Hoofddoekjes.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Hoofddoekjes verbieden op openbare scholen?

Ja! (graag uitleggen waarom)
4
31%
Neen! (graag uitleggen waarom)
7
54%
Anders, namelijk.....
2
15%

Totaal aantal stemmen: 13

Devious
Erelid
Contacteer:

Hoofddoekjes.

Bericht door Devious »

In Rotterdam wil een partij (Leefbaar Rotterdam) een verbod op hoofddoekjes invoeren voor ambtenaren en op openbare scholen.

Hoewel ik de hoofddoek een verwerpelijk symbool vind, kan ik niet achter dit verbod staan.
:arrow: Ten eerste denk ik dat het verbieden averechts werkt. Moslimmeiden zullen de hoofddoek juist meer gaan dragen. Het krijgt dezelfde functie als het lange haar van de hippies uit de jaren zestig, de hanekammen en gekleurde spikes van de punkers uit de tijd dat ik nog naar school ging, de kale koppen van de gabbers. De hoofddoek word cool! Een perfect middel om je af te zetten tegen de nederlandse maatschappij.
:arrow: Ten tweede denk ik dat moslimmeiden hierdoor op jongere leeftijd van school worden gehaald door de ouders. Deze categorie jongeren heeft het al heel moeilijk.
:arrow: Ook denk ik dat het Islamitische onderwijs door deze maatregel zal groeien. Veel moslims zullen hun kinderen van het openbare onderwijs afhalen en deze naar Islamscholen sturen. Er zullen ongetwijfeld veel goede Islamitische scholen zijn, maar toch vind ik het persoonlijk geen goede ontwikkeling.

:!: MAAR... Er zijn natuurlijk ook consequenties.
Ik vind dan ook....
:arrow: dat leraren dan niet moeten zeuren over jongens met baseball petjes. Als hoofddoekjes mogen, dan mogen petten, bandana's, vikinghelmen etc.. ook.
:arrow: Moslims moeten dan niet zeuren over minirokjes, seksy blote buik topjes, Cradle of Filth t-shirts en 'I love Hirsi Ali' t-shirts en Salman Rushdie boekjes in de literatuurlijst.
:arrow: Als hoofddoekjes, keppeltjes, Aumtekentjes en kruisjes achter de balie in het gemeentehuis mogen, dan mogen omgekeerde kruisjes, pentagrammen, skull&bones ringen, elviskapsels, dreadlocks, piercings en tatoeages ook.

Ciao... Devious.. 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Hoofddoekjes?

Bericht door skeptic »

Gewoon niets van zeggen, iedereen moet zelf weten wat er op zijn /haar hoofd zal prijken. [-X
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Michaël

Bericht door Michaël »

Men moet die meisjes hun passe-partout niet afnemen, waarmee zij (van hun ouders) bv. ook de openbare bibliotheken mogen binnenwandelen. Als ik ze daar zie lezen en internetten...
Michaël

Bericht door Michaël »

Want vrij onderzoek is ook mogelijk met een hoofddoekje op je hoofd.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ik merk nu ook al dat meiden de hoofddoek als statement dragen onder het motto;"jullie (Nederlanders) vinden toch dat ik een "vreemdeling" ben, dus zal ik laten zien dat ik anders ben!"
Verder bevestigd het zo hun gevoel bij een bepaalde groep te behoren.

Verbieden werkt gewoon niet,
maar inderdaad fout om wel Lonsdale shirtjes en Nederlandse vlaggetjes op mouwen van jacks verbieden en turkse vlaggen of islamitische tekens aan kettingkjes om de nek wel toe staan.

Vrijheid voor iedereen of voor niemand.

Persoonlijk dus vrijheid voor iedereen.

Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Ik geloof in eerste instantie niet dat die symbolen tot een belemmering van de gang van zaken zouden zorgen,iedereen heeft recht op persoonlijke vrijheid,zolang dit niemand anders direct kwetst, je kan je er wel aan storen mischien, maar daar moet je mee leven,het karaker en de inhoud van de mens is nog altijd belangrijker dan de verpakking.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Donnie Darko schreef:Ik geloof in eerste instantie niet dat die symbolen tot een belemmering van de gang van zaken zouden zorgen,iedereen heeft recht op persoonlijke vrijheid,zolang dit niemand anders direct kwetst, je kan je er wel aan storen mischien, maar daar moet je mee leven,het karaker en de inhoud van de mens is nog altijd belangrijker dan de verpakking.
helemaal mee eens. Laat die mensen lekker hun hoofddoekjes dragen. De vrijheid om in dit land je eigen hoofddeksel te kiezen moet behouden blijven. Maar de vrijheid om 'de gedachte' achter het hoofddoekje te bestrijden (met de pen en het woord) moet ook behouden blijven.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko »

Schitterende site trouwens :wink:

ook heel leuk dat iedereen hier kan meedebatteren,Christenen,Moslims,Atheïsten.
Wat bewijst dat Godsdiensten ons daarom nog niet hoeven te scheiden.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Donnie Darko schreef:Schitterende site trouwens :wink:
ook heel leuk dat iedereen hier kan meedebatteren,Christenen,Moslims,Atheïsten.
Wat bewijst dat Godsdiensten ons daarom nog niet hoeven te scheiden.
Bedankt! :)
Hoewel de meningsverschillen soms hoog kunnen oplaaien, is het de bedoeling om uiteindelijk van elkaar te leren en elkaar te begrijpen, zodat we samen door één deur kunnen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Hoewel de meningsverschillen soms hoog kunnen oplaaien, is het de bedoeling om uiteindelijk van elkaar te leren en elkaar te begrijpen, zodat we samen door één deur kunnen.
:D inderdaad. En zelf vind ik het opvallend dat we soms op hetzelfde uitkomen, maar met andere beweegredenen. In sommige opzichten lijken we meer op elkaar dan op het eerste oog lijkt.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
PietV.
Erelid

verbieden

Bericht door PietV. »

Ik val dit keer over het woordje openbaar d.w.z. voor iedereen toegankelijk ongeacht iemands religieuze of niet religieuze c.v. Op deze scholen wordt en werd tot nu altijd de stelregel gehanteerd dat religie een privé-overtuiging is die geen ingang moet krijgen binnen het openbare onderwijs. Door toename van het aantal moslims en het tekort aan islamitische scholen komen veel "allochtone" kinderen op deze scholen. Omdat de school met de Koran nou eenmaal anders is omschreven dan school met de Bijbel. Liever geen religieuze discussies dan een discussie die het Mohammedaanse geloof ondermijnt. Echter uiterlijke symbolen worden wel meegenomen. En ouders die bewust kiezen om hun kind op een openbare school te zetten, zoals vele vrije-denkers, kunnen hier aanstoot aannemen. Want het was toch een openbare niet christelijke school. Laat dan ook alle symbolen weg. Ook symbolen die een uitingsvorm zijn van een andere religie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Het gaat erom, waarom die meiden een hoofddoek dragen.
Recalcitrant, omdat "wij Nederlanders" tegen zijn? Dan werkt het dus averechts.
Of, omdat het moet? Van huis uit?
Ik werk als vrijwilligster op een zwarte basisschool.
Op de hele school zijn slechts een handvol kinderen met een hoofddoek. Dat is dus geen vrije keuze, kinderen van 8, 9 jaar, die moeten gewoon.

Het doet me in mijn woonplaats met z'n 18% allochtonen van "alle soorten" denken aan de Refo's die hier ook sterk vertegenwoordigd zijn. Refo's: lang haar, lange rokken...
Strengere moslims: vrouwen met hoofddoeken, lange jurken, meisjes met lange rokken, en ook als ze geen hoofddoek dragen: lang haar.
De overeenkomst verbaast me altijd weer... vooral op zondag, als je alle Refo's met hoedjes op ziet gaan...

Op de middelbare school zullen meer jongeren met hoofddoekjes zijn, want op een bepaalde leeftijd wordt de dwang groter.

