Kannibalisme of bio-brandstof

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Banned

Kannibalisme of bio-brandstof

Bericht door Petra »

Er gaan dagelijks zoveel mensen dood, en wat doen we ermee?
Verbranden of begraven.
Doodzonde als je 't mij vraagt.
Al die lijven, nutteloos verdwenen. Helemaal verbranden, wat heb je er aan? Vieze lucht en een berg as.
Misschien is 't aan de grond teruggeven dan wel beter, hebben de wormen en ander ongedierte er nog wat te eten aan.

Maar waarom kunnen we er niet wat nuttigers mee doen, al die dode lichamen?
Opeten bijvoorbeeld.
Ik zie het probleem niet. Ongezond kan het niet zijn, in tijden van nood vreten we mekaar toch ook op.
Er is behoefte aan vlees, dus waarom zouden we ons eigen vlees vernietigen?
En als je er mentaal moeite mee hebt; waarom dan niet die lichamen tot nut laten zijn als bio brandstof ofzo.

Wat psyche betreft... gelovigen zijn het toch al gewend? Die drinken het bloed van Jezus en eten het lichaam van Jezus.
Dus als je er geen moeite hebt om lekker aan Jezus te knabbelen dan moet een gewoon mens toch helemaal prima te doen zijn?

Enfin, ik maak geen grap, ik ben bloedserieus in mijn stelling dat het vernietigen van lichamen een nutteloze vervuilende toestand is en dat we daar wat nuttigs mee zouden moeten kunnen doen.
Gezien onze lust in vlees en de schaarste snap ik niet waarom we mensenvlees van het menu geschrapt hebben.
Het is een mentale kwestie. Ik kan me zo voorstellen dat als je van kleins af aan niks anders gewend bent dat je er geen enkele moeite mee zal hebben.
En natuurlijk bedoel ik dan dat mensen gewoon nog een natuurlijke dood sterven. Niet dat we mensen gaan fokken voor malse lapjes vlees.

Gewoon maar mee beginnen dan?
Ik stel mezelf bij voorbaat al beschikbaar voor een fijne pan hachee!
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Kannibalisme of bio-brandstof

Bericht door Erik »

Eet meer sprinkhanen zou ik zeggen, of staat dat je tegen?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat wordt gemiddeld dan een heel oud lapje vlees. Malse kinderen moeten we dan importeren uit de 3e wereld. Maar ik had het idee dat mensenvlees heel taai was en niet zo smakelijk.
Als ik opa dan ´s avonds met patatjes opdien, wil ik wel dat we er van kunnen genieten met z´n allen. En als ik dan bedenk wat opa allemaal aan medicijnen geslikt heeft...
Misschien is het beter iets bewuster te worden en wat te minderen met onze (vaak) overdreven vleesconsumptie.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 22 sep 2017 11:30 Dat wordt gemiddeld dan een heel oud lapje vlees.
een stoofpotje en opa een paar uurtjes late sudderen op een lag vuurtje, uiteraard eens scheutje lievelingsbier/wijn van opa erbij
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Erik schreef: 22 sep 2017 11:16 Eet meer sprinkhanen zou ik zeggen, of staat dat je tegen?
Mij niet hoor ze kunnen heel lekker zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

appelfflap schreef: 22 sep 2017 12:09
dikkemick schreef: 22 sep 2017 11:30 Dat wordt gemiddeld dan een heel oud lapje vlees.
een stoofpotje en opa een paar uurtjes late sudderen op een lag vuurtje, uiteraard eens scheutje lievelingsbier/wijn van opa erbij
Mijn tante Alie was bij haar dood voortreffelijk gemarineerd. Toch is haar lijk begraven.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 sep 2017 12:58
Erik schreef: 22 sep 2017 11:16 Eet meer sprinkhanen zou ik zeggen, of staat dat je tegen?
Mij niet hoor ze kunnen heel lekker zijn.
Mij ook niet, ik ben sowieso een allesvreter.
Het is maar wat je gewend bent hè.
Het idee lijkt erg, maar als je d'r mee grootgebracht wordt is het geen ding.
Er worden over de hele wereld met smaak insecten, wormen, spinnen, slangen, etc etc verorberd.
Laatst gewijzigd door Petra op 23 sep 2017 05:23, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 22 sep 2017 12:09
Nou hier.
Dus als het lekker te maken is, wat houdt ons dan nog tegen :?:

