Maria schreef:Het lijkt er hier op dat je iemand veroordeelt wegens het feit dat iemand het voortdurend over moslims heeft die slechts tegen de islam zegt te zijn en dat je zo iemand daarom meent te moeten bestempelen als racist.
Hij kan nog zoveel zeggen, dat hij dat niet doet, het lijkt dat zijn hele denken is er zo van doordrenkt, dat hij geen bewoordingen lijkt te kunnen bedenken, om de dingen anders te zeggen.
Zou hij andere bewoordingen
moeten gebruiken dan?
Maria schreef:En dat is geen veroordeling, maar een logische gevolgtrekking van de woorden die hij zelf uit.
Ik denk dat die "logische gevolgtrekking" vooral te maken heeft met de "bril" waarmee jij ernaar kijkt.
Maria schreef:Bij herhaling krijgen mensen hier op het forum, die zich zo onzorgvuldig uiten als hij, aanmerkingen, dat generaliseren geen manier is om tot een logische conclusies te komen.
Wat is er precies onzorgvuldig aan over hoe hij zich uit? Waar generaliseert hij? Ik maak dat niet op uit wat er in het artikel staat. Het is mijns inziens hoe jij het
uitlegt, maar ik zie
geen duidelijk onderbouwd bewijs daarvoor in het artikel terug.
Maria schreef:Dus slechts tot onzindelijk denken en dito discussies leidt.
Ja, uit "A" volgt "B", behalve als "A" niet deugt natuurlijk.
Maria schreef:Als ik het hele stuk nalees, lees ik wat ik schreef.
Ik refereer ook heel duidelijk aan de antwoorden die gegeven werden, op heel specifieke vragen, die kwamen op de heel duidelijke woorden van hem.
Daar werd de interviewer in de loop van het gesprek ook steeds duidelijker en specifieker in.
Voor mij is dit argumenteren vanuit "vaagheden". Welke specifieke zaken en waaruit bleek het door jou beweerde ondubbelzinnig?
Maria schreef:Hij heeft het heel duidelijk over de moslimjongeren die van de weg een racebaan maakten en dat dit komt door hun islamitische opvoeding. En hij heeft het niet over jongeren, die als gevolg van hun geloof hun leven wagen en geven voor de eeuwigheid, dus kom hier niet met de islamitische leer aan en hoe prachtig het ouders vinden als hun kind zou sterven voor zijn geloof?
Ik kom met een extreem voorbeeld om je opmerking te weerleggen dat onder alle omstandigheden ouders voor het leven van hun kinderen kiezen. Maar waar het in essentie om gaat is dat islamitische doctrines ertoe aanzetten om niet-moslims en niet-islamitische overheden te minachten en te saboteren. Dat hoeft uiteraard niet gepaard te gaan met zelfmoordaanslagen, want dat saboteren en minachten kan zich ook op andere (subtielere) wijzen uiten. Bijvoorbeeld door ongelovigen te pesten met baldadigheid (of erger)
met goedkeuring van de ouders (want het zijn immers
toch maar ongelovigen en om die te sarren mag je best wat op het spel zetten ..... ). Wim van Rooy beweert trouwens helemaal niet expliciet dat "dit autoracen" voortkomt uit de islam (mogelijk in dit geval ook wél). Maar wat Wim van Rooy in mijn beleving hier duidelijk probeert te maken is dat de angst om dit aan te pakken door de overheid wel voortkomt uit "islamitische intimidatie" waarbij vaak ook de "racisme-kaart" getrokken wordt.
Maria schreef:Btw. De reden waarom hij erover begon was niet dat ouders geen waarde zouden hechten aan het leven van hun kinderen,
Ja dat was mij wel duidelijk. Ik reageerde hier op een opmerking die je
zelf toevoegde over hoe ouders
in alle gevallen ten opzichte van hun kinderen zouden staan.
Maria schreef:maar omdat vlg. hem de Belgische politie niets deed vanwege angst voor politieke incorrectheid.
Dat is inderdaad de essentie.
Maria schreef:Hier staat dus feitelijk de overheid ter discussie.
En daarin kan ik hem alleen maar gelijk geven als dat tot het oogjes dichtknijpen leidt van de wetsdienaren.