Ik denk dat we dus voorzichtig moeten zijn.
Als er geen aandacht aan wordt besteed is er een kans , dat het fenomeen uitsterft.En als we steeds weer er de aandacht op vestigen en "tegen" zijn, kan het dragen van een hoofddoekje wel eens alleen maar groter worden

Mar
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Hoe is het mogelijk dat ik deze discussie nog niet gezien had?
Devious schreef:In Rotterdam wil een partij (Leefbaar Rotterdam) een verbod op hoofddoekjes invoeren voor ambtenaren en op openbare scholen.
Ut legt ietsje genuanceerderder. :-)
Ik moest het ook opzoeken. En ik heb nogwel, nog steeds tot mijn grote tevredenheid, op ze gestemd.
Af en toe is het best knarsetanden, maar iig is het hier niet meer op zowat alle punten achteruit gegaan, en dat ik vind ik al heel wat.

Moties

Leefbaar Rotterdam gaf in het debat nogmaals een toelichting op haar notitie en diende een motie in om te komen tot een bindende gedragsregel. Gepleit werd voor mogelijkheden voor een verbod op het dragen van opzichtige religieuze kledingstukken door Rotterdamse ambtenaren. De motie kreeg onvoldoende steun waarbij alleen Leefbaar Rotterdam, fractie-Smit en fractie-van Heijgen voor stemden. Een motie van fractie-Smit om alle ambtenaren te verbieden een hoofddoek te dragen of andere symbolen van cultuurvreemde religies werd verworpen en kreeg alleen steun van de indiener en fractie-van Heijgen.

Ook de motie van Leefbaar Rotterdam om extra aandacht te besteden aan klachten en opmerkingen over politieke en religieuze uitingen van ambtenaren werd verworpen.

skeptic schreef:Gewoon niets van zeggen, iedereen moet zelf weten wat er op zijn /haar hoofd zal prijken. [-X
Uw liberale overtuiging is lovenswaardig, maar wilt u op het stadhuis geholpen worden door een van top tot teen gesluierde vrouw? ;-)

Enigma schreef:Ik merk nu ook al dat meiden de hoofddoek als statement dragen onder het motto;"jullie (Nederlanders) vinden toch dat ik een "vreemdeling" ben, dus zal ik laten zien dat ik anders ben!"
Jammer, begrijpelijk, onvermijdelijk.
De radicalisering is hier vrij goed merkbaar, je ziet nu regelmatig zwart gesluierde vrouwen op straat, dat zag je 10 jaar geleden nauwelijks.
Verbieden werkt gewoon niet...
Ik vrees ook van niet, eens kijken hoe het in Frankrijk gaat verlopen.
Vrijheid voor iedereen of voor niemand.

Persoonlijk dus vrijheid voor iedereen.
Hoofddoek op openbare peuterschool?
Zwarte sluier?
En wanneer is iets nou een hoofddoek en wanneer een sluier?
Dan zitten we straks daar weer mee?

N.B.
M'n reactie is niet helemaal actueel meer, hij lag hier nog ergens in een Wordpadje., beetje vergeten te posten.
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Fenomeen schreef:Uw liberale overtuiging is lovenswaardig, maar wilt u op het stadhuis geholpen worden door een van top tot teen gesluierde vrouw?
Ik denk dat er een groot onderscheid gemaakt moet worden tussen een hoofddoekje - waarbij het gezicht gewoon vrij is zoals bij een hoed - en een burka.
Een burka roept, althans bij mij, een groot gevoel van onveiligheid op... Men kan de persoon in kwestie niet in het gezicht zien, er zijn alleen ogen zichtbaar en zelfs dat nog nauwelijks. Wie zegt mij dat er niet een kerel achter zit om maar wat te noemen?

Verbod op hoofddoekjes vind ik totaal iets anders dan een verbod op een burka.

Mar
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Alleen in functies waarin een ambtenaar geheel neutraal dient te zijn, zoals bijvoorbeeld in een rechtzaal, moet men ieder religieus symbool uitbannen.
Voor de rest zeg ik: 'gelijke monniken, gelijke kappen'
Of het één, of het ander. Als moslimmeiden op school hoofddoeken mogen dragen, dan mogen 'I lover Ayaan' t-shirts ook. Bomberjacks met nederlandse vlaggetjes etc...
En niet zeuren over petten in de klas.

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over normale hoofddoekjes. Burka's dienen uit de nederlandse maatschappij te worden verbannen, alleen al uit oogpunt van veiligheid.

ciao...
Plaats reactie