Ik heb meer moeite met het nutteloze vernietigen dan met opeten. Of wat-dan-ook.
Van mijn part als bio-brandstof of als voedsel voor het wild. Gooi me dan maar voor de leeuwen ofzo.
Een zeemansgraf lijkt me ook top.
Alles beter dan nutteloos laten verdwijnen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 22 sep 2017 03:30 Opeten bijvoorbeeld.
Filmtip :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
De Encyclopedist
Ervaren pen

doctorwho schreef: 23 sep 2017 18:23
Ja, en The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Inderdaad :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 23 sep 2017 19:03
doctorwho schreef: 23 sep 2017 18:23
Ja, en The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover.

Ja, er zijn meer films waarin het allemaal zo verschrikkelijk gemaakt wordt.
The matrix ook bv.
The Cook, the Thief...ken ik niet. Is 't wat?
Moet ook denken aan die (keigoeie) film waarin Anthony Hopkins gezellig babbelend iemands kop opensnijdt en die hersenen oplepelt. Weet de titel niet meer.)

Katy Perry weet 't iig smakelijker maken. https://www.youtube.com/watch?v=dPI-mRFEIH0

Anyway...echte argumenten tegen heb ik nog niet gehoord.
Ga nou 's uit van een natuurlijke dood sterven.
Wat wil je dan dat er met je lichaam gebeurt?
Of je het nou in de grond gooit als voedsel voor ongedierte of tot voedsel verwerkt voor -van mijn part- dieren.
Verbranden... is dat dan zo geweldig?

De Encyclopedist
Ervaren pen

Petra schreef: 24 sep 2017 06:11
Ja, er zijn meer films waarin het allemaal zo verschrikkelijk gemaakt wordt.
The matrix ook bv.
The Cook, the Thief...ken ik niet. Is 't wat?
Ik vind het een prachtige film, maar niet iedereen in de zaal waardeerde de scene waarin de 'lover' wordt opgediend. De regisseur, Peter Greenaway heeft wel meer films gemaakt die tot gemengde reacties leidden. Zie ook:

Petra schreef: 24 sep 2017 06:11 Anyway...echte argumenten tegen heb ik nog niet gehoord.
Ga nou 's uit van een natuurlijke dood sterven.
Wat wil je dan dat er met je lichaam gebeurt?
Of je het nou in de grond gooit als voedsel voor ongedierte of tot voedsel verwerkt voor -van mijn part- dieren.
Verbranden... is dat dan zo geweldig?
Ik heb al decennia geleden mij een crematie laten verkopen, die inmiddels betaald is. Dat leek mij toen de beste keus in een land waar grond om lijken in te planten zo schaars is, dat een graf doorgaans binnen 15 jaar wordt geruimd. Daarnaast staat het idee van een graf met een steen met mijn naam erop -of erger nog: met een leugen over hoe geliefd ik was- me niet zo aan.

Als ze het willen hebben zou de Medische Faculteit van de Erasmus Universiteit mijn lijk zo mogen hebben als snijlijk, met daarna een discrete verbranding van wat er over is. Niet zo leuk voor mijn nabestaanden, maar wel zo nuttig.

Als het zou mogen en als ze het zouden willen mogen die nabestaanden me ook oppeuzelen. Kannibalisme heeft een slechte naam, en de ziekte Kuru suggereert dat daar wel enige reden voor is, naast het idee dat mensen iets dat ze liefhadden niet opeten, Oom E. net zomin als Flappie.

Toch weet ik het niet meer helemaal zeker over die crematie. Zo'n natuurbegrafenis, waarbij een veelheid van organismen nog wat aan mijn lijk hebben, staat me wel aan, maar ik maak we wat zorgen over het ruimtebeslag ervan in een dichtbevolkt land.