Wat de reden daar ook van is.
Dat is nooit goed te praten.
Dan zijn we het daarover eens. Maar wat hij zegt (en zo beleef ik het zelf ook) is dat de media (evenals de overheid) voor het overgrote deel ook wegdraait van het door hem genoemde essentiële probleem : de aanzet die islamitische doctrines geven om alles wat te maken heeft met niet-islamitische overheden, niet-islamitische omgevingen en ongelovigen in het algemeen te saboteren en te verachten en dat dit niet zonder uitwerking blijft. Daarbij wordt dan "angst om het stempel racist te krijgen" aangevoerd en dat
het deze angst is die aanpak van zich misdragende moslims volgens een gelijkwaardige manier zoals ook elke willekeurige andere groep behandeld zou worden bij dezelfde misdragingen
verhindert.
Maria schreef:Wat vind je overigens van mijn andere opmerkingen?
Omdat je er expliciet naar vraagt ga ik daar hieronder ook nog even op in.
Maria schreef:Tot slot: bent u islamofoob?
Van Rooy: Nee.
Als laatste een pure onwaarheid, zoals vaak gebracht, doordat mensen zelf vaak niet weten hoe ze overkomen met hun woorden.
Hiermee borduur je slechts voort op je eerdere conclusie dat Wim van Rooy zich niet goed uitdrukt (die volgens mij niet gerechtvaardigd is). De vraag is echter : kán hij zich veel anders uitdrukken om het probleem
duidelijk te benoemen waar het
in essentie om gaat? Zo niet dan is "drukt zich niet goed uit" slechts een stok om een hond te slaan. En zulke stokken zijn altijd wel te vinden en die stokken leiden tot vertroebelde discussies. Daarmee kun je elke discussie doodslaan. En in mijn beleving gebeurt dat met betrekking tot "het islamprobleem" veelvuldig.
Maria schreef:Dus over het niet uitgeven van dit boek:
Weten wij de feiten?
Dit is wat uit het interview te halen valt.
Klopt het dat niemand van de uitgeverij uw manuscript had gelezen, ook Karl Drabbe niet?
Van Rooy: Dat manuscript was al weken ingeleverd en er was geen vuiltje aan de lucht. ............... Ik wist écht niet wat ik hoorde toen de boodschap kwam dat ze het boek niet meer wilden uitgeven. Willems is me dan samen met Drabbe thuis komen opzoeken om het uit te leggen. ............... Na tien minuten was het gesprek afgelopen. Drabbe zat erbij als een geslagen hond. Twee dagen later is hij ontslagen.
Deze vraag komt ergens vandaan.
Er wordt geen antwoord op gegeven door hem.
Je lijkt hier te suggereren dat hij een vraag ontwijkt. Waar jij hierboven puntjes hebt staan in je citaat (na "vuiltje aan de lucht.") staat in het artikel :
Men had alleen een paar technische opmerkingen over details, zoals je die bij elk boek wel hebt.
Waaruit blijkt dat het wel degelijk
door iemand gelezen was. Dat lijkt mij dan toch een
duidelijk antwoord op de vraag en
geen ontwijking. Mogelijk heb jij daar overheen gelezen.
Maria schreef:Eigen argumenten als 17 jaar studie en lesgeven en ervaring met moslimjongeren, kan soms bij mensen autoriteit geven,
Een "autoriteit" is
hooguit indicatief voor wanneer er iets beweerd wordt, maar
nooit doorslaggevend. Ik neem aan dat Wim van Rooy desgevraagd de eerste zal zijn om dat te erkennen.
Maria schreef:maar als er nader wordt bestudeerd kan men met andere normen gaan werken om te helpen iemand woorden te verbreiden.
Ik vind dit een onduidelijke zinsnede van je. Mogelijk bedoel je hier gangbare normen waarmee gedane beweringen onder de loep gelegd kunnen worden, bijvoorbeeld middels onderzoeken die aan strenge normen voldoen.
Dit is trouwens slechts een interview. Uit het boek van Wim van Rooy zal moeten blijken welke verwijzingen en argumentatie hij daadwerkelijk hanteert om zijn betoog te ondersteunen.