Ik ben opgegroeid een dorp in de bible belt. In een Christelijk gezin. Eigenlijk mijn hele leven zat er al iets in mijn achterhoofd, als een soort spijker in mijn hersens, iets voelde niet helemaal lekker.
Onbewust hield ik altijd al een beetje zaken rondom religie op afstand. Op de middelbare school wist niemand dat ik wekelijks naar de kerk ging/moest, en catechisatie was iets waar ik gewoon niet aan deed. Daar was mijn vader het niet mee eens, maar ik had veel hobby’s en was altijd druk, zolang ik wekelijks de kerk bezocht was er niet veel aan de hand.
Ik leerde mijn vriendin kennen toen ik 22 was, zij kwam uit een mild-christelijk milieu. Tot zover alles onder controle, vanuit reli-oogpunt. Ik studeerde af en had een enorme hang mijn wereld te vergroten. Samen met mijn vriendin vertrok ik voor een half jaar naar Australië om daar in een busje het land rond te toeren. In die tijd was ik nog wel gelovig denk ik achteraf, of ik voelde me moreel verplicht dat te zijn. Dat zat hem dan in van die kleine dingen als bidden voor het eten, in een verloren ogenblik zijn we zelfs aangesloten bij een lokale kerkdienst, leuke mensen, goeie ervaring.
Terug in Nederland had ik toch wel moeite om te aarden, in die tijd ben ik bij het studentenhuis in Utrecht waar mijn vriendin woonde ingetrokken. Daarbij was vanuit mijn vader toch wel de kritische opmerkingen dat dit toch wel veel op samenwonen begon te lijken. En een losse opmerking van hem dat het de vraag was of dit wel helemaal in overeenstemming was met Bijbelse principes. Of een opmerking dat we volgens de Bijbelse uitleg al getrouwd waren omdat we “in elkaar waren geweest”. Wtf pa…