De straffen zijn ingedeeld in hoofdstraffen en bijkomende straffen. Naast een straf kan ook nog een zogenaamde maatregel worden toegepast. Wat deze straffen en maatregelen zijn, zal in dit artikel worden beschreven.

Een straf betekent in het algemeen een onaangename maatregel die aan de dader(s) van onaanvaardbaar gedrag wordt opgelegd door een persoon of instantie die daartoe de macht en bevoegdheid heeft. Overdrachtelijk spreekt men ook van straf wanneer een onaangenaam gevolg 'verdiend' lijkt zonder opgelegd te zijn.
Dan zijn er nog de kinder(opvoedkundige) straffen, schoolstraffen, werk'straffen' en straf in sport en spel.
Maar waar het mij om gaat is het volgende. Gelukkig zijn lijfstraffen (en de doodstraf) al niet meer van deze tijd. Maar de overige straffen lijken onaantastbaar. En dat terwijl steeds meer bekend wordt over crimineel/asociaal gedrag en de hersenen. De maatschappij moet beschermd worden tegen uitwassen en er moeten regels gesteld worden om deze maatschappij naar behoren te laten functioneren. Daarbij horen bepaalde maatregelen als men in overtreding gaat. De afspraken gelden natuurlijk niet voor niets.
Vragen die ik heb:
Helpt een geldboete, gevangenisstraf of taakstraf? Ik denk m.n. aan aangeboren/genetisch (en deels aangeleerd) gedrag. You can't take the gene out!
Zal de hardrijdende vermogende zakenman wakker liggen van de zoveelste snelheidsbekeuring?
Kunnen jongeren, die geestelijk nog niet volwassen zijn (wij hebben 18 jaar als volwassen bestempeld) verantwoordelijk worden gehouden voor hun onvolwassen gedrag?
Moeten we niet meer gaan denken aan heropvoeden? Misschien wel genetisch onderzoek met bijpassend programma?
Moet er geen bewustwording gekweekt worden? Nu houden (veel) mensen zich aan de snelheid in het verkeer, OMDAT ze anders geflitst worden, liever zie ik dat men bewust aan het verkeer deelneemt.
Zou de notoire inbreker, die gepakt is, misschien op andere gedachten gebracht kunnen worden? Pedofilie idem. Dit lijkt hand over hand toe te nemen en de oorzaak moet ergens gezocht worden. Al deze mensen opsluiten lijkt de ideale oplossing, maar is dit zo? M.n. dit laatste voorbeeld zou wel eens een genetische oorsprong kunnen hebben. Moeten we het daarom niet in een andere hoek gaan zoeken?
Zomaar wat gedachtekronkels.