Stephen Fry aangeklaagd wegens belediging van een godsdienst

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Stephen riskeert boete na blasfemie

Bericht door lanier »

http://www.independent.co.uk/news/world ... 22191.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volledig van de zotte dat Stephen Fry is opgepakt vanwege God uitmaken voor een maniak. Hij riskeert een boete van €25.000,-. En dat in een westers land...
Laatst gewijzigd door lanier op 07 mei 2017 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Stephen riskeert boete na blasfemie

Bericht door Rereformed »

Het lijkt me dat er nu eenmaal een politieonderzoek naar gedaan moet worden wanneer iemand serieus een klacht indient en er een oude wet op blasfemie bestaat, maar dat het op voorhand al gedoemd is om afgewezen te worden. Zelfs de aartsbisschop van Canterbury heeft opgemerkt dat Fry alle recht had om te zeggen wat hij zei. Zijn opmerkingen waren bedoeld als zakelijke filosofische beschouwing, en hij zei niets wat niet al vele malen door anderen is gezegd, zij het wel in de meest felle bewoordingen!
De klacht van godslastering heeft zoals gewoonlijk het omgekeerde resultaat van wat de indiener van de klacht beoogde: Stephen Fry krijgt er een ongekende publiciteit mee, en vele Ieren zullen het argument van Fry serieus moeten overdenken.

Hier een link naar het interview: https://www.youtube.com/watch?v=-suvkwNYSQo" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dit laat eens te meer zien dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Ondertussen groeit mijn aversie tegen bijgeloof met de dag!

Het is zials ik hier eerder al eens melde een stinkende hoop stront wwarvan de vliegen die erop zitten maar blijven beweren dat hij heerlijk ruikt en lekker smaakt.
Maar beste bijgelovigen, je kunt een drol oppoetsen wat je wilt, het blijft een drol en hij blijft stinken.

Ik wacht de verongelijkte en respect eisende reacties alweer af van de bijgelovigen hier. :roll:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef:Dit laat eens te meer zien dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Vergeet niet dat je het hier over Ierland hebt.
Ik heb juist de laatste jaren verbaasd gestaan hoe snel Ierland seculier schijnt te worden. Blijkbaar als gevolg van de priester-pedofielie-schandalen.
Born OK the first time
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Rereformed schreef:Het lijkt me dat er nu eenmaal een politieonderzoek naar gedaan moet worden wanneer iemand serieus een klacht indient en er een oude wet op blasfemie bestaat,
De wet waar het hier om gaat is geen oude wet. Hij is uit 2010.

De atheïsten in Ierland reageren er goed op:

http://www.independent.ie/irish-news/ne ... 84262.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Atheist Ireland said it welcomed the garda investigation into Mr Fry for blasphemy, saying it "highlights a law that is silly, silencing, and dangerous".
"On 1 January 2010, the day the new Irish blasphemy law became operational, Atheist Ireland published a list of 25 blasphemous quotes in order to challenge the law," it said in a statement on its website, atheist.ie.
\"Today, in solidarity with Stephen Fry, we are republishing those 25 blasphemous quotes, and adding in the quotation that has caused the Irish police to investigate Stephen Fry.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 07 mei 2017 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:
Erik schreef:Dit laat eens te meer zien dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Vergeet niet dat je het hier over Ierland hebt.
Ik heb juist de laatste jaren verbaasd gestaan hoe snel Ierland seculier schijnt te worden. Blijkbaar als gevolg van de priester-pedofielie-schandalen.
Je hebt gelijk, maar het kan mij niet snel genoeg gaan.
Ik verbaas me er meer over dat het überhaupt nog voor komt in het "beschaafde" westen heden ten dage.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wat Stephen heeft gedaan, is niets anders dan de logische conclusie trekken uit de teksten van het oude testament. Misschien heeft hij zijn ordeel mede gebaseerd op de "Christelijke" aanname, dat Jezzus is gestorven voor andermans zonden. Ook dat kan alleen een wrede en onrechtvaardige god goedkeuren.

Uiteraard moet je niet alle laster geloven die de bijbel over god verteld. Maar wie dat wel doet, komt onherroepelijk tot dezelfde conclusie als Fry.
Ik wens u alle goeds
Gershom
Diehard

Stephen Fry aangeklaagd wegens belediging van een godsdienst

Bericht door Gershom »

Vandaag viel mijn oog op pagina 2 van de Volkskrant met de kop:
Ieren vinden Spephen Fry iets te vrijmoedig over god.
In een interview uit 2015 heeft Meneer Fry zich onomwonden uitgelaten over zijn gedachten over een god.
Dat leverde een aanklacht op omdat de wet uit 2009 bepaald dat belediging van een godsdienst strafbaar is met een boete van max. 25000 Euro.
Nu dat valt dan weer mee. Onder de oude wetten kon je naar de brandstapel...
http://www.independent.co.uk/news/world ... 22081.html
windsurfer
Diehard

Stephen Fry: "God is een absolute maniak"

Bericht door windsurfer »

In Ierland dreigt vervolging voor blasfemie voor Stephen Fry naar aanleiding van genoemde uitspraak. Wat vinden we hiervan?

http://www.elsevier.nl/cultuur/achtergr ... gd-500540/" onclick="window.open(this.href);return false;
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Stephen Fry aangeklaagd wegens belediging van een godsdi

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Best wel zorgelijk het is in een EU staat waar dit plaats vind.

Wel een staat waar de RK-kerk nog steeds heel veel in de melk heeft te brokkelen.
Dan blijkt dat die net als in andere landen heel onverdraagzaam is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

lanier schreef:http://www.independent.co.uk/news/world ... 22191.html

Volledig van de zotte dat Stephen Fry is opgepakt vanwege God uitmaken voor een maniak. Hij riskeert een boete van €25.000,-. En dat in een westers land...
Inderdaad van de gekke. Gelukkig kan Stephen Fry zich de boete wel veroorloven :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Zegt God niet ergens in de bijbel : "Aan mij is de wrake?"

Laat het dan maar aan de Almachtige God over, of is die niet in staat Zijn eigen boontjes te doppen?
Als Stephen de toorn van God over zich heeft afgeroepen, zou het een koud kunstje van de Grote Tovenaar moeten zijn Stephen te straffen. Een echt almachtige God zou er dan voor zorgen dat Stephen geen vinger meer kan bewegen.

Voor de rest is het grote lariekoek dat Stephen vervolgd wordt. Simpelweg omdat hij reageert op de bijbel waar de tirannieke daden van God in beschreven staan.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

3 topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef:Uiteraard moet je niet alle laster geloven die de bijbel over god verteld. Maar wie dat wel doet, komt onherroepelijk tot dezelfde conclusie als Fry.
:D :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Dat kan dus nog in Ierland, dat verbaast me.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Plaats reactie