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit. Ik zal vergaan en niets van mij blijft over. Ik zou er ook niet mee zitten als mijn familie m'n lijk met de Roteb zouden meegeven, wel zo efficiënt. Bring out your dead!
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 24 sep 2017 10:14 Ik heb al decennia geleden mij een crematie laten verkopen, die inmiddels betaald is. Dat leek mij toen de beste keus in een land waar grond om lijken in te planten zo schaars is, dat een graf doorgaans binnen 15 jaar wordt geruimd. Daarnaast staat het idee van een graf met een steen met mijn naam erop -of erger nog: met een leugen over hoe geliefd ik was- me niet zo aan.
Ik dacht ook dat crematie wat was, totdat ik nadacht over onnodige luchtvervuiling en stomweg vernietigen van iets wat je tot nut kunt maken. (Vandaar dit topic).
Het lijkt toch nog een beetje een taboe onderwerp, of vergis ik me? Mensen reageren eerder sarcastisch of alsof het een overduidelijke kwestie is dat we elkaar nu eenmaal niet willen opeten. En dan vraag ik me ook af waarom gelovigen dan zo'n moeite hebben terwijl ze wel Jezus bloed drinken en zijn lichaam eten. (Niet echt maar het moet toch wel zijn bloed en lichaam voorstellen?) Weet jij dat?

Die steen met naam schept ook weer verplichtingen aan nabestaanden,(bijhouden, bloemetjes zetten e.d.) alleen dat vind ik al vervelend. Mijn schoonmoeder heeft ook een graf en je voelt je altijd schuldig als je niet langsgaat, helemaal als je toch al in de buurt bent.

Wat leugen betreft; doe niet zo stom. Iedereen is (gelukkig) wel door iemand geliefd.

De Encyclopedist schreef: 24 sep 2017 10:14 Als ze het willen hebben zou de Medische Faculteit van de Erasmus Universiteit mijn lijk zo mogen hebben als snijlijk, met daarna een discrete verbranding van wat er over is. Niet zo leuk voor mijn nabestaanden, maar wel zo nuttig.

Als het zou mogen en als ze het zouden willen mogen die nabestaanden me ook oppeuzelen. Kannibalisme heeft een slechte naam, en de ziekte Kuru suggereert dat daar wel enige reden voor is, naast het idee dat mensen iets dat ze liefhadden niet opeten, Oom E. net zomin als Flappie.

Toch weet ik het niet meer helemaal zeker over die crematie. Zo'n natuurbegrafenis, waarbij een veelheid van organismen nog wat aan mijn lijk hebben, staat me wel aan, maar ik maak we wat zorgen over het ruimtebeslag ervan in een dichtbevolkt land.

Uiteindelijk maakt het allemaal niks uit. Ik zal vergaan en niets van mij blijft over. Ik zou er ook niet mee zitten als mijn familie m'n lijk met de Roteb zouden meegeven, wel zo efficiënt. Bring out your dead!
Geven aan de wetenschap heb ik ook naar gekeken, maar ze zitten zo vol dat er alleen nog bijzondere gevallen worden aangenomen. Dus daar kun je niet op bouwen.

Als opeten ziek maakt (Kuru) is dat tenminste een geldig argument. Maar dan zou je ook geen koeien of andere dieren kunnen eten want die kunnen ook ziektes overdragen. Dus helemaal geldig vind ik het eigenlijk niet. Qua liefhebben eet je niet je eigen flappie maar wel alle andere flappies, dus is dat toch ook geen goed argument?

Natuurbegrafenis.. ja. In zee bijvoorbeeld als voer voor de vissen. Opgevreten en weer uitgescheten. Back to nature. :)
Of bio branstof... en dan de ruimte inschieten voor de grijp, zodat ruimteschepen je als brandstof kunnen gebruiken. :idea:

Enfin, man en kinderen weten dat ik absoluut niet in een kist wil en het liefst met een hopla en aju, in zee, voor de leeuwen, gieren of in een ouwe sloot word geflikkerd en die zullen hun best doen. En dan gaarne een fleurig gedenkpartijtje met verplicht veel gehos en drank.
Mijn ouders vinden het wat moeilijker maar die hebben daar hopelijk (tegen die tijd) niks meer over te zeggen.

Plaats reactie