Nieuw, vrij, frank en onwetend.
Moderator: Moderators
Nieuw, vrij, frank en onwetend.
Aan allen op dit forum, hallo.
Ik ben op deze site aanbeland na wat discussies gevolgd te hebben op youtube tussen creationisten en atheisten/wetenschappers/sceptici. Deze waren steeds in het Engels, en dus dacht ik eens rond te surfen wat er zoal op Nederlandstalige sites verteld wordt.
Deze site beviel me wel, vooral omdat het om meer gaat dan het bovenstaande, en dus dacht ik me onmiddellijk te registreren.
Levensbeschouwelijk huldig ik het atheistisch (?) principe dat elk louter theistisch argument genegeerd moet worden in menselijke zaken zolang het niet onmiskenbaar is. Indien ik in iets zou geloven dan is het in de vindingrijkheid en capaciteit van de mens om poblemen op te lossen, waarbij oplosingen die het grootste aantal baten de voorkeur moeten krijgen. Het lijkt me onoverkomelijk dat de mens daartoe emancipeert van religieuze concepten, die bijna steeds uiting zijn van een misantropisch mensbeeld.
Ik ben absoluut geen kenner noch wat religieus exegisme noch wat wetenschap betreft. Ik ben katholiek opgegroeid, maar nooit onder de indruk geweest van de nogal bevreemdende religieuze claims. Als kind heb ik eventjes een poging gedaan om toch een soort goddelijke teken te krijgen dat die god alomtegenwoordig is en je er contact mee kunt hebben, nee dus. Jesus vond ik wel een toffe gast in de verhalen, maar buiten de godsdienstles was ik daar helemaal niet mee bezig. Nu wel omdat ik toch meer en meer geconfronteerd werd/wordt met mensen die predikanterig geloven, en je moet daar toch iets zinnigs op kunnen zeggen.
Dat was het voor nu.
Ik ben op deze site aanbeland na wat discussies gevolgd te hebben op youtube tussen creationisten en atheisten/wetenschappers/sceptici. Deze waren steeds in het Engels, en dus dacht ik eens rond te surfen wat er zoal op Nederlandstalige sites verteld wordt.
Deze site beviel me wel, vooral omdat het om meer gaat dan het bovenstaande, en dus dacht ik me onmiddellijk te registreren.
Levensbeschouwelijk huldig ik het atheistisch (?) principe dat elk louter theistisch argument genegeerd moet worden in menselijke zaken zolang het niet onmiskenbaar is. Indien ik in iets zou geloven dan is het in de vindingrijkheid en capaciteit van de mens om poblemen op te lossen, waarbij oplosingen die het grootste aantal baten de voorkeur moeten krijgen. Het lijkt me onoverkomelijk dat de mens daartoe emancipeert van religieuze concepten, die bijna steeds uiting zijn van een misantropisch mensbeeld.
Ik ben absoluut geen kenner noch wat religieus exegisme noch wat wetenschap betreft. Ik ben katholiek opgegroeid, maar nooit onder de indruk geweest van de nogal bevreemdende religieuze claims. Als kind heb ik eventjes een poging gedaan om toch een soort goddelijke teken te krijgen dat die god alomtegenwoordig is en je er contact mee kunt hebben, nee dus. Jesus vond ik wel een toffe gast in de verhalen, maar buiten de godsdienstles was ik daar helemaal niet mee bezig. Nu wel omdat ik toch meer en meer geconfronteerd werd/wordt met mensen die predikanterig geloven, en je moet daar toch iets zinnigs op kunnen zeggen.
Dat was het voor nu.
Re: Nieuw, vrij, frank en onwetend.
Welkom!Athum schreef:Aan allen op dit forum, hallo.
.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Welkom
Ik hoop dat je vindt wat je hier zoekt, ook al zijn de meeste lezingen en debatten ook hier idd. Engelstalig.
Zoveel Nederlandse of Belgische actieve atheïsten zijn er nu eenmaal niet.
Maar aan Nederlands talige discussies en ook info geen gebrek.
Verder hoop ik je op het hele forum tegen te komen.
Ik hoop dat je vindt wat je hier zoekt, ook al zijn de meeste lezingen en debatten ook hier idd. Engelstalig.
Zoveel Nederlandse of Belgische actieve atheïsten zijn er nu eenmaal niet.
Maar aan Nederlands talige discussies en ook info geen gebrek.
Grappig uitgedrukt.Athum schreef:Nu wel omdat ik toch meer en meer geconfronteerd werd/wordt met mensen die predikanterig geloven, en je moet daar toch iets zinnigs op kunnen zeggen.
Misschien wat uitgebreider op een eigen topic in "Persoonlijk"?Dat was het voor nu
Verder hoop ik je op het hele forum tegen te komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ook van mijn kant een welkom.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Welkom!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welkom van een andere ex-katholiek.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Welkom
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welom athum.Hopelijk voldoet het forum enigzins aan je verwachtingen. Uiteraard is het niet perfect, maar wellicht kun je zelf bijdragen aan verbeteringen, door iets aan de orde te stellen.
Ik wens u alle goeds
Van harte welkom! 
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welkom!
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)