de ander te vernietigen. Het is dus eerder een vernietigings oorlog en dan komen kernwapens goed van pas. Daarbij komt nog dat de moskee in Jeruzalem niet voor alle stromingen binnen de Islam even belangrijk is. En die stromingen zijn nou niet bepaald vrienden van elkaar. Persoonlijk vindt ik het geen gemis als ze mekaar uitroeien. Echt een Homo Sapiens probleem om zich daar druk om te maken. Triest maar waar, ik zal ze niet missen. Als ziij willen sterven voor hun verzonnen megalomane Goden, prima maar laat de normale mensen met rust. :twisted:
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Plaats reactie