Dieren in spiegelbeeld

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MoreTime
Bevlogen

Dieren in spiegelbeeld

Bericht door MoreTime »

Dieren begrijpen niets van hun eigen spiegelbeeld.

http://nos.nl/op3/artikel/2039096-zo-re ... beeld.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanwaar dit verschil tussen mens en dier?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Dieren in spiegelbeeld

Bericht door Peter van Velzen »

De silverback Gorilla schijnt zijn spiegelbeeld niet te herkennen.
Waarschijnlijk heeft hij thuis geen spiegel en weer daardoor niet wat het is.
De Chimansees daarentegen zijn met meer, en herkennen elkaar.
Dat helpt uiteraard om door te krijgen dat ze er zelf ook in te zien zijn.
De gaan er nog eens goed voor zitten zo te zien.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Peter van Velzen schreef:De silverback Gorilla schijnt zijn spiegelbeeld niet te herkennen.
Waarschijnlijk heeft hij thuis geen spiegel en weer daardoor niet wat het is.
De Chimansees daarentegen zijn met meer, en herkennen elkaar.
Dat helpt uiteraard om door te krijgen dat ze er zelf ook in te zien zijn.
De gaan er nog eens goed voor zitten zo te zien.
Inderdaad gaan de Chimpansees zelfs bewegingen maken om te kijken hoe dat lijkt in de spiegel.
Opvallend is trouwens dat mensen ook de neiging hebben om gekke bekken te trekken in een spiegel, of de tong uit te steken etc. Het blijft een raar fenomeen om jezelf in de spiegel te zien.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Hier een lijst van tien dieren die zichzelf in een spiegel herkennen. Er zijn uiteraard verschillen tussen de verschillende individuën zoals je hier kunt lezen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zou zelfbewustzijn niet de sleutel zijn?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef:Zou zelfbewustzijn niet de sleutel zijn?
Ze zijn er zich in elk geval can bewust dat het spiegelbeeld henzelf weergeeft.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
dikkemick schreef:Zou zelfbewustzijn niet de sleutel zijn?
Ze zijn er zich in elk geval can bewust dat het spiegelbeeld henzelf weergeeft.
En is dat niet o.a. een bewijs voor afstamming met gemeenschappelijke voorouder? De chimpansee zal dit eerder doorhebben dan de slak. Hoe dit bij olifanten is, weet ik niet. Volgens mij hebben deze dieren ook enig "zelf"(?)-bewustzijn.

Net als mensachtigen, tuimelaars en eksters zijn Aziatische olifanten in staat om zichzelf te herkennen in een spiegel, wat zou wijzen op abstract denken en hoge intelligentie. Dit werd aangetoond door een kruis te verven op het hoofd van de olifant. Bij het zien ervan in de spiegel, raakte de olifant het kruis steeds aan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligen ... _olifanten" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: En is dat niet o.a. een bewijs voor afstamming met gemeenschappelijke voorouder? De chimpansee zal dit eerder doorhebben dan de slak. Hoe dit bij olifanten is, weet ik niet. Volgens mij hebben deze dieren ook enig "zelf"(?)-bewustzijn.
He hebben van een gemeenschappelijke eigenschap betekent nietautomatishc dat die eigenschap van een gemeenschappelijke voorouder aafstamt. Zo hebben verschillende diersoorten in het verleden op verschillende manieren ogen gevormd. De facetogen van een fruitvlieg, vormen zich op geheel andere wijze dan de ogen van een zoogdier. Anderzijds, kunnen daar voor wel heen oude genen worden (her)gebruikt. Zo blijkt dat voor de totstadnkoming van de facetogen van een fruivlieg een belenagrijk gen nodig is, fat echter ook kan worden vervangen door een gen van een muis. De facetogen ontwikkelen zich dan op dezlede manier.

De evolutie zit wonderlijker in elkaar dan we in eerste instantie konden bedenken.

Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Je kunt je afvragen in hoeverre dieren zich in het algemeen 'bewust zijn' van wat er om hen heen en vooral met henzelf gebeurd. Als je dit ziet (let op,heftig!):
http://www.nrc.nl/inbeeld/2015/06/03/di ... efestival/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan zie je de angst in de ogen van de katten die op het punt staan te worden afgeslacht. Ook koeien en paarden schijnen dit te merken. In hoeverre is dit een intuïtieve angst-reactie, of kun je spreken van bewustzijn?
Peter van Velzen
Site Admin

MoreTime schreef:Je kunt je afvragen in hoeverre dieren zich in het algemeen 'bewust zijn' van wat er om hen heen en vooral met henzelf gebeurd. Als je dit ziet (let op,heftig!):
http://www.nrc.nl/inbeeld/2015/06/03/di ... efestival/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan zie je de angst in de ogen van de katten die op het punt staan te worden afgeslacht. Ook koeien en paarden schijnen dit te merken. In hoeverre is dit een intuïtieve angst-reactie, of kun je spreken van bewustzijn?
Die angst toe schrijven aan het feit dat ze ter slachtbank worden geleid is een menselijke projectie. in werkelijkeheid zijn de dieren zich dáár niet van bewust . Het zijn geheel andere facetten die de angst veroorzaken. Daar kun je iets aan doen en daar wordt ook iets aan gedaan). Ik heb daar het een en ander over geleerd via youtube. Dat wil niet zeggen dat ze zich nergens van bewust zijn. Maar ze zijn zich van andere dingen bewust dan van hun onvermijdelijke dood, zo is gebleken. Evengoed kunnen die zaken de dieren wel doodsbang maken.

Let op er zijn 5 delen, Ik weet niet zeker welk deel gaat over de angst van koeien in de rij voor het slachthuis. Dus neem me niet kwalijk als je dáárvoor veel fimpjes moet doorkijken. Maar ik vond persoonlijk elk deel interessant.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Bedankt, ik ga eens op een rustig moment kijken. :wink:
Plaats reactie